Lisää öljyntorjuntakapasiteettia

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 30.01.2003, 15:21:48

« edellinen - seuraava »

Salomon Kaukiainen

Mielenkiintoista jutussa on Hylkeen ja Putsaaren molempien korvaaminen, eli tulisi yhdistetty öljyntorjunta- ja kaapelialus. Toisaalta ymmärrettävää, onhan Hylkeessäkin valmiudet kaapelihommiin ja sillä on huollettu merikuuntelukaapeleita yms. kun taas Putsaari seisoo talvet lähinnä laiturissa. Muusta miehityksestä en muista mut ainakaan varusmiehiä ei Putsaarella ole talvella.
Kuitenkin kesällä Putsaari saattaa olla monta viikkoa putkeen kaapelihommissa, ja kun siihen päälle lisätään öljyntorjuntaharjotukset ja mahdolliset muut Merivoimien ja Syke:n keikat niin voi olla hyvin tilanne päällä koko kesän. Varmaan Hallinkin hommat lisääntyy samalla. Ja uudemmat laivat pyörii tietenkin pienemmällä miehityksellä.

Hylkeen ja uuden Suokinlautanhan suunnitteli sama firma eli turkulainen ILS ja Hyljekään ei kaiketi alkuperäisasussaan niitä kaikkein onnistuneimpia tuotoksia ollut, eli projektilla on ainakin historia hyvällä pohjalla  ;D

"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Kimmo Rantanen

Monitoimialus merivoimille

Merivoimat saa uuden monitoimialuksen, joka kohentaa huomattavasti Suomenlahden öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaa.
Aluksen tilausvaltuus hyväksyttiin maanantaina hallituksen lisätalousarvioneuvotteluissa. Alus saa maksaa 35 miljoonaa euroa.
Sopimus monitoimialuksen hankinnasta voitaneen tehdä kilpailutuksen jälkeen tämän vuoden syksyllä.
Upinniemeen sijoittuva uusi alus korvaa nykyisen öljyntorjunta-alus Hylkeen.


YLE Turun radio 15.5.2006

Tulihan se päätös sieltä hartaan odottelun jälkeen...  :beer:
Vaan eipä tuo yksi pienehkö öljyntorjunta-alus mitenkään ratkaisevasti Suomenlahden öljyntorjuntakapasiteettia paranna, kun sillä vain korvataan toinen Suomen "suurista" öljyntorjunta-aluksista. Tekniikka on tietenkin huomattavasti kehittyneenpää, mutta kuten jotkin "vihreät" järjestötkin ovat oudoksuneet valtion kantaa muuttaa alkuperäinen 190 miljoonan tilaussuunnitelma 35 miljoonan huomattavasti pienempään tilaukseen, niin miksei sitten tilattu useampaa nyt päätetyn kokoluokan alusta, jos tuo öljyntorjunnan ja monitoimimurtajan yhdistäminen todettiin niin huonoksi ratkaisuksi?

Asiasta kolmanteen. Täältä löytyy mielenkiintoista tietoa Hallista. Tuolta löytyvästä tuotekehitysosastosta löytyy esittelyt niin Välpästä, Kuorijasta, kuin jääkeulastakin.

Miran Hamidulla

Sivareita koulutetaan öljyntorjuntaan
Julkaistu 16.05.2006, klo 00.13

      Maailman luonnonsäätiö WWF aloittaa siviilipalvelusmiesten kouluttamisen öljyntorjujiksi.
Siviilipalvelusmiehiä koulutetaan öljyntorjuntatehtäviin nyt ensi kertaa. Kevään aikana WWF ja Lapinjärven koulutuskeskus kouluttavat öljyntorjuntaan 20 siviilipalvelusmiestä.
Neste Oilin Porvoon jalostamolla pidetään tiistaina öljyntorjuntaharjoitus, johon osallistuu siviilipalvelusmiesten lisäksi WWF:n vapaaehtoisia.

Vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot perustettiin vuonna 2003. Joukkoihin kuuluu yli 3 600 vapaaehtoista.

Öljyonnettomuuden sattuessa vapaaehtoisjoukot toimivat pelastusviranomaisten alaisuudessa. (YLE24)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

2709

Itämeren öljyntorjuntavalmius paranee
11.6.2006 03:10
Itämeren alueen varautuminen öljyturmiin paranee ensi kuussa. Kuun alussa tulee käyttöön viisi öljyntorjuntakäyttöön muunnettavaa tankkilaivaa.

Laivat kuljettavat normaalioloissa lastia Itämeren alueella. Suuronnettomuuden sattuessa niihin asennettaisiin Euroopan Merenkulun turvallisuusjärjestön Emsan rahoittamat öljynkeruuvarusteet. Laiva on valmis öljynkeruuseen vuorokaudessa, arvioi alusten muutostöistä vastaava porvoolainen Lamor Corporation.

Kotimaisiksi edistysaskeleiksi odotetaan uutta monitoimialusta ja öljyntorjuntakeskusta. Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam (r.) pyrkii saamaan keskuksen rahoitusesityksen syksyllä mukaan toiseen lisätalousarvioon. Monitoimialuksesta valmistellaan parhaillaan yksityiskohtaista tarjouspyyntöä. (STT)


Pekka Laakso

Olen kummastellut jo pidemmän aikaa noita tulevaa viittä öljyntorjuntaan soveltuvaa tankkeria. Joten kysymys: Tietääkö joku jo minkänimiset alukset ovat kyseessä? ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.06.2006, 16:42:04
Olen kummastellut jo pidemmän aikaa noita tulevaa viittä öljyntorjuntaan soveltuvaa tankkeria. Joten kysymys: Tietääkö joku jo minkänimiset alukset ovat kyseessä? ???
Samoin.

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 27.02.2006, 22:44:55
Bongasin tällaisen uutisen, josta en ole ennen kuullut:

Ensimmäiset öljyntorjunta tankkerit Itämerelle

Itämeren öljyvahinkojen torjunta tehostuu tuntuvasti kevään aikana. Ensimmäisten öljyntorjuntaan tulevien tankkialusten varustelu on jo alkanut Porvoossa. Alusten lisävarustuksiin tulee muun muassa jään joukosta öljyä keräävää kalustoa sekä öljynetsintä- ja tunnistusjärjestelmä, joka mahdollistaa myös pimeässä työskentelyn. Yhtiö toimittaa Euroopan unionin Merenkulun turvallisuusjärjestön
tilauksesta Itämerelle kaikkiaan viisi öljyvahinkojen torjuntaan varustettua tankkeria.

YLE Itä-Uudenmaan uutiset 27.2.2006


-Mitkä on nuo viisi alusta, joita kevään aikana muutetaan Porvoossa?
Lamorin (linkki) sivuilla kerrotaan, että varustamo on O.W.Bunker&Trading A/S.
O.W.Bunkerin sivuilta en löytänyt tietoa tankkereista. (linkki)
Siis minkä nimisiä aluksia O.W.B&T:llä on käytössään? Varmasti aika hidasta tositilanteessa noiden alusten varustaminen öljyntorjuntaan, kun vehkeet täytyy ensin hakea jostain, asentaa ja vasta sitten pääsee lähtemään "baanalle". Öljyhän ei kuitenkaan kovin kauaa paikallaan pysy.  ::)

Kimmo Rantanen

Öljyntorjunta-aluksen hankinta varmistui

Eduskunta on hyväksynyt lopullisesti öljyntorjunta-aluksen hankinnan Suomenlahdelle.

Uuden öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntaan käytettävän monitoimialuksen hankintaan hyväksyttiin lisäbudjetissa 2 miljoonaa euroa. Merivoimien ja Suomen ympäristökeskuksen yhteiskäyttöön tuleva alus saa aiheuttaa kuluja yhteensä 35 miljoonaa euroa. Alushankinta kilpailutetaan. Eduskunta toivoo, että alus rakennettaisiin Suomessa.

Eduskunta kiirehtii lisäbudjetissa myös Suomenlahden öljyntorjunnan osaamiskeskuksen perustamista. Keskusta havittelevat muun muassa Kotka, Helsinki ja Porvoo.


YLE Kymenlaakson uutiset 20.6.2006

Kimmo Rantanen

Vartiolaiva Uiskon öljyntorjuntavalmiutta tehostettu

Uudenkaupungin Työvene on saanut valmiiksi vartiolaiva Uiskon peruskorjauksen. Sen yhteydessä aluksen öljyntorjuntavalmiutta on parannettu.

Testauksissa alus osoittautui peruskorjaajan mukaan hyvin toimintakykyiseksi. Peruskorjauksen hinta oli 25,3 m€. Siitä puolet maksoi ympäristöministeriö.

Luovutusjuhlaan osallistuvat Suomen ympäristökeskuksen pääjohtaja Lea Kauppi ja Rajavartiolaitoksen johtaja Amiraali Jaakko Smolander. Alussarjan ensimmäinen, VL TURSAS, luovutettiin viime vuoden kesällä.


YLE Turun Radio 19.9.2006

jimsmith

#39
Tässä Suomen ympäristökeskuksen tiedote asiasta. Tämä tiedote on vanha mutta antaa kuitenkin hieman faktaa mitä näille aluksille on tehty.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=144589&lan=fi

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 21.06.2006, 15:37:02
Eduskunta kiirehtii lisäbudjetissa myös Suomenlahden öljyntorjunnan osaamiskeskuksen perustamista. Keskusta havittelevat muun muassa Kotka, Helsinki ja Porvoo.

Ympäristöministeriö: Öljyntorjuntakeskus Porvooseen
08.02.2007 13:31

Porvoo on varannut öljyntorjuntakeskuksen käyttöön yli neljän hehtaarin maa-alueen Tolkkisista meren rannalta. Alueen raivaus ja tasoitustyöt ovat jo käynnissä.

Ympäristöministeriön mielestä uusi öljyntorjunnan osaamiskeskus on sijoitettava Porvooseen. Ympäristöministeri Stefan Wallin kertoi torstaina ministeriön kannan, että selvitysten perusteella Porvoon Tolkkinen on keskukselle paras sijoituspaikka.

Wallinin mukaan sijaintipaikkaa puoltavat hyvät kulkuyhteydet sekä Suomenlahden lisääntyneet öljykuljetukset. Porvoon Kilpilahdessa sijaitsee myös Neste Oilin öljynjalostamo ja Suomen suurin öljysatama.

Öljyntorjunnan osaamiskeskus perustetaan osakeyhtiönä, joten periaatteessa yhtiö päättää keskuksen paikasta. Valtion kanta sijoituspaikasta ratkaissee, koska sen osuus osakepääomasta on noin puolet.

Ympäristöministeriö jatkaa neuvotteluja keskuksen ja yhtiön perustamisesta muiden mahdollisten osakkaiden kanssa Neuvotteluja käydään muun muassa kuntien ja maakuntien kanssa.

Porvoon kaupunki on ministeriön mukaan varannut öljyntorjuntakeskuksen käyttöön yli neljän hehtaarin maa-alueen Tolkkisista meren rannalta. Alueen raivaus ja tasoitustyöt ovat jo käynnissä.

Viime vuonna valtio myönsi 1,1 miljoonaa euroa yhtiön perustamismenoihin sekä osakepääoman valtion rahoitusosuuteen Tämän lisäksi tarvitaan miljoona euroa muuta osakepääomaa.

Osaamiskeskus keskittyy alkuvaiheessa öljyntorjuntaan tarvittavan järeän erityiskaluston hankintaan, varastointiin sekä kaluston huoltoon. Lisäksi keskus antaa koulutusta öljyntorjunnassa.

(MTV3-STT)

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/02/503253

Uusin Lamorin uutislehti:
http://www.lamor.fi/news/LamorNewsBulletinDec2006web.pdf

Kimmo Rantanen

Kolmannes öljyntorjuntalaivastosta ei ole lähtövalmiina satamissa
Julkaistu: 2.3.2007 23:06

Valmius öljyvahinkojen torjuntaan on Suomen ympäristökeskuksen (Syke) mukaan heikentynyt huomattavasti. Öljyntorjuntaan tarkoitetuista 15 aluksesta viisi ei ole lähtövalmiina, koska niistä puuttuu miehistö.

Laivojen makuuttaminen satamissa tarkoittaa sitä, että jos Pohjanlahdella tai Saimaalla sattuu öljyvahinko, aluksia ei saada nopeasti paikalle.

Aluksissa ei ole miehistöä, koska varustamoliikelaitos Finstaship ei ole löytänyt laivoille työtä. Valtion omistamia aluksia on käytetty aiemmin muun muassa laivaväylien hoitoon, mutta kilpailutus on vienyt töitä muille yrityksille.

Syken mielestä uusi tilanne on "erittäin hankala".

"Jos Pohjanlahdella sattuu vahinko, siellä ei ole laivaa silloin, kun öljy on kerättävissä. Laiva tulee päivän kaksi liian myöhään", Syken yli-insinööri Kalervo Jolma sanoo.

Jolman mielestä Suomi ei enää kykene täyttämään Itämeren suojelusopimuksen tavoitteita. Niiden mukaan lähimmän torjunta-aluksen pitäisi ehtiä onnettomuuspaikalle kuudessa tunnissa.

Syken laskelman mukaan torjunta-alusten matka Pohjanlahden perukkaan voi kestää lähes kaksi vuorokautta. Öljyntorjunnassa nopeus on olennaista, koska öljyä on helpompi ja halvempi kerätä avomereltä kuin rannoilta.


http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kolmannes+%C3%B6ljyntorjuntalaivastosta+ei+ole+l%C3%A4ht%C3%B6valmiina+satamissa/1135225533859

Laivastossa 15 alusta ja sata venettä
Julkaistu: 2.3.2007 23:08

> Suomen öljyntorjunnan ydin on 15 aluksen laivasto, jolla on valmius kerätä öljyä. Öljyntorjunta on tehokkaita ja halvinta silloin, kun öljyä voidaan kerätä puomien, harjojen ja kauhojen avulla talteen avomereltä tai järvenselältä veden pinnalta.

> Aluksista 14 toimii merellä ja yksi Saimaalla. Laivoista yhdeksän kuuluu liikelaitos Finstashipille, kolme Rajavartiolaitokselle, kaksi merivoimille ja yksi Ahvenanmaan maakunnalle.

> Aluksista viisi on ollut vailla miehistöä. Satamissa on makuutettu Lettoa, Oili III:a, Oili IV:tä, Sektoria ja Kummelia. Alusten kapasiteetti vastaa noin kolmannesta Suomen öljyntorjunnasta.

> Lisäksi pelastuslaitoksilla on vajaat sata venettä, joita voidaan käyttää öljyntorjuntaan saaristojen matalissa vesissä ja järvillä.


http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Laivastossa+15+alusta+ja+sata+venett%C3%A4/1135225533865

Siis miksi pitäisi hankkia lisää avomerellä toimintaan kykeneviä öljyntorjunta-aluksia, kun valtio ei pysty takaamaan kaikille nykyisillekään öljyntorjunta-aluksilleen miehistöä joka pystyisi lähtemään tarpeen niin vaatiessa nopeasti öljyntorjuntatöihin koko Suomen rannikolla?

Juha-Matti Harjumäki

Suomen ympäristökeskuksen monitoimialuksen tarjouspyynnöt lähetään tällä viikolla. Sitä kenelle tarjouspyynnöt lähtevät, ei vielä haluta paljastaa.
Ilkka Mäkisen mukaan tarjouspyyntöjä lähetetään myös useille eurooppalaisille telakoille Suomen ulkopuolelle. Alus tulee pääasiassa merivoimien käyttöön, joten sitä ei tarvitsisi kilpailuttaa kansainvälisesti.
Aluksen tilaaminen siirtyy siis huomattavasti eteenpäin suunnitellusta. Vielä lokakuussa arveltiin, että tilaus tehdään ennen vuodenvaihdetta.
- Kyseessä on erittäin monimutkainen alus ja sen tekninen erittely kesti yllättävän kauan, perustelee yli-insinööri Kari Lampela Suomen ympäristökeskuksesta.

Aluksen tilaajana on Suomen ympäristökeskus. Sitä tulee operoimaan merivoimat. Monitoimialus tulee korvaamaan nykyisen Upinniemeen sijoitetun öljyntorjunta-alus Hylkeen.
Öljyn ja kemikaalien torjuntaan vaikeissa oloissa tarkoitetun monitoimialuksen tilaamiseen on valtion budjetissa varattu 35 miljoonaa euroa.


Turun Sanomat 21.3.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Pekka Lappalainen

Hylkeen korvaajan hankinta on edennyt taas vähän eteenpäin:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135226054533

Onkohan kaapelialushommat unohdettu tästä uudisrakennuksesta kokonaan? Ainakaan tuossa uutisessa ei siitä puhuta enää mitään.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Kimmo Rantanen

Öljyntorjunta-alusten kohtalo auki
10.04.2007

Pietarsaaressa olevien väylänhoito- ja öljyntorjunta -alusten tulevaisuus ei ratkea vielä kevään aikana.

Varustamoliikelaitos Fintaship neuvottelee kokonaisratkaisusta Suomen ympäristökeskuksen kanssa.

Alukset ovat edelleen kylmillään satamassa. Ne eivät ole saaneet väylänhoitotyötä ja miehittäminen pelkän öljyntorjunnan takia olisi varustamoliikelaitoksen mielestä liian kallista.

Maaliskuussa Letto oli öljyntorjuntaharjoituksessa Perämerellä ja saatiin miehistön paikalletulosta kahdessa tunnissa liikkeelle.

Suomessa on yhdeksän öljyntorjunta-alusta, joista vain muutama toimii jääoloissa.


YLE - Radio Keski-Pohjanmaan uutiset