Tuoreimmat viestit

#91
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Viimeisin viesti käyttäjältä Ilves Valta - 07.01.2025, 19:51:01
Huhut toisaalla internetissä väittävät, ettei Irish Ferries olisi kiinnostunut jatkamaan James Joycen (ex-Star) rahtausta alkuperäisen 20 kuukauden sopimuksen jälkeen. Jos näin on, niin laiva palaisi Tallinkin käsiin jo ensi kuussa. Toki Tallinkin onneksi ex-Star on varmasti helpoin varustamon "tarpeettomista" laivoista ulosrahdattavaksi, mutta tuskin vielä yhden laivan palaaminen työttömäksi Tallinnassa riemunkiljahduksia herättää.
#92
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin alusten telakoin...
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 07.01.2025, 17:13:34
Lisätään edelliseen vielä Baltic Princessin telakointi 27.2. - 19.3.
#93
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja ...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 07.01.2025, 10:38:38
Kökar on saanut myös keltaista maalia pintaan telakalla Pansiossa Islan, Jurmon (entinen Stella) ja Rosala II:n tapaan. Myös Tuuli käväisi loppuvuodesta telakalla Pansiossa, mutta sen maalaus pysyi entisellään.
#94
Matkustaja-autolautat / Vs: Tallinkin alusten telakoin...
Viimeisin viesti käyttäjältä Juhani Mehto - 07.01.2025, 10:36:49
Merkataanpa tännekin vaihteeksi jotain:
  • Silja Serenade telakoidaan Puolassa ja se on pois liikenteestä 6.-30.1.
  • Megastar on pois liikenteestä 7.-10.1., sillä on huoltopäivät laiturissa Tallinnassa
#95
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 06.01.2025, 19:43:27
Ruotsissa Atle on lähtenyt tänään liikkeelle, ilmeisesti ensi alkuun koeajolle, josta jäänee silti jäänmurtoon.

Sjöfartsverket tiedottaa jäänmurtokauden avaamisesta:
https://sjofartsverket.se/sv/om-sjofartsverket/nyheter-och-press/nyheter/isbrytningssasongen-igang/

"Statsisbrytarna står redo att assistera handelssjöfarten. Näst på tur efter Ale står Atle, som senare följs av Frej, Oden, Ymer och sist men inte minst nytillskottet Idun. Idun, som köptes in till verket i våras, kommer att bistå handelssjöfarten planerat från mars månad. Hon är nu på varv i Landskrona, där hon bland annat kommer att utrustas med en klyka, för att kunna bogsera fartyg genom isen."

Tuossa Ruotsin murtajien oletettu lähtöjärjestys. Hinaushaarukalla tuunattu Idun liittynee mukaan vasta lopputalveksi maaliskuussa.

Sjöfartsverketin mukaan Atle on jäänmurrossa, ja Frej on valmiudessa:

"Isbrytarnas aktiviteter

Ale: Assisterar i Bottenviken
Atle: Assisterar i Bottenviken.
Frej: Förtöjd i Luleå. 24 h standby.
Idun: Varvsvistelse Landskrona
Oden: Förtöjd i Helsingborg
Ymer: Förtöjd i Luleå

Baltica: Farledsarbete
Scandica: Farledsarbete"


Zeus of Finland päätyi tosiaan päivystämään tutulle paikalleen Vaasan väylälle.
#96
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurtajat ja talvimeren...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 06.01.2025, 14:15:47
Kiinalainen Sun Yat-senin yliopiston omistama tutkimusjäänmurtaja Zhong Shan Da Xue Ji Di on lähtenyt 44 päivän mittaiselle matkalle Keltaisenmeren pohjukassa sijaitsevalle talvisin jäätyvälle Bohainmerelle.

China.org.cn: University icebreaker embarks on Bohai Sea mission

Aluksen historia on varsin mielenkiintoinen, sillä se rakennettiin Japanissa vuonna 1983 tukemaan öljyn etsintää Kanadan arktisilla vesillä. Alus kuului alkuun Gulf Canadan öljynporaamisesta vastaavan tytäryhtiön BeauDrilin laivastoon nimellä Ikaluk ja sen tehtävänä oli tukea liikuteltavan kasuunityyppisen poraustasanteen Molikpaqin ja kartiomaisen kelluvan porauslautan Kullukin toimintaa. Öljyä ja kaasua ei kuitenkaan löytynyt kaupallisesti merkittäviä määriä ja lopulta maailman suurin arktinen porauslaivasto hajoitettiin ympäri maailmaa uusiin tehtäviin. Kun Beaufortinmerelle Beringinsalmen kautta aikanaan saapunut Ikaluk poistui alueelta Kanadan arktisen saariston läpi vuonna 1990, se vei samalla päätökseen samalla vuonna 1983 alkaneen Luoteisväylän länsi-itä -suuntaisen läpipurjehduksen. Seitsenvuotinen matka ei kuitenkaan riittänyt ykkössijaan, sillä alueella vuosina 1976–1988 toiminut porauslaiva Canmar Explorer II käytti samaan "matkaan" peräti 12 vuotta.

Yrityskauppojen myötä vuodesta 1993 nimellä Canmar Ikaluk tunnettu jäänmurtaja työskenteli sittemmin muun muassa Pohjanmerellä ja hoiti Kanadan pohjoisosassa sijaitsevan Polaris-kaivoksen huoltoa. Vuonna 1997 aluksen silloinen omistaja Amoco kuitenkin myi haltuunsa päätyneet kanadalaisen arktisen öljynporauslaivaston rippeet ja hetken typistettyä nimeä Ikalu kantanut alus päätyi Smit Internationalin laivastoon yhdessä Kanadassa rakennetun sisaraluksensa Miscaroon kanssa nimellä Smit Sibu. Alus toimi pitkään jäänmurto- ja huoltoalustehtävissä Sahalinin öljykentillä ja siirtyi vuonna 2009 venäläisen FEMCOn omistukseen. Vuonna 2012 se sai takaisin alkuperäisen nimensä.

Muun muassa Helsingin telakan rakentamat offshore-jäänmurtajat korvasivat kuitenkin vanhat Beaufortinmeren reliikit ja Ikaluk myytiin romuksi vuonna 2018. Alusta ei kuitenkaan paloiteltu, vaan sen pelastivat kiinalaiselta romuttamolta paikalliset tosi-TV-tähdet Zhang Xinyu and Liang Hong. Alus peruskorjattiin eräänlaiseksi tutkimuslaivaksi pariskunnan suosittua On the Road-sarjaa varten ja sille annettiin nimeksi Beijing Ocean Leader. Tällä nimellä se teki tammi–huhtikuussa 2020 eli keskellä koronakaaosta televisioidun "tutkimusmatkan" Etelänapamantereelle.

Loppuvuodesta 2021 alus lahjoitettiin Sun Yat-senin yliopistolle ja se sai nykyisen nimensä. Alus teki ensimmäisen arktisen tutkimusmatkansa loppukesästä 2024 jolloin se kävi pohjoisessa samanaikaisesti kahden muun kiinalaisen tutkimusaluksen Xue Long 2:n ja Ji Din, kanssa.
#97
Muu merenkulku / Vs: Rauma Marine Constructions...
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 06.01.2025, 13:40:51
Hesarissa on laaja juttu RMC:n ja Suomen Ympäristökeskuksen (SYKE) välisestä kiistasta koskien Arandan pidennyksen laatuvirheitä. SYKE vaatii yhteensä noin kahta miljoonaa euroa vahingonkorvauksia tai hinnanalennuksia yhteensä 347 puutteesta tai virheestä, joista 83 on vielä korjaamatta.

HS: Miljoonien eurojen kädenvääntö
#98
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Pekka Laakso - 05.01.2025, 19:51:21
Päivän jäätiedotuksesta kopioitua:

"Jäänmurtajat: Kontio ja Otso avustavat Perämerellä. Tyrsky avustaa Saimaalla. Sisu on matkalla Perämerelle. Zeus on matkalla Merenkurkkuun."

Sekä tulevista rajoituksista:

"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 7. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kalajoki, Kokkola, Pietarsaari ja Vaasa, I yli 2000 tonnia.
Kaskinen, Kotka ja Hamina, II yli 2000 tonnia.

Tammikuun 8. päivästä alkaen:
Tornio, Kemi, Oulu ja Raahe, IB yli 2000 tonnia."
#99
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2024-2025
Viimeisin viesti käyttäjältä Petteri Lyysaari - 05.01.2025, 11:43:08
Zeus of Finland lähtenyt liikkeelle ja matkaa tällä hetkellä Ukiin.
#100
Muu merenkulku / Vs: Aluemerirajat
Viimeisin viesti käyttäjältä Tuomas Romu - 04.01.2025, 22:29:01
Valitettavasti omat tietoni näistä merenkulun kansainvälisistä sopimuksista ovat rajalliset, joten en suoralta kädeltä osaa tuohon vastata. Merioikeusyleissopimuksen artikkeli 22 näyttäisi mahdollistavan läpikulkuliikenteen rajoittamisen väylille.

Joka tapauksessa tällaiset asiat tulee tarkasti selvittää mikäli aluevesien laajentamista vakavasti harkittaisiin. Emme tarvitse enää yhtään "Bernerin taksiuudistusta".