DFDS lopettaa Norjan ja Englannin välisen liikenteen

Aloittaja Timo Selkälä, 27.05.2008, 21:48:15

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Jos haluatte tietää lisää niin alus myydään kesän jälkeen:

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article571003.ece

Ruta mellom Bergen-Haugesund- Stavanger-Newcastle vert lagt ned. Det bestemte DFDS Seaways i dag.

Frå 1. september er det heilt stopp i ruta. Nedlegginga rammar 270 medarbeidarar på skipet, og 70 stillingar på land.

Skal spare 60 millionar i året
På den måten regner reiarlaget med å spare om lag 60 millionar kroner i året frå 2009.

– Det er trist at vi måtte ta denne avgjerda, men vi har ikkje lykkast med å forbetre økonomien, seier informasjonssjef Gert Jakobsen i DFDS Seaways til bt.no.

I 2006 overtok DFDS passasjerskipruta mellom Bergen og Newcastle. I fjor forsøkte selskapet å snu den negative utviklinga ved å bytte skip på ruta, samt endre bemanning og konsept om bord.

- Trass i desse endringane, og sjøv om medarbeidarane har gjort ein kjempeinnsats, har vi ikkje klart å skape den naudsynte framgongen for ruta, seier informasjonssjefen.

Han viser til at resultatet frå i fjor og for første kvartal i år var langt frå målet reiarlaget hadde sett seg. I tillegg har ein markant stigande oljjepris hatt negativ påverknad for moglegheita til å snu resultata, heiter det i pressemeldinga frå DFDS.

- Vi har ikkje lenger tru på at vi kan snu utviklinga og har på bakgrunn av det bestemt å leggje ned ruta 1.september, seier DFDS Seaways direktør Carsten Jensen.

340 personar mister jobben
– Kva skjer med dei som mistar jobben?

– Vi vil sjå om vi kan finne jobbar til så mange som mogleg andre stader i konsernet. Vi vil gå i dialog med medarbeidarar og fagforeiningar dei komande dagane, seier Jakobsen.

Det er hovudsakleg danskar og engelskmenn som vert ramma av nedskjeringane, men også nokre nordmenn er blant personalet.
I Norge vert DFDS sine salgskontor på Vestlandet og hovedkontoret i Oslo berørt.

- Vi kan no fokusere på arbeidet med å utvikle og forbetre drifta og servicen på vår viktige rute mellom Oslo og København, seier Jensen.

Skipet, "Queen of Scandinavia", som har segla på ruta, skal seljast.

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juho Jäppilä

Silja Line - On Enemmän

Jani Nousiainen

Hieman tuota osasikin odottaa jo, kun katsoi millaiset alennuskamppanjat oli reitillä koko ajan. Siinä vapautuu vielä suht hyvää tonnistoa markkinoille. Saa nähdä tuleeko takaisin itämeren puolelle.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kristian Lampio

Lainaus käyttäjältä: Juho Jäppilä - 27.05.2008, 22:03:12
Kuhan ei romuksi päätyisi  :(
Tuollainen alus menee varmasti äkkiä kaupaksi. Jonnekkin Välimerelle luulisin aluksen päätyvän. Toisaalta sille on käyttöä vaikka missä mutta ei Itämerellä ellei Stella hanki toista alusta ;) Ei varmasti mene romuksi.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 27.05.2008, 22:07:18
Hieman tuota osasikin odottaa jo, kun katsoi millaiset alennuskamppanjat oli reitillä koko ajan. Siinä vapautuu vielä suht hyvää tonnistoa markkinoille. Saa nähdä tuleeko takaisin itämeren puolelle.

Harmi kun Stella ehti ostaa jo Christian IV:n, ex: Finlandia olisi ollut lähes samaa kokoluokkaa, ja huomattavasti nostalgisempi vaihtoehto reitille. Olisin itse ainakin ollut siten kiinnostunut risteilyä kokeilemaan, nyt ei niin paljon innosta.

Jani Nousiainen

Ja sama englanniksi.

DFDS is to close an unprofitable route between Norway and England on 1 September 2008. At the same time DFDS Seaways' organisation will be changed and reduced by around 340 jobs at sea and on land. The expected savings will amount to around DKK 60 million a year from 2009.

As previous information has already established, DFDS' business unit Passenger Shipping has had an unsatisfactory trend in recent years. Against this background, an analysis of operations was carried out earlier in the year with the aim of creating an improvement plan, which can ensure the business unit has a more satisfactory economic development.

Phase 1 of this improvement plan has now finished and includes the following measures:

1. The route between Bergen-Haugesund-Stavanger and Newcastle will close on 1 September 2008. Despite great efforts from the crew and the land-based employees it has not been able to live up to the targets of a profitable result. Operations on the route will remain unchanged during the summer season. The closure affects up to 270 jobs onboard.

2. The closure of the route and analyses of the business unit further provide the opportunity for bringing in a new, flatter and more focused organisation at DFDS Seaways. The new organisation means that the country and head office organisations will be reduced by a total of around 70 positions.

"Even though DFDS is prepared to help those made redundant this will be a testing and difficult process for the affected employees. However, these actions are necessary measures in order to turn around DFDS Seaways' economy and to create long-term, sustainable development," says Niels Smedegaard, CEO of DFDS A/S.

Operations on the Bergen route have been running at a loss. The closure of the route and savings in the land-based organisation are expected as soon as in 2008 to offset the costs associated with closing the route and changes to the land-based organisation. The improvement plan is not therefore expected to show significant changes to the expectations for profits for 2008.

The long-term improvement is expected to amount to some DKK 60 million a year, from 2009 onwards.

QUEEN OF SCANDINAVIA, which sails on the Bergen route, will be sold or chartered out. The effect of this on the accounts for 2008 is not known at the present time.

Phase 2 of the plan will commence at the beginning of June and will focus on improving earnings on the other routes. This work will extend over the coming months.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 27.05.2008, 22:10:35
Tuollainen alus menee varmasti äkkiä kaupaksi. Jonnekkin Välimerelle luulisin aluksen päätyvän. Toisaalta sille on käyttöä vaikka missä mutta ei Itämerellä ellei Stella hanki toista alusta ;) Ei varmasti mene romuksi.
Queen of Scandinaviassa on tosin se ongelma, ettei aluksessa nykyisellään ole keulaporttia lainkaan. Saadakseen aluksen tehokkaaseen käyttöön joutuu uusi omistaja todennäköisesti rakentamaan (taas) keulan uusiksi. Toki kyseessä on melko pieni menoerä käsitteekseni hyväkuntoisesta laivasta - mielenkiintoista on enemmänkin se, että jos keula uudistetaan taas, se on jo kolmas kerta ex-Finlandialle.

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 27.05.2008, 22:13:16
Harmi kun Stella ehti ostaa jo Christian IV:n, ex: Finlandia olisi ollut lähes samaa kokoluokkaa, ja huomattavasti nostalgisempi vaihtoehto reitille.
Samaa kokoluokkaa, miten sen nyt ottaa... Queen of Scandinavia on bruttotonneissa 1,5 kertaa Christian IV:n kokoinen, ja hyttipaikkojakin on kaksinkertainen määrä. Matkustajamäärä on tosin samaa luokkaa.

Suunnittelija

Minkä takia M/sQueen of Scandinavian keula rakennettiin edes sillä tavalla uudestaan, että siinä ei ole keulaporttia?         Sehän vaikeuttaa ajoneuvojen lastaamista ja purkamista kun sisään ja ulos pääsee vain perästä.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Elias Mäki - 25.10.2008, 11:41:25
Minkä takia M/sQueen of Scandinavian keula rakennettiin edes sillä tavalla uudestaan, että siinä ei ole keulaporttia?         Sehän vaikeuttaa ajoneuvojen lastaamista ja purkamista kun sisään ja ulos pääsee vain perästä.
Hyvä kysymys outoahan toi on kylä kai keulaportin olisi voinut säilyttää vaikka keulaa edelleen virtaviivaistettin siitä mitä jon Finlandian aikana oli tehty. Stena Sagan keulahan on edelleen samanlainen kuin se oli Silvia Reginan aikaankin. Tiedä mitä DFDS sitten on ajatellut

Kalle Id

Käsittääkseni DFDS:n Pohjanmeren liikenteen muissakaan laivoissa ei joko ole(/ollut) keulaporttia tai se on hitsattu kiinni eikä sitä turvallisuussyistä käytetä. Lisäksi silloin kun Queen of Scandinavian keula uudelleenrakennettiin vuonna 2008 ei DFDS:llä ollut tietoa sen korvaajaksi hankittavista aluksista, joten oletuksena lienee ollut Queenin pysyminen firman liikenteessä vielä huomattavasti pidempään kuin kahdeksan vuotta.

Gallet

Kuvittelenko vain, vai onko tuo paatti ollu tässä joku aika sitten (siis sanotaan viimeisen 4 vuoden sisällä) Hollannin ja Englannin välillä? Mikäli muistan oikein että näin on, niin miksi ja koska ovat sen tuollaiselle reittihirvitykselle vaihtaneet?

Jani Nousiainen

on ollut, aivan oikein muistat.  Norjan reitille siirto tapahtui oletettavimmin sen vuoksi että saivat  sisaralukset Ijmuidenin reitille. En nyt tarkalleen muista, mutta ei varmaan liikennöinyt kuin noin vuoden tuolla reitillä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 27.10.2008, 22:47:02
En nyt tarkalleen muista, mutta ei varmaan liikennöinyt kuin noin vuoden tuolla reitillä.
Toukokuun lopussa 2007 siirtyi Norjan-Englannin linjalle.

(Tähän liittyen, voisiko ketjun otsikon muuttaa muotoon "DFDS lopettaa Norja-Englanti -liikenteen" tms? Joka kerta kun näen otsikon, oletan kyseen olevan Alankomaat-Englanti -linjasta... ::))

Gallet


Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Elisa Pihkala - 28.10.2008, 00:39:48 OT; mutta mitkä paatit sielä on nyt?
King of Scandinavia ja Princess of Norway eli alkujaan TT:n Nils Holgersson ja Peter Pan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.