Sea Wind Helsinki Tallinna linjalle

Aloittaja Vesa Penttilä, 09.12.2014, 10:18:28

« edellinen - seuraava »

Vesa Penttilä

Tallinksilja Cargon Facebook sivut kertovat seuraavaa.  The service between Tallinn and Vuosaari in Helsinki has been confirmed and M/S Sea Wind will start on the line in January 2015. Her last departure on the Turku - Stockholm line is on 21.12. from Turku at 21:15 and her first departure from Tallinn to Helsinki is on 8.1. at 17:30.

Rami Kristian Wirrankoski

Näinhän se jo syksyllä päätettiin...ja lipunvaihtokin edessä...

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 09.12.2014, 11:46:16
Näinhän se jo syksyllä päätettiin...ja lipunvaihtokin edessä...

Olihan siitä syksyllä puhetta, mutta ei kirkossa kuulutettua. Nyt se sitten on varmaa.
Kaksi laivaa hävinnyt nyt Turku/Naantali linjoilta. Varmasti tällä on parantava vaikutus merenkurkun liikennemääriin.
M/S Haaparanda ei jätä ketään kyydistä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace


Joonas Kortelainen

Nyt Tallink ilmoittaa, että Viron pään osoite muuttuu Muugaksi, koska sieltä pääsee nopeammin Tallinnan ohi Via Balticalle ja välttää samalla ruuhkaisen keskustan. Olisiko tässä ideaa Superfast VII ja VIII:n sijoituspaikaksi, kun Stenan rahtaus loppuu Kiinan lauttojen valmistuessa? Eikö olisi ammattiliikenteelle ja autoilijoille hyvä lisä Länsisataman sumpun sijaan? Suoraan kehätielle myös Stadissa.

Kalle Id

Saa nähdä miten Superfastien ja Kiinan-ihmeiden kanssa käy. Britannian lauttaskeneä paremmin tuntevat tuntuvat olevan sitä mieltä, että uutisoinnista huolimatta kaikki neljä ekan sarjan kiinalaista eivät tule Irlanninmerelle (ja vaikka tulisivatkin niin Stena saisi Superfastit työllistettyä omassa laivastossaan). Yksi Fasteri voisi tietysti olla Vuosaari-Muuga -välille ihan relevantti Sea Windin tilalla, mutta jotenkin vaikea uskoa että molemmille löytyisi tuolta töitä. Sinällään tällä hetkellä kysyntä oikeastaan mille tahansa autolautoille on sitä luokkaa, että Fastereille ei pitäisi olla vaikeaa löytää ostajaa. Tosin, onko kysyntää vielä rahtausten loppuessa onkin ihan toinen kysymys.

Johan Snellman

Nyt kerrotaan että SF VII ja SF VIII on myyty Stenalle. Luovutus loppuvuodesta. Hinta n 135 meur yhteensä.

Harri Muhonen

Kyllä näin. Tallink on tänään tehnyt myyntisopimuksen näistä kahdesta aluksesta Stenan kanssa hintaan 133,5 miljoonaa euroa.

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=783276&messageId=984869

Joonas Kortelainen

#8
Sehän olikin ajankohtainen pohdinta sitten. Atlantic Visionin rahtaus alkaa ilmeisesti olla myös lopuillaan, viimeisin sopimus on julkaistu helmikuussa 2015 ja päättyy nyt marraskuussa.

Marko Manninen

No Tallinkilla on varmaankin neljä vaihtoehtoa laivalle:
1. Jatkaa rahtausta Kanada
2. Myydä laiva jollekkin
3. Vuokrata tai myydä Stenalle. Jälkimmäinen on mielestäni ajankohtaisempi
4. Laittaa laiva esim. Vuosaari-Muuga reitille

Itse pitäisin vaihtoehto kolmosta parhaana, jos sen vielä Stena ostaisi 60-70 miljoonalla. Silloin heillä olisi neljä fastia laivueessa. Tallink saisi näistä kolmesta laivasta taloutta varsin hyvälle pohjalle. Voisi jopa poikia Turkuun Megastarin sisaren tilauksen tai voipa olla, että Saksasta laivan saa nopeammin liikenteeseen. Miten kummallakin telakalla on aikaa tehdä uusi Gigastar?
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Jos olen käsittänyt oikein on Papenburgissa nykyään kaksi rakennusallasta, joista pienemmän tilauskirjassa ei kai ole muita kuin 2019 valmistuva Saga Cruisesin uudisrakennus (ja Megastarin pitäisi käsittääkseni siihen mahtua). Jos näin on niin Papenburg voi toimittaa Gigastarin jo 2020, kun taas Turussa on tilaa vasta joskus 2022-23 -akselilla.

Marko Manninen

Ja jos lohkot kokoaa Saksassa ja hinaa sen Suomeen, niin mahdollisuus saada laivasta suomalaisempi. Pitää tietysti olla sopiva väli Turussakin, et varustelu laituri on vapaana. Mahtaako sellaista kohtaa olla. Mut jos ja kun Gigastar tilattaisiin Saksasta niin kyllähän siitä laivasta isot urakat Suomeenkin tulisi alihankkijoille. Pystyykö papenburg tekemään laivan samoilla piirustuksilla vai onko lohko tuotannossa jotain eroa. Olen käsittänyt et kaikilla telakoilla ei pysty tekee samalla tavalla. Korjatkaa jos olen väärässä. Gigastar kolmella lähdöllä varmasti korvaa Seawindin hävitty kaistametrit, kun sitä löytyy kuitenkin huomattavasti enemmän kun Starista. Matkustaja puoli hyötyisi kummasti tässä. Megalla ja Gigalla varmaankin pääsee 20 vuotta liikenteessä. Sen jälkeen suurimpia muutoksia pitää varmasti ajatella Viron liikenteeseen Ahvenanmaalla.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Johan Snellman

Käytännössä Papenburg joutuu tekemään suurimman osan työkuvista uudestaan - sama tilanne oli pitkälti jo Turku-Rauma-Helsinki. Kaikki lähtee siitä kuinka pitkiä teräslevyjä haluaa käyttää ja minkä painoisia lohkoja tehdään. Työkuvien teko ei nyt ole kovin kallista tuntityötä. Suomalaiset telakat ovat käyttäneet sekä Intialaisia että Vietnamilaisia suunnittelutoimistoja, puhumattakaan itäblokin maalaisista. Perussuunnittelu pyritään tekemään itse tai suomalaisten toimistojen kanssa, jos oma kapasiteetti ei riitä.
Sagalla taitaa muuten olla optio toisesta laivasta (jollei se ole jo tilattukin - en ole eläkeläisenä enää ihan kärryillä).

Mikko-Oskari Koski

SeaWindin työt Muugan ja Vuosaaren välillä lienee tehty, korvaaja on tästä päivästä alkaen Regal Star. Sailor jää Paldiskin ja Kapellskärin välille ainakin tällä haavaa yksikseen.
Viisikymppisen, kovassa käytössä koko ajan olleen rollarin tulevaisuuden kuvioksi on vaikea nähdä muuta kuin romuranta.

https://fi.tallink.com/documents/10192/109489502/Timetable_2022.pdf/32a4c0e9-91e2-09e0-418f-2787648b11f5?t=1641210297259&fbclid=IwAR3ro8m4XzeaW3xZO3FlBnRVJ_rdbGJE1hYvmequEUAj0gpji6djj9FLSD8
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Tallink ilmoitti eilen myyneensä Sea Windin ja luovutus tapahtui Paljassaaressa niin ikään eilen. Uuden omistajan sanotaan olevan Rudniki Shipping Ltd, joka kovasti vaikuttaa bulvaanilta. Rudniki vaikuttaa olevan kylä Lounais-Puolassa.

Tallinkin tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.