Vesibussi Tampereen viimeiset vaiheet (oli: Tampere muuttuu ravintolalaivaksi)

Aloittaja Juha-Matti Harjumäki, 17.01.2007, 20:38:36

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Komea ja hyvä laiva tuo oli 80- ja 90-luvuilla kulkea Lempäälän kanavalla ja muualla alueen vesistöissä. Monet kerrat sillä mentiin Visavuoreen ja Starilla toiseen suuntaan. Harmillisesti joka kaupungissa riittää näitä edesvastuuttomia yrittäjiä, jotka ei ymmärrä miten suuret kustannukset vanhojen laivojen ylläpidosta syntyy ja kuinka sairaasti pitäisi tienata että homman saa kannattamaan. Kotkassakin on paljon kokemusta näistä hylätyistä ja uponneista vehkeistä.


Lasse Reunanen

Tuollaisen maineen kun on alus ja sen omistaja saanut, niin on käytännössä mahdotonta saada luvallista laituripaikkaa mistään. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää makuuttaa redillä, mikä sekin on kyseenalaista, koska pitkäaikaissäilytys ankkurissakin käsittääkseni vaatii luvan. Ja mikään telakkakaan (en edes tiedä tuon vesistöalueen telakointimahdollisuuksia) tuskin ottaa vastaan, kun riskinä on, että jää makaamaan telakalle, eikä rahoja saa mistään. Pahoin pelkään, että ajetaan jonkun yksityisen ihmisen rantapusikkoon ja hylätään sinne, kun yksityisellä ei välttämättä ole resursseja häätötoimiin.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Sven Liljeström

Voi olla, ettei tämä aivan liity aiheeseen, mutta muistaako kukaan,
mitä tapahtui Ratina 2 tai Ratina II-nimiselle vanhalle vesibussille?
Alus oli rakennettu Porvoossa v. 1947 ja sen entinen nimi oli King.
Seilattuaan vajaat 30 v Sipoon saaristossa eri reiteillä, se myytiin
Tampereelle.
Tietoni saattaa myös alla väärä.



Lasse Reunanen

Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.