Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen tänään kello 00:45:15 »
Ainakin sen verran päivitetty aikatauluja ettei Rosella muutenkaan liikkuisi kuin vasta viimeinen päivä maaliskuuta kun liikenne loppuu 8.1.
2
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Lahti 07.12.2022, 13:21:41  »
Ylen artikkelissa Vikingin tiedottaja ampuu alas huhun, jonka mukaan XPRS siirrettäisiin Ahvenanmaalle. Johannan Boijer-Svahnströmin mukaan laiva jatkaa Helsingin ja Tallinnan välillä. Rosellan myyntiä hän ei kommentoi.

– Ett rykte jag ändå kan skjuta ner är att XPRS skulle flyttas till Åland, och trafikera linjen Mariehamn-Kapellskär. Det kommer hon inte göra, hon kommer fortsätta åka mellan Helsingfors och Tallinn, säger Boijer-Svahnström.
3
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 07.12.2022, 12:14:45  »
Ruotsi-Ahvenanmaa liikenne on oikeasti aika kinkkinen suunniteltava, jossa on monta palikkaa eli nousevat korot, Ruotsissakin ainakin arkena liikkuvat Cinderellalla suuret ikäluokat (Ruotsissa tosin eivät toki demografisesti yhtä merkittävästi suuremmat ikäluokat kuin Suomessa) eli ikääntyvät ja kuoleman tai sairastumisen kautta poistuvat (vrt. Birger Jarl/Baltic Star liikenteen nopea tuho), Turun/Hgin laivojen imu ohi Ahvenanmaan, Birkan lopetus ja Ahvenanmaan houkuttelevuus matkakohteena (millä ei esim. Cinderellan suhteen juuri merkitystä nykyisellä aikataululla).

Eli miten hoidetaan risteilyliikenne mahdollisesti Birkalla ja/tai Cinderellalla ja toisaalta muu matkustus Eckerön ja VL:n kesken, jos yhteistyöhön päädytään/päästään.

Onko esimerkiksi järkevää vihdoinkin rakentaa rumentavat sponsonit Cinderellaan ja nostaa autokansikapasitetti maksimiin (+muut vaadittvat muutokset?) ja asettaa toiseksi laivaksi Hki-Sto?
Tässä kuviossa vuokrattaisiin Birka lyhytristeilyihin, jos se järkevällä hinnalla saataisiin?

VL on kertonut tämän talvikauden jälkeen tekevänsä päätöksiä Helsinki-Tukholma linja suhteen.

ADCC voisi kokeilla leasattuna pariksi vuodeksi, jos löydettäisiin satamat, joilla imeä sekä Rosellan että Eckerön matkustajat. Ostaa sitä tuskin kannattaa kokeilematta todellista vetovoimaa.

Hiukan vaikea kuitenkaan hahmottaa ulkopuolelta todellista tilaa ja tahtotilaa.
4
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 07.12.2022, 11:51:26  »

Mahdollistaisiko sitten jonkun sorttinen VL/Eckerö liikenteen yhteistyö uudemman aluksen hankinnan ja mistä satamista liikennöintiä harjoitettaisiin ? Eckerön nykyinen alus on 1979 rakennettu ja lienee 2020-luvun asia tehdä ratkaisuja?


Näin oletan käyvän, että yhteistyöhön/fuusioon tuo menee ja sinne hankitaan joko tuo vanha ADCC tai tilataan jostain Xiamenistä uusi ainoaksi laivaksi.
Eckerö-Grisslehamn taitaisi olla lyhyempi väli, mutta Maarianhaminassa ja Kapellskärissä olisi muutakin liikennettä ja voisiko olla halvempaa liikennöidä?
5
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 07.12.2022, 11:40:11  »
Kunhan nyt pohdin aiemmin itse ääneen, että josko tuossa Eckerö/Viking yhteistyössä tai mahdollisessa fuusiossa pitäisi Helsinki-Tallinnaa liikennöidä "saman katon alla" niin ehkä laivat pitäisi olla saman lipun alla. Oisin vakioveikannut Finlandiaa mieluummin Viron lipun alle, mutta onneksi näin päin.

Tietysti pieni mahdollisuus, että XPRS menee Rosellan tilalle, mutta eikö Viking Eckerön osaomistajana mieluummin haluaisi, että kovempi kisa Helsinki-Tallinna reitillä ja Ahvenanmeren liikenne menisi m/s Eckerölle. (Saattaako se siirtyä kenties Maarianhamina-Kapellskär reitille).

6
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 07.12.2022, 11:35:00  »
ADCC tilalle? ;D Senhän tiedetään tulevan myyntiin. Kanadan valtiolle on tulossa kaksi uudisrakennetta, Madeleine II on vain tilapäisratkaisu.

Jos jopa vuosikymmeniä sitten kuoletetun Rosellan liikenne Ahvenanmerellä on tappiollista, niin kalliimmalla (=velaksi hankittavalla aluksella) tuskin saavutetaan ainakaan Kapellskäristä sellaista volyymin kasvua jolla kalliimpi alus kuoletettaisiin ja tehtäisiin voittoa. Ruotsiin ja Suomeen povataan lamaa ja korot ovat yhä nousussa. Vaikka henkisesti Ahvenanmaa-Ruotsi liikenne VL:lle tärkeää onkin, niin euro konsultoi nyt lopettamaan ko. liikenteen.

Mahdollistaisiko sitten jonkun sorttinen VL/Eckerö liikenteen yhteistyö uudemman aluksen hankinnan ja mistä satamista liikennöintiä harjoitettaisiin ? Eckerön nykyinen alus on 1979 rakennettu ja lienee 2020-luvun asia tehdä ratkaisuja?

XRPS;n suhteenhan VL sai merkittävästi Tallinkia kalliimman TESsin aikaiseksi EMSAn kanssa (muistaakseni 32% ?) ja puuttuva "nettopalkkajärjestelmä" (jota Suomessa jostain syystä kutsutaan tueksi) eivät kaiketi tee Viron lipusta erityisen halpaa VL.lle. "Viron merimiesten ammattiliitosta EMSA:sta vahvistetaan, että laivalla on ongelmia johtamisen ja työilmapiirin kanssa." Tässä lienee kyse ongelmista joiden hallinta on ollut rekryfirman kanssa hankalaa ja sekin osasyy liputukseen?
7
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Lasse Mäkinen 07.12.2022, 11:09:59  »
Viking liputtaa XPRS:n Suomeen. Liittynee ilmeisesti Rosellan myyntispekulaatioihin, Rosellan henkilökuntaa siirtynee XPRS:lle..?

"Viking Line Abp on päättänyt rekisteröidä matkustaja-aluksensa Viking XPRS:n Suomen alusrekisteriin. Liikennöinnin vuonna 2008 aloittanut alus on ollut rekisteröitynä Viroon vuodesta 2014.
Päätös rekisteröidä alus Suomeen perustuu siihen, että varustamo haluaa helpottaa henkilökunnan rekrytointia ja hallinnoida kaikkea henkilöstöä itse ilman välikäsiä. Tavoitteena on saada lippuvaltion vaihtaminen toteutettua vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana.
Viking Line tulee julistamaan kaikki Viking XPRS:n tehtävät haettavaksi Suomen lipun alla tietyin harvoin poikkeuksin. Tehtäviin voivat hakea sekä aluksen nykyiset työntekijät (noin 175 henkilöä) että varustamon muilla Suomen lipun alla purjehtivilla aluksilla työskentelevät. "

https://www.vikingline.com/fi/lehdistohuone/FBF928E212FC6FDA
8
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Kimmo Rantanen 07.12.2022, 11:02:55  »
Liittyisikö jonkinlaiseen suunnitelmaan yhdistää Ahvenanmaan ja Ruotsin välinen liikenne...? Vain Eckerö jatkaisi osakekauppojen myötä ja Rosella olisi tarpeeton...? Muutenhan yhteyksiä on Finnlinesilla Kapellskäriin, Viikkarilla ja Siljalla Tukholmaan...
10
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 06.12.2022, 16:53:40  »
ADCC tilalle? ;D Senhän tiedetään tulevan myyntiin. Kanadan valtiolle on tulossa kaksi uudisrakennetta, Madeleine II on vain tilapäisratkaisu.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10