Kulkuväylät, reitit ja laivojen kohtaamiset

Aloittaja Joni Huopana, 31.07.2001, 21:20:31

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Eilisessä HS:ssa oli mielenkiintoinen juttu 50 vuoden takaa. Silloin oli ollut niin kova pakkanen, että Tukholman saaristoväylät olivat kiinni. Wellamo oli ensimmäisenä aluksena lähtenyt matkaan, mutta sillekään ei oltu luvattu ulospääsyä Sandhamnin kautta vaan jäänmurtaja Ymer (vuoden -37 versio aiheesta eli maailman ensimmäinen dieselsähkömurtaja) oli luvannut avustaa Suomenlaivan ulos Landsortin väylän kautta.
Kyseinen väylä on Nynäshamnin sisääntuloreitti, josta tietysti lähestytään myös Tukholmaa Mysingenin selän kautta. Jos Wellamo on joutunut tosiaan ko.väylää menemään, se on joutunut kiertämään Svenska Utön eteläpuolelta Nynäsistä itään menevään ränniin (jos sellaista sitten on edes ollut). Matka-aikaan on tuonaikaisilla vehkeillä tämän mutkan ansiosta tullut vähintään kymmenen tunnin lisäys.

Birger Jarlilla oli muuten mielenkiintoinen kartta 3.kannen ahteripuolen portaikossa. Siinä oli vanhanmallinen merikartta Tukholmasta Loviisaan, korostettuna STO-HEL-saaristoreitti ja merkittynä kuulakärkikynällä kellonajat, missä ollaan mihinkin aikaan, mikä sinällään on tämän topicin kannalta hyvinkin mielenkiintoista triviaalitietoa. Kerrottakoon, että STO-HEL-alusten kohtaaminen on tapahtunut Jurmon länsipuolella noin klo 23 Ruotsin aikaa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joni Huopana

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 22.02.2006, 16:28:19
Birger Jarlilla oli muuten mielenkiintoinen kartta 3.kannen ahteripuolen portaikossa. Siinä oli vanhanmallinen merikartta Tukholmasta Loviisaan, korostettuna STO-HEL-saaristoreitti ja merkittynä kuulakärkikynällä kellonajat, missä ollaan mihinkin aikaan, mikä sinällään on tämän topicin kannalta hyvinkin mielenkiintoista triviaalitietoa. Kerrottakoon, että STO-HEL-alusten kohtaaminen on tapahtunut Jurmon länsipuolella noin klo 23 Ruotsin aikaa...

Sinä tietysti kunnon FCBS:läisenä otit taulusta kuvan ja laitat sen tänne kaikkien ihmeteltäväksi...? ::) ;)

Timo Hirvi

Käväistiin tässä viikolla Tukholmassa Serenadella.Ennen Tukholmaan saapumista odottelin Isabellan ja Silja Europan kohtaamista mutta harmikseni sivuutus tapahtui todella kaukaa ja olipa välissä vielä saariakin.Muistelisin että aikoinaan kohtaaminen tapahtui todella läheltä,pitääkö paikkansa?Jos pitää paikkansa niin onko tämä väylä joka vie laivat kauas toisistaan ollut kauan käytössä?Ja ajoiko itse asiassa Serenade vai Isabella ja Europa tätä perinteistä väylää? ??? ???

Eerik Laine

Lainaus käyttäjältä: Timo Hirvi - 10.06.2006, 21:24:59
Käväistiin tässä viikolla Tukholmassa Serenadella.Ennen Tukholmaan saapumista odottelin Isabellan ja Silja Europan kohtaamista mutta harmikseni sivuutus tapahtui todella kaukaa ja olipa välissä vielä saariakin.Muistelisin että aikoinaan kohtaaminen tapahtui todella läheltä,pitääkö paikkansa?Jos pitää paikkansa niin onko tämä väylä joka vie laivat kauas toisistaan ollut kauan käytössä?Ja ajoiko itse asiassa Serenade vai Isabella ja Europa tätä perinteistä väylää? ??? ???

Etpä ole aino joka asiiaa on pohtinut... Kuka tietää miten on asian laita?

tporko

Lainaus käyttäjältä: Timo Hirvi - 10.06.2006, 21:24:59
Käväistiin tässä viikolla Tukholmassa Serenadella.Ennen Tukholmaan saapumista odottelin Isabellan ja Silja Europan kohtaamista mutta harmikseni sivuutus tapahtui todella kaukaa ja olipa välissä vielä saariakin.Muistelisin että aikoinaan kohtaaminen tapahtui todella läheltä,pitääkö paikkansa?Jos pitää paikkansa niin onko tämä väylä joka vie laivat kauas toisistaan ollut kauan käytössä?Ja ajoiko itse asiassa Serenade vai Isabella ja Europa tätä perinteistä väylää? ??? ???

Kyseisiin saariin kuuluvat mm. St Höggarn ja Östra Granholmen. Se "perinteinen" eli siis useammin käytetty väylä kulkee saarten pohjoispuolitse kun taas eteläinen väylä mahdollistaa ilmeisesti aikataulullisesti noille Tukholmasta Turkuun aamulla lähteville laivoille paremman kohtaamisen Helsingin laivojen kanssa. Muistaakseni myös ainakin viime vuonna elokuussa Europa juuri käytti tuota kyseistä kuvailemaasi reittiä, joten ei tuo ihan uusi kuje enää ole... Aikaisemmin muistan tuota kyllä pienempien alusten käyttäneen ainakin.

Google Earthista jos tuon paikan haluaa katsoa niin katselukorkeutta sellaiset about 26 000 ft ja koordinaateiksi 59 astetta 22'22.27" N   18 astetta 19'26.93" E niin löytyy Östra Granholmen ja hieman vasemmalle kuvassa on St Höggarn jossa tuntomerkkeinä öljysäiliöitä ja laitureita ym.

Kim Helle

Kohtaamisista puheen olleen; Kontti 6 ja Rosella olivat tänään Kasuunin kohdalla törmäyskurssilla. Kontti 6 ei väistämisvelvollisuudestaan huolimatta tehnyt mitään peliliikkeitä vaan jatkoi samalla kurssilla. Rosella joutui väistämään jyrkästi oikealle.
Kontti 6 ei vastannut mihinkään kutsuihin. Kääntyessään pohjoiseen kohti Harmajaa ilmoitti itsestään VTS normaalisti. CPA ollut pienimmillään 3 min. Että ei ne pika-alus/tankkeri skenaariot ainoita ole.
Päivitys

Tulossa: Mystar 19.4.2024

Menneet: Megastar 30.3.2024

tporko

Lainaus käyttäjältä: Joonas Rautio - 11.06.2006, 20:07:53
Eikös Amorella tule Cinderellaa vastaan?Monen aikaa se oli kun en muista.Olin  niin  juhlatunnelmissä :beer:Illalla.............................Amorella menossa tukholmaan Cinderella maarianhaminaan. :finger ::)Mutta aika? ::)

Oliskohan siinä about puolisen tuntia ennen Tukholmaan tuloa...  8)

Kristian Lampio

Mihin aikaan muuten Silja Symphony/Serenade kohtaa Silja Europan kun se on Kapellskärin reitillä ???

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 15.07.2005, 16:37:36
Ahvenanmaan saaristossa mukavan reittivaihtoehdon tarjosi Ålandstrafikenin matkustajan kannalta vaatimattomin purtilo Grisslan, joka ahdettiin keskiviikon 16.15 lähdöllä Långnäsistä Snäcköhön niin täyteen, ettei fillarin vierestä päässyt siirtymään kuin keulapakkaa markkeeraavalle "töijausterassille"(mikä kyllä hienolla ilmalla lieneekin yksi parhaista mestoista koko Åt:n tonnistossa, vastaavaa -ainakaan matkustajille avointa- ei isommista lautoista löydy). Långnäsistä käännyttiinkin pohjoiseen ja ajettiin Bussön ja Bergön eteläpuolelta Teilille ja ko.ulappa ylitettiin siten, että Snäcköhön tultiinkin Seglingen pohjoispuolelta reittiä, joka ei ainakaan isoissa merikartoissa näy. Bergössä ja Överössä ei poikettu.
Olin saman päivän aamuna nähnyt Sottungan Skagetilta Grisslanin ajavan Snäcköstä Seglingen eteläpuolista väylää, jota se ilmeisesti kulkeekin aina Överön kautta mennessään. Tuuria sinänsä, etten ollut luottanut siihen, että Grisslan poikkeaa aina Överössä mot beställning. Silleilläkin nimittäin lienee kiislan mahassa enemmän liikkumatilaa, kuin Grisslanin pokalla tuolla reissulla, eikä kippari taatusti olisi yhden fillaristin takia ruvennut Överössä poikkeamaan...

Viimevuotisesta viisastuneena kännyköitsin juhannuspäivänä kapteeni Petterssonille ja varmistin, että Grisslan poikkeaisi Sottungassa iltapäivävuorollaan Pitkästänenästä Näkkisaareen. Vaihto Skiftetin klo 15 lähdöstä Kökarista onnistui näin jouhevasti eikä kiislalla tällä kertaa ollut hirveän ahdastakaan... Ja keulapakkakin odotti taas matkustajaansa... 8)
Grisslanin reitti Seglingen eteläpuolella on kyllä yksi maisemallisesti upeimmista kokonaisuuksista koko saaristomaailmassa, joten jos vähänkin maiseman päälle arvostavia henkilöitä palstalta löytyy, suosittelen tätä alusta. Jopa riippumatta siitä, minkä reitin se muutamista vaihtoehdoistaan valitsee, kaikki ovat kokemisen arvoisia. Ja mainittua alusta suosittelen siitäkin huolimatta, ettei sen matkustajatiloissa ole juuri kehumista; yksi pimeä salonki autokannen alla. Jossa tosin on mahdollisuus ostaa kahvia, keksiä ja purkkimehuja -ja jossa vuonna -89 on muuan matkustaja synnyttänyt terveen tytön...

Eilisellä päiväristeilyllä MHQ-KPS-MHQ Ålandsfärjanin kippari Thomas Jansson teki mukavan reittivalinnan länteenpäin; ilmeisesti melko voimakkaan lounaistuulen takia alus valitsi sisääntuloväyläkseen Tjärvenin majakan pohjoispuolisen reitin, jolta tuohon kivilinnantapaiseen saa huomattavasti "lähemmän kontaktin", kuin yleensä -nytkin paluumatkalla- käytetyltä eteläisemmältä väylältä.

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 25.06.2006, 17:53:28
Mihin aikaan muuten Silja Symphony/Serenade kohtaa Silja Europan kun se on Kapellskärin reitillä ???

Granhamnsfjärdenillä rapiat kaksi tuntia MHQ:sta lähdön jälkeen tai Ahvenanmerellä, jos Europa on jäänyt sille puolelle odottelemaan sisäänpääsyä Kapellskäriin. Ja kysehän lienee enemmän ohittamisesta kuin kohtaamisesta, mutta alukset joka tapauksessa lienevät useimmiten näköyhteydessä toisiinsa.

Lainaus käyttäjältä: Teemu Porko - 21.06.2006, 13:53:11
Lainaus käyttäjältä: Joonas Rautio - 11.06.2006, 20:07:53
Eikös Amorella tule Cinderellaa vastaan?Monen aikaa se oli kun en muista.Olin  niin  juhlatunnelmissä :beer:Illalla.............................Amorella menossa tukholmaan Cinderella maarianhaminaan. :finger ::)Mutta aika? ::)
Oliskohan siinä about puolisen tuntia ennen Tukholmaan tuloa...  8)

Siinä. Ja paikka on suunnilleen Fjärderholmarnan eli Höyhensaarten kohdalla tai Lidingön Brevikin ja Nackan Hasseluddenin välissä. Sitä, onko samaan aikaan Tukholmasta lähtevillä Cinderellalla, Birger Jarlilla ja Birka Paradisella jotain keskinäisiä sopimuksia ajojärjestyksestä, en tiedä, mutta Cindyllähän on aikataulussaan eniten "ilmaa", kun se joka yö jää lillumaan Ahvenanmerelle...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Hirvi

Siellä täällä tulee esiin välillä semmoinen paikka kuin Hjulgrund ja Hjulgrundin salmi mutta en löytänyt omista kartoista kyseitä paikkaa eikä googlettaminenkaan tuonnut tulosta.Mistähän tämä paikka tarkalleen ottaen löytyy? ???

Joni Huopana

Kyseessä on Lumparlandin ja Föglön välissä, tarkemmin sanottuna Järsön saaren lähellä kulkeva kapea väylä.
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=6165.msg286#msg286

Timo Hirvi

Onkohan joskus 70-luvulla (Viking 4/ Marellan aikoihin) ajettu Tukholmaan Vaxholmin ohi?Tarkoitan nyt väylää joka kulkee Rindön saaren eteläpuolitse ja kääntyy etelään aivan Vaxhomlin edustalla.En tiedä onko kyseinen väylä edes noiden mainituiden laivojen ajettava syvyydeltään mutta jostain olisi vain jäännyt mieleen että silloin pienenä poikana Vaxholm sivuutettiin paljon lähempää.Tosin tuo väylä näytää aika kapealta mutta eiväthän nuo laivatkaan olleet isoja silloin. ??? ::)

Mikko-Oskari Koski

Ei ole. Kodjupetin väylä, eli Vaxholmin linnan ohittava, on tarkoitettu max.300 tonnin aluksille, sitä isommat ajavat Oxdjupetin kautta eli Fredriksborg/Smörasken-tykkitornin ohi. Nykyään väylissä on hyvin tarkka rajoitus juuri tuon tonnimäärän perusteella, isommilla ei ole Vaxholm-Kodjupetin eikä pienemmillä Oxdjupetin väyliin mitään menemistä.
Pohjoista reittivaihtoehtoa suosittelen ehdottomasti jo maisemallisista syistä, eikä sen bongaaminen Waxholmsbolagetin saaristolaivoilla ole mitenkään erityisen työlästä, saati kallista.
Viimeinen vakituisessa ajossa Suomeen Kodjupetin kautta kulkenut matkustajalaiva oli Micke Asklanderin mukaan ss.Bore I, jonka taival päättyi jo -60-luvun alussa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

als

Sanokaas onko tuo Airisto liian kapea/matala kahdelle n.33m (leveys) / 8m (syväys) toisiaan ohittavalle laivoille? Entä mikä on Turun saaristossa/Långnäsin lähisaaristossa kulkevien laivojen keski-nopeus?  ??? Olen lukenut illan aikana koko topicin läpi, enkä ole löytänyt kysymykseeni vastausta.. :-X

Tero Ilus

Airistolla mahtuu pahimmassa tapauksessa jopa kolme laivaa rinnakkain (jos ei ole liikaa huviveneitä liikenteessä).

Nopeusrajoitusalueita ja muutamia matalia alueita lukuunottamatta alukset ajavat suunnilleen näin:

Festival 19, Eurpa 20 (hidastaa enemmän matalissa)
bellat 19,5kn
SeaWind 18, SkyWind 18,5
Fjärdvägen 17,5 (yöllä 13)
FinnLinkit vaihtevasti 12-19

Aikataulumyöhästymieset ja muut tekiät vaikuttavat ko. nopeuksin, mutta näin havaintojeni mukaan keskimäärin...