Hinaajat

Aloittaja Kauko Kokko, 19.07.2014, 20:19:09

« edellinen - seuraava »

Kauko Kokko

Tietäiskö joku vanhasta Saimaankanavan hinausyhtiöstä,minne yhtiön hinaajat myytiin?.
Olen työkennellyt yhdellä sellaisella joka oli Savon Uitto ydistyksen käytössä ennen vuotta 1954.
Silloin sen nimi oli s/s Pilppa. Toinen näitä  yhtiön hinaajia oli s/s Pallas.
Entä muistaako Hagman yhtiön upean AHU hinaajan joka varmaan joutui sotakorvaus luovutukseen?


Rami Kristian Wirrankoski

SHPS:n vuosijulkaisussa Korsteeni oli juttu näistä kaikista. Vuotta en nyt muista...

Rami Kristian Wirrankoski

Ahusta vielä sen verran, että kyllä se ihan Suomessa romutettiin. Eivät veli-venäläiset tällaista 1800-luvulla rakennettua vanhusta olisi huolineet!;)

Kauko Kokko

Oikeassa olet. AHU on romutettu Mustolan telakalla 1959. Kun näin hinaajan olin alle 9 vuotias. Ahu oli jo kertaalleen kunnostettu ehkä -30 luvulla, siis ennen sotia. Minulla on kirjaston kirjassa muutama kuva siitä 50-luvulta mutta en saa nyt siirrettyä tähän, kun tekniikka puuttuu.

Olen etsiskellyt toisesta hinaajasta tietoja jossa eldailin 1955 kesänä. Hinaaja MÄNNIKKÖ veteli Kaukas yhtiön puita välillä Joensuu - Lauritsala. Onkohan muutettu huvikäyttöön kuten PALLAS.? Tai romutettu.

Ismo Talka

Olen kertonut juuri ilmestyneessä kirjassani "Töyryn talosta vesille" Savon Uittoyhdistyksellä vuodesta 1948 alkaen olleen Pilpan alkuhistorian. Kysehän oli alkujaan höyryveneestä, jonka "Vilkas Vihtori" tilasi Varkauden konepajalta muutaman muun nimissä. Jo valmistumisvuonna höyryvene sai uuden omistajan, joka laittoi höyryveneen hinaajakäyttöön. Tämä herra, joka oli todellinen herrasmies, on jäänyt perin tuntemattomaksi, vaikka oli varsin merkittävä puutavaraliikemies ja myös laivanvarustaja sekä höyrylaiva-asiantuntija, vaikka oli koulutukseltaan ihan muun alan henkilö. Hänestä kerron kirjassani enemmän kabinettikuvan kera. Kirjassani on kuva hinaajasta, kun se oli vaihtanut jälleen omistajaa sekä nimeä. Seuraava omistaja eli Savon Uittoyhdistys antoi hinaajalle nimen Pilppa vuonna 1948. Muutaman omistajavaihdoksen jälkeen alus siirrettiin vuonna 1982 Saimaalta Päijänteelle huvialukseksi.