Huomasin, että viime keväänä oli keskusteltu lotjista, proomuista sekä myös soimista. Törmäsin isoisäni liiketoimintojen historiaa kirjoittaessani Lappeenrannassa Hotelli Patriassa 6.6.1917 pidettyyn Joutsenossa sijainneen Osakeyhtiö Pulpin vapaaehtoisen huutokaupan ilmoitukseen, jossa oltiin myymässä 7 kpl neliskanttisia soimia no 1-7. Yhtiön 19.4.1917 pitämässä huutokaupassa oli jo myyty soima "Alku". Tuossa huutokaupassa myytiin myös 6 lotjaa sekä hinaajat Elsa ja Särlä. Kuten keskustelussa ansiokkaasti esille oli tullut, niin soima oli neliskanttinen alus, jolla vietiin sahatavaraa mm Lappeenrannassa sijaitsevaan Rapasaaren satamaan, jossa sahatavara lastattiin juniin.
Keskustelussa oli tullut esille ohimennen myös lotjan miehistötila, joka oli mittauskannen päällä peräosassa. Tästä tilasta on laivarekistereissä käytetty monenlaisia nimityksiä: pömpeli, ruhvi, ruheri, skanssi, kanssi jne. Minulla on edessäni autenttinen vuodelta 1901 oleva ristiinalaisen Antti Leinosen rakennuttaman lotja Laurin leimamerkein varustettu "Kansallisuustodistus", jonka on tehnyt Mikkelin kaupungin maistraatti. Tuolloin "Kansallisuustodistus" oli valmiiksi painettu, johon mustekynällä maistraatissa täytettiin faktatiedot. Tässä todistuksessa on valmiiksi kirjoitettu miehistötila nimellä "Kanssi ja kapyssi". Lotja Laurin "Kanssin ja kapyssin" kuutiometriksi on kirjattu 16.3 kuutiota.
Onko tiedossa muita käytössä olleita miehistötilan nimiä?