Vs: Viking Line tilaamassa 2 alusta Turun linjalle?

Aloittaja Timo Tuomivirta, 13.01.2011, 21:28:37

« edellinen - seuraava »

Timo Tuomivirta

http://www.ely-keskus.fi/fi/sivut/hakutulos.aspx?k=TL%20II%20B2&s=ELYallcontent&mt=1

http://www.energiamarkkinavirasto.fi/files/AriSuomilammi_20090318.pdf

Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 13.01.2011, 21:18:09
Jos mistään mitään tiedän niin yhtiö jolla olen töissä ka:n kuljettaja rakentaa tuossa naapuri pellolla juurikin tuota suunniteilla olevaa kaasulinjaa joka menee hyvinkään kautta, minne se selviää kartasta. Eli ko putki on rakenteilla, nyt nielee vain kyse siitä että mitä tuo venäjältä tuleva putki tuo ja mitä sillä tehdään?

Ainakin putkelle löytyisi jotakin käyttöä ->

Maakaasua tankki täyteen Hyvinkäällä 19.01.2010 19:35
http://www.aamuposti.fi/Uutiset/Kaikki-uutiset/Maakaasua-tankki-tayteen-Hyvinkaalla

ehdistötiedote: Isover hankki Hyvinkään tehtaalleen reilun tusinan maakaasutrukkeja! 19.01.2010 12:45

http://www.isover.fi/Yritysesittely/Uutisia+ja+ajankohtaista/Lehdist%C3%B6tiedote%3A+Isover+hankki+Hyvink%C3%A4%C3%A4n+tehtaalleen+reilun+tusinan+maakaasutrukkeja!/

http://www.hlvoima.fi/maakaasu.html

Vedetyt putket näkyy tässä kartassa Rakentaminen//Maanalaiset johdot//Maakaasuverkko:
http://kartta.hyvinkaa.fi/  

..Veikkaisin tosin, että tuo Hyvinkään kaasu tulee Riihimäeltä.

Tässä keskustelussa ollut putki tulisi Mäntsälästä Naantaliin

Timo Tuomivirta

#1
Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 13.01.2011, 21:18:09
Jos mistään mitään tiedän niin yhtiö jolla olen töissä ka:n kuljettaja rakentaa tuossa naapuri pellolla juurikin tuota suunniteilla olevaa kaasulinjaa joka menee hyvinkään kautta, minne se selviää kartasta. Eli ko putki on rakenteilla, nyt nielee vain kyse siitä että mitä tuo venäjältä tuleva putki tuo ja mitä sillä tehdään?

Niin Hyvinkäällä tosiaan maakaasun käyttö on kasvamaan päin, mikäli näitä artikkeleita on uskominen:

Lehdistötiedote: Isover hankki Hyvinkään tehtaalleen reilun tusinan maakaasutrukkeja! 19.01.2010 12:45
http://www.isover.fi/Yritysesittely/Uutisia+ja+ajankohtaista/Lehdist%C3%B6tiedote%3a+Isover+hankki+Hyvink%C3%A4%C3%A4n+tehtaalleen+reilun+tusinan+maakaasutrukkeja!/

Maakaasua tankki täyteen Hyvinkäällä 19.01.2010 19:35

http://www.aamuposti.fi/Uutiset/Kaikki-uutiset/Maakaasua-tankki-tayteen-Hyvinkaalla


Mielestäni tässä "Vedetäänkö maakaasuputki Mäntsälästä-Naantaliin" on varsin pitkälle kyse ikiaikaisesta kysymyksestä; Kumpi on ensin? Muna vai kana?

Tuntuu hieman erikoiselta, että Gasum/Neste ei halua toimittaa LNG:tä. Vaikka lupaus on kasvavista markkinoista tiukentuvien päästörajojen suhteen, ja yksi isohko laiva on jo tilattu. Valitetaan julkisuudessa, että kysyntä on tällähetkellä liian pientä. Tässä taustalla on pakko olla yritys pyytää mahdollisimman suurta tukipakettia rakentamisen yhteyteen. Mainitut argumentit eivät ainakaan mene allekirjoittaneella läpi.

Tällähetkellä valitetaan, että kysyntää ei ole. Kysyntää taas ei ole kun ei ole hyviä palveluja eli varmaa, yksinkertaista toimituskanavaa. TOISAALTA, ei sovi unohtaa Turkun kaupungin hankintalistalla olevia biokaasu busseja, todennäköisesti kyseiset bussit käyttävät biokaasu&maakaasu seoksia, eli kuvio sama kuin Etanol 10% 95 bensiini uudistuksessa. Toisin sanoen kysyntään pystyy ennustamaan kasvavaa trendiä pelkästään Googlettamalla.


Googletin hieman tarkemmin, että mistä sinun näkemässäsi Hyvinkään maakaasuputkitöissä voisi olla kyse. Mahdollisuuksia on kaksi:


Hyvinkää-Riihimäki linja
Ensinnäkin löysin tämmöisen kartan Hyvinkään sivuilta, vedettyä putkilinjaa näkyy  kartassa kohdassa Rakentaminen//Maanalaiset johdot//Maakaasuverkko:
http://kartta.hyvinkaa.fi/  

http://www.hlvoima.fi/maakaasu.html

Ottaen huomioon, että putki näkyy vain pohjois-Hyvinkäällä on syytä olettaa, että kyseinen putki on haara Riihimäen runkoputkistosta. Kyseessä ei siis ole putki josta ollut puhe Viking Line LNG aiheessa (Mäntsälä-Naantali linja).

Löysin myös muutaman erittäin mielenkiintoisen artikkelin jotka liittyvät maakaasu runkoverkon laajentamiseen, jos aihe kiinnostaa niin ei muuta kuin linkkiä auki ja lukemaa:
http://www.energiamarkkinavirasto.fi/files/AriSuomilammi_20090318.pdf

Mäntsälä (Hyvinkää, Kaukas)– Siuntio
http://www.gasum.fi/kaasuverkostot/gasumrakentaa/MantsalaSiuntio/Documents/YVA%20menttely/Gasum_YVA-ohjelma_esite_SUO.pdf

http://www.aamuposti.fi/Uutiset/Kaikki-uutiset/Kaukasissa-jatkuu-kiivas-Gasumin-putken-vastustus

Molemmat linjat ovat rakenteilla/laajennetaan.

Viitaten aiempaan Varsinais-Suomen kehitys suunnitelmaan ja suunniteltuun tukipakettiin: Mielestäni kyseinen 75 miljoonan tuki Nesteelle/Gasumille ei ole huono idea, määristä tosin voisi ehkä neuvotella tarkemmin. Infran rakentaminen jo nyt yksinkertaistaa, jouhevoittaa ja nopeuttaa Turunalueella toimivien laivojen ja muun liikenteen siirtymistä maakaasun käyttöön. Vuosi 2015 on kuitenkin jo sen verran lähellä, että rakentaminen tulisi aloittaa välittömästi.

Rakentaminen on kuitenkin edessä ennemmin tai myöhemmin, joten miksi antaa edes  mahdollisuus skenaarioon jossa Viking Line solmisi pitkäaikaisen polttoaine sopimuksen ulkomaisten toimijoiden kanssa?

En tiedä mitä muut aiheesta ajattelevat, mutta mielestäni energia-ala tulisi pitää mahdollisimman pitkälle mikäli mahdollista kotimaisena.

Lisäksi jos ottaa edes teoreettisen mahdollisuuden huomioon öljyn loppumisesta, on suorastaan visiönääristä turvata polttoaine jakelu vähintään merkittävimpään kaupunkiin: Turkuun.

Huomioon otettavaa on myös biokaasuun siirtyminen tukeminen. Biokaasua käytetään varsin usein maakaasun kanssa rintarinnan, kuten allaolevasta linkistä voi lukea:
http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2011/01/jainen_kuori_kiusaa_kaukaan_biovoimalassa_2269374.html?origin=rss

Sami Koskinen

Hyvinkään maakaasun jakelu ei liity mitenkään Viking Linen ostoksiin. Saattoihan tuossa olla sana tai kaksi aiheeseen liityenkin, mutta muuten tuo tekstimuuri oli täysin aiheen ohi. Linkki ei myöskään parane vanhetessaan - laitoit jo aiemmin samat Aamupostin ja Isoverin tiedotteet.
Suomenlinna II aivan liian harvoin