Jäätalvi 2019-2020

Aloittaja Timo Heikkinen, 09.11.2019, 09:15:06

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 18.02.2020, 15:22:39
Selvästi Otso ja Kontio ovat olleet Polariksen valmistumisen jälkeenkin aktiivisimmin käytetyt murtajat, joten lienevät edelleen taloudellisimmat ja/tai helpoimmat pitää kunnossa. Urhon töihin lähtöön ennen Polarista saattaa vaikuttaa, että Urho oli viime tarvena töissä vain reilut kaksi kuukautta mutta Polaris melkein neljä, joten ehkä tunteja tasataan nyt.
Tuntien tasausta käytetään Ruotsissa, jossa myös nyt vähäisen jäätilanteen vuoksi ollaan aina miehistönvaihdon yhteydessä vaihdettu merelle lähtevää Atle-luokan murtajaa. Arctian suhteen en ole lainkaan tietoinen. Polaris kuitenkin lopetti viime kauden ollen Perämerellä pari päivää Otsoa pidempään.

Kallen ajatusleikki kuulostaa sen sijaan vielä höpömmältä kuin allekirjoittaneen profiilin allekirjoitus. Siellä on kuitenkin täysin eri henkilöt johdossa nykyään ja silloin mukana olleeista muutamat yhä mukana olevat ovat pitkälti eri positioissa.

Mutta tuohon Urhon lähtöön. Mikäli Ammattiliitto Pron satamatyönjohtajien tukilakko toteutuu perjantaista alkaen en näkisi järkeä Urhon lähtöön vielä perjantaina:

https://www.proliitto.fi/uutiset/tyomarkkinat/toimihenkiloiden-lakko-sotkee-paperiteollisuuden-toiminnot#1317fff7 > Tiedotteen loppuosa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e7c970df-2033-4986-b26b-55c67280de02
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Ehkä tässä maailman hölmöimmässä tilaaja-tuottajamallissa Polaris on hinnoiteltu Urho-luokkaa kalliimmaksi pääomakuluineen?

Liikennevirasto rahtaa halvimman päivärahdin omaavan vaikka Polariksen valmiudestakin jotain maksetaan. Rahtaaja maksaa bunkkerin, joten day rate täytyy olla paljon kalliimpi.

Tai sitten takana on jotain muuta?

Urho-luokkaan osien saanti lienee arpa-peliä, joten luullakseni sillä kannattaisi ajaa viimeksi käyttöiän maksimoimiseksi.

Risikko teki joka tapauksessa erittäin typerän siirron.

Liikennevirasron omistuksessa ja management kilpailutettuna tämmöiseltä hölmöydeltä olisi vältytty.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#32
Ainakaan satamatyönjohtajien tukilakko ei uhkaa enää laivaliikennettä eikä jäänmurtoa. Prolaiset pääsivät sopuun.

https://www.proliitto.fi/uutiset/tyomarkkinat/paperiteollisuuden-toimihenkiloille-uusi-tyoehtosopimus

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006412777.html

Edit: Ilmeisesti Urho otetaan Thetiksen tilalle, eivätkä ruotsalaisetkaan Thetistä enää tarvitse. Thetis suuntaa nyt takaisin Turkuun, Urho yhä lähdössä perjantaina.

Edit 2: Urhon lähtöä siirretty ainakin sunnuntaille. Ruotsissa Atle on vaihteeksi lähtenyt merelle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Hannu Sarell

Urho Porkkalan kohdalla matkalla pohjoiseen.

Pekka Laakso

#34
Virallinen tiedote Urhon lähdöstä:

http://arctia.fi/2020/02/23/urho-jaanmurtoon-peramerelle/

Urho näyttääkin kulkevan Ahvenanmeren kautta. Syyn voinee päätellä tuosta virallisesta tiedotteesta.

Edit: Ruotsissa Frej oli mitä ilmeisimmin tiistaina ja keskiviikkona vain koeajolla... On nyt taas laiturissa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Odenkin näkyy AIS:n mukaan olevan liikenteessä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Väyläviraston lyhyt tilannekatsaus tästä jäätalvesta Twitter-videona: #kaikkilöytyyvainsomestapaitsitämäviesti   ;D

https://twitter.com/i/status/1233280239071039488

Kovasti vertaillaan talveen 2008.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Frej näkyy vihdoin aktivoituneen uudelleen. Baltice.org mukaan pari avustusta Karlsborgissa. Jääkartallakin näkyy jo.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Pohjoisessa on vähän erilainen jäätalvi - MOSAiC-tutkimusmatkan tukikohtana toimivalle Polarstern-tutkimusmurtajalle matkalla ollut venäläismurtaja Kapitan Dranitsyn joutui käyttämään paluumatkalle varatut polttoaineensa jäiden mukana ajelehtivan saksalaislaivan saavuttamiseksi. Murmanskista lähtenee lähipäivinä tehokkaampi Admiral Makarov viemään laivalle lisää polttoainetta.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/03/aid-its-way-icebreaker-struggling-near-north-pole

Kapitan Dranitsynissä on konetehoa saman verran kuin täkäläisissä Urho-luokan murtajissa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.03.2020, 20:17:19
Frej näkyy vihdoin aktivoituneen uudelleen. Baltice.org mukaan pari avustusta Karlsborgissa. Jääkartallakin näkyy jo.
Ilmeisesti vaihtopäivän myötä taas murtajan vaihto, sillä Frej on nyt taas laiturissa ja Ymer vuorostaan avustustoiminnassa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#40
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 27.02.2020, 10:19:46
Odenkin näkyy AIS:n mukaan olevan liikenteessä.
Eipä Oden päässyt tänä talvena koeajoa pidemmälle: Lähti illalla Luulajasta takaisin Helsingborgiin. ETA perjantaiksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Seppo Honkanen

Onpas helppo tunnistaa Helsingin Wärtsilän arkkitehtuuriksi tuo koko Kapitan-parvi:
Kapitan Sorokin (1977, IMO n:o 7413488), Kapitan Nikolajev (1978, IMO n:o 7413490), Kapitan Dranitsin (1980, IMO n:o 7824405) ja Kapitan Hlebnikov (1981, IMO n:o 7824417).
Ovatko kaikkien "asuintorpat" edelleen alkuperäisen kokoisia vai onko joitakin kenties laajennettu jossain vaiheessa mm. risteilykäyttöä ajatellen? Aikamoisia "kerrostaloja" ovat esim. Urhoon ja Sisuun verrattuna.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 19.03.2020, 16:10:28
Ovatko kaikkien "asuintorpat" edelleen alkuperäisen kokoisia vai onko joitakin kenties laajennettu jossain vaiheessa mm. risteilykäyttöä ajatellen? Aikamoisia "kerrostaloja" ovat esim. Urhoon ja Sisuun verrattuna.

Sisäisiä muutoksia on ehkä tehty Khlebnikoviin ja Dranitsyniin, mutta ulkoisesti ovat samanlaisia kuin telakalta lähtiessäänkin (pelastusveneitä lukuunottamatta).
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Zeus of Finland lähti heti talvirahtauksen päätyttyä tänään Turusta kohti Riikaa. Ei liikahtanutkaan laiturista tämän talven aikana.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Lasse Reunanen

Meteor ja Protector avasi väylät ja avustaa Saimaalla   ???. Missäs Calypso irtokeuloineen on? Olikos se taas sarjassamme kalliita kokeiluita, jotka eivät edes tositoimiin asti päässeet, ennen kuin hylättiin ja unohdettiin.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.