Maailman suurin konttilaiva

Aloittaja esko, 16.01.2005, 18:56:07

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 31.10.2005, 22:54:03
Maersk aikoo jopa itse vahvistaa asemiaan huipulla...

Ja todellakin, nyt on julkisuuteen tihkunut tietoja, joiden mukaan Maerskin seuraavan sukupolven konttilaivat olisivat kolossaalisia. Ensimmäinen valmistunee Odensesta elokuussa ja aluksen pituus on 405 metriä ja leveys 53 metriä! Näin ollen niistä tulee yksiä harvoista yli 400 metrisistä laivoista. Matkanteosta huolehtii maailman suurin merimoottori.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Ennen kuin Maersk saa valmiiksi nämä virallisestikin kaikkein suurimmat konttilaivat, voimme yhä katsella kilpailijavarustamoiden yrityksiä pitää hetken aikaa itsellään maailman suurimman konttilaivan titteliä. Tällä hetkellä sitä pitää hallussaan maanantaina neitsytmatkallaan Hampuriin saapunut kreikkalaisen Costamare-varustamon kiinalaiselle COSCO:lle rahtaama COSCO Guangzhou, joka pystyy ottamaan kontteja 9469 TEU:n verran ja on pituudeltaan 350,56m sekä leveydeltään 42,80m. Mutta kuten tiedämme, eihän tuo COSCO kuitenkaan oikeasti ole Maerskin tässä ketjussa monasti mainittua Gudrun Maersk -luokkaa suurempi laiva. Mahdollisesti jopa muutaman vuoden vanha A-luokkakin saattaa myös ottaa enemmän kontteja kuin tämä uusi kreikkalaisalus... ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jukka Huumarkangas

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 28.03.2006, 15:17:06
Tällä hetkellä sitä pitää hallussaan maanantaina neitsytmatkallaan Hampuriin saapunut kreikkalaisen Costamare-varustamon kiinalaiselle COSCO:lle rahtaama COSCO Guangzhou,

Arvaa harmittaako kun ei nähnyt  >:(  ja saannut kuvaa.
"Heavy on Heavya"

Jukka Huumarkangas

Berlingske Tidende, 01 May 2006, p.8

Danish shipping company A.P. Møller-Mærsk is believed to be in the process of building the world's largest container ship. The 400 metres ship is probably under construction at Lindø ship yard but the company issues no comment to the information. The ship would have room for 13,000 container units (teu) according to the paper. It has been assumed that it is impossible to build container ships that are longer than 400 metres.


Onko joku löytänyt tähän lisävalaistusta ???
"Heavy on Heavya"

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jukka Huumarkangas - 04.05.2006, 07:08:57
Onko joku löytänyt tähän lisävalaistusta ???
Mitä nyt tuossa tämän sivun ylimmäisenä olevassa Juhanin viestissä on... Että kyllä ainakin tuollaisia on aikomus rakentaa Odensessa. ::)

Nyt en muista 100% varmuudella, mutta muistaakseni Landgångenilla oli kuva tämän aluksen tulevasta torpasta vielä kahtena palana. Siihen olisi tuleman jopa 12 kantta, mikä samalla olisikin konttilaivojen maailmassa taas kerran uusi maailmanennätys. :D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jukka Huumarkangas

#20
Lainaus käyttäjältä: Jukka Huumarkangas - 28.03.2006, 17:09:22
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 28.03.2006, 15:17:06
Tällä hetkellä sitä pitää hallussaan maanantaina neitsytmatkallaan Hampuriin saapunut kreikkalaisen Costamare-varustamon kiinalaiselle COSCO:lle rahtaama COSCO Guangzhou,

Arvaa harmittaako kun ei nähnyt  >:(  ja saannut kuvaa.

Nyt pidetään peukkuja joskohan sisaren kohdalla onnistuisi "COSCO BEIJING" 9.7. Hampurissa. :thumb: 
ohi meni :(
"Heavy on Heavya"

Juhani Mehto

Maailman suurin konttilaiva on siis nyt ilman mitään epäilyksiä Emma Maersk (jonka vaiheista lisää toisaalla foorumissa). On vain huvittavaa seurata varustamon peittelyä aluksen oikean koon suhteen. 'Virallinen' kapasiteettihan on 11.000 TEU, mutta oikea huitelee jossain 15.000:n paikkeilla. CMA CGM on nimittäin tilannut nyt kahdeksan 11.400 TEUn alusta, jotka olisivat siis virallisesti Emmaa suurempia. Nämä uudet alukset ovat kuitenkin 30 m lyhyempiä ja 10 m kapeampia kuin Emma Maersk!
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 12.09.2006, 13:24:43
CMA CGM on nimittäin tilannut nyt kahdeksan 11.400 TEUn alusta, jotka olisivat siis virallisesti Emmaa suurempia. Nämä uudet alukset ovat kuitenkin 30 m lyhyempiä ja 10 m kapeampia kuin Emma Maersk!
Lisää CMA CGM:n suuresta tilauksesta, alusten koosta sekä tietysti muita uusimpia konttiuutisia mukaan lukien Emman sisaren nimen paljastuminen Estelle Maerskiksi oheisessa newsletterissä.
Linkki
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jukka Huumarkangas

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 12.09.2006, 13:24:43
Maailman suurin konttilaiva on siis nyt ilman mitään epäilyksiä Emma Maersk (jonka vaiheista lisää toisaalla foorumissa). On vain huvittavaa seurata varustamon peittelyä aluksen oikean koon suhteen. 'Virallinen' kapasiteettihan on 11.000 TEU, mutta oikea huitelee jossain 15.000:n paikkeilla. CMA CGM on nimittäin tilannut nyt kahdeksan 11.400 TEUn alusta, jotka olisivat siis virallisesti Emmaa suurempia. Nämä uudet alukset ovat kuitenkin 30 m lyhyempiä ja 10 m kapeampia kuin Emma Maersk!

Uusia työjuhtia FALiin.  :D
Juuri ovat sanneet uudisrakennuksia tähän välille  ja edelliset on siirretty NCXlle ( Berlioz, Baudelaire ym).
Tämä samanlainen pyörähdys tullaan siis näkemään ~2 vuoden kuluttua uudelleen.
"Heavy on Heavya"

Jukka Huumarkangas

Uusin on nimetty....

November 27, 2006
Namegiving of newbuilding L 205 from Odense Steel Shipyard
On Saturday 25 November 2006 Odense Steel Shipyard presented its latest newbuilding, an 11,000 TEU container vessel, for the A.P. Moller – Maersk Group.

Mrs Bernadette Brabeck-Letmathe, accompanied by her husband, Mr Peter Brabeck-Letmathe, Chairman & CEO, Nestlé SA, honoured A.P. Moller – Maersk and the Yard by naming the newbuilding ELEONORA MÆRSK.

Like her predecessors, EMMA MÆRSK and ESTELLE MÆRSK, ELEONORA MÆRSK will be part of the series of the world's largest container vessels. Ships in this series will set new standards for safety and environment. Environmentally friendly silicone paint covers the hull of the vessel below the waterline – reducing water resistance and cutting the vessel's fuel consumption by 1,200 tonnes per year.

With her 14-cylinder Wärtsilä RT-flex diesel engine which develops 110,000 BHP, ELEONORA MÆRSK will after delivery enter Maersk Line's worldwide service and thereby together with the other vessels contribute to a global, competitive and flexible transport for the Company's customers.

ELEONORA MÆRSK will be registered in Svendborg and will be commanded by Captain Jørn Holger Pedersen with Jens Lykke Sørensen as Chief Engineer.

Odense Steel Shipyard Ltd.
25 November 2006
"Heavy on Heavya"

Juhani Mehto

Päivitetäänpä nyt hiukan tätäkin...

E-sarjaa on nyt valmistunut jo kuusi kappaletta (Emma, Estelle, Eleonora, Evelyn, Ebba ja Elly) ja kaksi on vielä rakenteilla. Alaan perehtyneen yrityksen tietokonelaskelmien mukaan luokan konttikapasiteetti olisi huikeat 15.212 TEU, joista kannen alla kuljetetaan 7.004 TEU. Tämä on siis optimaalinen laskelma tyhjille konteille. Varustamon oman ilmoituksen mukaan näiden jättiläisten kapasiteetti on edelleen 'vain' 11.000 TEU.

Suurempaa on kuitenkin tulossa: Samsung Heavy Industries on kehittänyt 16.000 TEU:n alustyypin, josta odotetaan tilauksia lähiaikoina. Aluksessa on erikoista sen asuintilojen sijoittaminen aluksen keskiosaan ja koneiston perään. [linkki]
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kari O. Laine

Hetki sitten luettuna Fairplays:ta, ranskalainen firma "AXS-Alphaliner' on laskenut kontit Emman ja sisarlaivojen kyydissa, tulos on tarkalleen 14,904 kappaletta. Jos kella on mahdollista lukea Fairplay, juttu on kirjoitettu numerossa 361, julkaistu 27. syyskuuta sivulla 49.

Juhani Mehto

Nyt on sitten viimeinenkin E-sarjan laatikkomonsteri saanut nimen, tuo kahdeksas alus kastettiin Eugen Maerskiksi. Saapa nähdä, koska tuota Samsungin suunnittelemaa sarjaa aletaan tilata... Alustyyppinsä suurimman viittaa saa kantaa kuitenkin nämä kahdeksan tanskalaista vielä useamman vuoden.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

SST:n mukaan eteläkorealainen, Akerin osaomistajana täälläkin tutuksi tullut STX on nyt suunnitellut 22.000 TEU:n konttialuksen, ja tyypin tilauksia otetaan vastaan jos joku sellaisen haluaa. Nämä olisivat toteutuessaan 460 metriä pitkiä ja 60 metriä leveitä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jan Holm

Nälkä kasvaa syödessä mutta olis kiva nähdä milloin "katto" tulee vastaan pituuksissa???