Vuosaaren telakasta

Aloittaja Arttu Laaksonen, 15.03.2001, 00:38:29

« edellinen - seuraava »

Arttu Laaksonen

Löysin äskettäin vähän lisätietoa tuosta Vuosaaren telakasta. Eli, Vuosaaren telakan vuokrasopimusta hallitsee yhtiö nimeltä Ataka Shipyard, josta puolestaan osake-enemmistön omistaa turkulainen, laivojen sisustuksia valmistava Oy Shippax Ltd. Ataka Shipyard siis hoitaa laivojen kunnostus- ja muutostyöt, kun Shippax puolestaan huolehtii sisustuksellisista uudistuksista. Ataka Shipyardin kotisivuja en onnistunut löytämään, mutta Shippaxin sivut ovat osoitteessa www.shippax.fi

PS. Tämä tieto on muuten vuodelta 1997 :(, joten ei ole varmaa että onko asiat yhä näin...

.: FAQ :.

Heikki Helen

#1
Olin keväällä 1999 mukana erään aluksen kunnostustehtävässä vuosaaren telakalla ja silloin mulle kerrottiin, että niitä alueita telakalta vuokraa joku Saarikoski, oiskohan se ollut Pentti tai Pertti tai jotain sinne päin, en oo aivan varma. En myöskään tiedä koskiko tämä vuokrajuttu vain telakan sivustalla olevia alueita vai koskiko se muutakin telakka-aluetta.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Arttu Laaksonen

#2
Hmm, ilmeisesti telakan alueita vuoraa nykyään yhtiö nimeltä Vuotekno (sivut osoitteessa http://www.vuotekno.fi). Ainakin heidän sivuiltaan löytyy nämä vuokrattavat kohteet, joihin lukeutuvat niin nämä suuret hallit siellä kun myös itse kuivatelakkakin.

Last modification: Arttu - 03/15/01 at 17:20:45
.: FAQ :.

Eerik Laine

#3
Turun korjaustelakka osti muuten jossakin välissä Vuosaaren telakan toiminnan itselleen ja se omistaa näin 80 % suomen korjaustelakkatoiminnasta  ;D

laivat

#4
Eikö Vuosaaren telakan omistajalla ole mitään sitä vastaan, että telakan tilalle rakennetaan satama?

Eerik Laine

#5
Ei kai ne mitää pikkufirmaa jaksa kuunnellaa jos siihen satama rakennetaan  8)

Mikko-Oskari Koski

#6
Turun korjaustelakka voi laajentaa toimintojaan Luonnonmaalla ja sellaista sopimusta ei olekaan, jolla Ilkka Saarikoski (Pentti oli tämä Suomen James Joyce, ei tietoa, ovatko sukulaisia) toimintoineen ei siirtyisi muualle.

Siitä huolimatta Vuokin satamahankkeessa ei ole vielä sanottu viimeistä sanaa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

laivat

#7
Löysin Helsingin Sataman Internet-sivuilta seuraavanlaisen tekstin, joka takaa Vuosaaren telakalle lisäaikaa sataman rakentamisesta huolimatta: "Miten käy Vuosaaressa olevalle entiselle telakka-altaalle? Onko tarkoitus edelleen säilyttää se nykyisellään eli laivojen huoltoa varten ja jos niin kuinka isoille aluksille varataan sinne pääsy? Kuka kyseisen altaan omistaa?" - "Telakka-allas jää sataman ensimmäisessä rakennusvaiheessa käyttöön ja sinne pääsee nykyisenkaltaisilla aluksilla. Allas on Helsingin kaupungin omistuksessa ja sitä on vuokrattu eri yrityksille. Tällä hetkellä vuokrausta hoitaa Vuotekno Oy."

Miran Hamidulla

Eilisissä Turun Sanomissa oli juttua Turun korjaustelakasta ja siinä sanottiin että telakkayhtiöllä menee hyvin, ja se on saavuttanut johtavan aseman laivojen pidennys töissä, joita yhtiö osaa tehdä todella nopeasti. Esim. tällä hetkellä yhtiön Naantalin telakalla pidennettävä Obbola paperinkuljetusalus on telakalla vain 3 viikkoa. Yhtiölle on luvassa myös runsaasti Finnlines, Engship ja Fortum alusten huoltotöitä. Näistä huoltotöistä suurinosa pyritään hoitamaan yhtiön Naantalin telakalla ja Vuosaaren ja Turun korjaustelakat hoitavat näitä töitä vain jos Naantalin telakka on täynnä. Tuo Vuotekno on siis  vuokrannut telakan Turun korjaustelakalle. Jos tuo Vuosaari on vain varatelakka niin tuskinpa sitä silloin välttämättä säätetään. Onko muuten kellään tietoa millon mikäkin Finnlines tai Engship alus on nähtävissä Naantalissa?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

#9
Luulisi, että Turun korjaustelakka käyttäisi Vuosaaren telakkaa muuhunkin tarkoitukseen, kuin vain varatelakkana, sillä esim. Siljan ja Vikingin Helsinki-laivat ovat käyttäneet Vuosaaren korjaustelakkaa. Niille tulee kalliimmaksi lähteä Turkuun huolletaviksi, ja näin ollen kyseiset varustamot voivat korjauttaa laivansa jollain muulla telakalla, esim. Koplissa, joka on varmasti halvempi vaihtoehto kuin Turun korjaustelakka.

Miran Hamidulla

#10
No kyllähän nuo Hesan Vikingit ja Siljat tietenkin edelleen Vuokkiin menee, mutta nuo lastilaivat pyritään kaiketi viemään enimmäkseen Naantaliin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#11
Silja ja Viking varmaa käyttäski laivojaa Koplissa enemmän jos ne vaa mahtus sinne. 153,6 m on meinaa Koplin maksimi raja  ;)