Eiköhän XPRS:n laivaannousu tapahdu tuosta ylimmältä tasolta johtavasta putkesta ja kulkeminen sinne vastaavanlaisia liukuhihnoja pitkin, jollaiset Turunkin terminaalissa ovat. Varmaan vastaisuuden (Rosellan, Tukholmanlauttojen tai jonkun muun) varalle jättävät myös ainakin tuon Finnjetin ex-putkiviritelmän paikalleen, jos tonnistosijoittelussa tapahtuu ratkaisevia muutoksia. Tällainen ratkaisuhan ei sitäpaitsi ole varustamon päätettävissä, vaan kuuluu Helsingin satamalle, joka niin halutessaan voi sijoittaa tuohon laituripaikkaan jonkun muunkin varustamon aluksen, jos se Vikingin kanssa tehdyn sopimuksen aikataulusäädöillä sinne väliin sopii.
Skattan autokentän laajentaminenhan ei ole mahdollista, mutta alunperin Finnjetille suunnitellun ja sellaisena yllättävänkin pitkään alkuperäisen kaltaisena kestäneen kaistajaon muuttaminen aiempaa tehokkaammaksi on. Onko jollakulla jo omakohtainen käsitys siitä, ajetaanko saapuva liikenne (niin etelästä kuin lännestä) nyt ulos Tukholmanlaivan vieritse vai onko Skattan kärjessä ajokaistat myös ulospäin (ja olipa ratkaisu mikä tahansa, se saattaa olla myös väliaikainen terminaaliremontinkin jatkuvuus huomioiden)?