Kulkuväylät, reitit ja laivojen kohtaamiset

Aloittaja Joni Huopana, 31.07.2001, 21:20:31

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Harjumäki

Miten Regina Baltica tulee sitten Gabben seuraksi, että saisinko kuvia hänestä. Aikatauluja olen katsellut niin se vaikuttaisi siinä hyvältä mahdollisuudelta.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Mikko-Oskari Koski

ReBa ajaa Tukholman saaristoon Sandhamnin väylän kautta ja yhtyminen Söderarmin suunnasta lähestyvän väylän kanssa tapahtuu Saxarfjärdenillä. Vikingiltä kannattaa tiirailla eteenpäin alkaen 2 tuntia ennen saapumisaikaa, Gabbella on brygan edestä esteetön näkyvyys, mutta mitään lienee turha luvata, koska  hyvissä olosuhteissa ReBa on saattanut ehtiä edelle niinkin paljon, ettei näy, kuin saarten takaa sisempänä saaristossa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

juzzy

Minä en ainakaan saanut yhtään kuvaa ReBasta kun kävimme Tukholmassa viime kuussaGabbella. ReBa menee niin pitkällä (ainaki meijän matkalla) että ei siitä kuvaa saa. Tosin sitten jos siljalla menee niin silloin sen saa paremmin kuvattua. Romantikan/Victorian pystyy kuvata melko hyvin, se tuli meidän perässämme ja melko lähellä.

Kenny Leong

#228
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 23.05.2004, 20:10:15
Isabellan 7. kannella reittikartassa näkyy myös Helsinki-Tukholma -reitti sekä Helsinki-Tallinna, joista jälkimmäisessä erikoisen näköinen lenkki Suomenlahdella. Liittyy varmaan Isabellan Tallinnan-risteilyjen aikoihin, mutta Bella ei arvatenkaan oikeasti ole tuhlannut polttoainetta moisella lenkillä?

http://www.netikka.net/joni.huopana/isabella_taulu_itaosa.jpg

Vuonna 1990 tai 1991(muistini mukaan) olin Isabellan 24 tunnin risteilyllä Suomenlahdella ja kyllä oltiin liikkeessä koko ajan mutta aika verkkaisesti Bella liikkui (erittäin tärkeä tieto tämäkin kaikille laivaharrastajille ;) ). Muistan itsekin tuon reittikartan ja hassun lenkin.

Kalle Id

En tiedä onko tämä mainittu aiemmin (en jaksa kahlata koho ketjua läpi näin aamutuimaan), mutta tuo samanlainen lenkki löytyy (tai ainakin löytyi) myös Cinderellan reittikartasta.

Timo Hirvi

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 26.10.2004, 17:11:59
Ehkäpä kyseessä oli Sandhamnin reitti? Viking Cinderella käyttää sitä (joskus), ja ilmeisesti myös Baltic Kristina.

Tässäpä vielä Isabellan vastaavan taulun vastaava kohta:
http://www.netikka.net/joni.huopana/isabella_taulu_lansiosa.jpg

Olen seurannut tuota Tukholman aissia parina peräkkäisenä iltana ja huomasin, että Cinderella on käyttänyt Sandhamnin väylää molempina iltoina.Onkohan tämä kuinka yleistä nykyään.Matkaahan tulee tuota kautta Maarianhaminaan jonkin verraan enemmän ja nykyisillä polttoaine hinnoilla luulisi kuitenkin kiinitettävän huomiota tuollaisiin asioihin.

als

Lainaus käyttäjältä: Timo Hirvi - 18.05.2007, 21:44:30
Olen seurannut tuota Tukholman aissia parina peräkkäisenä iltana ja huomasin, että Cinderella on käyttänyt Sandhamnin väylää molempina iltoina.Onkohan tämä kuinka yleistä nykyään.Matkaahan tulee tuota kautta Maarianhaminaan jonkin verraan enemmän ja nykyisillä polttoaine hinnoilla luulisi kuitenkin kiinitettävän huomiota tuollaisiin asioihin.
Näin on. Ja nyt kun katsoin AIS:ia huomasin, että Cinderella oli käynyt vain kääntymässä Sandhamnin sisääntuloväylällä ja jatkaakin nyt matkaansa tavallisesti Tukholman saaristoa pitkin. Aika kummallista tuollainen kiertely.. Täytyy aamulla katsoa myöhästyykö Cindy Maarianhaminasta.

Marko Kinnari

Joo meni cindy Sandhamnin kautta kun menin pääsiäisenä, mutta kääntyikö sandhamnissa vai ei, en tiedä... Vai menikö suoraan ahvenanmerelle...
12/04Roslagen1/05Pearl of Scandinavia3/05Vana Tallin5/05Europa,Victoria6/05Regina Baltica8/05Mariella,Amorella,Ålandsf.9/05Symphony.12/05Cinderella1/06Amorella3/06Cinderella6/06Romantika7/06Europa8/06Cinderella,Eckerö,Europa,Symphony10/06Symphony,Cinderella11/06Romantika12/06Romantika4/07Birka Paradise,Cinderella5/07Cinderella6/07 Birka Paradise,Crown of scand,Europa7/07 Cinderella

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.06.2003, 16:00:12 ...legendaarisella reitillä eli Postvägenillä. Moniin karttoihinkin merkitty oletus, että Eckerö Linjen käyttäisi pääasiallisesti Enkärin ja Signildsskärin välistä reittiä ei pidä paikkaansa, vaan yleensä Roslagen ja Alandia valitsevat ko.saarten eteläpuolisen väylän. 14.6.liikkeellä olleiden postisoutajien reittivalinta luonnollisesti kulki mahdollisimman hyvien olosuhteiden mukaan ja se vei heidät mainittujen saarten välistä.
Kysyin Grisslehamnista lähtiessämme Alandian päälliköltä Lars Berténiltä käyttääkö hän koskaan mainittua reittiä. Kapteeni totesi, ettei viitsi, siellä pitää käännellä liikaa. Kuin vastaukseksi vastaantulleella vuorolla ollut Roslagen vääntelehti saarten välissä ja sen matkustajat saivat postisoutajiin lähikontaktia, jota me "kakkoslauttalaiset" jäimme paitsi. Toisaalta me olimme menossa "oikeaan suuntaan" ja saimme olla vastaanottamassa tulijoita, joista nopeimman aika tänä vuonna oli miltei optimaalinen 4 tuntia 11 minuuttia (eli keskinopeus jopa yli 8 solmua!).
Muutaman vuoden takaiset puheet palautuivat mieleen tämänvuotistenkin Postisoutujen aikaan. Yllättäen ensimmäinen alus, jonka kyydissä tosiaan päädyin Enskärin ja Signildsskärin väliseen kapeikkoon (ja onnellisesti sieltä poiskin) olikin tuo nykyinen, Johan Bertellin päälliköimä Mega-Eckerö. Sama laiva, jonka taksivene Bävernin kippari Ingvald Eckerman oli samana päivänä arvellut olevan mainittuun väylään liian kookkaan -ja joka saman miehen mukaan on kuluvan vuoden toukokuussa muutaman kerran kokeillut uutta, karttoihinkin merkitsemätöntä reittiä mainittujen saarten pohjoispuolelta, Tistronkobbenin ja Måsskärin välistä. Vaikuttaa sikäli oudolta, että sitä kautta ei Gisslanin kahden käännön reittiin verrattuna pääse edes oikaisemaan... ::)

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 03.10.2005, 17:36:46 Tukholman saaristoväylistä niin tämä Kodjupet-Stegesund-reitti, Lindalssundet Värmdön itäpuolella kuin myös Ljusterön eteläpuolinen reitti Grindalta Örsön ja Staveströmin välitse Hummelmoraan olivat ehdottomasti kokemisen arvoisia. Tällaisiin kapeikkoihin ei Suomen vesillä kovinkaan monesti mennä. Waxholmsbolagetilla on maisematarjontaa, jota ei voi kuin arvostaa.  8)
Myös Waxholmsbolagetin yhteistyökumppani Blidösundsbolaget tarjoaa maisemallisia herkkupaloja, W:n tunnetusti kohtuuhintaisilla taksoilla. Matka läpi koko Roslageniksi luokiteltavan Tukholman pohjoisen saariston läpi Arholmasta Blidösundin kautta Grand-hotellin eteen ms.Sjöbrisillä ei nimittäin kustantanut fillaristiltakaan kuin 150 SEK...
Ulkosaaret, kuten Idö, Tjockö, Fejan ja Gräskö, muistuttavat monin tavoin meikäläisiä, pieniä kaukaisia saaria. Arholma puolestaan muistutti monella tavoin Nauvon eteläsaaristossa hukattua helmeä Nötötä. Sillä erotuksella, että täällä on palveluita, jotka pelaavat ja suorat vuorot Vaxholmiin ja Tukholmaan tuovat nämä saaret huomattavasti lähemmäs suurkaupunkia ja sen turistimassoja...
Blidösundin läpiajo oli mukavaa vaihtelua isojen alusten myötä maisemana minun silmissäni varsin loppuunkuluneelle Furusundille. Tässä "naapurisalmessa" vallitsee runsaita huvilaidyllejä ja alus poikkesi useassa laiturissa sekä Yxlanin että Blidön puolella ollen ilmeisen suosittu mökkiläiskyyditsijä. Näin siis siitäkin huolimatta, että saariin on autotie. Siaröfortetin jälkeen siirryttiin Ljusterön pohjoispuoliseen ränniin, jossa kohdattiin Helsinkiin matkalla olleet isot lautat. Saxarfjärdenillä kerettiin juuri sopivasti kruisereiden alta pois. Värmdö lähestyi samaan aikaan Vaxholmia Möjan suunnasta ja se paineli Kodjupetin läpi samaan aikaan, kun Sjöbris jarrutteli Stegesundissa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ari Elenius

Naantalista klo 17 lähtevän Finneaglen ja Naantaliin klo 18 saapuvan Finnclipperin kohtaamisen Airiston pohjoispäässä näkee ehkä parhaiten Kolkan kärjestä n. klo 17.30, esim. kuvaamista varten.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Ari Elenius - 28.06.2007, 17:44:02
Naantalista klo 17 lähtevän Finneaglen ja Naantaliin klo 18 saapuvan Finnclipperin kohtaamisen Airiston pohjoispäässä näkee ehkä parhaiten Kolkan kärjestä n. klo 17.30, esim. kuvaamista varten.

Kuten tässä Saaronniemestä (Ruissalo camping) käsin kuvattuna kesäkuun alussa: :)

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=429698
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=429694
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=429692

Olli Tuominen

Aika jännä juttu, että Finnclipperin kyljessä lukee Finnlines ja Finneaglen taas FinnLink  ::)

Miran Hamidulla

Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Olli Tuominen

Kiitokset linkistä. Nyt olen taas viisaampi...  :thumb:

Ari Elenius

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 28.06.2007, 18:00:42
Kuten tässä Saaronniemestä (Ruissalo camping) käsin kuvattuna kesäkuun alussa: :)

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=429698
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=429694
http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=429692

Upeita kuvia!  :D  Lautat kohtaavat siis suunnilleen Porokarin edustalla klo 17.30 tietämissä paikalliseksi ajaksi muutettuna.