Apollo myynnissä Kanadassa.

Aloittaja Marko Mäkelä, 11.03.2019, 23:05:41

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

Ja Apollonhan on korvaamassa ex-Muhumaa tai Hiiumaa. Todennäköisesti jälkimmäinen varsinaisesti, koska ensimmäinen on jo liikenteessä.

http://faktaomfartyg.se/muhumaa_2010.htm
http://faktaomfartyg.se/hiiumaa_2011.htm

https://www.cbc.ca/news/canada/newfoundland-labrador/new-labrador-ferries-1.4814515

S Liljeström

Siistin näköinenhän se on! Alusta on näköjään mahdollista pitää kunnossa, kun siitä
pitää huolta eikä anneta sen rapistua. Myös valokuvat sisältä antavat saman vaikutelman.
Voi hyvinkin kelvata Välimerelle, mutta pitäisi vain todeta aluksen yleinen kunto. Pannujen
käyntituntimäärät ovat varmasti tiedossa ja tunnetun valmistajan tuotteita.
Muistelen matkustaneeni Apollolla ja sen sisarilla kun se oli aivan uusi. Jäi mieleen, että
salongeissa olleet tuolit olivat jo silloin nahkaa, siis kalliimpaa tavaraa kuin esim. Viking 1ssä.
Kuvassa näkyvät tuskin alkuperäisiä.

Samu Rautiainen

Minusta tässä keississä mielenkiintosinta on se, että Fakta om fartygin mukaan Apollo on myyty jo tammikuussa 2019. Ostajaksi on merkitty kanadalainen Société des traversiers du Québec.
http://www.faktaomfartyg.se/apollo_1970.htm
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Kalle Id

Niin on myyty. Société des traversiers du Québec osti laivan väliaikaisratkaisuna, kun heidän olemassaolevassa (uudemmassa) aluksessaan ilmeni pahoja ongelmia jotka vaativat pidempää korjausta. Apollo oli jo Kanadassa ja saatavilla, joten se oli helppo hankinta. Mutta uusi omistaja ei tarvitse laivaa pidemmäksi aikaa, joten se on taas myynnissä.

Tuomas Romu

Siistin näköinen ei aina tarkoita että kaikki olisi kunnossa:

https://www.cbc.ca/news/canada/newfoundland-labrador/qajaq-icebreaker-1.5056140

The 48-year-old Apollo's horsepower was rated at 9,000 — more than its new replacement — but only "operated at 6,000 horsepower in its later years," reads a statement from the Department of Transportation and Works.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

S Liljeström

Ehkä aluksen koneistoon ei viime aikona sitten ole satsattu, kun ajatuksena on ollut
korvaavan aluksen löytäminen. Mutta eikö se "hintaidea" kuitenkin ole aika linjassa!
Tosin minulla ei ole tietoa, paljonko aluksen hinta olisi vaa'alla, siis painon mukaan
arvioituna.

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Apollolle on luvassa kiintoisa, tai ainakin totaalisesti keskivertolinjasta poikkeava, lopullinen kohtalo. Se nimittäin aiotaan upottaa sukelluskohteeksi St.Lawrence-joen suiston vaiheille.
https://www.sjofart.ax/nyheter/fartygslegend-sanks-blir-dykmal?fbclid=IwAR3s440VESACRa-djfkT3rT6cTg24d4GnLnS0mxzds8FTRADjxydBoHM_lA

Jutusta ei ilmene, mitä Apollon on määrä viedä mukanaan pohjaan, mutta eiköhän laivasta ainakin kaikki vähänkin arvokas tai käyttökelpoinen irtaimisto kanneta maihin ja tankit puhalleta tyhjiksi... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tuomas Romu

CBC:n artikkeli kolmannella kotimaisella:

https://www.cbc.ca/news/canada/newfoundland-labrador/apollo-scuba-diving-1.5285627

Ylemmät kannet pitänee tyhjentää kaikesta kelluvasta ja purkaa teräslaipioihin asti.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Apollon upottaminenkin jäi sitten toteuttamatta, laiva myytiin viitisen kuukautta sitten paikallisille romuttajille Kanadassa. Olisi kiinnostavaa tietää tarkemmin, miten tarkkoja siellä ollaan erinäisistä romuttamiseen liittyvistä turvallisuusseikoista, jotka useimmiten ovat johtaneet alukset romurannoille Intiaan ja Pakistaniin.
Murheellisempi uutinen kuluvalta maaliskuulta on papenburgarisarjan viimeisen sisustukseltaan (ainakin rakenteellisesti) jokseenkin alkuperäisessä asussaan olleen yksilön eli Rahalin, taannoisen Dianan, Botnia Expressin ja Alandian sekä Jamaa II:n, päätyminen sinne Alangin rannalle.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tuomas Romu

#11
Käsittääkseni romutusta Aasiassa ja Turkissa eivät puolla niinkään turvallisuusseikat tai ammattitaito vaan se, että romutus länsimaissa tulee kohtuuttoman kalliiksi jos laivassa on esimerkiksi paljon asbestia. Varsinkin pienempien laivojen kohdalla lopputulos kun saattaa olla, että "romuksi myymisen" sijaan joudut ostamaan laivallesi romutuksen, koska aluksesta saatava kierrätyskelpoinen raaka-aine ei kata kustannuksia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!