Ei voi olla totta! Finnjet on varmasti yksi maailman erikoisimmista matkustaja-autolautoista, joita on koskaan rakennettu. Finnjetin aikanaan saamaa huomiota voisi verrata jättiristeilijä Genesiksen tällä hetkellä saamaan huomioon! Mutta on kuitenkin ymmärrettävää, että 31 vuotta vanha alus ei kelpaa nykyajan vaativaan käyttöön. Autot suurenevat ja tekevät hallaa Finnjetin autokansikapasiteetille, lautat suurenevat, Finnjetistä ei enään saada niin suurta hyötyä kuin esimerkiksi nykyisistä Color Linen suurista autolautoistan ja kaiken lisäksi: Turbiinit syövät älyttömästi polttoainetta ja näin ollen rahaa. Joten vaihtoehdot, minne Finnjet päätyisi, jäävät aika lailla vähäisiksi:
Ensimmäinen vaihtoehto on tietenkin täällä jo mainittu pienten autojen kuljetus, mutta missä on tarpeeksi pieniä autoja, jotta saataisiin voittoa kaasuturbiinien syövän polttoaineen verran. Toinen vaihtoehto on tietenkin autokaistojen leventäminen, mutta se taas syö autokapasiteettia, koska kaistoja ei ole enään niin montaa.
Sitten on tietenkin museovaihtoehto. Valitettavasti siinäkin on omat ongelmansa: yli 210 metrisen aluksen sijoittaminen pysyvästi jonnekin tulee myös kalliiksi. Lipputuloilla ei välttämättä saataisi katettua sen satamapaikkamaksuja.
Uudistus risteilykäyttöön on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta on huomattu, ettei alus tunnu kelpaavan kenellekään, myyntiyritys on kestänyt älyttömän kauan. Tässä tapauksessa tietenkin turbiinien poisto olisi melko ajankohtaista, mutta silloin Finnjetistä tulee aivan tavallinen 70-luvun autolautta: (uudistuksia lukuun ottamatta) normaalinopea ja nykyajajan haasteisiin vastaamaton.
Viimeinen vaihtoehto on sitten romutus, joka nyt näyttää melko väistämättömältä :'( Finnjet on ehkä historialliselta arvoltaan hieman liian hieno romutettavaksi, mutta kannattavuudeltaan tuollaiset alukset ovat yleensä päätyneet "naulatehtaalle". Toivotaan kuitenkin, että romutus voitaisiin välttää jollakin keinolla:
Olisi kieltämättä hauskaa, että Suomen kansa näyttäisi maailmalle ja ostaisi aluksen takaisin yhteiskeräyksellä, kuten tuolla
Helsingin sanomien keskustelupalstalla kovasti uhotaan!
Adressin 115 allekirjoitusta ovat erittäin vaikuttava määrä, joten toivotaan, että myös tältä keskustelupalstalta saataisiin lisää allekirjoittaneita! Se, onko nettiadresilla niin hirveästi painoa päättävillä tahoilla, on sitten toinen juttu, mutta 115 nimeä kertoo kuitenkin siitä, että suomalaiset arvostavat tätä historiallista alusta.
Vaikka suhtauduinkin hieman kriittisesti ylläolevassa kirjoituksessani Finnjetin tulevaisuudennäkymiin, en silti tarkoita, että haluaisin aluksen romutettavan! Itse en ole aluksella käynyt, mutta tutustuttuani alukseen ja sen historiaan lukuisilla sivuilla, on sen tekninen edelläkävijyys ja tietenkin erityis(kalliit

)valmisteiset turbiinit herättäneet omaa mielenkiintoanikin siihen aluksen, ja luultavasti monien muidenkin.