Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Teemu Pohjalainen

Toivottavasti Johny sid saa sen Suomeen! :thumb:


http://finnjet.toppeli.com/ <<uusi ja keskeneräinen finnjet sivusto!


Ari Savolainen

Minahan en naihin Jetin paluu-unelmiin usko. siina ei riita rahat eika omaisuus. Kertokaa minulle sen sijoittajan nimi joka investoi taysin tuottamattomaan ideaan, tai ideaan joka
tuottaa sitten joskus, kun se vahintaan 12 miljoonaa euroa on saatu maksetuksi minka tuon harvelin Suomeen tuonti vahintaan maksaa. Tuulellaelajilla on sensijaan runsaasti
ideoita ja ulosantia, rahat yleensa vaan hiukan vahissa, kun ne vahatkin on laitettu jo aiemmin tuottamattomiin ideoihin.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Toni Redsven

Joku sijoittaja saattaisi tosiaan kiinnostua moisesta. Mutta se vaatii varmasti hivenen tarkempia lukuja kuin nyt. Eli tarkat summat aluksen siirrosta, kunnostuksesta ja vuotuisista kuluista. Myös satamapaikka yms pitäisi olla varmuudella tiedossa. Toivon että kukaan ei ole niin tyhmä että nyt julki tulleilla tiedoilla alkaisi sijoittamaan moiseen yhtään mitään. Tai jos alkaa, niin toivottakoon että hänellä on tuuria. Muutoin voisin kuvitella että hän ei enää sijoittajana toimi kun tämä homma kaatuu reisille.

Se on sitten tietysti toinen juttu miten paljon tarkempia tietoja on saatavilla, mutta mitä ei julki tuoda tms. Mutta nämä nykyiset arvioinnit ja suuntaa antavat summat ei pitäisi herättää edes riskisijoittajan mielenkiintoa.

Ari Savolainen

Alkaa elako unelmissa, ja puhuko tarkoista summista aluksen siirrosta. Janne Koskinen kirjoitti aivan riittavan tarkat siirtoon liittyvat minimihinnat miljoonan euron tarkkuudella, eika sita ensimmaistakaan ole viela kasassa. Siihen viela aluksen ostohinta,8 millia paalle. Unelmiahan voi olla, vaan harva niita saa toteutettua, jos taskuissa ei ole kuin reiat pohjalla. Miettikaa nyt hyvat ihmiset, millaisia sijoituksia tahan vaaditaan. Onhan toki ihmeita tapahtunut silloin talloin, ja taman operaation onnistuminen olisi yksi lisaa siihen
ohueen vihkoseen.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 07.09.2008, 17:40:23
Siihen viela aluksen ostohinta,8 millia paalle.
Alus ostettiin romutettavaksi 6,5 miljoonalla, ja romuttaja lupasi myydä sen samalla hinnalla meille. Voi olla, että Pro Finnjetin visio-osuudessa on tullut kirjoitusvirhe, ja tarkoitetaankin 1 miljoonaa. Sitten siihen vielä 4 miljoonaa remontteihin ja muihin kustannuksiin, niin kyllähän se riittänee. Tuskin nyt peruskorjaustelakointi suuria vaatii. Matot ja kalusteet vain uusiksi, ja vähän maalia pintaan.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Kristian Salminen

Jos nyt joku haluaa pelastaa jetin, niin mars mars aamulla pankkiin hakemaan lainaa jos ei pääoma ole kasassa jo. Seuraavaksi vaan intiaan ostamaan laiva pois hiekoilta. Sen jälkeen saa tehdä laivalle ihan mitä lystää.

Toisaalta pankinjohtaja voi tyrmätä idean, mutta sehän on vaan tyhmä ja tietämätön pankinjohtaja.
Spare parts in transit

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ilari Uotila

Se tärkein kysymys on, löytyykö sellaista toimintamallia, jolla Finnjetin Suomeen tuova yritys kykenee kustantamaan aluksen hankinnan, tuonnin Suomeen sekä yritystoiminnan Suomessa. Itse en tuohon usko, sorry.

Naulojen sijaan, jos tuosta saisi Suomeen Finnjet-erikoismallin niin miettisin ostamista:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1583180

Markus Alander

Eipa ole kuntoraportissa mitaan mainintaa tankkien kunnoista. Yhdestakaan kuivatankista ei ole edes mainintaa. Voi olla etta Finnjetin toinen flout out seremonia paattyy uppoamiseen. Totuus on se etta kahdessa paivassa et tarkasta Finnjetin kokoista laivaa. Etenkin kun olosuhteet ovat muutenkin hasardit jo pelkastaan asuintiloissa.

Onhan se tietty kivaa etta saadaan Suomi taas maailmankartalle dramaattisella grande finalella Suezilla...

Janne Koskinen

#699
Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 07.09.2008, 18:34:56
Alus ostettiin romutettavaksi 6,5 miljoonalla, ja romuttaja lupasi myydä sen samalla hinnalla meille. Voi olla, että Pro Finnjetin visio-osuudessa on tullut kirjoitusvirhe, ja tarkoitetaankin 1 miljoonaa. Sitten siihen vielä 4 miljoonaa remontteihin ja muihin kustannuksiin, niin kyllähän se riittänee. Tuskin nyt peruskorjaustelakointi suuria vaatii. Matot ja kalusteet vain uusiksi, ja vähän maalia pintaan.
Pro Finnjet kertoo: Aluksen ostohinta 10,4me; omat arviot: luokkaan 4-5me, siirtomatka 0,5milj. (minimi), homeremontti min. 4-5me (riippuen kuinka laajalla hometta, saattaa tuplaantua);

Pari viikkoa sitten Finnjetwebin aktiivien mukaan tosta ostohinnasta puuttui 6,5me ja kuinka varmalla pohjalla se ensimmäinen 4,9 me edes on.

Kunnossapidosta ei mitään arviota ja Axxell/Novia kunnossapitäjinä ainakin täyttä humpuukia; mainittua Turun merimieskoulua ei edes ole olemassa ellei sillä tarkoiteta Axxell/Noviaa, joista ei taatusti ole kunnossapitäjiksi; epäilen että:   
   
http://www.aboamare.fi/fi/school
     
ollaan edes oltu yhteydessä.

Perustelakoinnista ei ole kyse, vaan 30-vuotis klassauksesta rantaan ajetulla laivalla, jonka kaikki luokat ovat reilun vuoden overdue; elämä on (kuten mainoksessa mainittiin).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Moilanen

Aika mielenkiintoinen tämä jetin loppunäytös Intialaisella hietikolla..

Itse kannatin pelastamista vielä kun jetti oli normaalisti myynnissä ja uskoin että siitä saisi samalla sekä suomalaisen meriteollisuuden muistomerkin että kannattavan liiketoiminnan esim. Helsinkiin. Monia laivoja on romutettu, jetti oli vain yksinkertaisesti liian hyvässä kunnossa romutettavaksi.. ilman veronmaksajien rahoitusta yhdistetyllä hotelli/ravintolalaivalle oikeilla vetäjillä/rahoittajilla ja sopivalla sijoituspaikalla (katajannokka, hernesaari, eteläsatama ?) sillä olisi ollut realistiset mahdollisuudet menestyä. Kannattaa muistaa kuinka paljon tilaa laivalla ko. yritystoiminnalle oikeasti on.. yli 2000m2 ravintolatilaa, lähes 600m2 myymälätilaa ja yli 600 hyttiä. Vaikka hyttejä yhdisteltäisiin jotta niistä saataisiin normaalin hotellihuoneen kokoisia niin tilaa on liiketoimintaa varten paljon. Liiketoiminta taas edellyttää oikeat ihmiset vetämään hanketta ja valmiiksi neuvotellun (riittävän hyvän) sijoituspaikan alukselle.. jota kumpaakaan jetillä ei ole ollut.

Koko vanhojen laivojen romutusinto mikä tällä foorumilla aina välillä näyttää olevan päällä (siis osalla käyttäjiä) on itselleni käsittämätöntä.. Ymmärrän hyvin että huonosti pidetty tai riittävän pahasti vaurioitunut alus romutetaan mutta oikealla kunnossapidolla ja huoltamisella on jokaisella aluksella elinikää jopa satoja vuosia.. laivojen kanssa on sama kuin talojenkin.. mikäli kunnossapitoon ei satsata voi elinikä laskea (ja jonkun mielestä kaikki 70-luvun betonitalot pitäisi purkaa) mutta oikealla kunnossapidolla elinikää voidaan pidentää lähes loputtomiin. 

Sen jälkeen kun jetti ajettiin rannalle en ole paljoakaan uskonut aluksen pelastamismahdollisuuksiin.. Mielenkiinnolla tosin seuraan tätä viimeistä yritystä jonka puolesta tai vastaan en viitisi sen enempää kommentoida. Jos pelastamista suunnittelisi Masa Saarikangas yhdessä vaikka Sedu Koskisen kanssa olisin jopa valmis sijoittamaan jettiin.. nykyisistä pelastajista ja heidän taustoistaan kun ei mitään tietoa ole niin jätän sijoittamisen väliin ja tyydyn seuraamaan sivusta miten homma etenee, vai eteneekö mitenkään.


Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 08.09.2008, 10:12:56
Aika mielenkiintoinen tämä jetin loppunäytös Intialaisella hietikolla..


Mahtavaa, ensimmäinen fiksu kommentti tässä ketjussa aikoihin. Kommentoinkin takaisin tähän mitä tuonne irc-kanavalle kirjoitin (hieman muokattuna):

LainaaHyvin analysoitu tilanne, ja noin se nimenomaan toimisi. Sääli vaan että näin ei tule tapahtumaan. Miettikää nyt tuolla konseptilla "Jetti" Hernesaareen. Se pitäisi vaan nimenomaan valjastaa niin että sinne tulisi riittävästi yrityksiä jotka vuokrais liiketiloja. Autokannelle voisi parkkitilojen lisäksi rakentaa ihan hyvin esim. lisää yökerhotiloja mikäli nykyiset ravintolatilat olisi liian "ahtaita" nykyajan vaativampien asiakkaiden mielestä.

Päivällä yläkansilla toimistot yritysten käytössä ja päivällä/illalla ravintolatilat huvikäytössä. En pidä majoitusbisnestä niinkään kannattavana ajatuksena, mutta voisi sitäkin harkita. Turussa taas ei riitä millään asiakkaita majoituskäytössä, kuin ehkä Ruisrockin ja DBTL:n aikaan. Mitä tulee tuohon laivan jakamiseen toimisto/huvikäyttöön, "Jetti" toimisi siinäkin suhteessa hyvin tuossa tarkoituksessa, kun hyttitilat (joista siis toimistoja) on jo valmiiksi sijoitettu erilleen laivan etuosaan. Näin ei tarvitsisi myöskään pelätä että ördääjät eksyisivät toimistotiloihin kun puolet laivaa voisi "blokata" keskeltä ;)

Mutta turhahan tälläistä on haaveilla kun ei tunnu olevan ketään joka suhtautuisi asiaan samanlaisella intohimolla kuin tämän foorumin käyttäjät :)



Janne Koskinen

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/P%C3%A4%C3%A4kaupunkiseudulla+on+nyt+enn%C3%A4tysm%C3%A4%C3%A4r%C3%A4+tyhj%C3%A4%C3%A4+toimistotilaa/1135239106064

Hernesaari tuskin on mikään "toimistotilamekka" eikä sellaiseksi tule; pikemminkin teollisuusaluetta ja copterlinen yms. pelikenttää; vielä vähemmän "ravintolamaailmaa".

Port of Helsinki tarvinnee sen kuitenkin suurimmille cruisereille.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 08.09.2008, 10:12:56
Itse kannatin pelastamista vielä kun jetti oli normaalisti myynnissä ja uskoin että siitä saisi samalla sekä suomalaisen meriteollisuuden muistomerkin että kannattavan liiketoiminnan esim. Helsinkiin. Monia laivoja on romutettu, jetti oli vain yksinkertaisesti liian hyvässä kunnossa romutettavaksi..

On aika hankala uskoa että kukaan ei olisi käynyt näitä liiketoimintakuvioita lävitse, kun kuitenkin kyseessä olisi toiminta joka saisi ilmaisen mainonnan lukemattomien lehti ja tv-juttujen muodossa. Yksinkertaisesti vain hinta on liian kova kenellekään riskeerata ihan suoralta kädeltä, varsinkin jos tuolle sijoituspaikalle ei varmaan saisi varmuutta ja pysyvyyttä, ja ennenkaikkea myöskin nimbyjen miltei loputon torppaus jonkun sijoituspaikan kanssa saattaisi aiheuttaa pitkiäkin viiveitä.

Tuossa busineksessa kyllä pätevät aika lailla markkinatalouden lait, ja jos Jetti olisi ollut tarpeeksi hyvä alusta liiketoiminnalle busineksen nykyehdoilla, niin kyllä se olisi mennyt kaupaksi vielä sen jälkeen kun se Genovassa seisoi. Tietenkin voidaan väitellä siitä, että myytiinkö laiva nopeasti omistavan yhtiön tilan takia, ja olisiko se voitu saada kaupaksi liikenteeseen pidemmällä myyntiajalla, mutta eiköhän tähän anna vastauksen Karibialla vietetty aika.

Lainaa
ilman veronmaksajien rahoitusta yhdistetyllä hotelli/ravintolalaivalle oikeilla vetäjillä/rahoittajilla ja sopivalla sijoituspaikalla (katajannokka, hernesaari, eteläsatama ?) sillä olisi ollut realistiset mahdollisuudet menestyä. Kannattaa muistaa kuinka paljon tilaa laivalla ko. yritystoiminnalle oikeasti on.. yli 2000m2 ravintolatilaa, lähes 600m2 myymälätilaa ja yli 600 hyttiä. Vaikka hyttejä yhdisteltäisiin jotta niistä saataisiin normaalin hotellihuoneen kokoisia niin tilaa on liiketoimintaa varten paljon. Liiketoiminta taas edellyttää oikeat ihmiset vetämään hanketta ja valmiiksi neuvotellun (riittävän hyvän) sijoituspaikan alukselle.. jota kumpaakaan jetillä ei ole ollut.

Ilman veronmaksajien rahaa olisi aika hankala kuvitella, että kukaan lähtee tuollaiseen riskihankkeeseen, jollei kyseessä olisi joku henkilö jolla on jotain muutakin suhdetta ko laivaan, kuin vain ihan liiketoiminta jota aiotaan harjoittaa. Oleellinen asiahan on se että ko laivalla pitäisi olla joku varma sijoituspaikka, jossa olisi mahdollisuus saada asiakasvirtaa, ja se taitaisi vaatia aika keskeisen sijainnin, jota ei taida kyllä kenelläkään olla kiinnostusta antaa vai mistä löytyisi suht vapaa alue kävelyetäisyydellä ja helpolla saavutettavuudella? kauppatorilta?

Vertaappa huviksesi vaikka samanlaiseen erillaisuus nicheen kuuluvaan sarjaan kuuluvaa Hotelli Katajanokkaa, jonka muutos vankilasta hotelliksi maksoi lehtijutun mukaan sen 15meur, sillä käytännössä edes saatiin täysin uusittu yli 100 huoneen hotelli, jonka paikkaa eivät voi heilutella mitkään kunnallispoliittiset tuulet.   

Lainaa
Koko vanhojen laivojen romutusinto mikä tällä foorumilla aina välillä näyttää olevan päällä (siis osalla käyttäjiä) on itselleni käsittämätöntä.. Ymmärrän hyvin että huonosti pidetty tai riittävän pahasti vaurioitunut alus romutetaan mutta oikealla kunnossapidolla ja huoltamisella on jokaisella aluksella elinikää jopa satoja vuosia..

Kyllähän noita museolaivoja nyt on ja niiden ikää saadaan jatkettua vaikka kuinka pitkään, mutta mahtaakohan edes missään merenkulun mahtimaassa tämän kokoista suuren yleisön mielestä suht perus laivaa (ei lentotukialus tai oikeasti kuuluisaa tai jotain muita erityisominaisuuksia ja sitä kautta kiinnostavuutta saava laiva)? Edelleen suurimmassa osassa tapauksia kyse on liiketoiminnasta, ja jos joku katsoo ehdot kaupalle täyttyneen omalta kannaltaan, niin miksi laivaa ei saisi romuttaa vaikka kärjistäen suoraan telakan laiturista rannalle ajaen?


Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Kari Rantamäki - 08.09.2008, 13:12:06 Oleellinen asiahan on se että ko laivalla pitäisi olla joku varma sijoituspaikka, jossa olisi mahdollisuus saada asiakasvirtaa, ja se taitaisi vaatia aika keskeisen sijainnin, jota ei taida kyllä kenelläkään olla kiinnostusta antaa vai mistä löytyisi suht vapaa alue kävelyetäisyydellä ja helpolla saavutettavuudella? kauppatorilta?

Periaatteessa juuri siitä.
Nykyisen NJL:n terminaalin paikallehan on jo suunniteltu hotellia.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Arkkitehdit+haluavat+mullistaa+Helsingin+Etel%C3%A4sataman/1135234594970

Koska arkkitehtejä lukuun ottamatta oikein kukaan ei tunnu pitävän tuosta esitetystä hotellista, niin "luonnollinen" vaihtoehto voisi olla että laivahotelli uitettaisiin ko. terminaalin kohdalle. Ja sen keskeisemmälle paikalle ei Helsingissä hotellia oikein saa.
Plussana ratkaisussa olisi sekin että tarpeen vaatiessa hotellin voisi hinata pois.

Tuskinpa tuo toteutuu, kun kukaan ei ole älynnyt/kehdannut tuota julkisesti esittää, mutta varmaan Finnjetin vetäminen tuohon olisi halvempaa ja kaupunkikuvallisesti parempi vaihtoehto kuin esim. tuo havainnekuvan ratkaisu.