Lotjat ja proomut

Aloittaja Lauri Pakkanen, 09.01.2014, 16:06:52

« edellinen - seuraava »

Ismo Talka

Huomasin, että viime keväänä oli keskusteltu lotjista, proomuista sekä myös soimista. Törmäsin isoisäni liiketoimintojen historiaa kirjoittaessani Lappeenrannassa Hotelli Patriassa 6.6.1917 pidettyyn Joutsenossa sijainneen Osakeyhtiö Pulpin vapaaehtoisen huutokaupan ilmoitukseen, jossa oltiin myymässä 7 kpl neliskanttisia soimia no 1-7. Yhtiön 19.4.1917 pitämässä huutokaupassa oli jo myyty soima "Alku". Tuossa huutokaupassa myytiin myös 6 lotjaa sekä hinaajat Elsa ja Särlä. Kuten keskustelussa ansiokkaasti esille oli tullut, niin soima oli neliskanttinen alus, jolla vietiin sahatavaraa mm Lappeenrannassa sijaitsevaan Rapasaaren satamaan, jossa sahatavara lastattiin juniin.

Keskustelussa oli tullut esille ohimennen myös lotjan miehistötila, joka oli mittauskannen päällä peräosassa. Tästä tilasta on laivarekistereissä käytetty monenlaisia nimityksiä: pömpeli, ruhvi, ruheri, skanssi, kanssi jne. Minulla on edessäni autenttinen vuodelta 1901 oleva ristiinalaisen Antti Leinosen rakennuttaman lotja Laurin leimamerkein varustettu "Kansallisuustodistus", jonka on tehnyt Mikkelin kaupungin maistraatti. Tuolloin "Kansallisuustodistus" oli valmiiksi painettu, johon mustekynällä maistraatissa täytettiin faktatiedot. Tässä todistuksessa on valmiiksi kirjoitettu miehistötila nimellä "Kanssi ja kapyssi". Lotja Laurin "Kanssin ja kapyssin" kuutiometriksi on kirjattu 16.3 kuutiota.

Onko tiedossa muita käytössä olleita miehistötilan nimiä?

Lasse Reunanen

#76
Lainaus käyttäjältä: Lauri Pakkanen - 30.01.2014, 15:37:53
Ja vielä. Onko tämä se Anttolassa nostettu? Luulin, että se on VR 29...

Mikkelin Urheilusukeltajat on siirtänyt ja upottanut lotjan sukelluskohteeksi Ristiinaan Yövedelle Kirnusaaren edustalle jo aiemmin upotetun Marian viereen. Käsitykseni mukaan kyseessä on tuo VR 29. Anttolasta Lotjasaaresta se oli pumpattu pintaan ja hinattu upotuspaikalle. Käsitykseni mukaan Lotjasaaressa ei muita lotjia ollut, ainakaan sen kuntoisia, että olisi pumpuilla pinnalla pysynyt.

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16460.msg137865#msg137865
https://m.facebook.com/groups/25419171264

edit. Upotuspaikka korjattu, linkki lisätty
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Paavo Pakkanen

Mielestämme proomujen pinnalla pitäminen on parempi ratkaisu kuin niiden upottaminen. EG:n 1937 rakentama Päivi pääsi perjantaina järveen ja myöhemmin Halla XVII kylkeen.

https://vimeo.com/233269283

Lasse Reunanen

Lainaus käyttäjältä: Paavo Pakkanen - 11.09.2017, 13:32:32
Mielestämme proomujen pinnalla pitäminen on parempi ratkaisu kuin niiden upottaminen.

Ehdottomasti olen samaa mieltä, jääpähän jotain jälkipolvillekin.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Lasse Reunanen - 11.09.2017, 18:00:29
Ehdottomasti olen samaa mieltä, jääpähän jotain jälkipolvillekin.

Niistähän saa vaikka hyviä juottoloita ;)


Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Ari Koskinen - 12.09.2017, 22:50:04
Meni vähän suureksi tuo kuva, mutta tässä tuo lotja ennen upottamista. Kuvan otin - taisi olla elokuun viimeisiä päiviä  :'(
Alareunasta siirtämällä näkyy kokonaan..

Ei näy jälkeäkään kuvasta ja kun tuon linkin poimii tästä reply-ikkunasta ja yrittää sen avata, aukeaa vain Gmailin login-ikkuna!

Ari Koskinen

Juu, no niinpä kävi ettei linkittäminen onnistunut. - Tutkitaan asiaa..  ;)

Joonas Vähämäki

Tulipa mieleen, että voisiko tuosta Kuru-laivan pohjasta oikeasti olla vielä johonkin? Näyttää sen verran ruosteiselta, että itselle on vaikea kuvitella sille minkäänlaista käyttötarkoitusta. Tampereella on viritelty jopa ehdotuksia laivan kunnostamisesta ravintolalaivakäyttöön.

Pohdiskeluun oheismateriaalia:

http://ylojarvenuutiset.fi/2017/06/12/jos-kuru-laivaa-ei-osteta-muistomerkiksi-osa-siita-paatyy-rautaromuksi/
https://www.youtube.com/watch?v=n6_WR-0nZnI
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/550006-tassa-ehdotus-tammerkosken-elavoittamiseksi-kuru-laiva-tammerkoskeen-ja

Juha Pitkänen

Pielisjoen pohjassa keskellä Joensuuta makaa kenties yhä 29,5 metriä pitkä hylky, jonka Museovirasto on luokitellut mahdolliseksi muinaisjäännökseksi.

Merenkulkulaitos havaitsi kohteen, kun jokea tutkittiin monikeilausmenetelmällä 2008. Museovirasto pitää hylkyä mahdollisena proomuna, jolta se myös näyttää Liikenneviraston luovuttamassa luotainkuvassa liki kymmenen vuoden takaa.


Karjalainen

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/171269-pielisjoen-pohjasta-lahelta-ylisoutajan-siltaa-loytyi-hylky-vuosikymmen-sitten-tietoja-sen-kohtalosta-on-vahan

Juha Pitkänen

Puumalassa Lietveden sillan alle hylätyn lotjan siirto lykkääntyy jälleen. Tällä kertaa syynä ovat luonnonvoimat.

Kunnan teknisen lautakunnan torstaisen kokouksen esityslistassa todetaan, että lotjaa ei ole mahdollista siirtää ennen kuin jäät ovat lähteneet Saimaalta.

Kunnan toive siitä, että romulotja ehdittäisiin siirtää muualle ennen järven jäätymistä, ei siis toteutunut.

Seuraavaksi lautakunta aikoo panna toimeen teettämisuhan, jonka mukaan lotja on siirrettävä huhtikuun loppuun mennessä tai muuten siirto teetetään lotjan omistajan kustannuksella.


Teettämisuhan toimeenpanosta päätetään torstaina.


Länsi-Savo

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/f9c95ec2-fa11-4066-9395-fd35d002c14c


Tekninen lautakunta, kokous 27.2.2020

http://puumala.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Tekninen_lautakunta/Kokous_2722020/Siivouskehotus_ja_teettamisuhan_asettami(3926)