Eckerö Line haaveilee uudesta vanhasta laivasta

Aloittaja Pasi Salo, 28.09.2011, 11:44:58

« edellinen - seuraava »

Pasi Salo

Ilta-sanomista:
Olemme tyytyväisiä Nordlandiaan, jota on ehostettu vuosien varrella, mutta päivä päivältä se vain tulee vanhemmaksi. Siksi harkitsemme uuden laivan hankintaa, Eckerön konsernijohtaja Björn Blomqvist sanoo.
Tehtävä ei ole hänen mukaansa helppo, sillä uuden aluksen on oltava riittävän iso ja entistä parempi. Valintaa mutkistaa se, että Eckerö tähyilee maailman meriltä käytettyä alusta.
Nordlandia on rakennettu Saksan Bremerhavenissa 1981 ja se on seilannut ennen Suomeen tuloa Itämerelle nimillä Nord Gotlandia ja Olau Hollandia.
Uuden aluksen pitäisi siis olla tätä nuorempi ja Tallinnan-liikennettä varten siinä pitäisi olla riittävästi tilaa autokansilla.
- Emme ole kokonaan sulkeneet pois vaihtoehto, että hankkisimme myös aivan uuden laivan, Blomqvist sanoo.
Koska hankinta sitten toteutuu?
- Sanotaan, että keskipitkällä aikavälillä.
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Juhani Reku

Olin eilen Iltiksen jutun kirjoittaneen Sakari Nupposen kanssa samassa tilaisuudessa, ja siitä tähän lisäyksenä, että "keskipitkä aikaväli" on toimittajan oma korvaava ilmaisu Blomqvistin käyttämälle "ehkä vuosi tai kaksi". Tästä jutusta saattaa saada sen kuvan, että keskipitkä aikaväli viittaisi nimenomaan uuden aluksen hankintaan, mutta ylipäätään Blomqvist puhui Nordlandian korvaamisesta ehkä jo vuoden tai kahden sisällä. Mutta kuten selvää on, kaikkihan riippuu tietenkin käytettyjen alusten saatavuudesta.

Tällä hetkellähän alus on sisältä varsin siistissä kunnossa ja osittain sisätiloiltaan remontoitu, joten se ehkä viittaa siihen, että aivan valtavaa hätää uuden aluksen hankintaan firmalla ei ole. Sitä paitsi Nordlandialla on Vikingin tavoin kapasiteettiin suhteutettuna varsin hyvät osuudet Tallinnan-liikenteen kakusta sekä lisäksi uskollinen asiakaskunta ja vahva kassa, joten mitään hätäähän firmalla ei ole.

Timo Selkälä

Siitä huolimatta väitetään että Bingolandia ei tuota voittoa vaan peittää vain kustannuksensa. Jos tämä totta, niin selittää sen miksi huipulla on tuullut.

Käytettyjä juuri nyt vapaana:
ex Kalypso - sen ne on jo kerran hylännyt liian kalliina tarvittavien töiden jälkeen. Tai näin pikkulinnut lauloivat.
Napoleon Bonaparte - ei jääluokkaa... Sillä voisi ajaa muuten XPRSinkin aikataulua!
Barfleur - paremmin Transun korvaajaksi.
El Venizelos on sentään jäät kestävä, mutta....
Stena Baltica. Ei varsinainen parannus, vaatisi isot remontit.
Varmaan joku muukin voi löytyä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 28.09.2011, 15:52:44
Tällä hetkellähän alus on sisältä varsin siistissä kunnossa ja osittain sisätiloiltaan remontoitu, joten se ehkä viittaa siihen, että aivan valtavaa hätää uuden aluksen hankintaan firmalla ei ole.
Toisaalta siisti ja osittain remontoitu = parempi hinta, jos ja kun pannaan myyntiin.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 28.09.2011, 17:05:14
Napoleon Bonaparte - ei jääluokkaa... Sillä voisi ajaa muuten XPRSinkin aikataulua!
Paljonkohan Napsun uudistaminen jääluokalliseksi maksaisi? Toisaalta kuulemma korkeilla polttoainekustannuksilla on ollut osuutensa aluksen liikenteestä vetämiseen ja jos laiva on kovinkin dieselsyöppö, ei siinä välttämättä ole korvaajaksi kuitenkaan...

Pasi Salo

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 28.09.2011, 15:52:44
Olin eilen Iltiksen jutun kirjoittaneen Sakari Nupposen kanssa samassa tilaisuudessa, ja siitä tähän lisäyksenä, että "keskipitkä aikaväli" on toimittajan oma korvaava ilmaisu Blomqvistin käyttämälle "ehkä vuosi tai kaksi".

Itse ihmettelinkin mitä tarkoittaa keskipitkä aikaväli, veikkasin 2-5 vuotta: :P
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.09.2011, 18:20:05
Paljonkohan Napsun uudistaminen jääluokalliseksi maksaisi?

Vaikea kuvitella, että tuollainen muutostyö olisi taloudellisesti kannattava. Varsinkin korkeampien jääluokkien kohdalla terästöiden lisäksi vaihtoon menisivät todennäköisesti potkurit, potkuriakselit, peräsimet ja peräsinkoneet, joita ei ole mitoitettu jääkuormia varten.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 28.09.2011, 17:05:14
ex Kalypso - sen ne on jo kerran hylännyt liian kalliina tarvittavien töiden jälkeen. Tai näin pikkulinnut lauloivat.

Tämä olisi aivan upea vaihtoehto. Siis onhan purkilla toki jo ikää, mutta maksaisiko se toisaalta enempää kuin uuden rakentaminen?

Jani Nousiainen

Ei varmasti niinkään lähellekään niin paljoa kuin uuden rakentaminen, mutta kipossa tekniikka on jo 21 vuotta vanhaa.  Suurin ongelma on että puolet autokannesta on rakennettu miehistöhyteiksi ja sinne on myös sijoitettu teknisiä tiloja jotka jouduttaisiin siirtämään muualle. Elikkä operaatio olisi paljon suurempi kuin Athenassa jota ei ollut rakennettu yhtä paljon autokannen osalta.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Timo Selkälä

DFDS sai oppia kantapään kautta että vanhan risteilijän muuttaminen autolautaksi maksaa... Loppusumma jäi kuulemma vain noin 20- 25 % Romantikan hinnasta samaan aikaan ja pääsyynä oli se että aluksen remontti maksoi paljon odotettua enemmän muun muuassa kosteusongelmien ja odottamattomien korjausten takia. Joten kyllähän se halvemmaksi tuli kuin uusi, mutta siitä huolimatta tekivät hirvittävän mokan taloudellisesti. Silti Athenan muutostyöt olivat, kuten Jani huomauttaa, halvemmat kuin Kalypson sillä Kalypsoon on toteutettu erilaisia ratkaisuja, kuten vedenpuhdistuslaitos, ilmastointikoneistot ja muuta tekniikkaa autokannelle. Osa niistä on ehkä turhia meidän vesillämme, mutta niiden poistokin maksaa.

Mieleen tuli näin jälkikäteen että on olemassa muutama jäävahvistettu Fosenin tekosia oleva kreikkalaislautta joilla jäävahvistus 1B, ja Korealaistekosia Ariadne Palace-sarjan alukset joilla 1A. Jälkimmäisen GA kyllä osoittaa niiden olevan täysin typeriä. Liian vähän hyttejä ja yleisiä tiloja ja sisätilat koostuu lähinnä käytävistä. Sen sijaan Ikarus Palace voisi olla muutettavissa toimimaan, vaikka nykyisellään vain noin 1500 matkustajan alus. Lisäksi samalla konsernilla on Finnarrow joka on alkujaan suunniteltu jotta siitä voisi tehdä oikea matkustaja-autolautta lisäämällä kansirakenteita, sen vakaus kestää sen.

Muuten on kyllä harvassa käytetyt joita voi oikeasti täällä myös talvisin käyttää. Muutaman vuoden päästä Pearl Seaways ja Crown Seaways vapautunevat, kunhan DFDS saa lupaamansa mutta vielä tilaamatta olevat uudet Oslonristeilijänsä. Siihen voi kuitenkin mennä montakin vuotta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Joonas Kortelainen

#9
Näin olen aiemmin Kalypson osalta kuullut ja varmaankin se autokansi on myös Eckerölle nykyään entistä tärkeämpi olla. St. Peter Line voisi olla toinen potentiaalinen ottaja tuolle laivalle. Sen verran kiinnostuin että taidan käydä Piscesin ensi keväänä itse katsomassa.

Uskon, että Pearl ja Crown olisivat myös molemmat oikein passeleita Eckerölle, sen verran hyvässä kuosissa taitavat edelleen olla sisältä ja ilmeisesti myös koneista. Toisaalta Amorella ja Isabella nyt näyttävät vapautuvan aiemmin, mutta oltaisiinko ahvenanmaalla niin hyvää pataa keskenään, että myytäisiin suoraan kilpailijalle? Entäpä King ja Princess Seaways, jotka ovat tavallaan kehitelmiä juurikin Nordlandian sisarusparvesta?

Timo Selkälä

Huhut ovat kertoneet että Grimaldin kuvioissa etelässä olisi tulossa muutoksia. Jos huhut ovat totta niin jo vuosia turhina liikenteessä olleet La Suprema ja La Superba saattaisivat korvata Snavin ex Olaut, eli Joonaksen mainitsemien nuoremmat sisaret jotka ovat siinä mielessä sopivampia että niissä on rahtikapasiteettia kasvatettu repimällä hyttejä pois. Olkoonkin että se tila käsittääkseni vain henkilöautojen käyttöön. Joka tapauksessa jos nämä olisivat tarjolla niin niistä saisi kyllä Eckerölle toimivat alukset. Tosin niihin huhuihin tuntuu harvat uskovan. Aika näyttänee.

Se miksi Joonaksen ehdotus on hyvä ja aiheellinen on tietenkin se että DFDS ei ole harrastanut ihan viime kuukausina sitä perinteistä harrastustaan, eli linjojen sulkemista. Ehkä nyt olisi aika?

Parempaakin kalustoa saattaa olla tarjolla. Starin ja XPRSin sisaret saattavat tulla tarjolle enemmin tai myöhemmin, jos ja kun SeaFrancen konkurssikuviot joskus selviää. Eihän se ole ollut maksukyvytön kuin muutaman vuoden joten se farssi jatkunee vielä muutaman vuoden...
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 29.09.2011, 12:39:41
Uskon, että Pearl ja Crown olisivat myös molemmat oikein passeleita Eckerölle, sen verran hyvässä kuosissa taitavat edelleen olla sisältä ja ilmeisesti myös koneista. Toisaalta Amorella ja Isabella nyt näyttävät vapautuvan aiemmin, mutta oltaisiinko ahvenanmaalla niin hyvää pataa keskenään, että myytäisiin suoraan kilpailijalle? Entäpä King ja Princess Seaways, jotka ovat tavallaan kehitelmiä juurikin Nordlandian sisarusparvesta?
Kingistä ja Princessistä DFDS tuskin on luopumassa... ellei sitten käy niin, että mahdollisten uusien Kööpenhamina-Oslo -lauttojen valmistuttua Pearl ja Crown siirretään korvaamaan King ja Princess. Joka tapauksessa kun DFDS:n uusia laivoja ei ole vielä (edes) tilattu, menee minkä tahansa vanhojen DFDS-läisten vapautumiseen takuulla enemmän kuin Blomqvistin sanoma vuosi tai kaksi.

Ainakin minun on vaikea uskoa, että Viking myisi yhtään mitään Eckerölle. Jossain toisessa tilanteessa myynti voisi olla mahdollistakin, mutta minkään varustamon ei ole järkevää myydä kilpailijalle alusta, jonka se tulee asettamaan myyjän laivojen kanssa kilpailevalle reitille. Ennemmin kannattaisi nähdäkseni myydä vaikka vähän halvemmalla laivat jonnekkin muualle kuin antaa kilpailijalle paremmat asemat.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 29.09.2011, 13:32:06
Se miksi Joonaksen ehdotus on hyvä ja aiheellinen on tietenkin se että DFDS ei ole harrastanut ihan viime kuukausina sitä perinteistä harrastustaan, eli linjojen sulkemista. Ehkä nyt olisi aika?
Toisaalta jos vielä aletaan sulkemaan, niin eipä niitä linjoja pahemmin jää jäljellekään. Lisäksi mitä olen ymmärtänyt niin Newcastle-IJmuiden ei ole linjana ihan kannattamattomimmasta päästä, ja Kööpenhamina-Oslo -reitistä DFDS tuskin luopuu jo ihan arvovaltasyistä jos ei ole ihan pakko.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 29.09.2011, 13:32:06
Parempaakin kalustoa saattaa olla tarjolla. Starin ja XPRSin sisaret saattavat tulla tarjolle enemmin tai myöhemmin, jos ja kun SeaFrancen konkurssikuviot joskus selviää.
Onko Rodin ja Berlioz siis jäävahvistettu? Paljon riippuu tietysti siitä, miten SeaFarce etenee, mutta ainakin potentiaaliset varustamon ostajaehodkkaat tuntuvat olevan yksimielisiä siitä, että nämä kaksi laivaa jäävät Kanaalin liikenteeseen, vaikka muut menisivät.

Sen sijaan mitenköhän SeaFrance Molière ex-Superfast X taipuisi Eckerön tarpeisiin? Aluksessa olisi jääluokitus eikä nopeudestakaan pitäisi jäädä puuttumaan - ja toisin kuin SeaFrance Rodin ja SeaFrance Berlioz, SeaFarcen potentiaaliset ostajat eivät tunnu olevan järin innoissaan Molièresta.

Loppupeleissä veikkaisin kuitenkin, että jos Eckerö käytetyn laivan hankkii se on juurikin jokin noista herra Selkälän aiemmin mainitsemista jäävahvistetuista kreikkalaislautoista tai - jos Eckeröllä on varaa muutostöihin - Finnarrow.

Timo Selkälä

Koska Kauppalehden mukaan ilmeisesti kyseessä olisi noin 2000 matkustajan alus. Moliereen tämän toteuttaminen vaatii aika paljon.

En tiedä kuinka suuret erot on koneiston osalta Sea Francen ja Starin/XPRSin välillä. Voi olla että ne eivät saisi jääluokitusta, toisaalta voi olla että ovat tehneet kuten TT-Line ja varmistaneet että alukset ovat monikäyttöisiä linjojenkin suhteen.

Eckeröllä on varaa uudisrakennuksiinkin, joten katsotaan nyt mitä tulevaisuus tulee näyttämään.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

jeremiasnieminen

Jos Eckerö Line aikoo vielä haastaa Helsinki-Tallinan linjalla Vikingin, puhumattakaan Tallinkista, niin uudisrakennukset
on ainoa vaihtoehto. Ei niitä vanhojen laivojen ystäviä kuitenkaan loputtomasti riitä...

Pasi Salo

Lainaus käyttäjältä: Jeremias Nieminen - 29.09.2011, 15:51:40
Jos Eckerö Line aikoo vielä haastaa Helsinki-Tallinan linjalla Vikingin, puhumattakaan Tallinkista, niin uudisrakennukset
on ainoa vaihtoehto. Ei niitä vanhojen laivojen ystäviä kuitenkaan loputtomasti riitä...

Toisaalta kuinka moni normi risteilijä/päivämatkaaja valitsee matkansa juuri laivan vuoksi. Minusta tuntuu että se on enemmän se hinta ja mahdollisesti myös maissa oloaika joka ratkaisee eikä niinkään laivan ikä tai näkö. ???
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12