http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/is_prod.php
Klikkaa linkistä Iskarta tai Is/ytvattentemp. karta tai Iskarta färgkodad.
Tornion, Kemin, Oulun ja Luulajan edustalle alkanut muodostua jäätä.
Pitkäaikaisten keskiarvojen mukaan jäätä alkaa muodostua lokakuun lopulla Perämeren pohjukkaan ja eka murtaja lähtee Perämerelle marraskuun viimeisellä viikolla (eli nyt). Ollaan siis 4-5 viikkoa "normaalitalvea" jäljessä.
Oma veikkaus: Ale aktivoituu jouluksi?
https://twitter.com/icebreaker_ale/
Taitaa tulla helppo jäätalvi. Sen seurauksena kansan syvät rivit, joilla on tunnetusti kultakalan muisti, tulevat takuulla kyseenalaistamaan uuden jäänmurtajahankinnan. Eihän sellaista tarvita nyt kun vanhoillakin pärjätään hyvin ja on tämä ilmastonmuutoskin...
Turkulaisen Ab Isbjörn Oy:n Bamse ja Björn murtavat tänä talvena jäätä Gävlen alueella Skutskärissä ja Norrsundetissa, kertoo Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/svenskt-isbrytningskontrakt-till-finlandsk-isbjorn/).
SFV: "Först Ale, därefter två finska (Otso & Kontio). Sedan blir det aktuellt för Atle" eli siinä lähtöjärjestys.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.12.2013, 03:54:05
SFV: "Först Ale, därefter två finska (Otso & Kontio). Sedan blir det aktuellt för Atle" eli siinä lähtöjärjestys.
ALE nosti toimintaviirin 10.12.2013 klo. 00.01.
Saimaalla jo rajoitukset voimassa:
Tornio 14-DEC-13 I,II 2000
Kemi 14-DEC-13 I,II 2000
Oulu 14-DEC-13 I,II 2000
Raahe 14-DEC-13 I,II 2000
Joensuu 05-DEC-13 II 1300
Kuopio 05-DEC-13 II 1300
Puhos 05-DEC-13 II 1300
Siilinjärvi 05-DEC-13 II 1300
Varkaus 05-DEC-13 II 1300
Mikä murtaja aktiivinen Saimaalla?
Sivun http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/baltice/ice_reports mukaan
Icebreakers: Iso-Pukki assists in the northern Lake Saimaa.
ja saman sivusto tietää että venäläisillä on jo 16 murtajaa valmiina mukaan lukien
Rossiya - Gulf of Finland port of Primorsk
Lainaus käyttäjältä: Mika Inkeroinen - 10.12.2013, 05:42:52
ja saman sivusto tietää että venäläisillä on jo 16 murtajaa valmiina mukaan lukien
Rossiya - Gulf of Finland port of Primorsk
Taitaa olla unohtunut viime talven tiedot veli venäläisistä tuonne. Huonostihan tuota listaa tuolla sivulla on aina päivitetty. :)
Ajax näyttää olevan myös Saimaalla .
Sjöfartsverket Alen aktivoitumisesta:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Isbrytaren-Ale-inleder-vinterns-isbrytarsasong/ (http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Isbrytaren-Ale-inleder-vinterns-isbrytarsasong/)
Lähtöjärjestys olisi Ruotsissa tuon mukaan aakkosjärjestyksen mukainen.
Kysymys: näkeekö jostain internetistä (esim. Arctian sivuilta) suomalaisten jäämurtajien lähtöaikoja? Ajattelin yrittää tänä talvena aktivoitua murtajien kuvaamisessa, mutta tajusin etten yhtään tiedä mistä tälläisen tärkeän tiedon voisi löytää...
Lainaus käyttäjältä: Juha Pitkänen - 10.12.2013, 17:49:05
Ajax näyttää olevan myös Saimaalla .
Ainakin nyt avustaa arabian breezeä hangon satamassa.
Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 10.12.2013, 22:33:09
Ainakin nyt avustaa arabian breezeä hangon satamassa.
Kyseessä onkin Idäntien Ajax, ei Joakimin buulaagin.
http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/5400267/vessel:AJAX (http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/5400267/vessel:AJAX)
Ale lekottanut illalla 10.12.2013 ja saapunut Tornio/Kemi avustusalueelle.(Twitter)
Alen eka avustus oli Transforza Tornioon, sitten Diamant ulos Torniosta ja Transforza ulos Torniosta.
Diamant avustus: https://twitter.com/SjoV_isbrytning/status/410696749515145217/photo/1
Jaha, Kontio lähteekin jo perjantaina.
http://arctia.fi/Etusivu?id=102&uid=1009
Nyt siellä näyttäisi olevan Atle hommissa Alen sijaan. Kontio bunkraa Oulussa Sjöfartsverketin mukaan.
http://www.sjofartsverket.se/vintersjofart
Edit: Atle oli siis tuuraamassa Kontion bunkrauksen ajan, palannut sittemmin valmiuteen.
Sekä Fennica että Nordica ovat siirtyneet Hietalahdesta Inkoon satamaan odottelemaan jäiden tuloa.
Päivän VK:ssa pieni juttu jäänmurron yhteistyöstä Ruotsin kanssa. Ovat sitten löytäneet kuvaan Brage Vikingin, joka ei ole murtaja. ;D
Jutussa nyt ei mitään uutta ole, mutta yksi asia jonka noteerasin on, että Suomen tulli(?!) jutun mukaan perii ruotsalaisilta murtajilta(ruotsin valtiolta\Sjöfatsverketiltä) väylämaksuja,koska ne "harjoittavat kaupallista toimintaa". ::)
No onpahan ainakin tasapuolista, kaikille vaan väylämaksut, myös niille jotka edesauttavat, että väylät pysyy auki myös talvella... ;D
http://www.vk.se/1076431/lyckat-samarbete-med-isbrytare
Ja itse päivän jäätilanteesta voin sanoa, että tälläistä jäätilannetta ei ole edes ollut leutoina talvina(1999)- 2000 ja (2007)- 2008 Merenkurkussa tähän aikaan vuodesta. Ei edes riitettä saaristossa. :o
Saimaan kanava sulkeutuu reilun kolmen viikon kuluttua (26.1.).
Vaikka jäät eivät nyt haittaa laivaliikennettä, suljetaan kanava vuosittaisten huoltotoimien vuoksi. Rakenteiden kunnostustöitä tehdään lähinnä Juustilan sululla sekä Mälkiän sululla.
Saimaan kanava on tarkoitus avata liikenteelle jälleen huhtikuun alkupuolella (5.4.).
YLE/Etelä-Karjala
http://yle.fi/uutiset/saimaan_kanava_sulkeutuu_vaikka_jaata_ei_ole/7009988
Otso liikkeelle huomenna (14.01.2014):
"Jäänmurto 2014
Otso avustamaan Perämeren liikennettä
13.1.2014
Ennusteen mukaan pakkasta on koko viikko ja uutta jäätä muodostuu runsaasti kaiken aikaa. Koko viikonlopun puhaltanut navakka koillistuuli on laantumassa ja loppuviikoksi on ennustettu vain heikkoja tuulia.
Kontio on Tornio - Kemi alueella, jossa on avustustarve heikoille aluksille. Ale on siirtynyt takaisin Karlsborgista Luulajaan päivystämään. Oulussa ja Raahessa liikenne on kulkenut toistaiseksi avustuksetta, mutta nyt siellä on runsasta jään muodostusta.
Jäänmurtaja Otso lähtee avustustehtäviin tiistaina 14.1.2013 Helsingin Katajanokalta kohti Perämerta. Alella on vaihto Luulajassa keskiviikkona 15.1.2013 ja Kontiolla on vaihto perjantaina 17.1.2013."
Onko kellään tietoa (tai sivistynyttä arvausta) siitä, mihin aikaan Otso olisi huomenna lähdössä?
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.01.2014, 16:42:18
Onko kellään tietoa (tai sivistynyttä arvausta) siitä, mihin aikaan Otso olisi huomenna lähdössä?
Klo. 09.00, mutta se saattaa muuttua "hovissa".
Päivän jäätiedotuksen mukaan 21. päivä annetaan ensirajoitus eli I ja II yli 2000 tonnia itäiselle Suomenlahdelle. Onko Jannella käsitystä aktivoituuko Voima jo samalla, vai annetaanko mennä alkuun viime talvien tapaan satamahinaajilla, jos ei tilanne nopeasti kiristy...
Atle lähtee huomenna Luulajasta avustamaan. Ale on menossa Skellefteån edustalle, näin Sjöfarstverketin mukaan. Holmsundiin 19\1 rajoitus, mutta ei vielä avustustarvetta.
Tältä näytti tänään iltapäivällä Holmsundin väylällä Revetin majakan kohdalla, kun Obbola ohittaa majakan.
https://skydrive.live.com/?mkt=sv-SE#cid=0326FF44563CCF52&id=326FF44563CCF52%2110131&v=3
Ihan hieno jäämaisema. :thumb:
Kumma juttu, linkki ei toimi omassa Windows Phonessa, mutta muulla pitäis toimia? :o
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 16.01.2014, 17:37:28
Tältä näytti tänään iltapäivällä Holmsundin väylällä Revetin majakan kohdalla, kun Obbola ohittaa majakan.
https://skydrive.live.com/?mkt=sv-SE#cid=0326FF44563CCF52&id=326FF44563CCF52%2110131&v=3
Ihan hieno jäämaisema. :thumb:
Kumma juttu, linkki ei toimi omassa Windows Phonessa, mutta muulla pitäis toimia? :o
Toimii (vähän hitaasti, mutta kuitenkin). Kertakaikkisen upea kuva!
Ymer on aktivoitunut tänään Ruotsissa, tosin siirtynyt lopulta Suomen puolelle... Itäisellä Suomenlahdella aloitettiin siis tarvittaessa satamahinaajien avustuksella -meiningillä, kun rajoitukset astuivat voimaan.
Frej on Finnish charter next step?
Voima kaiketi Kaakkoon viikon lopulla? (Huomenna bunkraus valmis?)
Ensi viikolla Sisu liikkeelle samoin Zeus?
Edit: Ymer lienee "on Finnsh charter", koskapa isbrytarledningin twitter sivun mukaan on Raahen "nominoitu murtaja".
Edit 2: Eva-316 aloittanut Pärnunlahdella.
Jos ennusteet pitävät paikkaansa, niin Skatta / Inkoo tyhjä parissa viikossa murtajista.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.01.2014, 17:11:48
Voima kaiketi Kaakkoon viikon lopulla.
Ymer lienee "on Finnsh charter", koskapa isbrytarledningin twitter sivun mukaan on Raahen "nominoitu murtaja".
"Voima suuntaa itäiselle Suomenlahdelle
23.1.2014
Korkeapaine vaikuttaa edelleen Suomen säähän. Säässä ei tapahdu suuria muutoksia ja talvinen pakkassää jatkuu kaikilla merialueilla.
Jään määrä lisääntyy ja jää jatkaa paksuuntumista. Ohuet jäät paksuuntuvat jakson aikana 10-15 cm, paksummat jäät 5-10 cm. Perämerellä jääkenttä puristuu kasaan ja Merenkurkun jäät kulkeutuvat Perämeren eteläosaan.
Saaristomerellä ulkosaaristo pysyy pääosin avoimena. Myös Suomenlahdella uuden jään muodostus jatkuu.
Kontio avustaa Tornion, Kemin ja Oulun liikennettä, Ymer avustaa Oulun, Raahen ja Rahjan lii-kennettä ja Otso avustaa Rahjan, Kokkolan ja Pietarsaaren liikennettä. Pietarsaari ja Vaasa ovat toistaiseksi selvinneet avustuksetta.
Voima lähtee Katajanokalta itäiselle Suomenlahdelle perjantaiaamuna 24.1.2014.
Ale ja Atle avustavat Ruotsin rannikolla. Ale suuntaa Merenkurkkuun viikonlopuksi.
Atle vaihtaa henkilökuntaa torstaina 23.1. Luulajassa, Kontio ja Ymer vaihtavat tiistaina 28.1., Ale keskiviikkona 29.1. ja Otso torstaina 30.1.2014."
ARCTIA
Samalla varmistui Ymerin "Finnish charter".
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 23.01.2014, 14:16:31
Pietarsaari ja Vaasa ovat toistaiseksi selvinneet avustuksetta.
Samalla varmistui Ymerin "Finnish charter".
Oisko ollu suhteellisen hyviä jäissäkulkevia aluksia Pietarsaareen? Vaasan väylää on vielä pitänyt hyvin auki Wasa Express. Katsotaan nyt koska Alelle rupeaa tulemaan keikkaa Vaasan majakalta Enstenille sekä Holmsundiin? :thumb: Taitaa mennä vielä hetki ennenkuin Nordvalenin väylälle muodostuu/ajelehtii vaikeakulkuista jäätä?
Ainakin muina talvina on murtaja vaihtunut välillä rahtauksessa. Katsotaan kun tulee Frej:n aika lähteä murtoon, meneekö Ymerin tilalle ja Ymer muualle?
Venäjän maalle ei ilmeisesti ole tänä vuonna tulossa ydinmurtajaa? Mitään ilmoitusta tai uutista ei aiheesta ole ainakaan missään.
Voima varmaan on aamusella lähdössä?
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.01.2014, 22:30:24
Voima varmaan on aamusella lähdössä?
Veikkaisin klo. 0900-1030 (subject to changes).
Hmm..
"Jäänmurtajat: Kontio ja Otso avustavat Perämerellä. Voima avustaa Suomenlahdella. Iso-Pukki avustaa Saimaan kanavassa ja Etelä-Saimaalla, Meteor ja Protector avustavat Pohjois-Saimaalla."
Jäätiedotus 24.01.2014.
Ymer tuntuu taas kerran "unohtuneen" raportista.
Itse asiassa Ymer on sijoitettu Ruotsin puolelle jääkartoillakin, myös ruotsalaisten itsensä.
Niin tai näin kovastihan toi Ymer näyttää Suomen rannikolla pyörivän kun on käynyt Raahen edustalla ja nyt matkalla Oulua kohden Hailuodon pohjoispuolella Marintraffic:ista katsottuna.
Eipä näytä olevan kovin paksua kiintojäätä Rundvikin lahdella. (55km Holmsundin eteläpuolella). Najland näyttää näin Marinetraffikin perusteella murtavan itse rännin perille asti. :)
Vaasan väylällä kiintojäätä Gråskalin ohitse, tämän jälkeen tasaista jäätä lähelle Ensteniä,joka muuttuu isoiksi tiheiksi ajojäälautoiksi Enstenin ohitse ja ennen Norra Gloppetin majakkaa on jo avovesi. Kova tuuli on rikkonut ohuen uuden jään Merenkurkusta kokonaan.
Täysi avovesi myös Holmsundin edustalla. Tuuli särkenyt jään,ja ei voi edes sanoa, että Väktarenin majakan luona olisi edes erittäin levinnyttä ajojäätä. Tässä tälläinen paikallinen jääraportti Merenkurkusta. Matkustin siis aamuvuorolla tänään Vaasasta Uumajaan. :)
Wasa Express avasi hyvin rännin Vaasaan menneelle Annika Benita alukselle. Pääsi perille Vaskiluotoon. Ennen Stengrundia kulki toki vain 3-4solmua, kuinkahan ois käyny, jos Wasa Express ei olis ränniä aamulla avannut?
Arctian jäänmurtokausikatsauksessa vahvistetaan Ymerin vaihtuminen Atleen Suomen puolella avustamisessa (Tornion, Kemin ja Oulun liikenne yhdessä Kontion kanssa).
http://arctia.fi/jaanmurto_2014
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 23.01.2014, 17:12:23
Taitaa mennä vielä hetki ennenkuin Nordvalenin väylälle muodostuu/ajelehtii vaikeakulkuista jäätä?
Meni sitten 7 päivää, ja nyt jo jumittaa Nordvalenilla. Ale leikkas irti Snow Starin. :)
https://twitter.com/SjoV_isbrytning/status/428888061183664129/photo/1
Kukas sanoikaan, että kaikilla aluksilla jonka nimen yhteydessä on jotakin lumesta tai jäästä eivät ole niitä parhaita jäissäkulkijoita. ;)
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 30.12.2013, 12:46:08
Jutussa nyt ei mitään uutta ole, mutta yksi asia jonka noteerasin on, että Suomen tulli(?!) jutun mukaan perii ruotsalaisilta murtajilta(ruotsin valtiolta\Sjöfatsverketiltä) väylämaksuja,koska ne "harjoittavat kaupallista toimintaa". ::)
No onpahan ainakin tasapuolista, kaikille vaan väylämaksut, myös niille jotka edesauttavat, että väylät pysyy auki myös talvella... ;D
http://www.vk.se/1076431/lyckat-samarbete-med-isbrytare
Päivän Pohjalaisen jutussa sanotaan, että ruotsin murtajat eivät maksa väylämaksuja Suomeen. ::) Tossa VK:n jutussa taaseen väitetään, että kyllä väylämaksuja peritään. Merimies-Unioni ottaa kantaa esim. siihen, että ruotsin murtajat operoivat halvemmalla ilman väylämaksuja sekä käyttävät HFO raskastapoltto-öljyä, mikä tekee avustuksen\operoinnin halvemmaksi. Mutta juttu nyt ei sinällään sisällä mitään uutta, mitä täällä jäänmurto topikissa ei jo jonkun kerran olisi mainittu.
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/merimies-unioni-jaanmurtajia-tarvitaan-mutta-hinta-narastaa-1.1545388
Frej liikkeelle ensi viikolla?
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Istillvaxt-och-fortsatt-ispress-i-norra-Bottenviken/ (http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Istillvaxt-och-fortsatt-ispress-i-norra-Bottenviken/)
Zeus on aktivoitunut tänään, ensimmäinen avustus Balticice.cloudapp:n mukaan Andrea Ugissa.
Otso Nordvalenille/merenkurkkuun avustamaan Alen kanssa sunnuntaiksi.Sunnuntaina tuulee etelästä/lounaasta ennusteen mukaan, joten taitaa muodostua raskaskulkuisia sohjovöitä Odelgrund/Väktaren/Vaasan majakka/Nordvalen väylille?
Holmsundin väylällä avustustarve monilla aluksilla. Olin näkevinäni Marinetraffikissa jopa että Wasa Express kulki hetken vain 4 solmua tänään yhdessä kohtaa Holmsundin edustalla.
Marinetrafficista bongattuna Atlen eka avustus oli Envik-Fi sementtilaivan avustaminen Ouluun. Otso tosiaankin laskeutunut Merenkurkkuun.
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 23.01.2014, 18:27:04
Venäjän maalle ei ilmeisesti ole tänä vuonna tulossa ydinmurtajaa? Mitään ilmoitusta tai uutista ei aiheesta ole ainakaan missään.
50 Let Pobedy on nyt Norjanmerellä määränpäänä Pietari.
Pohjalaisen netissä pieni kuva ja juttu Alesta, kun se avustaa wasa Expressiä. :)
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/jaanmurtaja-ale-auttoi-wasa-expressia-1.1547351
Tuuli puristaa jäitä edelleen Holmsundia kohti. Ale avusti aaamulla\päivällä Wasa Expressiä ja Östrandia Holmsundin väylällä. :thumb:
Tässä mun ottama kuva aamulla,jonka otin Wasa Expressin kannelta. Ale on juuri lopettanut Wasa Expressin avustamisen ja kääntynyt takaisin kohti Väktarenin majakkaa.
https://skydrive.live.com/?cid=0326FF44563CCF52&id=326FF44563CCF52%2110187&sc=photos&v=3
Iso\leveä railo\avovesi Utgrunnan-Vaasan majakka-Norra Gloppsten- Ensten. Ensteniltä Vaskiluotoon 20-30cm paksuista kiintojäätä. Ränni Ensten-Vaskiluoto suhteellisen helppokulkuinen, koska Vaasaan on paljon liikenettä juuri nyt.
Urho Perämerelle tänään?
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 04.02.2014, 07:00:49
Urho Perämerelle tänään?
Urhosta en tiedä, mutta Sjöfartsverketin Twitterin mukaan Frej aloittaa myös tänään jäänmurtokautensa.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 04.02.2014, 07:00:49
Urho Perämerelle tänään?
Urho lekottanut klo. 11.00 destination: Bay of Bothnia. :D
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 04.02.2014, 10:30:06
Frej aloittaa myös tänään jäänmurtokautensa.
"On Finnish charter" kuten SfV vahvistaa.
"Urho kohti Perämerta
4.2.2014
Arctian laivaston voimakkain alus, jäänmurtaja Urho lähtee 4.2.2014 työtehtäviin. Urho käy ensin avaamassa ränniä Inkooseen johtavalla väylällä ja suuntaa sen jälkeen kohti Perämerta.
Tämän talven jäänmurtokauden avasi Kontio, joka lähti 13.12.2013 Katajanokalta. Sen jälkeen talven tiivistyessä matkaan ovat lähteneet Otso ja Voima. Itämeren murtajista satamassa on edelleen Urhon sisaralus, Sisu."
ARCTIA
Sisu lienee sitten seuraavana Suomenlahdelle?
4 solmua kulki Wasa Express hitaimmillaan eilen illalla läpi pahimman sohjovyön ennen Väktarenin majakkaa.
Celina ei päässyt edes kauemmaksi Storbränningenin majakkaa Holmsundissa. Ale hinasi sitten aluksen lähes avoveteen asti!
Muutama kuva kun Ale hinaa Celinaa Väktarenin majakan jälkeen:
https://skydrive.live.com/?mkt=sv-SE#cid=0326FF44563CCF52&id=326FF44563CCF52%2110197&v=3
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.02.2014, 19:47:22
50 Let Pobedy on nyt Norjanmerellä määränpäänä Pietari.
Loviisan eteläpuolella näkyy juuri menevän..
Zeus siirtynyt Kaskisiin. Eipä taida olla jäätä tällä hetkellä Kaskisisten edustallakaan kovin paljoa, ainakaan näin SMHI:n jääkartalta katsottuna ja alusten nopeuksista päätellen?
Eipä Zeuksella Uudessakaupungissakaan juuri mitään virkaa ollut.
Frej tullut Merenkurkkuun.Avusti Nordgardin Nordvalenin väylällä ja nyt juuri menossa leikkaamaan Wasa Expressiä Holmsundin edustalla. :D
Tuuli on pakannut taas vaikeakulkuisen sohjovyön Väktarenin majakan paikkeille. Otso kävi viimeksi Holmsundin edustalla, nyt on siis Frej:n vuoro. Alen rännin leveys ja tehot ei riitä?
http://arctia.fi/jaanmurto_2014
Arctian kausikatsauksen uusimman päivityksen mukaan tuulisena päivänä tarvitaan suurempaa murtajaa Merenkurkkuun. Siksi Frej on siirretty operoimaan sinne.
Samaisen mukaan Ymer vain on tällä hetkellä (vaihto huomenna) Luulajassa, jossa se on balticice.cloudapp:n IBNet-tietojen mukaan oleillut jo muutaman päivän. Ilmeisesti Ruotsin puolella on nyt sen verran vähän liikennettä, ettei Ymeriä toistaiseksi tarvita kuin stand-bynä, sillä ylläolevassa katsauksessa ei ainakaan mainita jäätilanteen olevan siellä liian helppokaan?
Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 08.02.2014, 21:06:14
Eipä Zeuksella Uudessakaupungissakaan juuri mitään virkaa ollut.
Nyt menossa aamuksi Turkuun.
Eikä ole enää tänään jäänmurtajalistalla.
Ensi viikolla ilmat kylmenee pohjoisessa?Jäänmuodostus alkaa taas leudon jakson jälkeen. Näin ainakin kertoo Sjöfartsverketin jäänmurtojohto Merenkulkulehdelle. Sohjovöitä on muodostunu jääkenttien reunoille tuulisina jaksoina, mutta liikenne on kulkenut ilman suurempia ongelmia.
http://www.sjofartstidningen.se/tills-vidare/
Leudon talven vuoksi todella lyhyeksi jäi Suomenlahden komennus: 50 let Pobedy on poistettu jääkartalta, ja AIS mukaan matkaa takaisin Murmanskiin. Nyt menossa Suursaaren edustalla.
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 11.02.2014, 18:06:42
Ensi viikolla ilmat kylmenee pohjoisessa?Jäänmuodostus alkaa taas leudon jakson jälkeen.
Forecan mukaan ei kyllä kylmene. Seuraavat 10 päivää nollassa Lappia myöden.
Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 21.02.2014, 19:34:59
Forecan mukaan ei kyllä kylmene. Seuraavat 10 päivää nollassa Lappia myöden.
Eipä kylmene ei...11.2 ennusteessa saattoi olla erilainen tilanne, mutta se oli silloin :)
No eipä näytä kylmenevän vasta kuin ensiviikon lopulla Sjöfartsverketin ennusteissa. ::) Vai käykö kuten edellisessä jutussa?
www.sjofartsverket.se/sv/Press/Fortsatt-milt-vader/
Lauha sää jatkuu,mutta Perämerellä ja Merenkurkussa avustustarve jatkuu. Ensiviikon loppua kohden säätyyppi muuttuu kylmenpään suuntaan POHJOISESSA ja uusi jäänmuodostus alkaa. Muualla eteläisemmissä saaristoissa alkaa jää hitaasti sulamaan! Juttu tiivistettynä kolmeen lauseeseen.
Alella talven ekat keikat Husumiin ja Örnsköldsvikin Domsjöhön. Domsjöhön ollut vähän liikennettä, joten Ale murtaa uuden rännin ja Livland tulee perässä. :) En ole havainnut, että Övikin satamien sopimus hinaaja Grand Master olisi ollut paljon murtamassa jäitä tänä talvena. :o Eiköhän sekin nyt aktivoidu? :thumb:
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 21.02.2014, 23:08:13
Lauha sää jatkuu,mutta Perämerellä ja Merenkurkussa avustustarve jatkuu.
Holmsundin edustalla ahtaumia. Taas on Frej leikkailemassa irti Wasa Expressiä. :thumb: Tuulee lounaasta puuskissa 15 metriä sekunnissa...
Hyvin nopesti toimii tiedotus Wasalinella. :thumb:
Wasa Expressin olisi pitänyt olla klo23 Uumajassa, mutta kovan etelätuulen vuoksi saapuminen viivästyy. Wasalinen tiedotteen mukaan Ymer avustaa, mutta kyseessähän on Frej.
Kerrassaan ihmeellinen jäätalvi täällä Merenkurkussa! Jäätä riittää vaikka koko helmikuu on ollut kuin huhtikuu ilman aurinkoa... ;D
Meillä Uumajassa on ollut vähiten aurinkotunteja helmikuussa Kiirunan kanssa, ja hyvänä kolmosena voi edelleenkin olla Tukholma. ;D
Tiedotteen mukaan Wasa Expressiä ei edes yritetä avustaa Holmsundiin ennenkuin tuulet tyyntyy aamuun mennessä.Frej laittoikin kahvat stoppiin nyt hetketsi. Varustamo tarjoaa matkustajille tottakai hytin ja aamiaisen hieman pitkäksi venähtäneeseen Merenkurkun risteilyyn.
Talvin laajin jääätilanne lienee ollut helmikuun 7. päivä. Tämän jälkeen ovat jäät ahtautuneet Perämerellä ja Merenkurkussa Holmsundin edustalla. Vaasan väylällä on kiintojäätä ainoastaan Enstenille saakka, Norra Gloppetilla ja Vaasan majakalla ainoastaan paikoittain erittäin levinnyttä ajojäätä.
Yleensä Vaasaan on jo tähän aikaan vuodesta 1A rajoitus, mutta nyt mennään 1B:llä. Holmsundiin on myös 1B rajoitus. On toki joku vuosi ollut niin, että 1A rajoitukset tulevat vasta maaliskuun puolella Holmsundiin ja Vaasaan, mutta se on ollut aika harvinaista. En muista kuin että näin olisi ollut talvella 2001 ja talvella 2008.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 21.02.2014, 16:01:16
Leudon talven vuoksi todella lyhyeksi jäi Suomenlahden komennus: 50 let Pobedy on poistettu jääkartalta, ja AIS mukaan matkaa takaisin Murmanskiin. Nyt menossa Suursaaren edustalla.
Vesseltrackerin uutisiin on päivitetty tietoa, että 50 let Pobedyn palveluksia tarvitaan jatkossa Vienanmerellä. Pääosin Arkangelin liikenteen avustamiseksi.
http://www.vesseltracker.com/en/Ships/50-Let-Pobedy-9152959.html
Uusimmassa Sjöfartsverketin lehdessä asiaa jäänmurrosta: :)
http://weblisher.textalk.se/sjofartsverket/1401/
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Sydliga-vindar-och-vartecken/ (http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Sydliga-vindar-och-vartecken/)
Sjöfartsverketin mukaan Urho siirtyisi pian stand-by:hyn. Jääkö siis hetkeksi johonkin Perämeren satamaan odottelemaan tilanteen kehitystä?
Yhteistyön hengessä Urhon stand-by tukikohta onkin Luulaja, jonne ovat menneet makaamaan.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.03.2014, 13:45:52
Yhteistyön hengessä Urhon stand-by tukikohta onkin Luulaja, jonne ovat menneet makaamaan.
Ilmainen kaijapaikka? (Vrt. Loviisa vs. Kotka).
Jääkenttä\sohjovyö alkaa jo hieman rakoilemaan\railoutumaan Holmsundin edustalla. Uomassa ollut paljon liikennettä ja Frej on ahkerasti ollut avustamassa väylällä. :thumb:
Mikäli tuuli kääntyy pois etelä-lounaan suunnalta ja tulee kovempi tuuli pohjoisesta\lännestä saattaa koko sohjovyö "laueta" ja ajelehtia avomerelle.
Eilen yöllä oli jo paikoittain leveä ränni, missä oli paljon avovettä. Seuraava kuvan otin jossain Väktarenin ja Storbränningen majakoiden välillä 15 min ennen Holmsundin satamaa.
https://onedrive.live.com/?cid=0326FF44563CCF52&sc=photos#cid=0326FF44563CCF52&id=326FF44563CCF52%2110308&sc=photos&v=3
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 04.03.2014, 22:01:12
Mikäli tuuli kääntyy pois etelä-lounaan suunnalta ja tulee kovempi tuuli pohjoisesta\lännestä saattaa koko sohjovyö "laueta" ja ajelehtia avomerelle.
Ei kai tuollaista ole luvassa; vankasti etelästä näyttäisi ainakin lauantaihin saakka Vaasassa tuulevan http://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/vaasa (http://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/vaasa) ::), tuskin Holmsundissa kovin erilaiset tuulet on.
http://www.sjofartstidningen.se/kommande-koldknapp-ger-ingen-storre-nyislaggning/
Sjöfartstidningen haastatellut Sjöfartsverketin Ulf Gullnea. Hänen mukaansa viikonvaihteen kylmempi jakso ei kuitenkaan enää muodostaisi niin paljoa uutta jäätä, että lisää tai edes tämänhetkistä määrää murtajia tarvittaisiin. Siksi Urho on saanut luvan lähteä Luulajasta takaisin Helsinkiin lopettamaan kautensa, ja yksi ruotsalaisista lopettaisi myöhemmin tällä viikolla.
Urho onkin juuri äsken lekottanut Luulajasta, ETA torstaiksi.
http://arctia.fi/jaanmurto_2014 (http://arctia.fi/jaanmurto_2014)
Arctian jäänmurtokatsauksen mukaan Atle lopettaa Ruotsissa perjantaina. Samalla Frej siirtyy Liikennevirastolta takaisin ruotsalaisten operoitavaksi loppukauden ajaksi.
Arvattava uutinen:
"Jäänmurtaja Voima lopettaa Suomenlahdella
17.3.2014
JM Voima päättää jäänmurron tältä erää. Voima lähti varhain maanantaiaamuna itäiseltä Suomenlahdelta ja saapuu Helsinkiin puolen päivän paikkeilla."
ARCTIA
Pitäisikö tämän ketjun otsikko muutaa muotoon Jäi talvi 2013-2014 ??
Lainaus käyttäjältä: Juha Toppi - 17.03.2014, 13:28:58
Pitäisikö tämän ketjun otsikko muutaa muotoon Jäi talvi 2013-2014 ??
;D
En muista koska Vaasan väylä on ollut yhtä jäätön kuin 15.3 2014 maaliskuun puolivälissä. Tod.näk ei koskaan aikaisemmin? Jäätä oli ainoastaan Kynsivilkulle asti, eli 10-15 min Vaskiluodosta.
Kuva kertoo kaiken. Vieläkin on 1C\II yli 3000tonnia rajoitus Vaskiluotoon... :o
https://onedrive.live.com/?gologin=1&mkt=sv-SE#cid=0326FF44563CCF52&id=326FF44563CCF52%2110341&v=3
Kuuluu tähän topiciin?
Ymer ja Atle ovat kohta postimerkeissä Ruotsissa! Pitää vissiin käydä ostamamassa ko. postimerkit! :)
Suomen murtajat voitaisiin sitten vaikka ikuistaa uusiin Euro kolikoihin tai seteleihin? :D
Tosin Tarmo luokka oli aikoinaan 5-markan kolikossa! :)
On Suomenkin murtajat jo olleet postimerkeissä. 2000-luvun puolivälissä Finstashipin väreissä olivat Urho, Otso, Fennica ja Botnica.
Tosin Urho-merkissä oli Finstashipin logo korsteenissa, mutta alkuperäiset avoimet komentosillan siivet.
Unohdit myös myöhemmän vitosen Sisu-kolikon. :)
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Fruset-ogonblick-for-de-svenska-isbrytarna/ (http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Fruset-ogonblick-for-de-svenska-isbrytarna/)
Tuoss vielä linkki postimerkkiuutiseen, sekä maininta Alen ja Frej kauden loppumisesta.
Jäätalvi 2008 on edelleen lyömätön jäättömyydessään Itämeren jääkannen laajudella mitattuna.
Maaliskuun 24. päivänä 2008 Itämerestä oli laajimmillaan tuon talven laajin alue eli vain vaivaiset 49 000 neliökilometriä, joka on pienin lukema kautta aikojen.
Ilmatieteen laitoksen Jääpalvelun mukaan jääkantta oli nyt kylmän tammikuun 2014 lopussa sentään jo 84 000 neliökilometriä.
Mutta nopeastihan tämä jäätalvi tuli - ja meni.
Sjöfartsverketin mukaan Frej "assisterar vid behov" eli on vielä valmiudessa Luulajassa. Lisäksi tämän päivän suomalaisen jääkartan mukaan Frej olisi ruotsalaisten koordinaattorimurtajana...
Nyt onkin Frej lähtenyt Luulajasta avustaman. Kuva löytyy Twitteristä, ja Sjöfartsverketin mukaan Frej avustaa, Ymer tarvittaessa.
http://Instagram.com/p/l60R9wu1WS/
Siis avustaa Ymerin miehistönvaihdoksen ajan lukee nyt tuossa Instagrammissa...
Onko kenelläkään tietoa milloin Otsoa ja Kontiota voi odottaa kotisatamaan ???
Seuraa muun muassa jäätiedotusta ja jääkarttoja, sen jälkeen AIS sivustoja. Sekä tämän foorumin jäätalvi-ketjua, jonne tämä aihe muuten kuuluu!
Jääkartat ja -tiedotus löytyy:
http://www.itameriportaali.fi/fi/itamerinyt/fi_FI/jaatilanne/ (http://www.itameriportaali.fi/fi/itamerinyt/fi_FI/jaatilanne/)
http://www.sjofartsverket.se/vintersjofart (http://www.sjofartsverket.se/vintersjofart) > ruotsalaisten tilanne, ja linkit ruotsalaisten jääkarttoihin
http://balticice.cloudapp.net/ (http://balticice.cloudapp.net/) > Aktiivisten murtajien positiot ja avustukset IBNet-tietojen pohjalta. Tuonne päivitetään myös osa miehistönvaihdoista ja bunkrauksista.
Sekä Arctian oma mahdollinen tiedotuskanava jäätalvesta:
http://arctia.fi/jaanmurto_2014 (http://arctia.fi/jaanmurto_2014)
Saimaan kanava tullaan avaamaan liikenteelle lauantaina 5.4.2014 klo 6.00
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/uutiset_2014/uutiset_3_4_2014/28032014_Saimaankanava_avataan_liikenteelle
Ymerin kausi päättyy, on juuri töijännyt Luulajaan. Arctian mukaan lopullisesti päättää huomenna. Frej jatkaisi valmiudessa Ruotsin puolella.
http://arctia.fi/jaanmurto_2014
Nordica tekee ilmeisesti tilaa Kontiolle ja skiftaa Hietalahteen? (Kontion kausi lienee loppuviikolla paketissa?)
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 22.04.2014, 15:44:50
Nordica tekee ilmeisesti tilaa Kontiolle ja skiftaa Hietalahteen? (Kontion kausi lienee loppuviikolla paketissa?)
Teki ilmeisesti annual-trialit ja saapui Hietalahteen; Kontio yhä jäänmurrossa? No, Skattalla nyt paikka Kontiolle/Otsolle. Saa nähdä tuleeko Hietalahdesta loppukesän sijoituspaikka monitoimisille?
Ruotsissa valmistaudutaan siihen, että jäänmurtokausi olisi paketissa. Frej pysyy silti vielä muutaman päivän valmiudessa Luulajassa.
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Sista-isbrytarassistansen-for-sasongen/ (http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Sista-isbrytarassistansen-for-sasongen/)
Otson kausi on päättynyt tänään, on matkalla Helsinkiin.
Otso saapui Katajanokalle eilen puoli kahdeksan jälkeen illalla. Linkin takana muutama kuva: KLIK (http://ollituominen.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2014-04/Otso+saapui+Katajanokalle+29.4.2014/)
Kontiokin lekottanut ankkurin kun poteropaikkaakaan ei enää ole ???
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 08.05.2014, 02:42:14
Kontiokin lekottanut ankkurin kun poteropaikkaakaan ei enää ole ???
Lopettaa kautensa Arctian katsauksen mukaan ensi maanantaina, jolloin koko jäänmurtokausi siis päättyy.
http://arctia.fi/jaanmurto_2014 (http://arctia.fi/jaanmurto_2014)
Loppu - slut. Ilmatieteen laitokselta tuli tänään 14.5.2014 kauden viimeinen jääkartta. :) http://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne