Luoteis-ja Koillisväylästä

Aloittaja Janne Koskinen, 02.09.2008, 09:43:15

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#90
Telakoinnista löytyy myös jokunen kuva:

https://seanews.ru/2019/12/18/ru-sevmorput-vstal-v-dok/

Fiksummat tiesivät kertoa, että Sevmorputin potkuri on herkästi kavitoivaa sorttia. Olisiko pitkä purjehdus Kaukoidästä Pietariin aiemmin tänä vuonna vaatinut veronsa?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.12.2019, 07:39:33
Telakoinnista löytyy myös jokunen kuva:

https://seanews.ru/2019/12/18/ru-sevmorput-vstal-v-dok/

Fiksummat tiesivät kertoa, että Sevmorputin potkuri on herkästi kavitoivaa sorttia. Olisiko pitkä purjehdus Kaukoidästä Pietariin aiemmin tänä vuonna vaatinut veronsa?
Rosatomin instagram-päivityksen mukaan alus olisi nyt otettu ulos uivasta telakasta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.02.2020, 16:50:12
Rosatomin instagram-päivityksen mukaan alus olisi nyt otettu ulos uivasta telakasta.

Sudoströsselissä oli myös juttu aiheesta:

http://sudostroenie.info/novosti/29372.html (venäjäksi)

Google-käännös

On February 8, the planned dock repair of the Sevmorput nuclear-powered container lighter carrier ship was completed at the Kanoner Shipyard.

According to the Atomflot FSUE Communications Department on January 10, during the work that began on December 20, 2019, specialists repair the second locks of bottom-side valves, pumping equipment, and electric fans. Also, during docking, the vessel was painted.

As the general director of the Atomflot FSUE Mustafa Kashka noted, the specialists of the Rosatomflot, Kolatomenergoremont and Kanonersky ship repair plant completed their work on time and with proper quality.

Currently, the vessel is located at the berth of the Baltic Shipyard. The final stage of repair work will take place here. Upon completion, the nuclear-powered ship will leave for Arkhangelsk.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#93
Rosatomin oman viikkolehden Strana Rosatomin Vkontakte-sivun mukaan Koillisväylä ulottuu jatkossa Antarktikselle asti: Sevmorput kuljettaa lähitulevaisuudessa rakennustarvikkeita Vostok-tutkimusasemalle.

https://vk.com/stranarosatom?w=wall-48616987_4697
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.02.2020, 12:10:51
Rosatomin oman viikkolehden Strana Rosatomin Vkontakte-sivun mukaan Koillisväylä ulottuu jatkossa Antarktikselle asti: Sevmorput kuljettaa lähitulevaisuudessa rakennustarvikkeita Vostok-tutkimusasemalle.

https://vk.com/stranarosatom?w=wall-48616987_4697
The Barents Observer kirjoittaa myös aiheesta kuin myös lähtöaikataulusta Pietarista telakalta:

https://thebarentsobserver.com/en/industry-and-energy/2020/02/nuclear-powered-container-ship-sevmorput-gears-antarctica-voyage
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

Venäjä suunnittelee Taymyrin niemimaalle massiivista öljyteollisuuden kehitysprojektia, johon sisältyy mm. 15 uutta kaupunkia, kaksi lentokenttää, satama, 800 kilometrin öljyputkisto ja 2000 MW sähköntuotantokapasiteetti. Sataman kautta on tarkoitus toimittaa vientiin arviolta 25 miljoonaa tonnia öljyä vuosittain pohjoista merireittiä pitkin.

https://thebarentsobserver.com/en/2020/02/rosneft-tells-putin-its-new-arctic-project-will-be-biggest-global-oil

Tuomas Romu

Sevmorput on lähtenyt Pietarista kohti Arkangelia ja jatkaa sieltä Obinlahdelle Arctic LNG 2 -projektin parissa.

http://sudostroenie.info/novosti/29505.html

Google-käännös:

When and where did Sevmorput go from the Baltic Plant?

- On February 25, the Sevmorput nuclear-powered container ship left St. Petersburg in the direction of the port of Arkhangelsk, where it will be loaded for the Arctic LNG 2 project.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Seuraavat kaksi keikkaa Sevmorput tekee Murmanskista Frans Joosefin maan saariryhmään kuuluvalle Alexandran saarelle, jossa Venäjän Pohjoisella laivastolla on pohjoisin tukikohtansa. Vaygach kuulemma avustaisi niillä alueilla, joissa esiintyy yhä jäätä.

https://thebarentsobserver.com/en/security/2020/04/nuclear-powered-container-ship-loads-15000-tons-construction-goods-sets-course
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Näemmä "Leaderin" eli nykyisiä kaksi kertaa tehokkaamman ydinkäyttöisen jäänmurtajan laivanrakennussopimuskin kirjoitettiin:

https://thebarentsobserver.com/en/2020/04/contract-worlds-largest-icebreaker-signed-cross-arctic-video-meeting

"Kashka added that the new icebreaker "will guarantee safe and regular operations in the eastern region of the Arctic by providing year-round navigations along the Northern Sea Route.""
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Rosatom halusi laittaa minulle ihan sähköpostiin tästä tiedotteen:

LainaaRosatomflot ja Zvezdan telakka allekirjoittivat sopimuksen Leader-ydinjäänmurtajan rakentamisesta
Tiedote. Julkaistu: 23.04.2020, 15:35
Rosatom

FSUE Atomflot ja SKK Zvezda LLC etäallekirjoittivat 23.4. Murmanskissa ja Vladivostokissa 10510-projektin Leader-atomijäänmurtajan rakentamista koskevan sopimuksen. Asiakirjan allekirjoittivat FSUE Atomflotin pääjohtaja Mustafa Kashka ja SKK Zvezda LLC:n pääjohtaja Sergey Tseluyko.

Jäänmurtajan tilaajana on Rosatom-valtionyhtiöön kuuluva Atomflot FSUE. Zvezda SSK on tämän sopimuksen ainoa urakoitsija. 10510-projektiin kuuluvan murtajan rakentamisen toteuttaa Zvezdan telakka Kaukoidässä.

Sopimusehtojen mukaan alus on valmiina käyttöönotettavaksi vuonna 2027.

"Tänään otimme tärkeän askeleen ydinjäänmurtajalaivaston historiassa", kommentoi Atomflot FSUE:n Mustafa Kashka. "Leader varustetaan kahdella Rosatomin kehittämällä RATM-400-tyyppisellä ydinreaktorilla. Jäänmurtajan kokonaiskapasiteetti on 120 MW, jonka avulla alus murtaa yli neljä metriä paksun jään. Tämän ydinjäänmurtajan käyttöönotto takaa Rosatomflotille turvallisen ja säännöllisen toiminnan arktisen alueen itäosissa, ympärivuotisen liikennöinnin Koillisväylällä ja avaa uusia kaupallisia mahdollisuuksia pohjoisille leveyspiireille."



Tietoja:

Ydinjäänmurtaja Leader rakennetaan Iceberg-suunnittelutoimiston piirustusten mukaisesti. Alukseen asennetaan RITM-400-voimalayksikkö, jonka on kehittänyt Rosatomin yhtiö JSC Afrikantov OKBM.

Projektin 10510 atomijäänmurtajan tekniset ominaisuudet:

- akseliteho - 120 MW

- nopeus - 22 solmua (avoimessa vedessä)

- pituus - 209 metriä

- leveys - 47,7 metriä

- jäänmurtokyky 4 metriä

- uppouma: noin 69 700 tonnia

Voimanlähteet:

- kaksi RITM-400-ydinreaktoria

- höyryturbiiniyksikkö, jossa on neljä 37 MW:n turbogeneraattoria

- sähköinen käyttöjärjestelmä, jossa on neljä 30 MW:n potkurimoottoria

Maailman ainoaa ydinjäänmurtajalaivastoa hallinnoi valtion atomienergiayhtiö Rosatom.

Rosneftin johtama konsortio on perustanut Zvezdan telakan Primorjen aluepiirin Bolshoi Kamenin kaupunkiin.

FSUE Atomflotin viestintäosasto

Tuomas Romu

#100
Ydinkäyttöinen jäänmurtaja Yamal ja LNG-tankkeri Christophe de Margerie yrittävät Koillisväylää pitkin Kiinaan aikaisemmin kuin kukaan muu koskaan:

https://www.arctictoday.com/the-seasons-first-russian-lng-convoy-is-sailing-the-northern-sea-route-a-month-earlier-than-usual/

Jutussa väitetään virheellisesti, että saattueeseen kuuluisi myös toinen LNG-tankkeri ja matalakulkuinen ydinmurtaja Vaygach; todellisuudessa keskellä Vilkitskinsalmea ovat vain "irvihammas" ja "viiksiniekka" (viitaten kummankin aluksen keulamaalauksiin).

edit: ...ja sama suomeksi (samoilla faktavirheillä, jotka alkuperäislähde The Barents Observer on jo korjannut):

https://yle.fi/uutiset/3-11360952
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Christophe de Margerie läpäisi Koillisväylän Yamalin avustuksella reilussa 12 päivässä. Perässä suurimman osan matkaa itsenäisesti tullut Vladimir Voronin yhdeksässä ja puolessa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#102
Tunnettu purjelaiva Sedov - joka on muuten saanut jälleen valkokylkisen ulkoasunsa takaisin - aikoo purjehtia Koillisväylän poikki paluumatkallaan Vladivostokista nykyiseen kotikaupunkiinsa Kaliningradiin.

https://portnews.ru/top_news/300415/

EDIT: nsra.ru mukaan kulkulupa myönnetty Sedoville 20. elokuuta.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Sevmorput on sitten jälleen päätynyt Venäjän kaukoitään noutamaan kalalastia Pietariin. Lähtenyt eilen Petropavlovsk-Kamchatskiystä alustavana ETA:na Pietariin kuun 25. päivä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Koillisväylällä onkin tänä vuonna käynyt melkoinen kuhina. Luoteisväylän läpi on sen sijaan kulkenut vain kaksi Wagenborgin rahtialusta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!