maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Janne Koskinen - 05.07.2022, 17:27:07

Otsikko: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Janne Koskinen - 05.07.2022, 17:27:07
https://investor.postimees.ee/7558247/uus-rahaallikas-tallink-rendib-laeva-sotimaale-valja#_ga=2.132063567.1900840420.1657031081-555685742.1657031075

Tosin vain lyhytaikaisesti kuten artikkelista selviää.

"Laivaa käytetään väliaikaiseen majoittumiseen Skotlannissa. Alus vuokrataan kuudeksi kuukaudeksi 8.7.2022 alkaen, ja rahtaussopimusta on mahdollista jatkaa kolmella kuukaudella."


Yhdistin tähän viestiketjuun nuo muut aloitukset samasta aiheesta. -Tuomas/Ylläpito
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Sven Liljeström - 05.07.2022, 20:15:37
Onko kellään lukijoista tietoa, millä tasolla hyväkuntoisten matkustaja-alusten päivävuokrat nykyään ovat?


Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 08.07.2022, 13:41:26
Lähti tosiaan jo tänään puolilta päivin kohti Skotlannin Leithia.

EDIT: Skotlantiin kannattaa bunkkerihintojen ollessa korkeammallakin kulkea Skagenin kautta, ja Victoria 1 ohittikin sen sunnuntaina aikaisin aamulla.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Ilves Valta - 08.07.2022, 22:36:20
Onko kellään lukijoista tietoa, millä tasolla hyväkuntoisten matkustaja-alusten päivävuokrat nykyään ovat?
Tarkkoja hintoja en osaa sanoa, mutta Romantikan vuokranneen Holland Norway Linen toimari sanoi jossain haastattelussa (olisiko ollut Ferry Shipping Newsin, en mene 100% takuuseen) että he saivat aloitettua liikenteen vain koska varsinkin matkustajapainotteisten lauttojen vuokrat ovat nykyään niin halpoja.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Sven Liljeström - 10.07.2022, 13:47:09
Juuripa niin, päivävuokran on tietenkin oltava makuutuskustannuksia suurempi.
Matkustaja-aluksen käyttäminen majoituskäytössä jollain laiturinkulmalla "kuluttaa"
sen sisätiloja enemmän kuin joku linjaliikenne, jossa kaikki tiloja pidetään puhtaana
koko ajan.

 
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Tauno Hermola - 10.07.2022, 19:22:08
EDIT: Skotlantiin kannattaa bunkkerihintojen ollessa korkeammallakin kulkea Skagenin kautta, ja Victoria 1 ohittikin sen sunnuntaina aikaisin aamulla.

Sitä vähän ihmettelin, kun (Se)a Wind meni Ison-Beltin kautta; olisiko ollut ensin tarkoitus purjehtia Kielin kanavaan ja sitten mieli muuttunut. Yleenä Itämereltä Pohjanmerelle kai kuljetaan Juutinrauman eli Öresundin kautta?
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 10.07.2022, 19:31:44
Sitä vähän ihmettelin, kun (Se)a Wind meni Ison-Beltin kautta; olisiko ollut ensin tarkoitus purjehtia Kielin kanavaan ja sitten mieli muuttunut. Yleenä Itämereltä Pohjanmerelle kai kuljetaan Juutinrauman eli Öresundin kautta?
Menee kyllä ohi aiheen, mutta riippuu todella monesta tekijästä: aluksen syväys tulee Öresundissa vastaan, eikä kanavaan taas mahdu kaikkein suurimpia aluksia (esim. suuremmat risteilijät ja konttilaivat, raakaöljytankkerit, kuin myös Finnlinesin uudet Eco järjestysnumerot eivät enää mahdu kulkemaan kanavan kautta). Usein myös aikataulutus ja sääolosuhteet vaikuttavat reitin valintaan, jo yllä mainittua laivan määränpäätä unohtamatta. Kanavassa voi toisinaan olla myös sulkuremonttien tai myrskyjen yhteydessä nousuveden vuoksi olla tavallista pidempää odotusaikaa. Tällä hetkellä myös bunkkerin korkea hinta vaikuttaa reittivalintoihin.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Peetu Mäkelä - 28.07.2022, 15:48:28
https://fi.tallink.com/medialle/-/cision/expanded-release/4cbdc25c9b47e6b6

Mitähän laittavat tilalle vai laittavatko mitään? Euroopan tilalle ehkä ei. 🤔
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Arto Papunen - 28.07.2022, 15:53:32
YLE: "Helsinki-Tallinna-reitillä liikennöivä Silja Europa sekä Turku-Tukholma-reitillä liikennöivä Galaxy vuokrataan seitsemän kuukauden tilapäiseen majoituskäyttöön Hollantiin. Silja Europan tilapäinen majoituskäyttö alkaa Hollannissa 20.8. lähtien, kun taas Galaxylla vasta kuukautta myöhemmin."

Star Galaxyn tilalle, Baltic Queen kokonaan tai osittain Silja Europan tilalle?
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Arto Papunen - 28.07.2022, 16:00:07
Ylläpito poistakoon mun aloituksen tuosta, mutta eiköhän Europalla sen verran pikkujouluna esimerkiksi väkeä, että Baltic Queen kannattaisi siirtää silloin Tukholman ja Tallinnan väliltä sinne.. Ja MyStar tulee syyskuulla niin Star voisi olla vapaana silloin, tuskin ne nyt ihan yhdelle laivalle jättävät Turun ja Tukholman väliä..
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Janne Koskinen - 28.07.2022, 16:40:36
Samalla Galaxy liputetaan Viroon ja puolet ruotsalaisista saa kenkää.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tallink-vuokraa-laivoja-lipumaan-hollannin-vesille-aikoo-myos-siirtaa-galaxy-laivan-viron-lipun-alle/8478492

Ilmeisesti Turku-Tukholma loppuu ensi vuonna?
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Mika Honkonen - 28.07.2022, 20:05:02

Star Galaxyn tilalle, Baltic Queen kokonaan tai osittain Silja Europan tilalle?

Onko tämä tieto vai arvaus?
Oli myös mainintaa että MyStar ois tulossa syyskuussa reitille. Tähän en oikein usko. Alus oli jo tovin varustelulaiturissa mutta on n. kuukausi sitten viety takaisin kuivatelakan altaaseen. Luulisi että ensimmäisen merikokeen ois jo oltava. Oma arvio on että jouluksi ois valmis
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Janne Koskinen - 28.07.2022, 20:42:57
Star Galaxyn tilalle, Baltic Queen kokonaan tai osittain Silja Europan tilalle?

Ei tule tappiollisen Galaxyn tilalle mitään:

https://www.ts.fi/uutiset/5723425

Galaxyn liputus Viroon indikoi sitä ettei Galaxy koskaan palaa Turun linjalle. Liputus on sen verran kallista ja hankalaa ettei sitä tehtäisi, jos paluu Turun linjalle olisi todennäköinen.

Ilmeisesti Maarianhaminan päiväkäynti korvataan syyskuusta Långnäsillä, kun picnic-matkustus loppuu?

Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Julius Kuronen - 28.07.2022, 21:14:33
Yksi arvaus on Galaxy menee ainakin jossain vaiheessa Tallinna-Tukholma linjalle ja Baltic Queen Helsinki-Tallinna tai toisinpäin. Ei muuta tule mieleen, mielenkiintoista seurata. Ainakin Viking Line ja Finnlines käärii jatkossa mahdollisesti vielä isompaa pottia esimerkiksi Turun linjalla. Tallink Siljalle myös huono asia Turun linjalla vain iltalaiva, esimerkiksi piknik risteilyt eivät onnistu ja Maarianhaminaan ja Ahvenanmaalle loppuu ihmisten kulkeminen ainoastaan ajoneuvoilla pääsee helposti.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Arto Papunen - 28.07.2022, 22:39:18
Onko tämä tieto vai arvaus?
Oli myös mainintaa että MyStar ois tulossa syyskuussa reitille. Tähän en oikein usko. Alus oli jo tovin varustelulaiturissa mutta on n. kuukausi sitten viety takaisin kuivatelakan altaaseen. Luulisi että ensimmäisen merikokeen ois jo oltava. Oma arvio on että jouluksi ois valmis

Arvaus. Näköjään Starin tulo kiistetään varustamossa. Silja Europalla on näköjään oikein charter-risteillyitäkin varattu, että kyllä oletan, että ne siirtyvät Baltic Queenin hoidettavaksi, tuskin Tallinna-Tukholma on sellainen bisnes mikä ohittaisi nuo charterit.

Ja miten Turun ja Tukholman rahtien, Glorylla tietysti 1500 lastimetriä, mutta onko tiettyjä päiviä jolloin kannattaisi Cinderellakin ajattaa Turkuun sen reilun 700 lastimetrinsä kanssa etenkin keskellä viikkoa aamuvarhain?
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Ilves Valta - 28.07.2022, 22:43:09
Toisaalta homma on niinkin, että vaikka Tallink on näiden vuokrausten myötä vuokrannut viisi risteilylauttaa ulos (ts. risteilylauttoja on enemmän vuokrattuna ulos kuin omassa liikenteessä), ovat kaikki vuokraukset Romantikaa lukuunottamatta lyhyitä, alle vuoden sopimuksia. Se, että Turun aamulaiva poistuu kokonaan ainakin seitsemäksi kuukaudeksi ei lupaa hyvää kyseisen linjan kannalta, mutta sitten kun nämä sopimukset loppuvat pitää Tallinkin kuitenkin löytää jostain laivoille töitä. Niiden myyminen – ainakaan Tallinkille kelpaavaan hintaan – kun ei tule olemaan helppoa.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Kai Heino - 29.07.2022, 12:26:32
Turun suuret terminaalisuunnitelmat taitavat mennä uusiksi. Ei tarvita suurterminaalia, jos vain yksi operaattori.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Sven Liljeström - 29.07.2022, 19:16:22
Tilanne on aika monimutkainen ja herää myös kysymys, ovatko solmitut laivojen rahtaussopimukset
Tallinkille tässä tilanteessa jonkinlainen "kultakaivos" verrattuna siihen, että ne jatkaisivat
tavanomaisilla reiteillään.
Tiedossa ei myöskään ole, onko talossa ollut suunnitelmia toisesta Turun laivasta luopumisesta
kannattavuussyistä.
Lisäksi tämä nopea siirto on kuitenkin tilapäinen, mutta antaa vuoden aikaa miettiä seuraavaa siirtoa.
Rahtaussopimuksiahan voi myös pidentää - aika näyttää.
Pidän lisäksi erikoisena, että varustamon neljä alusta ovat muussa kuin alunperin tarkoitetussa käytössä.
Olen aikaisemmin peräänkuuluttanut, missä suuruusluokassa modernien linjalaivojen päivävuokra voisi olla.
Sen rahavirran on kuitenkin oltava varustamolle merkittävä, että kaikkiin näihin järjestelyihin edes
kannattaa ryhtyä.

Asia saattaa myös liittyä siihen, että MyStar on merkittävästi myöhässä, eikä Staria tietenkään ennen
uudisrakennuksen liikenteenalkua voi myydä tai uudelleensijoittaa.
Stariahan on kaikkine puutteineen tarjottu myös Galaxyn seuraajaksi, jolloin yhdellä laivalla operoiminen
Turusta jäisi lyhytaikaiseksi.

Tietääkö kukaan, miten Romantikalla menee Hollannin ja Norjan välisessä liikenteessä?
Ehkä paras olisi, mikäli siitä kaupan kautta päästäisiin eroon.

Nyt tarvitaan kovan luokan ennustajia, sillä tulevan vuoden aikana kilpailijat tekevät omat siirtonsa,
jotka voivat jäädä pysyviksi.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Mika Honkonen - 30.07.2022, 00:59:02
Ainakin viron uutiset kertoi tallinkin toimitusjohtajan sanoneen että vaikka tll-sto linja on nyt kysytty silti kaikki halukkaat mahtuvat yhteen laivaan. Samassa jutussa kerrottiin että nykyisillä polttoainehinnoilla ei kannata linjalle laittaa toista alusta. Silloin mietin että minkä edes voisi kun kaikki on nyt jossain tehtävissä. Tästä on nyt noin viikko. Ja nyt jysähtää sitten tällainen uutinen.

Tänään on uutisoitu että aurora botnia ajaa kaasun sijaan öljyllä koska hinta on öljyllä halvempi ja samalla säästetään kaasua euroopan markkinoille. Kuinka paljon tällainen vaikuttaa Mystar ja megastar liikenteeseen. Jääkö star kuitenkin vielä reitille?
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Jussi Laine - 31.07.2022, 20:14:35
Vähälle huomiolle on jäänyt se, että Huoltovarmuuskeskus tuki Turun linjan liikennettä miljoonilla pandemian aikana, koska linja oli tärkeä rahdin takia  mutta nyt Tallink lopettaa yhtäkkiä puolet vuoroista  eli eikö Turun linja olekaan enää tärkeä. Tukimiljoonat kyllä kelpasi Tallinkille mutta sen jälkeen kiitos ja näkemiin.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Mika Honkonen - 01.08.2022, 00:42:32
Vähälle huomiolle on jäänyt se, että Huoltovarmuuskeskus tuki Turun linjan liikennettä miljoonilla pandemian aikana, koska linja oli tärkeä rahdin takia  mutta nyt Tallink lopettaa yhtäkkiä puolet vuoroista  eli eikö Turun linja olekaan enää tärkeä. Tukimiljoonat kyllä kelpasi Tallinkille mutta sen jälkeen kiitos ja näkemiin.


Eikös suomi maksanut ainoastaan suomenlipun alla seilaaville tukea?
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Ilves Valta - 01.08.2022, 10:01:19
Tänään on uutisoitu että aurora botnia ajaa kaasun sijaan öljyllä koska hinta on öljyllä halvempi ja samalla säästetään kaasua euroopan markkinoille. Kuinka paljon tällainen vaikuttaa Mystar ja megastar liikenteeseen. Jääkö star kuitenkin vielä reitille?
Kaikissa noissa näiden vesien LNG-laivoissa on sama mahdollisuus ajaa muullakin kuin LNG:llä. Nykyisellään vaikuttaa siltä, että Starin jättäminen linjalle kolmanneksi laivaksi ei ole rahti- ja matkustajamäärien pohjalta perusteltua, eikä sitä kannata polttoaineen takia sinne jättää.

Toki mielenkiintoista on, että Tallink ei ole antanut mitään indikaatiota laivan tulevaisuudesta. Onko syynä sitten tuo Sven Liljeströmin esittämä epävarmuus Mystarin valmistumisesta vai joku muu, siihen en osaa sanoa. Starin kaltaiset alukset ovat kansainvälisillä markkinoilla varsin haluttua tavaraa joten tuskin kyse on siitä ettei kiinnostuneita ostajia olisi.

Eikös suomi maksanut ainoastaan suomenlipun alla seilaaville tukea?
Ei, tukea maksettiin myös Galaxylle, Eckerölle ja Megastarille.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Janne Koskinen - 18.08.2022, 13:48:40
Näemmä Baltic Queenilta muutama paikkaus:

https://news.cision.com/fi/tallink-silja-oy/r/baltic-queen-korvaa-silja-europan-risteilyt-10-18-9-2022,c3615496

Normaalisti Tallinna-Tukholma-reitillä liikennöivä Baltic Queen siirtyy korvaamaan Silja Europan lähtöjä Helsinki-Tallinna-reitille 10.-18.9.2022 väliseksi ajaksi. Silja Europa on päätetty vuokrata majoituskäyttöön Hollantiin 20.8.2022 alkaen ainakin seitsemäksi kuukaudeksi, ja laivan lähdöt Helsinki-Tallinna-reitillä on vuokrauksesta johtuen peruttu 15.8.2022 alkaen.

Baltic Queen tekee 10.-18.9.2022 välisenä aikana seuraavat risteilyt Helsinki-Tallinna-reitillä:

10.9.2022 Radio Rock -erikoisristeily
11.9.2022 22 h -risteily
12.9.2022 22 h -risteily
13.9.2022 erikoisristeily
14.9.2022 22 h -risteily (Iskelmäkeskiviikko)
15.9.2022 22 h -risteily
16.-18.9.2022 Päivä Maarianhaminassa -risteily Helsingistä (2 yötä)
Baltic Queen liikennöi Silja Europan normaalin aikataulun mukaisesti, eli lähtee Helsingistä klo 18.30, saapuu Tallinnaan klo 22.00, lähtee Tallinnasta seuraavana päivänä klo 12.30 ja saapuu Helsinkiin klo 16.00. Tiistaina 13.9.2022 Baltic Queen lähtee poikkeuksellisesti Tallinnasta jo klo 11.30 ja saapuu Helsinkiin klo 15.00. Perjantaina 16.9.2022 laiva lähtee poikkeuksellisesti Tallinnasta jo klo 10.00 ja saapuu Helsinkiin klo 13.00.

Ajalla 10.-17.9.2022 Baltic Queenin lähdöt Tallinna-Tukholma-reitillä on peruttu. Laiva palaa Tallinna-Tukholma-reitille 18.9.2022 klo 18.00 Tallinnasta."
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Petri Helenius - 18.08.2022, 16:18:59
TURKU – LÅNGNÄS – KAPELLSKÄR // Baltic Princess   13.09.2022 - 31.03.2023


https://fi.tallink.com/documents/10192/109489502/Timetable_2022.pdf/32a4c0e9-91e2-09e0-418f-2787648b11f5?t=1641210297259
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 19.08.2022, 14:27:29
BQ:n normiohjelmassa näyttää olevan useampikin pe-su-tauko Tukholmassa, eli se ilmeisimmin noina viikonloppuina ajaa jollain erikoisaikataululla (varmaan STO-MHQ-välillä) Galaxylle sovittuja ohjelmallisia risteilyjä tai koko laivan tilauksia. Suomessa suurin osa tilauskeikoista, myös Folklandia, tuntuu olevan siirtymässä Princessalle.
Se, että Tallinkin ainoa vuoro Turusta palvelee jatkossa käytännössä vain 22h-risteilymatkustajia ja rahtia, on sekä vahvuus että heikkous. Polttoaineenkulutuksessa tulee melkoinen säästö. Risteilyaikataulukin on miellyttävämpi, kaikin tavoin. Mutta onko käytännössä kaikkien muiden potentiaalisten asiakkaiden ojentaminen kilpailijoiden käteen sittenkään lopulta parasta mahdollista bisnestä (sikäli toki on, että laivoista saatavat vuokratulot ovat varmaa tienistiä)..? ::)
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Sven Liljeström - 19.08.2022, 17:04:44
Vaikea sanoa, mielestäni jo "Päivä Tukholmassa-teema" Turusta on muutenkin useimmille
hankala, koska sikäläiset kaupat avaavat vasta klo 10h.
22h risteilijöille lienee kuitenkin samantekevää - moni ei edes huomaa, että laiva kääntää
jo Kapellskärissä.
Tämä Tallink-Siljan soppa ohjaa kyllä matkalaisia kilpailijalle.
On toki ymmärrettävä asia kokonaisuutena.
Viivan alle on saatava jotakin.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Harri Anttila - 20.08.2022, 01:23:29
No
Vikingin kaksikolleha ei TallinkSiljalle ole mitää kilpailuvaihtoehtoa nyt eikä ihan äkkiäkään. Viking imee Glory/Grace parillansa niin totaalisesti Tallinkin *sisälaivat*  joista ulos näe Erkkikään   +  että Finnlinesin tuleva kaksikko Naantali-Långnäs- Kapellskär reitille ei ainakaan tule asiaaa helpottamaan
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Petteri Lyysaari - 20.08.2022, 23:01:31
Nyt Turun Sanomissa luki vahvistus sille, ettei Galaxy palaa enää Turku-Tukholma tai Turku-Kapellskär välille. Todettiin tosin,ettei ole päätöstä,etteikö Tallink voisi palata jollain toisella paatilla linjalle, mutta aika epämääräiseltä tilanne vaikuttaa. Taitaa tosiaan jäädä uusi "superterminaali" toteutumatta... Ja Viikkari kiittää.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Arto Papunen - 21.08.2022, 18:49:24
No
Vikingin kaksikolleha ei TallinkSiljalle ole mitää kilpailuvaihtoehtoa nyt eikä ihan äkkiäkään. Viking imee Glory/Grace parillansa niin totaalisesti Tallinkin *sisälaivat*  joista ulos näe Erkkikään   +  että Finnlinesin tuleva kaksikko Naantali-Långnäs- Kapellskär reitille ei ainakaan tule asiaaa helpottamaan

Noh on siinä Vikingillä Cinderellakin sekoittamassa pakkaa vaikkei se samalla linjalla ole, mutta periaatteessa vaihtoehto Galaxyn risteilyille..
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 22.08.2022, 11:00:01
Kaiketi BQ hoitaa juuri sen määrän Tukholman vajaan vuorokauden keikkoja, mitä niitä on Galaxylle tilattu joko koko laivan rahtauksina tai sellaisina ohjelmasisältöinä, jotka varmuudella myyvät niin hyvin, että varustamon kannattaa ennemmin hoitaa ne kuin ajaa omalla riskillä normaaliliikennettä TLL-MHQ-STO.
Princessan rooli varustamon ainoana Suomesta operoivana "porauslauttana" on kiintoisa, Kapellskäriin kun ei ole tulossa terminaalipalveluita, eli ylimeno tosiaan on mahdollinen vain ajoneuvojen kyydissä olijoille, kuskit mukaanlukien. Helsingin suunnalta tulevia aiemmin Europan risteilyjä suosineita asiakkaita ei varmasti tässä kohden helpota ainakaan se, että junayhteys ei toimi Turun satamaan asti. Moni asiakas varmasti arvostaa sitä, että B.Princess, Suomen lipun alla seilatessaan, pitää vielä hengissä vanhaa EFFOAlta ja Borelta periytyvä suomalaista matkustajalaivaperinnettä.

Jos risteilykuviot onnistuvat hyvin, voi tässä olla tulevaisuuden toimintavinkki myös muiden varustamojen suuntaan. Näin myös siinä tapauksessa, että Tallink tosiaan vetäytyy Turun suunnalta ja Viking tai Grimaldi tuo seudulle kolmannen aluksen (erittäin epätodennäköistä). Jos taas Tallink katsoo asiakseen palata keväällä entiseen malliin, sen Tukholmasta iltaisin lähtevä alus saattaisi olla Victoria, jos risteilytuote halutaan takaisin.

Ylläpito voisi liittää Victorian rahtausta koskevan keskustelun tähän.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Kai Heino - 25.08.2022, 17:34:21
Tänään kuulin yhdeltä kesän Baltic Princessillä palvelleelta, että laivalla pelätään PB:nkin siirtyvän alkuvuodesta vuokraukseen.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Sven Liljeström - 26.08.2022, 16:48:38
Niin, viivan alle on todella saatava jotakin.
Harva pystyy jatkuvasti tekemään tappiota.
Mikäli johto näkee, että vuokraamalla (rahtaamalla) aluksia päivävuokralla muualle,
johtaa siihen, että viivan alle kenties jää enemmän, on se "enempi" siis otettava.
Raha ratkaisee tässäkin.
Näen tehdyt ratkaisut tilapäisinä, toki sopimuksia voidaan jatkaa, mikäli aluksista
maksettava päivävuokra tyydyttää Tallinkia.
Majoitustiloina käytettävät alukset ovat kuitenkin yleensä paljon vanhempia.
Se, että Turun linja jätetään kokonaan ilman laivaa, on pienempi murhe, siitäkin
huolimatta, että kilpailijat sillä välillä tekevät omat ratkaisunsa.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Harri Anttila - 27.08.2022, 09:14:14
Jollaintapaaa kaikki vaan haiskastaaa  -MINUN mielestä edelleem että tulevisuuden  -Tallink-Siljaa ei tule olemaan vanhan kaavan mukaan...  Tallink tulee joko ja tai sekä laivat etä reitit

ennen ankaraaa kommentia,,....  miättikääs................................
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Petteri Lyysaari - 27.08.2022, 23:00:22
Onhan tämä vähän huolestuttavaa, jos todellakin siirtävät vielä BP:n "hotelliksi". Vuosikymmeniä ovat Siljankin paatit jättäneet vanavetensä Airistolle ja rupeaa uhkaavasti näyttämään, mikäli huhut pitävät paikkansa, että kohta näin ei enää ole. Viikkari ei varmastikaan lähde, joten sikäli koko homma ei leviä käsiin, mutta näin todella Silja-orientoituneena äijänä olen aika suruissani tilanteesta. Satoja risteilyjä Europalla ja sittemmin BP:llä tehneenä kaihon ehkä ymmärtää,tai sitten ei. Viikkarin uudet paatit ovat tietysti ylivoimainen vetovoimatekijä heille, nyt ovat laantuneet jo uhoamiset siitäkin,että "Kiinassa tehtyyn paattiin en astu". Kyllä vaan ovat astuneet nekin,jotka aikaisemmin muuta vannoivat, eivätköhän matkustajamäärät ole siitä todisteena... No, ei pidä heittää kirvestä kaivoon, katsotaan ensin miten tämä menee Siljan osalta, mutta heikolta näyttää.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 28.08.2022, 18:22:50
Vuosikymmeniä ovat Siljankin paatit jättäneet vanavetensä Airistolle ja rupeaa uhkaavasti näyttämään, mikäli huhut pitävät paikkansa, että kohta näin ei enää ole.

Tätä jään itsekin nostalgisuuden kannalta suremaan, mutta Tallink on pilannut Siljan brändin jo aikaa sitten ja yhtään näistä tämän hetken Turun linjan laivoista (vuokratuista ja ajavista) en jää kaipaamaan. Itselleni Turun linjan tappoivat nimenomaan Galaxy-sarjan sisarukset ja siirryin tuolloin jo Vikingin asiakkaaksi. Helsingistä TallinkSilja on tietysti ylivoimainen, ja samoin Tallinnan reitillä Tallink.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Sven Liljeström - 29.08.2022, 11:04:18
Ajat muuttuvat.

Siljan myydessä toimintansa Viroon maaliskuussa 2006, liikennettä ei silloin vallinnein edellytyksin
kannattavasti voinut jatkaa. Galaxy sisältyi kauppaan, vaikka sen rakentaminen kaupantekohetkellä
vielä oli kesken.
Nyt tämäkin tie on käyty loppuun. Nyt huonona aikana aluksia on liikaa.
Vuokraamisista tarjotuista hyvin ennakoitavasta rahavirrasta on paha kieltäytyä. Joku on pitänyt tätä
vuokrausmahdollisuutta onnenpotkuna, sillä muuten asiat olisivat vielä huonommin ja aluksia olisi
pakko myydä ostajien sanelemilla ehdoilla.
Muistan hämmästyksen sormen olleen ihmetyksen suussa, koska yhtiön Tallinnan linjalle eivät 2000 -
luvun alussa tuntuneet kelpaavan kuin uudisrakenteet - Romantika ja Victoria I.
Haluan sanoa, että vähemmällä olisi kenties tultu toimeen.
Kun mainittujen lisäksi suurieleisesti tilattiin vielä kaksi sisarusta ja niiden välissä vielä pari shuttlea
ja kiusantekona Isabellakin, talousjohtajan ei paljoa ole tarvinnut miettiä, minne kaikkien alusten
päiväkassat jo vuosikausia ovat menneet.
Valittu laajentumistapa on herkkä, kun taloudessa samaan aikaan menee huonosti.
Yhtälöön tarvitaan matkustajia, joita nykytilanteessa ei millään linjalla ole riittävästi.

Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Ilves Valta - 29.08.2022, 12:01:59
Siljan myydessä toimintansa Viroon maaliskuussa 2006, liikennettä ei silloin vallinnein edellytyksin
kannattavasti voinut jatkaa. Galaxy sisältyi kauppaan, vaikka sen rakentaminen kaupantekohetkellä
vielä oli kesken.
Ei se nyt ihan näin kuitenkaan tainnut mennä. Syy Siljan myyntiin ei ollut se, että varustamo olisi ollut kannattamaton. Se kun oli kokonaisuudessaan voitollinen. Sen sijaan emoyhtiö Sea Containers oli pahoissa talousvaikeuksissa ja joutui myymään kannattavia tytäryhtiöitään. Jos Siljan olisi omistanut eri taho vuonna 2005, ei sitä olisi koskaan laitettu myyntiin.

Ja Galaxy ei "sisältynyt kauppaan," Tallink oli tilannut sen itse jo vuonna 2004, ja se valmistui Tallinkin omaan liikenteeseen ennen Silja-kaupan toteutumista.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Tauno Hermola - 29.08.2022, 18:07:12
Kun nyt menneitä muistellaan, niin onko kellään tarkempaa tietoa siitä, että Color line (kai oman ilmoituksensa mukaan) olisi tarjonnut Siljasta korkeampaa hintaa kuin virolaiset. Miksi norjalaisten raha ei kelvannut?
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 29.08.2022, 18:51:04
Itselleni Turun linjan tappoivat nimenomaan Galaxy-sarjan sisarukset

Miten ne sen niin tappoivat? Vaikka Europa oli hieno matkustajien kannalta niin hytti- ja autokapasiteetti olivat väärässä suhteessa ja tuskin kukaan talouspuolesta vastuussa oleva haluaisi reitille Europan ennemmin kuin Galaxy-sarjalaisen. Helsingin ja Tallinnan välille Europa ehkä jopa soveltuu, koska ajoneuvopuolen hoitavat lähinnä pikalaivat eivätkä kääntöajat satamissa ole risteilylähdöllä yhtä kireät kuin Turun linjalla. Jos Europan sekä tilapäiseksi Turun linjan kävijäksi jääneen Serenaden jättää pois laskuista niin eipä Siljalla ole siellä ollut Galaxy-sarjan laivoja hienompaa tarjolla muulloinkaan. Tietysti Svea ja Wellamo olivat 1980-luvun jälkipuoliskolla ylivertaisia verrattuna siihen asti Lounais-Suomen liikenteessä esiintyineisiin laivoihin mutta eivät ne sentään tänä päivänä olisi kilpailukykyisiä. Toisin sanoen Siljalla on voinut olla suhteessa kilpailijaan huomattavastikin parempi tonnisto Turun linjalla historian saatossa mitä Galaxy-sarjan aikaan mutta tuskin parempi tai ainakaan tarkoituksenmukaisempi verrattuna johonkin Siljan aikaisempaan laivastoon.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 29.08.2022, 20:02:14
Miten ne sen niin tappoivat?
Maailman tylsimmät laivat. Ankea sisustus, tilojen suunnittelu päin peetä, mm. disco ylimmällä kannella irrallaan kaikesta ja ikkunattomuus saaristoreitillä iso miinus. Ainoat isot ikkunat löytyvät ravintolakannen etuosasta jossa taas ei ole mitään istuintilaa niiden ääressä. Grill Housesta näkee ulos sen mitä näkee silloin kuin ihmiset eivät kävellessä blokkaa maisemaa. Pääsy estetty suurimmalle osalle ulkokansista kesällä. Romantikassa ja Victoriassa sama idea mutta koska ovat pienempiä laivoja, niin etäisyydetkin järkevämpiä. Galaxy-sarjassa tuntuu että saa kävellä tolkuttoman pitkään tylsiä käytäviä että pääsee jonnekin.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Ilves Valta - 29.08.2022, 22:49:38
Kun nyt menneitä muistellaan, niin onko kellään tarkempaa tietoa siitä, että Color line (kai oman ilmoituksensa mukaan) olisi tarjonnut Siljasta korkeampaa hintaa kuin virolaiset. Miksi norjalaisten raha ei kelvannut?
En ollut itse kuullut väitettä, että Color olisi tarjonnut enemmän, vain sen että hekin jättivät tarjouksen. Mahdollisuus on, että Color tarjosi enemmän varsinaista rahaa; Tallinkhan maksoi ostoksensa sekä rahalla että omilla osakkeillaan.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Risto Hartikainen - 30.08.2022, 08:44:02
Maailman tylsimmät laivat. Ankea sisustus, tilojen suunnittelu päin peetä, mm. disco ylimmällä kannella irrallaan kaikesta ja ikkunattomuus saaristoreitillä iso miinus. Ainoat isot ikkunat löytyvät ravintolakannen etuosasta jossa taas ei ole mitään istuintilaa niiden ääressä. Grill Housesta näkee ulos sen mitä näkee silloin kuin ihmiset eivät kävellessä blokkaa maisemaa. Pääsy estetty suurimmalle osalle ulkokansista kesällä. Romantikassa ja Victoriassa sama idea mutta koska ovat pienempiä laivoja, niin etäisyydetkin järkevämpiä. Galaxy-sarjassa tuntuu että saa kävellä tolkuttoman pitkään tylsiä käytäviä että pääsee jonnekin.

Samoja kokemuksia.
Itse olen tämän kyseisen "sarjan" laivoista matkustanut Romantikalla, Galaxylla, Baltic Queenilla ja Victoria I:llä -sekä Turun että Tallinnan reiteillä enkä ole tuntenut oloani viihtyisäksi yhdelläkään laivalla. Tarkemmin en osaa kuvailla mutta jotenkin minustakin nuo laivat vaan ovat surkean ulosnäkyvyyden lisäksi sisustukseltaan tylsiä, eli se kuuluisa "se jokin" puuttuu niiltä. Tallinnan reitillä ensikokemukseen tosin saattoi vaikuttaa ainakin kyseiselle (lauantai)lähdölle Romantikalla osunut juopottelu- ja sikailuporukka jota koko laiva vaikutti olevan täynnä, mikä teki kyseisestä matkasta normaalia huomattavasti vastenmielisemmän.

Mitä taas Europaan tulee niin ei sitäkään enää Tallinnan linjalla voi kehua surkean ohjelmatarjonnan johdosta: Viimeisimmän 20h "Viihderisteilyn" ohjelma, jolla olin mukana, kun oli seuraava: Lähtöpäivänä Helsingistä noin 5 min kestänyt päälystön esittely ja (voi luoja sentään...) karaoke. Muusta "viihteestä" vastasi enintään keskinkertaista musiikkia soittanut orkesteri (silloin kun musiikki ei tullut nauhalta...). Paluumatkan "viihde"tarjonta puolestaan koostui PAF:n järjestämästä bingosta ja (voi ei, joko taas...) karaokesta.

Joo, inhoan kareaokea kuten varmaan jo huomasittekin :)

Ei kuvasta omaa näkemystäni risteilystä jota mainostetaan viihderisteilynä, mutta ehkä vaan olen liian vaativa asiakas kun vaadin risteilyltäni muutakin ohjelmaa kuin baarissa ryyppäämistä ja enemmän tai vähemmän humalaisten kanssamatkustajien enemmän tai vähemmän epävireisesti hoilaamien karaoketulkintojen pakkosyöttöä.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Arto Papunen - 30.08.2022, 12:48:25
Mielestäni Tallinkin kolmikolla on hyvä yökerho, mutta siihen se jääkin(Se kun taas mielestäni Europalla sen laivan pahin ominaisuus). Kolmikolla spa-jossain autokannen alla. Ja mikä ihme ratkaisu on laittaa yökerhon ja discon väliin hyttejä. Tietysti meluhaittaa saattaa tulla kuitenkin joihinkin hytteihin, mutta että yökerhon päällä hytit ja sitten siinä päällä toiset hytit ja toinen melulähde disco sen päällä. Ulkokansitiloista myös valittelen myös tai niiden puuttumisesta.
Pidän myös siitä, että Vikingillä on yleiset tilat korkeammalla kuin Tallinkilla.

Ja eiköhän Turun reitillä olisi pitänyt olla se henkilöautokansi myös lisänä Tallinkilla..
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 30.08.2022, 14:46:05
Maailman tylsimmät laivat. Ankea sisustus, tilojen suunnittelu päin peetä, mm. disco ylimmällä kannella irrallaan kaikesta ja ikkunattomuus saaristoreitillä iso miinus. Ainoat isot ikkunat löytyvät ravintolakannen etuosasta jossa taas ei ole mitään istuintilaa niiden ääressä. Grill Housesta näkee ulos sen mitä näkee silloin kuin ihmiset eivät kävellessä blokkaa maisemaa. Pääsy estetty suurimmalle osalle ulkokansista kesällä. Romantikassa ja Victoriassa sama idea mutta koska ovat pienempiä laivoja, niin etäisyydetkin järkevämpiä. Galaxy-sarjassa tuntuu että saa kävellä tolkuttoman pitkään tylsiä käytäviä että pääsee jonnekin.

Isommassa laivassa etäisyydet ovat pidempiä. Joko se näkyy pitkinä käytävinä tai sitten tulee ylimääräistä portaissa kulkemista, jos laivassa on enemmän kerroksia.

Jos Galaxy-sarjaa vertaa niitä edeltäviin Turun linjalla kulkeneisiin aluksiin (Amorella, Isabella, Kalypso, Svea, Wellamo, Silja Scandinavia) niin kyllähän ne ovat monin tavoin parempia sellaisissa asioissa, jotka ovat mitattavissa. Mieltymysten varassa olevat asiat ovat sitten omassa harkinnassa. Galaxy-sarjan aluksissa on enemmän hyttejä, kaikki matkustajahytit ovat autokannen yläpuolella, laajemmat yleiset tilat (erityisesti yökerho on paljon suurempi), enemmän rahtitilaa autokannella ja huomattavasti suurempi kantavuus.

Europalla, Serenadella ja Cinderellalla oli joitain asioita enemmän mutta näissäkin on Galaxy-sarjaa pienempi autokansi ja Cinderella voittaa hyttikapasiteetissakin vain autokannen alapuolella sijaitsevat hytit mukaanlaskettuna. Serenade puolestaan maksoi vuoden 2004 rahassa mitattuna hieman yli 200 miljoonaa ja Europa 310 miljoonaa, kun Galaxy maksoi tilattaessa 165 miljoonaa. Europan hinnalla saisi siis melkein kaksi Galaxy-sarjan laivaa. Serenade ehkä saisi oikeutetusti olla tuon verran kalliimpi mutta se oli Helsingin linjalle räätälöity eikä tainnut toimia Turun linjan nopeilla kääntöajoilla kovin hyvin. Esim. pääsisäänkäyntiä 7 kannella ei voitu hyödyntää Turun päässä.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 30.08.2022, 14:52:07
Ja eiköhän Turun reitillä olisi pitänyt olla se henkilöautokansi myös lisänä Tallinkilla..

Turun linjalla Siljan ja Vikingin tarpeet ovat olleet perinteisesti osittain erilaiset, koska ahvenanmaalaiset ovat suosineet omaa varustamoaan. Vikingillä on sen vuoksi ollut enemmän niitä matkustajia, jotka kulkevat vain välin Turku-Maarianhamina tai Maarianhamina-Tukholma ja siten henkilöauto- ja kansipaikkojen kysyntä heillä suurempaa.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Sauli Nurmi - 30.08.2022, 16:58:16
Europan hinnalla saisi siis melkein kaksi Galaxy-sarjan laivaa.

Ja niin pitääkin saada. Galaxy on kolmas viiden laivan sarjassa, jossa suurimmat suunnittelukustannukset ovat syntyneet siitä, että lisätään kahteen edelliseen versioon selkeästi pituutta ja hieman korkeutta. Muut eroavaisuudet, kuten hyttien ikkunoiden muoto, ovat melko pieniä asioita. Jos Europa olisi ollut saman telakan tekemä pidennetty versio Kalypsosta/Athenasta, varmasti se olisi ollut halvempi kuin täysin uusi versio toiselta telakalta.


Galaxy-sarjan aluksissa on enemmän hyttejä, kaikki matkustajahytit ovat autokannen yläpuolella

Tämä ei välttämättä ole hyvä asia.
Matkustusmukavuus olisi paljon parempi, jos viidennen kannen peräpään hytit olisivatkin autokannen alapuolella. On ihan selkeät syyt sille, miksi siellä sijaitsevia hyttejä myydään E-hyttiluokan nimellä. Joku voisi luulla syyn olevan se, että yläkerran yökerhosta kantautuu melua hyttiin. Niin toki tapahtuu, mutta oikea syy on se, että hytti tärisee niin pahasti, että pöydälle laitetut tavarat putoavat tärinän voimasta lattialle. On melko varmaa, että normaalissa paikassa laivan keulapuolella vesirajan alapuolella olevat C-hytit olisivat hiljaisempia, niin yökerhon kuin tärinöiden osalta.

Toki tuohon E-hyttiluokkaan liittyy sellainen jännittävä lotto-ominaisuus, että tuurilla voi saada "A-hytin" E-hytin hinnalla, eli siis tärisevän, mutta ikkunallisen version. Mutta vaikka hyttejä on lukumääräisesti paljon, niin noiden E-hyttien ongelmat vähentävät niistä saatavaa hyötyä.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Sven Liljeström - 30.08.2022, 18:03:21
Vähän "Off topic",

mutta kun näihin hyttitärinöihinkin päästiin, niin kerron, että "takavuosina" asiaan ei
alusten suunnitteluvaiheessa paljoakaan kiinnitetty huomiota.
Hyttejä sijoitettiin aluksessa paljon sellaisiin tiloihin, joihin nykymittapuun mukaan
hyttejä enää ei rakenneta.
Asia parantui, kun "snorkkelihytetistä" päästiin.
Kamalin kokemus on vanhalta Finlandialta (1967), jossa osa säästöluokan hyteistä oli
sijoitettu potkuriakselin lähelle.
Koska alus purjehti Travemündeen, öitä oli mennen tullen kaksi.
Sitä ei nuorena miehenä ymmärtänyt, mitä edullinen säästöluokan hytti tarkoitti. Hytti
oli alakannella, eikä siinä tietenkään ollut ikkunaa eikä pesuallasta. Tärinää ja muuta melua
tuli sitten kaupan päälle.
Se oli kuitenkin juhlaa, koska vaihtoehtona olisi ollut jonkun sisäportaikon alla nukkuminen,
mikäli se siihen aikaan edes olisi ollut sallittua.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 30.08.2022, 18:56:52
Ja niin pitääkin saada. Galaxy on kolmas viiden laivan sarjassa, jossa suurimmat suunnittelukustannukset ovat syntyneet siitä, että lisätään kahteen edelliseen versioon selkeästi pituutta ja hieman korkeutta.

Siinä vain on se, että Europan pitäisi tuoda myös rahaa melkein kahden Galaxy-sarjalaisen edestä ollakseen kannattava mutta ainakin Turun linjalla taitaisi useimmilla lähdöillä olla tiukassa päästä tasatulokseen edes yhden Galaxy-sarjalaisen kanssa, kun autokansi on pienempi. Se ei vielä paljoa auta, jos muutamalla teemaristeilyllä vuosittain oli Europa myyty viimeistä hyttiä myöten.

Jos Europa olisi ollut saman telakan tekemä pidennetty versio Kalypsosta/Athenasta, varmasti se olisi ollut halvempi kuin täysin uusi versio toiselta telakalta.

Olihan Wärtsilä mukana Europan tarjouskilpailussa mutta ei pärjännyt. Tosin eipä Wärtsilä tainnut enää kesällä ja syksyllä 1989 olla kovin uskottava toimittaja.

Matkustusmukavuus olisi paljon parempi, jos viidennen kannen peräpään hytit olisivatkin autokannen alapuolella.

Perinteisesti halvimmat hytit sijoitettiin autokannen alapuolelle, josta voidaan päätellä matkustajien arvostus näitä hyttejä kohtaan keskimäärin, vaikka joku yksittäinen matkustaja viihtyisikin autokannen alapuolella hyvin.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Mika Honkonen - 12.09.2022, 21:05:50
Postimees lehdestä kopioitu:

https://investor.postimees.ee/7603485/tallink-sai-kanada-firmaga-tehingu-tehtud#_ga=2.113751812.221256535.1663004992-268139453.1663004990

Tallink-konsernin tytäryhtiö Baltic SF IX Ltd. ja kanadalainen valtionyhtiö Marine Atlantic Inc. on päässyt sopimukseen matkustaja-aluksen Atlantic Vision (entinen Superfast IX) charter-sopimuksen jatkamisesta 18 kuukaudella toukokuuhun 2024 saakka, yhtiö ilmoitti pörssille.

Lisäksi kanadalaiselle yhtiölle annetaan mahdollisuus jatkaa sopimusta 12 kuukaudella.

Laiva on vuokrattu pitkään, 14.11.2008 lähtien.

Ihmetyttää tuossa vuokra-ajan  pituus. Luulisi että se ois pidempi. Vai onko tällä haettu mahdollisuutta uusiin hintasopimuksiin?

Toinen mitä olen ihmetellyt niin regal star on vähän aikaa jo liikennöinyt vanhasta satamasta. Kuitenkin muuga näyttää hiljaiselta. No juuri huomasin että nyt oli ajellut kapelskariin. Onkohan tämä väliaikaista vai onko tll-vss lopetettu
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Sven Liljeström - 13.09.2022, 08:49:15
Tietämättä rahtaussopimuksen yksityiskohtia, siis päivävuokraa ja muita aluksen käyttöön
liittyviä sopimusehtoja, on sitä ulkopuolisen vaikea arvioida. Aluksesta maksettavat
päivävuokrat, tekevät varovastikin laskettuna 14 vuoden aikana melkoisen summan.
Joku kysyy, eikö kanadalaisten olisi kannattanut ostaa alusta jo v. 2008 ?!
Alus ei ehkä silloin olisi ollut kaupan tai sen "hintalappu" olisi ollut korkea.
Nyt mennään puolin sun toisin taas 18kk lisää, jolloin omistajaosapuoli hetken voi
hengähtää..
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Ilves Valta - 13.09.2022, 10:11:23
Atlantic Visionin rahtausta on siis jatkettu siihen asti, että Marine Atlanticin Stenalta tilaama, heidän liikenteeseensä räätälöity E-Flexer valmistuu. Tähänkin asti vuokrausta on jostain syystä jatkettu aina 12 kk pätkissä, mutta en tosiaankaan tiedä miksi.

Joka tapauksessa on siis ihan mahdollista, että 2024 kesäkaudella näemme Atlantic Visionin takaisin Itämerellä Tallinkin omassa laivastossa. Laivaahan on visioissa soviteltu Vuosaari–Muugalle, Paldiski–Kapellskärille ja jopa Turkuun Galaxyn korvaajaksi. (Ei tosin liene ihan mahdoton ajatus, että Marine Atlantic jatkaisi rahtausta senkin jälkeen ja sen sijaan myisi 10 vuotta vanhemman Leif Ericsonin).
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 18.09.2022, 01:47:34
Silja Europa on vihdoin lähtenyt Tallinnasta lauantaina illalla määränpäänään Rotterdam.

EDIT 1: Tuttuun tapaan Öresundista kulki, Skagen ohitettu maanantaina iltapäivällä.

EDIT 2: Määränpää päivittynyt merellä oikeaksi eli Amsterdamin alueen Velseniksi.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 24.09.2022, 15:07:57
EDIT 2: Määränpää päivittynyt merellä oikeaksi eli Amsterdamin alueen Velseniksi.
Galaxy painelee perässä kohti Amsterdamia tuttua reittiä Öresundin kautta. Skagenin ohittivat tänään aamupäivällä.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Hannu Sarell - 24.09.2022, 20:03:53
Vähenee laivat, kun noiden lisäksi lähti Amorella Viikingiltä. Mariella lähti viime vuonna. Viking Glory tosin tuli liikenteeseen. Mutta seisooko ainakin Isabelle Tallinnassa töitä vailla?
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Ilves Valta - 24.09.2022, 23:25:43
Mutta seisooko ainakin Isabelle Tallinnassa töitä vailla?
Ei töitä vailla vaan rahdattuna Viron valtiolle Ukrainasta tulevien pakolaisten majoitukseen huhtikuusta lähtien.
Otsikko: Vs: Tallinkin laivavuokrauksia
Kirjoitti: Tauno Hermola - 27.10.2022, 15:44:19
Ilmeisesti vuokraus kannattaa. Navigator kirjoittaa:

Lainaus
   
Tallinkilla paras vuosineljännes sitten vuoden 2019 – alusten vuokratuloista uusi tulovirta.
   
Toimitusjohtaja Paavo Nõgene: "Tulos alkaa vihdoin muistuttaa sitä, mihin olimme tottuneet ennen koronapandemiaa"