Vuoden 2006 FMA:n aikataulut ovat ilmestyneet nettisivuille, eli todennäköisesti niistä myllytään taas jokin ensimmäinen painos Matkamessuilla jaettavaksi. Merkittäviä muutoksia on vähänlaisesti, Fiskön talviaikataulut poikkeavat aiemmasta aika runsaasti, Kaita ajaa aamuvuoronsa Rymättylän Haapalasta Röölän sijaan ja lisäksi Satavan Norsskatan laiturin nimi on jatkossa Houtsala (lienee kuitenkin sama Lavarnin kaupan ranta kuin ennenkin) ja Finnön kotiranta Korppoo Korpo (mikä lienee entinen Verkan).
Antonian, Kökarin ja Lintan ensi kesän ohjelmista ei vielä ole tietoja. Mikäli Iniön laituriongelmaa ei saada ratkaistua, voi olla, ettei Rengastiellä ensi kesänä operoidakaan. Lintan kohdalla puolestaan ongelmana on EU:n tukisumma, joka pitäisi käyttää liikenteen ylläpitämiseen, mutta joka ei riitä aiemmankaltaiseen vuorotiheyteen FMA:n hintatasolla...
Mitä taas tulee Antonian kahvilakysymykseen, on siihen vastaus sellainen, että aluksen autokannelle on tuotu väliaikainen kahvilana palveleva kontti. Se napsii muutaman autopaikan yhdeltä kaistalta. Katolla on aurinkoterassi.
Antonia on talveksi makuutettuna Aurajoen suulla Turun Linnan edustalla, eikä sen kansirakenteissa tunnu olevan merkkiäkään mistään kahvilasta.
***
Eilisessä HS:ssa uutiskynnyksen ylittänyt tieto FMA:n "siirtolippujen" lakkauttamisesta on taas sarjaa myrskyt vesilasissa, jos siinäkään. Kyseessä on Auroran ja Jurmo II:n henkilökuntien keskenään sopima palvelu, joka ei ole ollut asetusten mukainen (vaikkakin sinänsä täysin järkevä). Auroran matkahan on alle kolme mailia, joten alle seitsemän mailin päässä Kannvikista sijainneisiin Kolkoon ja Åselholmiin Jurmo II:lla jatkaneet ovat selvinneet yhdellä aloitusmaksulla ja muihin menijät kahdella vyöhykkeellä, jotka on maksettu ensimmäisessä aluksessa. Mikään Jurmo II:n reitin saarista ei sijaitse yli 17 mailin päässä Kannvikistä, joten kenenkään maksu ei koskaan ole mennyt kolmanteen hintaluokkaan -nyt taitaa Kvarnholmin ja Själön asiakkaiden osalta mennä (1 vyöhyke Auroralla, 2 JII:lla).
Jurmo II:n ohjelmaan kuuluvat käynnit Mossalassa, Näsbyssä ja Torsholma Bryggalla eivät yhdistä suoraan Auroran vuoroihin, joten mahdollisille läpikulkijoille ei muutos vaikuta mitenkään.
Kannattaa kuitenkin muistaa,millaisia hintoja FMA:n kuljetusmaksut ovat. Eivät ne reppuselkäturistinkaan kassaa kaada.
