Nyt huhut ovat vahvistettu, että Eckerö Line tuo toisen laivan Tallinnan reitille, tosin ro-paxin, joka alkaa kulkea Vuosaaresta entisen Translandian tapaan. Ottaa myös automatkustajia.
Lainaus:
"Alus liikennöi Vuosaaren terminaalista kaksi kertaa päivässä, ja kuljettaa rahdin lisäksi automatkustajia. Matka-aika on kolme tuntia.
Eckerö Linen toimitusjohtajan Taru Kerosen mukaan yhtiön rahtiluvut ovat kasvussa, ja Helsinki–Tallinna-reitissä nähdään iso potentiaali.
"Yhä useampi matkustaja ottaa auton mukaan matkustaessaan Viroon. Tuomme reitille nyt kokonaan uuden ratkaisun, joka vauhdittaa kasvavan raskaan liikenteen siirtymistä Vuosaareen ja luo uuden vaihtoehdon rahdille ja autolla matkustaville", Keronen kertoo."
Kauppalehti (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eckero-line-tuo-toisen-aluksen-helsinkitallinna-reitille-kesakuussa-liikennoi-vuosaaresta/1f7ca24e-8c99-4e52-bb33-3ec723aefaca)
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006094826.html (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006094826.html)
EDIT: Muutokset jääluokitukseen tehdään vasta myöhemmin eli alus tulee ensin liikenteeseen:
"Nyförvärvet saknar också isklass, något som kommer att åtgärdas troligtvis lite senare.
– Vi hittade inte allt i ett färdigt fartyg, men hon uppfyller tillräckligt många villkor för att vi skulle slå till. Hon går först i trafik som hon är och senare ska hon uppgraderas så att hon får isklass. Det är också en fråga som spelar in i service- och dockningsplanen här i början."
https://www.sjofartstidningen.se/eckero-line-aterinfor-trafik-med-tva-fartyg/ (https://www.sjofartstidningen.se/eckero-line-aterinfor-trafik-med-tva-fartyg/)
Laivahan on tämä European Endeavour alkujaan Midnight Merchant:
https://www.faktaomfartyg.se/midnight_merchant_2000.htm (https://www.faktaomfartyg.se/midnight_merchant_2000.htm)
Tästähän tosiaan vuodettiin tieto jo viime viikolla (minulle kerrotun mukaan P&O:n sisäisen kommunikaatiokatkoksen vuoksi), mistä uutisoimme silloin Ulkomatalassa: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2019/rederi-ab-eckero-osti-uuden-laivan/ Sinällään ihan kiinnostavaa, että kun haastattelin Rederi Ab Eckerön toimaria aiemmin keväällä, hän oli vielä sitä mieltä että erillinen rahtilautta olisi kiinnostava, mutta ei ollut varma olisiko sellainen taloudellisesti perusteltavissa (no, toki julkisuuteen ei muutenkaan kerrota kaikkea).
European Endeavour on siinä mielessä kiinnostava hankinta, että minulle kerrotun mukaan siinä ei ole jääluokkaa ollenkaan. Onko sitten niin, että alukseen on verrattain helppoa lisätä jälkikäteen jääluokka, vai laskeeko Eckerö sen varaan että jäitä ei enää näin etelässä nähdä, sitä en tiedä.
Tästä oli puhetta myös sjofart.netissä, jossa ent. lankkulaiset näköjään kirjoittelevat.
On näköjään alunperin suunniteltu Englannin Kanaaliin.
Alus pitäisi tietenkin saada täyteen rahtia mennen tullen.
Uskon aluksen kuitenkin löytävän asiakaskuntansa, sillä kyllä Helsingin Vironniemellä jo
aika ahdasta alusten lähtö- ja saapumisaikoihin on.
Aion pian "koekäyttää" uushankintaa, satama kun sopii Itähelsinkiläiselle oikein hyvin.
Ilmeisesti Finlandian rahti- ja automatkustajapainotteisia yövuoroja ei kuitenkaan olla lopettamassa, vaan hankinnan kaksi edestakaista päivittäistä vetoa tulevat niiden lisäksi. Tallinnassa paatti on vaivatonta parkkeerata aallonmurtajan päässä olevaan laituriin, kun matkustajaputkia ei ole. Vuosaari on ajoneuvoille ihan kaikin tavoin parannus.
Mahtaakohan ajoneuvoksi riittää polkupyörä?
Sitten on nimen veikkailun aika. Joku -landiahan siitä varmaan taas tehdään. Olisiko nyt vuorossa se aikanaan niin moneen kertaan Nordlandialle tarjottu kirjoistushärö Norlandia -tässä kun olisi selvä viittaus aluksen pohjoiseen satamaan, jonka oikea nimi olisi Norsö, vaikka metroasemalla muutakin lukee... ::)
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.05.2019, 14:51:03
Sitten on nimen veikkailun aika. Joku -landiahan siitä varmaan taas tehdään. Olisiko nyt vuorossa se aikanaan niin moneen kertaan Nordlandialle tarjottu kirjoistushärö Norlandia -tässä kun olisi selvä viittaus aluksen pohjoiseen satamaan, jonka oikea nimi olisi Norsö, vaikka metroasemalla muutakin lukee... ::)
Miten olisi Flux Island?
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.05.2019, 14:51:03
Sitten on nimen veikkailun aika. Joku -landiahan siitä varmaan taas tehdään. Olisiko nyt vuorossa se aikanaan niin moneen kertaan Nordlandialle tarjottu kirjoistushärö Norlandia -tässä kun olisi selvä viittaus aluksen pohjoiseen satamaan, jonka oikea nimi olisi Norsö, vaikka metroasemalla muutakin lukee... ::)
No, Finlandiahan Eckeröllä jo on joten loogisestihan tämä uusi laiva olisi tietenkin Estlandia :)
Tai sitten aiemman rahtilautan esimerkkiä mukaillen muokataan laivan nykyiseen nimeen loppuun -landia ja siten siitä tulee Eurolandia.
Lainaus käyttäjältä: Risto Hartikainen - 06.05.2019, 22:13:51
No, Finlandiahan Eckeröllä jo on joten loogisestihan tämä uusi laiva olisi tietenkin Estlandia :)
Mikä ettei, kunhan muistetaan, mikä se Estland (https://fi.wikipedia.org/wiki/Estland) oikein on!
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 06.05.2019, 23:45:57
Mikä ettei, kunhan muistetaan, mikä se Estland (https://fi.wikipedia.org/wiki/Estland) oikein on!
Estland on Viro på svenska kuten myös Finland on Suomi på svenska. Siinä logiikka. Kyllähän (lähes) jokaisesta nimestä tai sanasta saa kaiveltua mitä tahansa kunhan vaan tarpeeksi jaksaa ja viitsii kaivella.
Ei mulla muuta -tällä kertaa...
Lainaus käyttäjältä: Risto Hartikainen - 07.05.2019, 09:10:48
Estland on Viro på svenska kuten myös Finland on Suomi på svenska. Siinä logiikka. Kyllähän (lähes) jokaisesta nimestä tai sanasta saa kaiveltua mitä tahansa kunhan vaan tarpeeksi jaksaa ja viitsii kaivella.
Ei mulla muuta -tällä kertaa...
Nykyinen Viro on kuitenkin useimmilla kielillä jotain Estoni-alkuista (saksa, ruotsi ja varmaan muitakin toki poikkeuksia) kun taas Suomi on lähes kaikilla kielillä Finland- tai Finnland-alkuinen. Siinä ero.
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 07.05.2019, 22:49:29
Nykyinen Viro on kuitenkin useimmilla kielillä jotain Estoni-alkuista (saksa, ruotsi ja varmaan muitakin toki poikkeuksia) kun taas Suomi on lähes kaikilla kielillä Finland- tai Finnland-alkuinen. Siinä ero.
IHAN SAMA.
Lopetan osaltani tämän asian käsittelyn tähän. Jos tekemäni nimiehdotus ei sinua miellytä niin voi voi.
Nord Gotlandiasta tehtiin Nordlandia, niin tietenkin tästä tehdään Eurolandia.
Ulkomatalan sivuilla on nyt galleria-artikkeli jossa on katsaus laivan sisätiloihin sekä pieni koonti siitä, mitä Eckerön suunnitelmista laivan varalle tiedetään: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2019/galleria-tallainen-on-eckeron-uusi-tallinnan-lautta/ (http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2019/galleria-tallainen-on-eckeron-uusi-tallinnan-lautta/)
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 09.05.2019, 09:22:57
Nord Gotlandiasta tehtiin Nordlandia, niin tietenkin tästä tehdään Eurolandia.
Samaten aiempi Eckerön rahtilautta oli ostettaessa Transparaden ja siitä tuli Translandia, joten Eurolandia olisi ehkä tässä se todennäköisin. Mutta saattaa se toki olla joku muukin. Estlandia olisi kieltämättä hyvä pari Finlandialle.
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.05.2019, 15:29:36
Ulkomatalan sivuilla on nyt galleria-artikkeli jossa on katsaus laivan sisätiloihin sekä pieni koonti siitä, mitä Eckerön suunnitelmista laivan varalle tiedetään: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2019/galleria-tallainen-on-eckeron-uusi-tallinnan-lautta/ (http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2019/galleria-tallainen-on-eckeron-uusi-tallinnan-lautta/)
Lainaakaranaavaneille
:deal: ;D
Korjattu!
Rederi Ab Eckerön pressitiedotteen mukaan uudishankinta on saanut nimen Finbo Cargo: http://www.rederiabeckero.ax/files/pressmeddelande_fran_rederiaktiebolaget_eckero_1552019.pdf (http://www.rederiabeckero.ax/files/pressmeddelande_fran_rederiaktiebolaget_eckero_1552019.pdf)
Ja pienen googlailun jälkeen täydennettäköön, että Finbo on saari Eckerön kunnassa. Outo valinta kokonaisuudessaan – olisi joko pelkkä Finbo tai sitten vaan Eckerö Cargo.
Eckerö Linen facebook-sivun mukaan (https://fi-fi.facebook.com/eckeroline/photos/a.488930414103/10157292284374104/?type=3&eid=ARCh38I2ou-EdycNuB5kE4g-dH7WBHPK6RhU6QW9Sm54zsAxbnL57zLf-SN2lhnLPwiAtA_q1YFvDZGH&__xts__%5B0%5D=68.ARDx5v31kvdpPHpS_Cy7hv0orZMDlvBON3aMk2QtM1yWW6mC5j1OXrm461Kb0Lvk0rFDzZREXtuZ_rZ2C00qkfTt2CcHimULm340nNOGESb4d-9XGej7F3aimQOSCzIcw9Wb6OxqbO32omXYGd7pumvtltSeVwA1WU6m27hehN9EkpWPpkZz-I14QtATGBo-QSDpBT8vqavxJLteXXlBo0jMQHCVUKUsk2_2GdvTb-3KSJvQ837nWlnv3KY9t4qZisvh93MwLxy_0hZJQcaBoPgxfEkkGfps2SRIgalHFr6AzZCjMW8KIfq_JTu_9voMhE4NybqfPUOUiO00skEh&__tn__=EHH-R) uusi alus lähtee Liverpoolista 20.5. kohti Luonnonmaan telakkaa ja saapuu sinne 24.5.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.05.2019, 13:12:43
Eckerö Linen facebook-sivun mukaan (https://fi-fi.facebook.com/eckeroline/photos/a.488930414103/10157292284374104/?type=3&eid=ARCh38I2ou-EdycNuB5kE4g-dH7WBHPK6RhU6QW9Sm54zsAxbnL57zLf-SN2lhnLPwiAtA_q1YFvDZGH&__xts__%5B0%5D=68.ARDx5v31kvdpPHpS_Cy7hv0orZMDlvBON3aMk2QtM1yWW6mC5j1OXrm461Kb0Lvk0rFDzZREXtuZ_rZ2C00qkfTt2CcHimULm340nNOGESb4d-9XGej7F3aimQOSCzIcw9Wb6OxqbO32omXYGd7pumvtltSeVwA1WU6m27hehN9EkpWPpkZz-I14QtATGBo-QSDpBT8vqavxJLteXXlBo0jMQHCVUKUsk2_2GdvTb-3KSJvQ837nWlnv3KY9t4qZisvh93MwLxy_0hZJQcaBoPgxfEkkGfps2SRIgalHFr6AzZCjMW8KIfq_JTu_9voMhE4NybqfPUOUiO00skEh&__tn__=EHH-R) uusi alus lähtee Liverpoolista 20.5. kohti Luonnonmaan telakkaa ja saapuu sinne 24.5.
Todellakin on lähtenyt eilen Liverpoolista Naantaliin, ja näyttää olevan kurssi kohti Pentlandin salmea.
Kitinää rekka- ja autojonoista Tallinnassa:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eckero-linen-uusi-laiva-tyrmistyttaa-tallinnassa-se-panee-tallinnalaiset-karsimaan/7ed4faba-0de3-4870-a934-ef02a694c37b (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eckero-linen-uusi-laiva-tyrmistyttaa-tallinnassa-se-panee-tallinnalaiset-karsimaan/7ed4faba-0de3-4870-a934-ef02a694c37b)
Muuga voi siis olla vaihtoehto tulevaisuudessa, tai sitten ei.
Finbo Cargo ohittaa aamun aikana Skagenin.
Voi olla, että olen pudonnut kärryiltä, mutta miksi olisi aivan välttämätöntä tuoda Finbo Cargo
Tallinnan keskustaan?
Toki siinä on enemmän matkustajapaikkoja ja majoitustilaakin kuin Translandiassa, mutta
varustamon pääasiallinen liiketoiminta perustunee kuitenkin rahtituottoihin.
Laiva on tuskin tupaten täynnä automatkustajia ja jos on, niin he kyllä "löytävät" Muugaan/sta.
Itse aion ainakin kokeilla.
Onko Tallinnan satama ("Tallinnan keskusta") sitten huono rahdin kannalta katsottuna?
Mitä järkeä on tuoda rekat ja henkilöautot Tallinnan keskustaan lisäämään ruuhkia. Muugasta pääsevät eteenpäin helpommin. Tuskin kukaan henkilöautolla tulijakaan jää siihen satamaan pyörimään, eli parempihan se on lähteä se viinalasti hakemaan Latviasta ilman ruuhkia. Ilman ajoneuvoahan ei tuohon uuteen laivaan pääse.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.05.2019, 06:32:51
Kitinää rekka- ja autojonoista Tallinnassa:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eckero-linen-uusi-laiva-tyrmistyttaa-tallinnassa-se-panee-tallinnalaiset-karsimaan/7ed4faba-0de3-4870-a934-ef02a694c37b (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eckero-linen-uusi-laiva-tyrmistyttaa-tallinnassa-se-panee-tallinnalaiset-karsimaan/7ed4faba-0de3-4870-a934-ef02a694c37b)
Finbo aiheuttaa edelleen debattia Virossa:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vanha-karry-propagandatemppu-ja-holmoilya-virolainen-kilpailija-haukkui-eckero-linen-uuden-laivan/a2cadcca-dabc-4d94-829a-df9b67fcef36 (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vanha-karry-propagandatemppu-ja-holmoilya-virolainen-kilpailija-haukkui-eckero-linen-uuden-laivan/a2cadcca-dabc-4d94-829a-df9b67fcef36)
Kuten aina Alma-konsernin Viroa koskevissa jutuissa, on nytkin syytä vilkaista ennen jutun sisällön sen kummempaa analysointia kirjoittajan nimeä.
Ja kyllä, onhan se Sami Lotila. Entinen päätoimittaja, joka sai KSML:n lehdistä kenkää yhteistyökyvyttömyytensä takia. Kirjoittaja, joka kaikessa mahdollisessa yrittää saada kaikkea mahdollista Viroon liittyvää esitettyä mahdollisimman negatiivisessa valossa. Henkilö, jonka tekemisille julkaistiin taannoin tällainenkin vastine:
https://www.tallinna24.ee/artikkeli/765521-vironsuomalaiset-media-ja-kulttuurityontekijat-arahtivat-suomalaistoimittajan-viro
Voi olla, että Lotila ei tämänkertaisessa jutussaan ole ihan yhtä pahasti kuutamolla kuin useimmiten, mutta pääsääntöisesti hänen teksteihinsä pitää suhtautua hyvin tiukan kriittisesti.
Enn Pantin kommentit on suoraan nostettu virolaisen lehden artikkelista, joten niitä ei tässä liene syytä epäillä. Sinällään aika ironista, että Pant kuvaa vuonna 2000 valmistunutt Finbo Cargoa vanhaksi romuksi, kun Tallinkin oma rahtilautta on vuosimallia 1972, ja Tallinkin koko Helsinki-Tallinna-laivaston keski-ikä on pari vuotta korkeampi kuin Eckerön (Tallinkin 22 ja Eckerön 19 jos Finbo Cargo lasketaan mukaan).
Finbo Cargo ohitti Fagerholm aamulla klo.7.00 sateisessa säässä. http://www.shipspotting.com/gallery/photo_search.php?imo=9181106
Paraskin sanoja, että Finbo Cargo on romu!
Tosin lehdistölle nyt voi ladella mitä vaan, kun eivät asioita kuitenkaan tunne.
Ehkä kaikkia Sea Windiin tehtyjä muutostöitä sitten vielä ei ole poistettu, tai sitten alus
palvelee niin hyvin, ettei sitä vielä kilohinnalla kannata myydä.
Joku toinen Tallinkin edustaja (muistaakseni toimitusjohtaja, mutta 100% varma en ole) kertoi aiemmin haastattelussa, että varustamon seuraava prioriteetti Megastar 2:n valmistumisen jälkeen on Vuosaari-Muuga -laivan laittaminen "kuntoon." Mahdollisesti niin, että Mega 2:n korvaama Star korvaa Sea Windin.
Finbo kulkee sittenkin Muugasta:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/virolaisia-tyrmistyttanyt-eckero-linen-uusi-laiva-vaistaa-sittenkin-tallinnan-keskustan/d6894b7b-232b-49d0-8c12-6d887aa4549d (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/virolaisia-tyrmistyttanyt-eckero-linen-uusi-laiva-vaistaa-sittenkin-tallinnan-keskustan/d6894b7b-232b-49d0-8c12-6d887aa4549d)
Tänään Naantalissa Luonnonmaalla:
https://smg.photobucket.com/user/veesix/media/sekalaista/Ukko%20Pekka%20080_zpsnq5encyn.jpg.html?sort=3&o=0
https://smg.photobucket.com/user/veesix/media/sekalaista/Ukko%20Pekka%20077_zpsq9vgjbpc.jpg.html?sort=3&o=1
Finbo Cargo lähtee lauantaina Landskronaan telakalle kahdeksi kuukaudeksi jäävahvistettavaksi, kertoo Eckerön uutinen: https://www.eckeroline.fi/blog/finbo-cargo-on-telakalla-25-1-29-3-2020/
Mahdollisista muista töistä laivalla ei ole kerrottu, mutta olisi loogista samaan aikaan tehdä myös uudistuksia sisätiloihin. Aiemmin minulle kantautuneiden huhujen mukaan Eckerö olisi ollut rahtaamassa korvaavaa laivaa Rederi AB Gotlandilta, mutta tätä ei ilmeisesti ole tapahtumassa.
Kuinka tarpeellinen on sitten jääluokan korotus, jos talvet jatkuvat tämän ja viime vuosien kaltaisina? Milloin on ollut viimeksi jääluokkarajoituksia, siis ainakaan kakkosluokkaa suurempia Helsinkiin, tai Tallinnaan?
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.05.2019, 11:12:33
Joku toinen Tallinkin edustaja (muistaakseni toimitusjohtaja, mutta 100% varma en ole) kertoi aiemmin haastattelussa, että varustamon seuraava prioriteetti Megastar 2:n valmistumisen jälkeen on Vuosaari-Muuga -laivan laittaminen "kuntoon." Mahdollisesti niin, että Mega 2:n korvaama Star korvaa Sea Windin.
Tuli tätä vanhahkoa viestiä lukiessa mieleen, että onkohan Hel <-> Tal niin paljon rahtia, että Staria kolmantena käytettäessä ajettaisiin millasella aikataululla? Ajettasko pintakaasulla suoraan Sea Wind korvaten vai nupit kaakkoon ja vuoroja per vrk lisää. Ja meneekö Star "hukkaan", jos sillä ajelee pääsääntöisesti rauhakseen. 🤔
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 20.01.2020, 15:49:44
Kuinka tarpeellinen on sitten jääluokan korotus, jos talvet jatkuvat tämän ja viime vuosien kaltaisina? Milloin on ollut viimeksi jääluokkarajoituksia, siis ainakaan kakkosluokkaa suurempia Helsinkiin, tai Tallinnaan?
Jääluokan mukaan määräytyvät myös väylämaksut (riippumatta siitä, ollaanko vesillä missä jäätä oikeasti on), joten tämä voi olla kannattavaa vaikka jäätä ei todellisuudessa olisikaan. Viimeinen oikeasti kova jäätalvi taisi olla 2011 (tosin kun omia vanhoja kuviani katselee niin myös 2013 ja 2016 on ainakin hetkellisesti ollut kunnolla jäätä), mutta se että siitä on kauan ei ole mikään vakuus siitä, että jäätalvia ei vielä tulisi. Varsinkaan kun osassa ilmaston muuttumisen ennusteista veikataan Suomen talvien alun lämpimämmän jakson jälkeen kylmenevän.
Lainaus käyttäjältä: Peetu Mäkelä - 20.01.2020, 15:58:34
Tuli tätä vanhahkoa viestiä lukiessa mieleen, että onkohan Hel <-> Tal niin paljon rahtia, että Staria kolmantena käytettäessä ajettaisiin millasella aikataululla? Ajettasko pintakaasulla suoraan Sea Wind korvaten vai nupit kaakkoon ja vuoroja per vrk lisää. Ja meneekö Star "hukkaan", jos sillä ajelee pääsääntöisesti rauhakseen. 🤔
Nykyisellään ei varmaankaan tarvita tiheämpää liikennettä, mutta toisaalta rahtiliikenne nimenomaan Vuosaaresta on kasvanut, osittain mutta ei kokonaan johtuen sataman hintaohjauksesta. Star toisi reitille tiettyä muuntovarmuutta, kun se mahdollistaisi tarvittaessa vuorojen lisäämisen tavalla, joka ei Sea Windillä ole samalla tavalla mahdollista. Lisäksi, kuten kanssaforumisti Selkälä minulle toisaalta huomautti, Starin säilyttäminen mahdollistaisi myös sen käyttämisen Länsisatama–Vanasadam-linjalla Megastarin ja Mystarin telakointien aikana, mikä olisi myös ihan järkevää.
Tätä mää kanssa tossa päivällä ajattelin, että siinähän sitä olisi aina tarvittaessa hyvä paikkaaja valmiina isoille staroille. Eli ehkä ei ollenkaan huono vaihtoehto. Toki varmaan Sea Windkin tekee kohtuullista tulosta menot vs tulot, mutta myydessä saa varmaan kokolailla romuraudan hinnan.
Finbo Cargo palasi liikenteeseen jäävahvistettuna tänään: https://www.eckeroline.fi/blog/finbo-cargo-aloittaa-liikennoinnin-rahtialuksena-maanantaina-6-4/ Ilmeisesti laivaan tehtiin muutoksia myös sisätiloihin, mutta näistä ei ole vielä tullut mitään tietoja tai kuvia.