Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Ruotsi-Ahvenanmaa liikenne on oikeasti aika kinkkinen suunniteltava, jossa on monta palikkaa eli nousevat korot, Ruotsissakin ainakin arkena liikkuvat Cinderellalla suuret ikäluokat (Ruotsissa tosin eivät toki demografisesti yhtä merkittävästi suuremmat ikäluokat kuin Suomessa) eli ikääntyvät ja kuoleman tai sairastumisen kautta poistuvat (vrt. Birger Jarl/Baltic Star liikenteen nopea tuho), Turun/Hgin laivojen imu ohi Ahvenanmaan, Birkan lopetus ja Ahvenanmaan houkuttelevuus matkakohteena (millä ei esim. Cinderellan suhteen juuri merkitystä nykyisellä aikataululla).

Eli miten hoidetaan risteilyliikenne mahdollisesti Birkalla ja/tai Cinderellalla ja toisaalta muu matkustus Eckerön ja VL:n kesken, jos yhteistyöhön päädytään/päästään.

Onko esimerkiksi järkevää vihdoinkin rakentaa rumentavat sponsonit Cinderellaan ja nostaa autokansikapasitetti maksimiin (+muut vaadittvat muutokset?) ja asettaa toiseksi laivaksi Hki-Sto?
Tässä kuviossa vuokrattaisiin Birka lyhytristeilyihin, jos se järkevällä hinnalla saataisiin?

VL on kertonut tämän talvikauden jälkeen tekevänsä päätöksiä Helsinki-Tukholma linja suhteen.

ADCC voisi kokeilla leasattuna pariksi vuodeksi, jos löydettäisiin satamat, joilla imeä sekä Rosellan että Eckerön matkustajat. Ostaa sitä tuskin kannattaa kokeilematta todellista vetovoimaa.

Hiukan vaikea kuitenkaan hahmottaa ulkopuolelta todellista tilaa ja tahtotilaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Lahti

#601
Ylen artikkelissa Vikingin tiedottaja ampuu alas huhun, jonka mukaan XPRS siirrettäisiin Ahvenanmaalle. Johannan Boijer-Svahnströmin mukaan laiva jatkaa Helsingin ja Tallinnan välillä. Rosellan myyntiä hän ei kommentoi.

– Ett rykte jag ändå kan skjuta ner är att XPRS skulle flyttas till Åland, och trafikera linjen Mariehamn-Kapellskär. Det kommer hon inte göra, hon kommer fortsätta åka mellan Helsingfors och Tallinn, säger Boijer-Svahnström.

Arto Papunen

Ainakin sen verran päivitetty aikatauluja ettei Rosella muutenkaan liikkuisi kuin vasta viimeinen päivä maaliskuuta kun liikenne loppuu 8.1.

Sven Liljeström

Uskon siihen, että Rosella lähtee, sillä hyvin hoidetusta vanhasta daamista on nyt lopulta saatu
sellainen hintatarjous, ettei sellaisia aivan joka päivä postilaatikkoon tipahda.
Kreikkalainen ostajakandidaattikin on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan ollut turhan
suulas sanomalla, että laiva sopii heidän tarkoituksiinsa hyvin.
Se kun tuppaa nostamaan kauppahintaa.
Lisäksi olin vallan unohtanut, että Eckerön laiva on vanha sekin, eli käy tässä miten tahansa,
on sekin kohta uusittava, vaikka Grisslehamnin liikenne säilyisi ennallaan.
Stenalla varmasti olisi sopivia päivälaivojakin tähän tarkoitukseen - ehkä puolen vuoden aikarahtaukseen.
Tietenkin voi myös ostaa, mutta se taas voi maksaa enemmän kuin maistuu.


Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalevi Lehto

Kaikenkaikkiaan aikamoinen "downshiftaus" tuntuu nyt Itämeren laivaliikenteessä olevan meneillään, mihin mahtaa vielä johtaakaan? Näinköhän lähitulevaisuudessa ruvetaan vielä kulkemaan Ruotsiin taas lähinnä Tornion ja Haaparannan kautta?  :-[
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Janne Koskinen

#607
Toisaalta ei ole pitkää aikaa kun Stena aloitti Hangosta ja Finnlines lisää ensi vuonna  kapasiteettiaan Naantalista merkittävästi. Pitkäänhän on ennustettu tarve-ja rahtiliikenteen säilyvän, mutta huvi-ja risteilymatkailun vähentyvän. Itse asiassa risteilyjen suhteen "saturaatiopiste" saavutettiin jo ajat sitten, mutta rahtiliikenne näyttää vain lisääntyvän vaikka mahdollinen tuleva lama sitä ehkä parina tulevana vuonna tilapäisesti laskeekin tai ainakin hyydyttää kasvun.

Ruotsinsuomalaiset eivät taida enää Suomeen matkustaa (muuttanut ikäluokka kuollut/hoitokodissa ja seuraavaa sukupolvea ei Suomi kiinnosta) ja risteilymatkustajista taitavat kilpailla halvat lennot ja Airbnb yms. Nähtäväksi jää tulevan laman vaikutus eli jätetäänkö kaukomatka väliin ja mennään risteilylle vai jätetäänkö risteilykin väliin. 1990-luku lamoineen ei ollut varustamoille suotuisa joskin case-Estonia vaikutti kulutuskysyntään suuresti.

Varsinkin VL on rummuttanut pitkään "ilmaisten matkojen" olevan ohi ja markkinatalouden oppikirjojen mukaan kysynnän leikaaminen mahdollistaa hintojen noston (tosin samojen kirjojen mukaan tarjonta luo kysyntää).

Ehkä jossakin vaiheessa Finnlinesin ohella VL:n ja TS:n on siirryttävä enemmän Ropax-tyyppisiin aluksiin tai syntyy tyhjiö, jonka esim. Stena täyttää muuallakin kuin Hangossa. Tallinnan liikenteessähän TS on shuttleineen sillä tiellä ja VL:n uusilla Turun linjan aluksilla on aika hyvä lastikapasiteeti vaikka eivät kovin rahtipainotteisia olekaan.

Kuten useissa artikkeleissa on todettu niin sekä VL:n että TS:n eväät juuri nyt on syöty ja kummallakaan ei ole resursseja vastata esim. Finnlinesin investointeihin, Stena lienee valmis iskemään DFDS:n ohella mahdollisiin kysyntätyhjiöihin.

EDIT: Olen hiukan hämmentynyt tiedoista että Ahvenanmaan liikenne sekä Kapellskäristä että Naantalista on noussut Finnlinesilla varsin suureen osaan eli alun perin kai Långnäsin käynti toteutettiin vain tax-freen mahdollistamiseksi, mutta nyt on taidettu syödä sekä Rosellan että Eckerön matkustajakuntaa oikein kunnolla.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 08.12.2022, 13:28:24
Lisäksi olin vallan unohtanut, että Eckerön laiva on vanha sekin, eli käy tässä miten tahansa,
on sekin kohta uusittava, vaikka Grisslehamnin liikenne säilyisi ennallaan.
Stenalla varmasti olisi sopivia päivälaivojakin tähän tarkoitukseen - ehkä puolen vuoden aikarahtaukseen.
Tietenkin voi myös ostaa, mutta se taas voi maksaa enemmän kuin maistuu.
Eckerön toimari puhui ennen koronaa uudisrakenteenkin mahdollisuudesta Eckerö–Grisslehamn-liikenteeseen, koska sopivia käytettyjä ei ole tarjolla. Mutta pandemian jäljiltä varustamolla ei taida olla resursseja sellaiseen – ei ainakaan vielä pitkään aikaan.

HBL:n uutisessa: https://www.hbl.fi/artikel/118c18ca-1a36-43c2-ac82-7fddabd86db7 Hanses kertoo, että Rosellaa ei ainakaan välittömästi olla korvaamassa. Sen sijaan Viking selvittää mahdollisuutta yhteistyöhön Eckerön kanssa Ahvenanmaan ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Tosin "några konkreta planer eller diskussioner har vi ändå inte fört ännu."

Mikko-Oskari Koski

Mieleen hiipii sekin ajatus, että Viking haluaa vahvistaa selustaansa Finnlinesin Naantali-Kapellskär-linjan voimistumista vastaan. Sitä ei varustamon nykytonnistolla, Rosella mukaan lukien, voi toteuttaa -vaikka Kreisi ja Kloori toki oman osuutensa kakusta saavatkin. Mutta jos jossain maailmankolkassa olisi tarjolla asiallisessa kunnossa oleva ja jäävahvistukseltaan käypä, 2-3 kilometrin rahtikannet sekä yli tuhannen päivämatkustajan tilat ja pari-kolmesataa hyttipaikkaa, Viking voisi olla sellaisesta hyvinkin kiinnostunut. Tällainen alus voisi osaltaan korvata osan MHQ-KPS-liikenteestä sen lisäksi, että sen kyydissä olisi sopivasti kuormaa koko matkalle.

Kannattaa muistaa, että koko Rosellan Ahvenanmeren liikenne on ollut jäänne Vikingin vanhasta Naantalin linjasta, joka jouduttiin aikanaan lopettamaan Sliten konkurssin oheisvaikutuksena. Sen tyyppiseen liikenteeseen paluu voisi olla paras ratkaisu Ahvenanmeren pikayhteydellekin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.12.2022, 23:28:51
Kannattaa muistaa, että koko Rosellan Ahvenanmeren liikenne on ollut jäänne Vikingin vanhasta Naantalin linjasta, joka jouduttiin aikanaan lopettamaan Sliten konkurssin oheisvaikutuksena. Sen tyyppiseen liikenteeseen paluu voisi olla paras ratkaisu Ahvenanmeren pikayhteydellekin.

Oikeastaan ei ole ollut. Kannattaa muistaa, että Maarianhaminan ja Kapellsärin välillä on liikennöinyt Ålandsfärjan nimisia paatteja jo Naantalin linjan aikana ja jo sitä ennenkin, oikeastaan ihan Vikingin alkuvuosista saakka. Ainakin minä olen ymmärtänyt Rosellan olleen toistaiseksi viimeisin "Ålandsfärjan".

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.12.2022, 23:28:51
Mieleen hiipii sekin ajatus, että Viking haluaa vahvistaa selustaansa Finnlinesin Naantali-Kapellskär-linjan voimistumista vastaan. Sitä ei varustamon nykytonnistolla, Rosella mukaan lukien, voi toteuttaa -vaikka Kreisi ja Kloori toki oman osuutensa kakusta saavatkin. Mutta jos jossain maailmankolkassa olisi tarjolla asiallisessa kunnossa oleva ja jäävahvistukseltaan käypä, 2-3 kilometrin rahtikannet sekä yli tuhannen päivämatkustajan tilat ja pari-kolmesataa hyttipaikkaa, Viking voisi olla sellaisesta hyvinkin kiinnostunut. Tällainen alus voisi osaltaan korvata osan MHQ-KPS-liikenteestä sen lisäksi, että sen kyydissä olisi sopivasti kuormaa koko matkalle.
Rahtipainotteinen lautta johon voisi yhdistää Ahvenanmaan ja Ruotsin välisen liikenteen voisi olla erittäin toimiva ratkaisu, mutta sellaisten saatavuus – varsinkaan hintaan jonka Viking on valmis maksamaan – voi olla ongelma. Uutta tonnistoa valmistuu koko ajan, joten vanhoja kyllä tulee markkinoille, mutta kysyntä on edelleen kovaa, eli hinnat eivät välttämättä ole Vikingin haluamalla tasolla. Puhtaita rahti-rollareita on saatavilla kyllä – Color Carrier (eli ex-United-, Birka-, Finn- ja pelkkä Carrier) on ollut jo hetken myynnissä eikä sitä ole kukaan ostanut – mutta ne eivät tietenkään voisi täyttää Maarianhamina–Kapellskär-matkustustarvetta.

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 09.12.2022, 02:11:23
Oikeastaan ei ole ollut. Kannattaa muistaa, että Maarianhaminan ja Kapellsärin välillä on liikennöinyt Ålandsfärjan nimisia paatteja jo Naantalin linjan aikana ja jo sitä ennenkin, oikeastaan ihan Vikingin alkuvuosista saakka. Ainakin minä olen ymmärtänyt Rosellan olleen toistaiseksi viimeisin "Ålandsfärjan".

Joo, ei todellakaan ole mikään jäänne Naantalin reitiltä.

Nykyään jäljellä olevan yhtiön alkuperäinen nimihän oli Ålandsfärjan, joka liikennöi Ahvenanmaan ja Ruotsin väliä laivalla nimeltä Ålandsfärjan.
Sittemmin yhtiö muutti nimensä SF lineksi, kun alkoi liikennöidä säännöllisesti manner-Suomeenkin. Nykyinen yhtiön nimi lienee kaikille tuttu.

Eli jäänne jostakin se Rosellan liikenne on, mutta ei tosiaan Naantalista.
Jos korvaavaa alusta ei tule, niin tavallaan tietty yhteys historiaan kyllä katkeaa siinä, vaikka muut laivat tietysti joka päivä Ruotsin ja Ahvenanmaan väliä sahaavatkin.

Sven Liljeström

Rosellan hintalappu oli 13 v sitten yli 20M$, joten n. "millin" vuodessa hinta näyttää ostajaa
odotellessa pudonneen.
Onko kellään tiedossa, mitä suuruusluokkaa aluksen kilohinta vaa'alla olisi?
En lainkaan ihmettelisi, mikäli Rosella olisi liikenteessä vielä v. 2030.
Ostaja saa nyt hyvässä kunnossa olevan kunnossapidetyn aluksen ja sitä voitaneen Kreikassa
markkinoida kutakuinkin "uutena"!
Sen pääkone on sama, mitä 1980-luvulla käytettiin ja samankaltaisia aluksia on ns. "second
handinä" Välimerellä paljon käytössä, joten varaosista ei ainakaan liene puutetta.

Kai Heino

M/s Eckerön  reitti voisi olla Eckerö - Grisslehamn - Maarianhamina - Kapellskär- Eckerö-....
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.