Meyer Turku (oli: Valtio ostamassa Turun telakkatoimintaa saksalaisten kanssa?)

Aloittaja Timo Heikkinen, 08.05.2014, 16:29:03

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Mielestäni artikkelin julkaiseminen juuri nyt oli hyvin perusteltua. STX:n poistamisessa Suomen telakkateollisuutta häiritsemästä oli paljon häikkää, eikä ole syytä ruveta näin lähellä vaaleja antamaan lähinnä kai persuille käteen sellaista epämääräistä lyömäasetta, mikä "ette sitten olleet tukemassa telakkatoimintaa, vaikka omistajataho sitä pyysi"-argumentti ilman tällaista taustoitusta olisi saattanut olla.
Korealaisten toiminta, tai oikeammin sellaisen puuttuminen, oli selkeästi havaittavissa telakkayhtiön kriisivaiheen aikana. Vapaavuori sai osakseen paljon moitteita kieltäytyessään tuen maksamisesta, mutta varmasti alaa seuranneiden enemmistö piti tuolloistakin ratkaisua järkevänä. Nyt on toki vielä liian aikaista sanoa, oliko tapahtunut kuvio (valtio+Meyer) paras mahdollinen, mutta ainakin se taatusti oli parempi kuin olisi ollut rahan pumppaaminen korealaiseen konkurssipesään tai sitoutuminen epämääräiseen venäläisten oligarkkien tai itänaapurin fasistihallitoa lähellä oleviin pääomiin, kuten Helsingin telakan tapauksessa tapahtui.

Varsinkin vaalien alla puolueita ja yksittäisiä poliitikkoja saa, pitääkin, panna lujille eri asioista. Mutta silloin, kun jokin asia on kuitenkin tullut hoidettua tavalla, jonka vaihtoehto olisi ollut paljon ikävämpi kaikkien osapuolten kannalta, ei ole väärin korostaa sitä, että jokin asia on voitu hoitaa hyvinkin. Politiikassa menestyminen on lopulta vain yhdestä asiasta, yhteistyökyvystä, kiinni. Omasta puolestani toivon, että maallamme jatkossakin on elinkeinoministereitä, jotka hahmottavat laajoja kokonaisuuksia. Uskallan väittää tällaisia ihmisiä löytyvän kaikista merkittävämmistä ja ideologisesti yleispiirteisistä puolueista.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola


Tauno Hermola

Meyer on valmis ostamaan loputkin, ts. valtion nyt omistaman 30 %, Turun telakasta. Kaupan odotetaan toteutuvan jo lähiviikkoina.

http://yle.fi/uutiset/kauppalehti_meyer_ostamassa_koko_turun_telakan/7928962

Juhani Mehto

Turun Sanomien paperiversio kertoi toissapäivänä, 17.5., että Meyerillä on suuria suunnitelmia Turun telakan varalle. Vaihtoehtoina on mm. rakennusaltaan koon kaksinkertaistaminen niin, että allasta jatketaan maan suuntaan, jolloin altaassa voisi rakentaa kahta risteilijää samanaikaisesti. Myös rakennusaltaan kattaminen on yksi vaihtoehto. TUI:n odotetaan vahvistavan Mein Schiff 6:n ja 7:n optiot tilauksiksi vielä toukokuun aikana ja myös Carnivalin aiesopimuksen vahvistumista odotetaan vielä kesän aikana. Carnivalin tilauksen oletetaan kattavan myös optioita.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Turun telakalle hankitaan tuplasti isompi maailmankahva:

http://www.hs.fi/talous/a1454470963024#

LainaaTurun telakan omistava Meyer ilmoittaa investoivansa tänä keväänä 30 miljoonaa euroa uuteen 1 200 tonnin nosturiin.

Yhtiön mukaan investointi on loppusuoralla suunnittelun ja tarjousten osalta ja tavoitteena on saada uusi nosturi käyttöön keväällä 2018.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 03.02.2016, 21:08:40
Turun telakalle hankitaan tuplasti isompi maailmankahva:

http://www.hs.fi/talous/a1454470963024#

Turun telakan uusi pukkinosturi tulee Koneelta, tosin telakka valmistaa itse nosturin pääkannatinpuomin. Sopimuksen arvo on 35 MEUR, johon sisältyy myös telakan nykyisen pukkinosturin modernisointi ja kunnossapito.

Meyer Turku
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Meyer investoi lisää Turun telakkaan: tällä kertaa paljastettiin 20 MEUR investointi uuteen teräsvarastoon ja esikäsittelylaitokseen.

Turun Sanomat
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 25.04.2016, 18:01:54
Turun telakan uusi pukkinosturi tulee Koneelta, tosin telakka valmistaa itse nosturin pääkannatinpuomin. Sopimuksen arvo on 35 MEUR, johon sisältyy myös telakan nykyisen pukkinosturin modernisointi ja kunnossapito.

Meyer Turku
Uusi Goliath-nosturi on luovutettu tänään Meyer Turun käyttöön.

Meyer Turun tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

HS: Turun telakka aloittaa yt-neuvottelut 450 työntekijän irtisanomisesta – risteilyalan kriisi iskee laivanrakennukseen nyt rajusti

LainaaTelakan tilauskirjoissa on seitsemän alusta, joiden aikataulu on nyt menossa uusiksi. Telakka julkaisi tiistaina viime vuoden talouslukujaan. Telakka tuotti tappiota 110 miljoonaa euroa lähinnä Costa Smeralda -aluksen viivästymisen vuoksi. Aluksen valmistuminen viivästyi telakan kasvuohjelman vuoksi. Telakan liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa. Se on kasvanut vauhdikkaasti viime vuosina.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Gronlund

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 28.04.2020, 15:25:08
HS: Turun telakka aloittaa yt-neuvottelut 450 työntekijän irtisanomisesta – risteilyalan kriisi iskee laivanrakennukseen nyt rajusti

Jos ikävästi käy ,niin voi olla että kestää kovin kauan ennen kuin risteilymatkailu palaa Koronaa edeltävään aikaan.  Varustamot voivat joutua jättämään pois hyvinkin monia suosikki kohteita "korona maineen" takia  tai epidemian pitkään jatkumisen ja voimakkaan ns. toisen aallon takia. 

Melkein uskaltaisin ennustaa että ainakin johonkin telakalle jää jokunen puolivalmis laiva odottamaan pitkään parempia aikoja ja mahdollisesti  uutta tilaajaa / tulevaa omistajaa joka rakennuttaa laivan valmiiksi.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 29.04.2020, 22:02:20
Jos ikävästi käy ,niin voi olla että kestää kovin kauan ennen kuin risteilymatkailu palaa Koronaa edeltävään aikaan.  Varustamot voivat joutua jättämään pois hyvinkin monia suosikki kohteita "korona maineen" takia  tai epidemian pitkään jatkumisen ja voimakkaan ns. toisen aallon takia. 
No, onneksi ns. "suuren yleisön" muisti on näissäkin asioissa yleensä aika lyhyt. Tämä vuosi epäilemättä tulee olemaan risteilybisneksessä melkoinen pohjanoteeraus, mutta mikäli tästä koronahässäkästä päästään syksyyn mennessä, niin eiköhän tilanne pääsääntöisesti ala korjaantumaan kohta sen jälkeen. Eikä kalustoinvestointeja varmaankaan näissä ympyröissä aikaisemminkaan ole tehty yhden, tai kahdenkaan kvartaalin lukujen perusteella.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!