Kulkuväylät, reitit ja laivojen kohtaamiset

Aloittaja Joni Huopana, 31.07.2001, 21:20:31

« edellinen - seuraava »

als

#240
Lahden Kaislikkokiitäjä™ -liikennettä:

Sunnuntaina pongasin Translandian Helsingin edustalta vähän Kasuunin väylästä itään. Sillä hetkellä ei liikkunut, eli lilluntaa siellä päin yöisin?

Star ja Rosella kohtaavat Tallinnan edustalla Aegna -saaren luoteispuolella vähän ennen kello 15, jolloin Star ohittaa Galaxyn. Kohtaavat laivat saa kuvattua (isolla zoomilla) Galaxyn takakannelta hyvällä säällä ihan kohtuullisesti.

Star ja Superfastit kohtaavat heti kello 22 Superfastin lähdön jälkeen Pihlajasaaren korkeudella. Kuvaamassa ollessani olin jo lähdössä Hernarista heti Fastin kadottua Pihjalasaaren taakse ja eikun Starhan se sieltä saaren takaa lipuu.. Heti vaan takaisin kuvailemaan ;D

Nordlandia ja Tukholman -laivat kohtaavat vähän ennen kello 9 kun Tukholman -laivat tulevat syväväylää. Silja passaa Norsun takaa aika läheltä. Molemmat saa Nordlandialta todella hyvin kuvattua ja myös varmaan toistenpäin. Norsu kohtaa toisen varmaan aikaisemmin, jos jompikumpi tulee Porkkalan kautta.

Finnlinesin Star -luokan alukset ajavat Galaxyn rinnalla vähän aikaa ennen kello 20. Sen jälkeen ajavat Galaxyn edestä ja lähtevät Kasuunilta kohti Saksaa. Joskus saattaa Finnlines olla jo Harmajalla, ennen kun Galaxyn on edes ylttänyt Pihlajasaaren taakse. Sama tapahtuu Superfasteilla ja Hansa -luokan aluksilla paitsi, että molemmat menevät Saksaan ja ehkä menevät kauemminkin vierekkäin?

PS: Ennen Galaxylle lähtöä tein koneella listan Galaxya kohtaavista ja ohittavista aluksista. Mukana myös sen päivän risteilyvierailut. Eli jos joku haluaa, niin voisin skannata sen tänne.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Anton Mattila - 10.07.2007, 01:26:30
PS: Ennen Galaxylle lähtöä tein koneella listan Galaxya kohtaavista ja ohittavista aluksista. Mukana myös sen päivän risteilyvierailut. Eli jos joku haluaa, niin voisin skannata sen tänne.

Olen lähdössä tänään M/S Linnunradalle, joten pane näytille vaan. Säästät sitten vähän omaa aikaani. Tallinnan risteilijälista täytyy tosin tsekata...

als

http://i34.photobucket.com/albums/d106/amattila/FCBS%20kuvia/Kuvauslista.jpg

Siinähän se.
Kohdassa, 14.45: Rosella ja 14.30: Star on virhe. Menee joko toisten päin (uskoisin) tai sitten molemmissa aikavirhe. Eli Kimmo, tarkkaile kello 14-15 välillä horisonttiin. ;) Pahoittelen virhettä ja huonoa skannauslaatua..!

*En vastaa aikataulumuutoksista tai myöhästymisistä.

Mikko-Oskari Koski

Saaristomeren Kansallispuiston alueella -etenkin nykyisen Nauvon kunnan eteläisillä vesillä- haluttaisiin lisätä pienveneväyliä ja myös valvoa niiden käyttöä ainakin rauhoitusaikoina. Tässä ei varmasti ole kenellekään mitään uutta, vaan mistä rahat siihen valvontaan?
Eero Laaksosen kertoman mukaan Aspö tullee ensi kesänä käyttämään ainakin osalla Turun ja Utön välisistä vuoroistaan vanhaa, nykyään pimeää väylää Lohmin eteläpuolelta Aspön länsipuolitse ja Vidskärin sivuitse Bokullaan. Joskus -80-luvulla oli Silja kuulemma hetken tutkinut mahdollisuutta tuon väylän kunnostamiseen, mutta ympäristöväki vastusti. Ihan hyvä, säästyttiin turhalta väylänteolta, sillä eihän sitä kuitenkaan nykyisinä tax-free-aikoina mikään isompi lautta käyttäisi.

Ja aika lailla tähän aihepiiriin liittyy myös tämä uutinen, sillä eihän laiva liiku Saaristomerellä, ellei siellä aika ajoin myös ruopata. Vaan kuinkas käy, kun..?  ::)
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-11-29,104:4:501598,1:0:0:0:0:0:
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

laiva.sivustot

Baltic Queenin voi bongata hyvin Siljan Tukholman laivalta joskus illemmalla, ehkä n. 20-22 näkyy vähän aikaa melko lähelläkin, mutta myöhemmin illalla ja yöllä ei enää Queeniä näkynyt ainekaan samasta ikkunasta. Serenadella kun on vähän huonot näkymät merelle, vaan harvat ja valitut ikkunat muille kuin ravintolan asiakkaille...

Ilmeisesti Tallinnan laiva kulkee siis johonkin aikaan viereistä väylää, onhan kohdekin sama... tulisipa joskus BQ samaan aikaan Maarianhaminaan, mutta aikataulut suunniteltu niin että siihen jääkin jo tunti väliä  :'(

Lassi Liikanen

Omilla reissuilla ainakin BQ on tullut ainakin neljän aikaan yöllä vastaan Maarianhaminaan kun laiva itse (tässä tapauksessa Viking) on lähtenyt jo.

Ja BQ tosiaan menee Helsinkiläisten edellä ihan sinne iltaan asti, noin 22-23 saakka. Sitten se tulee ihan vierelle ja lopulta jää taakse. Viime lokakuussa Romantika on jäämässä taakse Gabriellasta n. kello 23:40 [kuva].

Mutta täytyy huomioida, ettei tuo ohitus ole mikään nopea, siinä kestää kauan ennenkuin Ruotsinlaivat ovat päässeet Tallinnalaisen ohi.  ;) Mutta kuitenkin se "ratkaiseva" puolisen tuntia lopuksi.

OT: tosin nyt alkaa menemään siihen laivojen kohtaamistopicciin..  :-X
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Ville Hammarén - 12.07.2009, 15:33:34
En löytänyt tätä ketjusta niin kysytään... ::)
Eli olen lähdössä Isabellan mini-risteilylle tämän kuun lopussa. Elikkäs mitä laivoja Isabella kohtaa reitillä?
Illalla lähdettäessä taitaa saalis olla kehno. Satamassa saattaa olla jotain laivoja (pienia general cargoja, PowerLinen rollikoita yms.) ja jos hyvä tuuli käy niin Pernosta/Pernoon voi olla menossa jotakin pientä.

Seuraavana aamuna (jos on risteilijöitä) saattaa matkalla Tukholmaan mennä edellä / tulla perässä jotakin. StatOilin rannassa voi olla joku pieni tankkeri, aamulla saa yleensä parhaat kuvat siitä. Satama-aikana ei oikeastaan ole mitään, ellei joku risteilijä rantaudu Stadsgårdenille tuona aikana.

Tukholmasta pois päin mentäessä suht nopeasti vastaan tulee laivat Helsingistä (Silja & Viking), Tallinnasta (Tallink) sekä Riiasta (Tallink). Lisäksi pieniä losseja, saaristolaivoja (Vaxholmin) yms. tulee aika paljon.

Yleensä noin Furusundin kohdilla (eli siihen on tunti-pari edellisistä isoista ellei jotain risteilijöitä tule saaristossa vielä vastaan) tulee vastaan Birger Jarl. Siitä hetken päästä Viking Cinderella & Birka Paradise tulee vastaan siinä Kapellskärin sataman ulkopuolella. Kapellskärin ohituksen jälkeen kannattaa väijyä Naantalista tulevia mahdollisia Finnlinkin laivoja.

Seuraavaksi mennään Maarianhaminaan, matkalla voi olla pientä general cargoa yms.. Vähän ennen Maarianhaminaa voi vastaan tulla (kaukaa) Rosella. Maarianhaminassa on perinteiset menot (Galaxy, Silja Europa ja Amorella). Maarianhaminan jälkeen tulee yleensä hiljaisempaa. Sen jälkeen kannattaa kyllä tähyillä, nimittäin esim. Naantalista voi tulla ro-paxeja tai rahtilaivoja. Itse bongasin myös Långnäsistä matkalla Naantaliin menneen Fjärdvägenin.

Ja aina voi tulla vastaan kaikenmaailman saaristolauttoja (varsinkin Tukholman saaristossa sekä Ahvenanmaalla) ja muita pieniä rahtilaivoja ja semmoisia.

L' Shipspottingisistä löytyy satsi Isabella-matkani kuvia. Kuvien alta löytyy ajat (Suomen aikaa!) joista voi vähän hahmottaa toimintaa.  :)
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Teemu K.

#247
Lainaus käyttäjältä: Ville Hammarén - 12.07.2009, 15:33:34
En löytänyt tätä ketjusta niin kysytään... ::)
Eli olen lähdössä Isabellan mini-risteilylle tämän kuun lopussa. Elikkäs mitä laivoja Isabella kohtaa reitillä?

Isabella kohtaa reitillä ainakin nämä laivat(suluissa noin ajat) Galaxy ja Silja Europa (14:00-14:10) Finncilpper tai joku muu Finnlinkin alus (14.00-14.30) Skiftet (16.30-16-40) FJÄRDVÄGEN (17:40-17:50) Merituuli(18:00-18:05) Finnsalior (18:30-18:40) Seawind (18:30-18:40) Ukkopekka (19:30-19:35) ja 19.55 Isabella saapuu Turkuun



Huom: Nämä havainnot Maarianhamina-Turku vällillä

Edit Lassi ehti ensin

Mikko-Oskari Koski

#248
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen
AIS:lla on tapana välillä hyppiä, mutta en usko että jäätilanne on sellainen että Porkkalan kautta ainakaan Serellä on tarvetta. Ilmeisesti joku ajaa "varoiksi" linjaluotsin kirjoja Porkkalaan (matkoja/tutkintoajo) tai sitten jollakulla on tarve saada matkoja linjaluotsiinkirjan saamiseksi.

Ajettiinhan Europallakin aikoinaan ennen pakollista Ahvenanmaan yökäyntiä Utöstä ulos ja Sandhamnista sisään kirjojen ylläpitämiseksi. Tosin toi Sandhamnin kautta ajaminen on nykyään jäänyt Hgin laivoiltakin pois nykyisten tax-free säädösten myötä.

Oliko todella näin? Itse muistan Svean ja Wellamon kulkeneen 20.00-lähdöllään vuosina 1989-92 (loppuaikoinaan sitten jo Karnevalina ja Festarina) mainittua reittiä, mutta että Europakin..? En ole tietoinen, koukkasivatko S&W Utö-Sandhamn-reittiä päivämatkoillaankin noihin aikoihin. Päivävuoro oli viikonloppuja lukuunottamatta suora, mutta nopea.
MHQ:n yökäyntihän tuli Siljan ohjelmaan jo kevättalvella -93 ja Europa kuvioihin pari vuotta myöhemmin, joten en saa mahtumaan tähän kuvioon sellaista ajankohtaa, jolloin Europan aikataulussa olisi ollut niin "löysiä" suoria vuoroja, että avomerireittiä olisi ehditty.
Mutta asian varmuudella muistavat varmistakoon.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#249
Paperisessa HS:ssä 23.10. oli mielenkiintoinen juttu siitä, miten Puolustusvoimat estää Örön länsipuolisen väylän toteuttamisen. Kyseessähän on merkitty väylä, jota militäärisyistä ei ole merkitty karttoihin, mutta jonka olemassaolosta ollaan yleisesti tietoisia. Juttu löytyy myös HS:n digilehdestä.
Örön väylä olisi tarpeellinen, jos Turun ja Suomenlahden satamien välisiä meriyhteyksiä haluttaisiin kehittää -nykyäänhän Keisarinväylältä pääsee Hangon läntiselle selälle suhteellisen kookkaillakin aluksilla, mutta Örön väylän avaaminen mahdollistaisi estettömän liikenteen. Kaiketi armeijalla on motiivinsa estää tämä kehitys. Hupaisa yksityiskohta jutussa oli, että myös Länsi-Turunmaan kunta kuuluu väylän ponteviin vastustajiin -motiivinaan se jo ties kuinka monessa budjettiriihessä haudattu Paraisten ja Nauvon välinen silta, jonka alikulkukorkeuteen väylällä olisi vaikutus.. ::)

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 21.12.2010, 15:17:26
Aah, onkohan Maarianhaminassa haistettu että kova jäätalvi olisi jälleen tulossa ja luotsikirjoja saattaisi tarvita myös eteläiselle reitille?  :P ;D
Lainaus käyttäjältä: Kim  Granlund - 22.12.2010, 11:29:47
Kenties jotain sellaista  tässä oli takana ;). Tultiin illalla samaa reittiä toiseen suuntaan, käytiin Maarianhaminassa 00.50 ja  Helsinkiin tultiin 10.35.
Vaikuttaa siltä, että talveen ja Sandhamniin varaudutaan myös Birkalla -Paradisea kun ei joulun alla normaaleihin aikoihin MHQ:ssa näkynyt ja lankulla on kerrottu siitä tehdyn havaintoja aamupäivisin Kanholman väylässä. Cinderellallahan Sandhamnin väyläkirjat ovat kunnossa, tietty määrä STO-MHQ-suuntaisia matkoja vuosittain ajetaan sitä kautta, eikä asia vaikuta aluksen aikatauluihin mitenkään.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Vuoteen -81 eli Finlandian liikenteeseen tulemiseen asti kaikki Tukholmanlaivat ajoivat oletusarvoisesti Särkänsalmen kautta. Silja ehti silloin yleensä eteen, kun se ajoi ulos Klippanin ja Kaivarin välistä, Viking taas kävi kääntymässä Kruunuvuorenselän kulmalla eli suunnilleen siinä, missä XPRS nykyään kääntyy. Saga ja Song ajoivat myös tällä reittioletuksella. Helsinkiin saavuttaessa saatettiin tulla Kustaanmiekankin kautta, mutta tästä ei itselläni ole muistikuvia; paitsi tietysti sellainen, että isot ranskattaret saapuessaan kesällä puolenpäivän jälkeen Tukholman myöhäisvuorolta kiersivät kyllä Klippanin ympäri ennen Olympiaan pakittamistaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

#251
En ole suuremmin tietoinen minkäkaisia rajoituksia Ruissalon kärjen ja Turun sataman välillä on laivojen vastaan tulemisesta. Ja jos on niin millai se vaikuttaa aikatauluihin? Esim. SeaWind saapuu 20,00 satamaan, mihin aikaan satamasta merelle lähtevän laivan tarvitsee lähteä, että SeaWind ei joudu jarruttelee ja kohtaaminen tapahtuu Ruissalon eteläpuolella?



Edit: Muokattu topicin yhdistämisen johdosta.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Ari Leskinen

Ruissalon eteläkärjen eli Kuuvan ja Turun sataman välisellä laivaväylällä on käytössä laivojen kohtaamiskielto. Tämä ei koske jäänmurtoa eikä pieniä aluksia. Väylällä on lisäksi lähtölupajärjestelmä ja linjalaivoilla etuajo-oikeus. Myöhästymiset eivät siis johdu ainakaan odottelusta väylän vapautumiseksi.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Pasi Laakso

Mikähän syy sille mahtaa olla että Silja Symphony on kulkenut ainakin viime päivinä Helsingistä lähtiessään eri reittiä kuin "tavallisesti"? Tuo Symphonyn käyttämä reitti kulkee huomattavasti lähempänä Porkkalanniemeä kuin yleensä ja siis vain Helsingistä lähdettäessä, paluu tapahtuu kuten ennenkin.

Olen seurannut tätä MarineTrafficista jo useampana päivänä ja tuo "rannikkoreitti" koskee vain Symphonya, sillä Serenade kulkee samaa reittiä kuin ennenkin.

Jani Nousiainen

Varmaankin linjaluotsin papereita varten. Muistaakseni tietty määrä vuodessa ajettava että pysyy paperit voimissaan.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8