Rönskin reissulla juttelin yhden HK-Marinen kanssa yhteistyössä olleen henkilön kanssa ja kuulin, että Tuomarmäen suunnitelmissa olisi ensi vuonna aloittaa säännöllinen liikenne Bengtskäriin myös Kasnäsistä. Aluskin saattaisi olla sama, kuin varustamon nykyinen Hangosta operoiva, eli Summersea. Suunnitelmiin kuuluisi saada "siirtomatkoille" Hangon ja Kasnäsin välille (ilmeisesti reitti olisi Hangon läntiseltä selältä Hiittisten pohjoispuolelta Keisarinväylän suulle) MKL:n turistilaivan status eli suomeksi: Hangon ja Kasnäsin välille saattaisi lopultakin olla odotettavissa päivittäinen, kohtuuhintainen yhteys. Tämä yhdistettynä Pikku-Kökarin kesävuoroihin tarjoaisi jo sen, minkä perään olen pitkäänkin haikaillut...

Mielessä kävi myös hypoteettinen arvelu siitä, mitä tapahtuisi, jos joku varustamo (esim.SSL, Tuomarmäki tai Jensen) tarjoaisi Finnstashipiä (eli jatkossa tuttavallisemmin Stasia) edullisemman paketin jonkin yhteysaluslinjan hoitamisesta. Eikö MKL:n velvollisuus siinä tilanteessa olisi ostaa tuo palvelu nimenomaan ao.palveluntarjoajalta, kuten kilpailutusperiaatteeseen kuuluu?
Eli jos esim.Tuomarmäki ostaisi Falkön ja tekisi könttätarjouksen Iniön-Houtskärin alueen linjoista (tuotteen hinta voitaisiin varmasti laskea Stasin Jurmo II:n tarjousta edullisemmaksi), ei MKL:llä taitaisi olla juuri vaihtoehtoja. Pakettiin kuuluisi toki myös Inimon liikenne, jonka avulla varustamolla on reittialueella jo vankka jalansija. Vastaavanlainen kuvio saattaisi toteutua myös Kasnäsin-Hiittisten alueella.
Mielenkiintoista on seurata myös, mikä alus minkäkin korvaa, kun huoltoseisokit ajankohtaistuvat. Falkön ja Inimon lisäksihän on ainakin Replot 2:sta tehty havaintoja...
RMR Oy Merirakenne-nimisestä yrityksestä on todella kyse. Sen kotipaikka on Turussa, vaikka nimen ensimmäinen R tuleekin perustuspaikkakunnasta eli Rymättylästä. Mitä ao.firma tarkalleen ottaen aikoo Satavalla tehdä, ei ole tiedossa, mutta jos yrityksen aiemmista edesottamuksista saa yhtään osviittaa, se toiminee kaapelinlaskijoiden tukialuksena eli auttaa Telepaattia.
RMR:llä on aiemmin ollut vastaavissa tehtävissä Lyra- ja Mee-nimiset alukset, joista ensinmainittu on toiminut myös saaristorahtilaivana ja sekalaisissa muissa töissä ja jälkimmäinen, entinen tanskalainen kemikaalitankkeri, pääasiassa juuri Telepaatin apualuksena sekä sukeltajien tukialuksena.
Tietysti on myös mahdollista, että Satava on hankittu vain, jotta RMR:kin pääsisi mukaan hoitamaan ulkoistettavaa saaristoliikennettä. Onhan se yrityksille kuitenkin aika varma sauma: Oli pokaa tai ei, aina mennään, palkka juoksee ja valtio maksaa viulut...
Selvisipä tässä SSL:n henkilökunnan kanssa jutustellessa vähän tämänkin bisneksen taustoja: RMR oy Merirakenne ja Suomen Saaristolaivat oy ovat saman tahon omistamia yrityksiä. Jotenkin tuntuu siltä, että asian on varmasti joku tämän foorumin aktivisteistakin tiennyt, mutta jättänyt kertomatta...

No, menköön tämän kerran...
Diilihän tuolla firmalla on aivan loistava: Tehdään laiturihuoltotyöt ja kisataan kahdella eri nimellä ympärivuotisista ja yhdellä myös kesälinjoista. Kuvio selittää oikein hyvin myös sen, miksi pikku-Kökarin jouduttua taannoin blackoutin kouriin sen ollessa Aspötä tuuraamassa, apuun rientänyt alus sattui olemaan juuri Satava...
Aspö on kyllä Pärnäs-Utö-linjalle todellinen löytö. Paljon isommalla laivalla ei Nötön ja Aspön satamiin taitaisi päästäkään (Jurmoon ja Utöseen pääseen, kuten K.Brahe on todistanut) ja fiilis on mitä parhain. Näköalapaikkoja on runsaasti, ruoka hyvää ja henkilökunta tietää, mitä tekee.
Ei sitä voi, kuin suositella...

***
10.11.2004:
Ehkäpä ensi kesänä Hanko-Kemiönsaari-Parainen-linjoilla on nykyistä yhteensopivammat aikataulut sekä suhteessa toisiinsa että Vainion Liikenteeseen Cool :
"Hei Mikko-Oskari
Kiitos palautteestasi. Otamme parhaalla mahdollisella tavalla sen huomioon reittejä ja aikatauluja kehittäessämme. Kehittämistyö on kuitenkin koko ajan riippuvainen käytössämme olevasta budjetista, joten suuria muutoksia ei ainakaan pienellä aikavälillä ole mahdollista tehdä.
Ystävällisin terveisin
Liikennetarkastaja Sirpa Vanhala
Saaristomeren merenkulkupiiri"