Tallinkin alusten telakoinnit

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 26.02.2007, 15:49:57

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Näyttääpä Isabelle paraikaa tekevän lähtöä Luonnonmaan telakalta. Ei ainakaan Naantalin sataman webcamissa näyttäisi juurikaan muuttuneen ainakaan väritykseltään.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Eerik Vilenius

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 10.04.2014, 19:44:32
Näyttääpä Isabelle paraikaa tekevän lähtöä Luonnonmaan telakalta. Ei ainakaan Naantalin sataman webcamissa näyttäisi juurikaan muuttuneen ainakaan väritykseltään.

Taitaa enteillä sitä, ettei kyseinen laiva ole pitkään Tallinkilla. Pitkäaikaisen laivan ulkoasun eteen nähtäisiin edes vähän vaivaa.

Pete Lehto

Lainaus käyttäjältä: Eerik Vilenius - 12.04.2014, 15:20:42
Taitaa enteillä sitä, ettei kyseinen laiva ole pitkään Tallinkilla. Pitkäaikaisen laivan ulkoasun eteen nähtäisiin edes vähän vaivaa.

Toisaalta, nythän laiva on niin Latvian väreissä kuin vain voi olla, eikä laivan reitillä tule muita samanvärisiä vastaan kuin Tukholmaan saapuessa.

Joonas Kortelainen

#48
Lainaus käyttäjältä: Pete Lehto - 12.04.2014, 18:47:36
Toisaalta, nythän laiva on niin Latvian väreissä kuin vain voi olla, eikä laivan reitillä tule muita samanvärisiä vastaan kuin Tukholmaan saapuessa.

Tuli mieleen tuosta värityskeskustelusta muualla. Nythän Isabelle on kesän jälkeen saanut vielä lisää punaista runkoonsa, ihmeellisesti esim. yksi ovi 7 kannella ja perän yökerhon ikkunoiden ympärys on muuttunut punaiseksi. Mene ja tiedä mitä tuolla sitten haetaan. Lisäksi keulassa on pieni Tallink-merkki valkoisella. Jotenkin tuntuu, ettei tuokaan taida kovin kauaa Tallinkin laivastossa olla.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125767

Samaan aikaan mielestäni Victorian uusi Tallink-logo istuu paljon paremmin kuin Romantikan vanha. Romantika on myös saanut tuon Tallink-logon keulaansa loppukesän aikana, mutta mitään muuta sille ei ole Tallinnan linjalle siirtämisen jälkeen tehty.

Victoria 11.6.14
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125770
Romantika 10.6.14
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125768

Vastaavasti voisi toivoa, että myös Baltic Queenin logo uudistettaisiin, esimerkiksi seuraavan telakoinnin myötä. Kauppatilaa pitäisi myös saada lisää, jos on tarkoitus tuo Helsingin reitillä pitää, puhumattakaan jos on vielä suunnitteilla jotain ajatuksia Turun reitistä. Itse en kyllä jaksa jälkimmäiseen uskoa, ero Galaxyyn on kuitenkin niin pieni. BQ:n paikka olisi mahdollisesti edelleen Tallinnan ja Tukholman välillä. Kaikkiin em. voisi muuten Siljan uusi logo sopia myös melko nätisti.
Tässä vielä Tukholman reitillä 10.6.14
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125773

Liittyen Turun linjan tulevaisuudesta keskusteluun, tuli mieleen edellisellä päiväristeilyllä Tallinkin nopeilla, että minkähänlainen homma olisi muokata jompikumpi päiväpendelöijistä Turun reitille sopivaksi? Tai olisiko se yleensäkään tehtävissä? Superstaria muistaakseni huhuiltiin alunperin tilattavaksi sisarineen juuri joko Turun liikenteeseen tai Saksan reitille, siis ennen kuin Tallink osti sekä Superfastit että Siljan. Joka tapauksessa molempien väritys alkaa olla vähän nähty. Itse asiassa mielenkiintoista, että ramppikorjauksien yhteydessä keväällä Starin logoa ei vaihdettu uuteen. Voiko olla jotain suurempaa suunnitteilla seuraavan pidemmän telakoinnin yhteydessä? Molemmat saisi mielestäni nätisti modernisoitua siten, että keulaan jäisi nykyisen väriset "aallot", Superstariin vaikka nuo nykyiset ja muu runko valkoiseksi, kansirakennelma ja skorsteeni nykyiselleen, uusi logo ja ehkäpä nykyistä suurempi? Stariin muuten samat, mutta yläkansien raidat pois ja joku kuvio tuolla mintunvihreällä keulaan, muuten valkoinen ja suurempi logo. Mitä sanotte?

Star 9.7.14
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125776
Superstar 17.7.14
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2125777

Mikko-Oskari Koski

#49
Turunlinjan ongelma pika-alusten osalta on pitkä saaristotaival, jossa kovin suuria nopeuksia ei voi käyttää. Vaikka sitä ei rajoituksin olisikaan säädetty, sanelee kipparin järki sen, ettei saaristossa ajella urku auki. Jo vastaantulevaa liikennettä ahtaissa väylissä on liian paljon, puhumattakaan avomeriliikenteeseen suunniteltujen alusten nostamista aallokoista.
Ajatus päivässä Turusta Kapellskäriin ja takaisin ajavasta aluksesta olisi ehdottomasti kannatettava, mutta Tallinkilla tuskin intressejä moiseen löytyy (epäilen kyllä, ettei löydy Vikingillä, Finnlinesilla eikä Eckerölläkään). Matka kestää yhteen suuntaan noin 7 tuntia (Långnäsin kautta), joten päiväristeilyn kesto olisi harmillisen pitkä. Mutta tarvematkustusta tuollainen epäilemättä palvelisi nykyisiä risteilypainotteisia vuoroja paremmin.

Superstar oli muistaakseni alunperin ajateltu Saksan liikenteeseen, mutta suunnitelmat muuttuivat, kun Tallink aloitti Superfast-sekoilunsa. Onneksi laiva ei tuolloin ollut vielä ihan valmis, joten 6.kansi voitiin, toisin kuin alustyypin pohjaratkaisussa, rakentaa päivälauttastandardien mukaiseksi. Nyt, kun tarpeettoman kevyesti tältä osin rempattu Finlandia on samalla linjalla, voi hyvin huomata, miten pienet erot voivat vaikuttaa käytännön tasolla. Superstarin 6.kannella on oleskelutiloja parin tunnin matkan tarpeisiin ja kunnollisen kokoiset kaupat, Finlandialla ei.

Vaikka Tallinkin alussijoittelu välillä tuntuu jopa niin sanotun järjen vastaiselta, olisi aika omituista vekslata TLL-STO-linjalle jälleen kaksi ratkaisevasti toisistaan eroavaa alusta. Tuota linjaa operoidaan tasarytmisesti, joten ainoa kaksikko, joka siihen varustamon flotasta sopii, on Romsku ja Vickan.
Galaxyn ja BQ:n päittäinvaihtoa taas puolustaisi kaksi faktaa, joista toinen konetehollinen, eli BQ parin lisäsolmunsa ansiosta saattaisi kyetä nykyistä pidempiin satama-aikoihin ja toinen imagollinen, sillä Baltic-kuninkaallisten alusten samalla linjalla olo mahdollistaisi vakituisten huoltopäivien kera mahdollisuuden kierrättää kumpaakin kaikilla reitin lähdöillä. Galaxy taas on niin persoonallinen tapaus, ettei asiakkaan kannalta oikeastaan ole väliä sillä, pidetäänkö sitä Tallinkina vai Siljana.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko Valli

M/S BALTIC PRINCESS EI LIIKENNÖI 23.10.2014 TURUSTA EIKÄ 24.10.2014 TUKHOLMASTA TEKNISISTÄ SYISTÄ

Onko normaali huolto vai jotakin muuta?

Pasi Laakso

Päivän Turun Sanomat kertoo syystä näin:

LainaaHuollon syyksi Tallink Silja kertoi teknisen vian.

– En itse asiassa tiedä vian laatua sen tarkemmin, mutta vika ei vaatinut telakointia, vaan laiva huolletaan satama-altaassa, kertoo Tallink Siljan viestintäasiantuntija Sari Sillman.

Sillmanin mukaan tekninen vika huomattiin jo keskiviikkona, mutta keskiviikkoillan lähtöä ei sen vuoksi peruttu.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/691802/Baltic+Princess+palaa+liikenteeseen

Sami Tikkanen

Wtf. Meneeköhän Queen telakalle tammikuussa kun viihdekalenteri ilmoittaa dockia ajalle 12.-21.1.2015..? varaussysteemikin näyttää tuolle ajalle "harmaata" eli ei varattavissa. Mutta kuitenkin NRJ ilmoitti vastikään että seuraava Extravadance-risteily olis 17.1.. hmm. Tiedä sitten onko heillä ajankohtaista tietoa tai jos tuo telakointi varmistui vasta näinä päivinä.

Pasi Laakso

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 15.11.2014, 00:52:05
Wtf. Meneeköhän Queen telakalle tammikuussa kun viihdekalenteri ilmoittaa dockia ajalle 12.-21.1.2015..? varaussysteemikin näyttää tuolle ajalle "harmaata" eli ei varattavissa.

Kyllä tuo löytyy ihan BQ:n aikataulun poikkeuspäivistäkin; huoltopäivät 11. - 21. tammikuuta.

http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/aikataulut-helsinki-tallinna

(tuon sivun alaosassa)


Timo Toivonen

Lainaus käyttäjältä: Pasi Laakso - 15.11.2014, 07:54:02
Kyllä tuo löytyy ihan BQ:n aikataulun poikkeuspäivistäkin; huoltopäivät 11. - 21. tammikuuta.

Taitaa BQ kokea noiden huoltopäivien aikana suht samanmoisen uudistuksen kuin sisarensakin. Ainakin Fashion Street -myymälä on näemmä luvassa.
"Tere tulemast Titanicule!"

Sami Penttilä

#55
Nyt oli BQ jo muutoksen tuulet menossa:
-Tango lounge oli muutettu iskelmä baariksi.
-Sevilla Bar oli pressujen takana, kovasti oli työn ääntä ilmasssa.
-Kids shop oli työmaana ja reissun aikana siihen jo uusi väliseinä tuli, joka erotti Boutique kaupan.

( tuopin hinta noussut 4.90 -> 5.90 )

Toni Ohvo

Lainaus käyttäjältä: Sami Penttilä - 06.01.2015, 20:30:11
Nyt oli BQ jo muutoksen tuulet menossa:
-Tango lounge oli muutettu iskelmä baariksi.
-Sevilla Bar oli pressujen takana, kovasti oli työn ääntä ilmasssa.
-Kids shop oli työmaana ja reissun aikana siihen jo uusi väliseinä tuli, joka erotti Boutique kaupan.

( tuopin hinta noussut 4.90 -> 5.90 )

Oikeastaan, jo viime kuun puolen välin aikoihin Tango Lounge oli Iskelmäbaariksi muuttunut. Työt näemmä on liikenteessä ollessa jo hyvissä ajoin aloitettu.

Viimeisimmällä reissulla BQ:lla kuulin, että myös Starlight Palace tulee saamaan hieman ilmeen ehostusta BP:n tavoin, ainakin tekniikan osalta.

Mika Blomberg

Ei tuosta Baltic Queenista kunnon laivaa saa tekemälläkään, tai ainahan saa, mutta silloin pitäisi laittaa kunnon remontti päälle, muoviset hyttikäytävät ja hytit uusia, halvat venäläisen oloiset materiaalit yökerhosta ym. juottoloista uusia jne. Onnettoman pieni disco pois, ja Romantikan tapainen pieni saunaosasto sinne, toisaalta sitten taas menetettäisiin kiva saunaosasto, joka taitaa olla Baltic Queenin ainoa ilon aihe, ja koko Galaxy seuraajan. Vaikka Vikingin esim. Helsinki Tukholma laivat ovat ikivanhoja, on niissä kyllä paljon enemmän ikkunapinta-alaa kun tässä, ja se ei ole mikään urbaanilegenda, vaan totta, ei tarvitse kun katsoa esimerkiksi buffet ikkunoita. Ei ihme että Vikingillä on Turussa melkein 60 % markkinaosuus, näille Galaxy luokan muovilaivoille nyt pärjäisi vaikka vanhat Finlandia / Silvia regina ;D

Jon Frelander

Jaaha tällänen ilmotus et Baltic princess olisi huoltotöiden takia poissa jonkun aikaa liikenteestä. Eli siis ajalla 25.1-5.2.2015 Ni onko nyt niin, että toi laiva on ihan paska, kun se kokoajan on huoltojen takia poissa liikenteestä? Eikö Tallink(Sillink) saa sitä toimimaan? Eihän siitä kauaa ole kun se oli vaihdelaatikko-ongelmien takia poissa liikenteestä. Miksei Galaxy reistale noin paljoa, vaikka samanlainen alus sekin on. Tallinkin kannattais korvata kyseinen romu Baltic Queenilla, kun se selvästikkin kestää paremmin. :D

Joonas Pio

Saman (Ruotsin Tallink Siljan) sivun: http://www.tallinksilja.com/sv/web/se/trafikinformation mukaan myös Romantika on kunnossapitotöiden vuoksi pois liikenteestä, aikavälillä 30.1.-6.2. Tietäneekö tämä ainakin Tallinkin uutta logoa kylkeen?