Kirjoittaja Aihe: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta  (Luettu 191357 kertaa)

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5361
Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Vastaus #165 : 06.06.2022, 15:42:21 »
Nyt myös Finneco III on luovutettu:

"06.06.2022Mediatiedotteet
Kolmas hybridiroro-alus luovutettu Finnlinesille
Finnlines Oyj                                         Lehdistötiedote, Helsinki, 6.6.2022

Kolmas hybridiroro-alus luovutettu Finnlinesille

Eco-luokan kolmen roro-aluksen viimeinen alus, Finneco III, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 6.6.2022. Finneco III aloittaa liikennöinnin Finnlinesin Biskajan liikenteessä, jonne se siirtyy sisarlaivojensa, Finneco I:n ja II:n pariksi.

Eco-luokan kolmen roro-aluksen viimeinen, Finneco III, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 6.6.2022. Sarjan ensimmäinen laiva, Finneco I, luovutettiin 28.4.2022 ja toinen, Finneco II, 30.5.2022."


Koko tiedote:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/kolmas-hybridiroro-alus-luovutettu-finnlinesille

Tällä välin Finneco I määränpää on päivittynyt Zeebrüggeksi, alustava ETA sunnuntaina illaksi.
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2293
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Vastaus #166 : 17.06.2022, 13:46:09 »
Äskettäin luovutettu Finneco II on lähtenyt perjantaina Kiinasta kohti Etelä-Korean Busania; kun taas Finneco I odottelee jo pääsyä Suezin kanavalle.

Finneco II palasi I:n tavoin Koreasta vielä Kiinaan, Yantaihin. Se lähti eilen kohti Singaporea. Samalla Finneco I on matkalla Antwerpenista Travemündeen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5361
Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Vastaus #167 : 17.06.2022, 15:01:44 »
Finnlines tiedottaakin sopivasti Eco järjestysnumeroiden liikenteen aloittamisesta:

"Finnlines logo

17.06.2022
LEHDISTÖTIEDOTE
Finnlinesin laivasto kasvaa ja palvelut laajenevat
Finnlines lisää meriyhteyksiä Suomen, Manner-Euroopan ja Espanjan välillä tuomalla liikenteeseen Eco-luokan hybridiroroaluksia. Lisäksi yhtiö avaa reitin Irlannin ja Belgian välille.

Finnlines laajentaa palvelujaan vastatakseen asiakkaiden lisääntyneeseen kysyntään. Uusin laiva, Finneco I, alkaa liikennöidä reitillä Bilbao–Zeebrugge/Antwerpen–Travemünde–Helsinki/Kotka–Paldiski. Ensimmäinen satamakäynti oli Antwerpenissä 16.6.2022 ja seuraava on Helsingissä 20.6.2022. Finneco II:n odotetaan aloittavan liikenteessä viikolla 28 and Finneco III:n viikolla 29.

Kussakin Eco-luokan aluksessa on rahdille 5 800 kaistametriä, joka tarkoittaa että käytännössä voidaan kuljettaa noin 400 perävaunua. Verrattuna nykyisin Itämeri–Pohjanmeri–Biskaja-linjalla kulkeviin suurimpiin aluksiin kapasiteetti kasvaa lähes 40 %. Päästöjen vähentämiseksi aluksissa on uutta edistyksellistä tekniikkaa, kuten ilmavoitelujärjestelmä, suuritehoiset akkuyksiköt ja aurinkopaneelit. Eco-sarjan alukset liikennöivät Suomen lipun alla.

Uudet hybridialukset tuovat asiakkaille monia etuja, kuten nopean ja tehokkaan lastauksen ja purkauksen. Alukset voivat kuljettaa monentyyppistä rahtia, sekä korkeita ja painavia että pitkiä ja leveitä yksiköitä.  Nostettava lastikansi mahdollistaa jopa 7 metriä korkeiden yksiköiden lastaamisen."


Lisäksi heinäkuun loppupuolella Finnlines avaa uuden reitin Zeebrüggestä Irlannin Rosslareen siirtäen samalla Finnpulpin tuolle reitille. Mitä ilmeisimmin jokin Ecojen korvaamista Finnbreezeistä siirretään Finnpulpin nykyiselle reitille Helsingistä Travemündeen ja Aarhusiin.

https://www.finnlines.com/fi/news-and-press-releases/finnlinesin-laivasto-kasvaa-ja-palvelut-laajenevat/

https://www.finnlines.com/fi/news-and-press-releases/finnlines-avaa-uuden-linjan-vastaa-markkinoiden-kysyntaan/

EDIT: Finneco I ohitti Skagenin ensimmäistä kertaa perjantaina loppuillasta klo 23 kieppeillä.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2022, 22:48:15 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5361
Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Vastaus #168 : 23.06.2022, 12:39:12 »
Mielenkiintoisia taustatietoja Eco-luokan aluksista uudessa SMU artikkelissa:

https://www.smu.fi/merimiesuutiset/finnlinesin-ekologinen-uudisrakennus-finneco-i-on-itameren-valtavin-lastialus/

EDIT: Finnlinesin aikataulujen perusteella Finneco II lastaisi Kotkassa 22. heinäkuuta korvaten Finnbreezen, joka mitä ilmeisimmin olisi siirtymässä Finnpulpin tilalle Helsinki-Travemünde-Aarhus -reitille.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2022, 22:45:03 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Honkala

  • Maakrapu
  • Viestejä: 6
Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Vastaus #169 : 14.07.2022, 17:15:26 »
Finneco 2 FinVSS tiistaina 19.7

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5361
Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Vastaus #170 : 18.07.2022, 15:33:45 »
Finneco 2 FinVSS tiistaina 19.7
Finneco II myöhästyi hieman Zeebrüggessä, minkä vuoksi matkaa suoraan Vuosaareen tämänhetkisellä ETA:lla keskiviikkoaamuksi. Se muuten ohitti tänään iltapäivällä neljän aikoihin Skagenin ja saapuu täten illalla Itämerelle ensimmäistä kertaa.

Finneco III taasen saapuu viikolla Zeebrüggeen.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2022, 16:16:14 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5361
Vs: Grimaldi tilaamassa Finnlinesille roroja Kiinasta
« Vastaus #171 : 21.08.2022, 00:05:37 »
Finneco I käy jostain syystä syyskuun alussa neljä kertaa Hangossa Rostockin reitillä, ja sillä välin Finnsun tuuraa sitä Pohjanmeren ja Biskajan reitillä yhden matkan verran.
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Sven Liljeström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 101
Kolmen Finnecon tuoma kapasiteetin lisäys.
« Vastaus #172 : 26.09.2022, 12:03:06 »
Pääsin tutustumaan alukseen viime tiistaina.
Jäi vain mietityttämään, että mitkä nykyiset alukset rahdataan halukkaille
ja mistä sanamukaisesti luovutaan?
Yleensä omistaja on siirtänyt laivoja muille liikennealueille.

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5361
Vs: Kolmen Finnecon tuoma kapasiteetin lisäys.
« Vastaus #173 : 26.09.2022, 12:10:42 »
Finnsun on siirretty uudelle Finnlinesin Zeebrügge-Rosslare -reitille, ja Finnmerchant on bareboat-rahdattu hollantilaisten sotilaskuljetuksiin, sekä Finnmaster jo mainitusti siirretty Grimaldin omaan liikenteeseen Välimerelle. Muita laivoja on siirrelty reiteiltä toisille.

Yhdistin aikaisempaan ketjuun. -Tuomas/Ylläpito
« Viimeksi muokattu: 26.09.2022, 20:54:36 kirjoittanut Tuomas Romu »
Copyright © 2022 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal: