Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#150
Aivan, mikäli Liikennevirasto haluaa yhdeksän murtajaa olisivat Fennica ja Nordica todennäköisimmin kahdeksas ja yhdeksäs, näin kirjoitti myös SST nyheterissään jokunen viikko takaperin. Uutta sopimusneuvottelua kehiin tai katse ulkomaille? Mene ja tiedä, aika näyttää...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#151
Kaluston uusimisesta YLE:

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/07/jaanmurtokalustoa_uusittava_lahivuosina_2735148.html

Huomioita:

"Liikenneviraston talvimerenkulun asiantuntija Ilmari Aron mukaan Voima on tarkoitus korvata uudella murtajalla tämän hallituskauden aikana."

Eli ehkä yksi uusi murtaja tällä nelivuotiskaudella?

"Yksi perinteinen murtaja maksaa noin 100 miljoonaa euroa ja monitoimialukset vielä hieman enemmän."

Virolaisten mukaan perinteinen (vuonna 2009) noin 60 miljoonaa ja monitoiminen 130 miljoonaa (Botnican kokoluokassa). Haiskahtaa että monitoimiviruksesta ei olla päästy eroon ja rehellistä laskelmaa ei edes koiteta saada aikaiseksi.

http://www.postimees.ee/33146/podur-tarmo-ootab-tulutult-nooremaid-appi/

"Sama lihtne on konks asja juures: niisugused uhked lisavõimalused kergitavad laeva umbes 1,1 miljardi kroonise hinna 2,5 miljardile kroonile. Ning laev peaks justkui aasta läbi Eesti vetes viibima."

Hieman enemmän? 2,5 kertainen hinta moulinex vs. perinteinen?

"Murtajat hankitaan useimmiten osakeyhtiömallilla. Silloin osakeyhtiö hankkii laivat ja vuokraa niiden käytön valtiolle. Valtion täytyy olla etukäteen sitoutunut kaluston pitkäaikaiseen vuokraamiseen, että hankinta voidaan tehdä."

Arctianhan piti omalla tulovirrallaan rahoittaa hankinnat.

Mistään ei olla mitään opittu ja päätä on tarkoitus hakata vuonon kylkeen jatkossakin?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#152
Aiheesta oli artikkeli Logistiikka-lehdessä (4/2011), josta seuraavat lainaukset:

"Pohjanlahden perukoilla tarvitaan menneen talven kaltaisissa oloissa raskaan luokan murtajia."

"Liikenneviraston asettama palvelutason edellytys uusilta jäänmurtajilta on, että kaikkialla Itämerellä jäätä pitää pystyä murtamaan - 10 solmun nopeudella.
- Kun jäänmurtajien lukumäärä on rajallinen, niin tehoja on löydyttävä. Murtajilla täytyy olla konetehoa ja painoa niin, että jää murtuu niiden massan alla ja avustus sujuu, Aro painottaa."

"Lähes kaikki nykyiset jäänmurtajat vanhenevat samaan aikaan 2020-luvulla."

"- Jäänmurron kustannukset pyritään pitämään alhaalla eri tavoin. Olemme muun muassa pohtineet, että hankkisimme monitoimialusten sijasta perinteisiä jäänmurtajia. Ovathan ne hinnaltaankin edullisempia kuin monitoimialukset ja lisäksi ne selviävät yhdellä miehityksellä." (Aro)


Artikkelissa mainitaan myös, että Ruotsin jäänmurtajat ikääntyvät samaa tahtia Suomalaisten kanssa. Mahtaisikohan tuosta lohjeta yhteistyöhanke ja tilauksia esimerkiksi Helsingin telakalle?

Tiedän eräiden tahojen myhäilevän tyytyväisenä aina, kun puhutaan "perinteisistä jäänmurtajista", mutta itse en näkisi mahdottomana ajatuksena esimerkisi öljyntorjuntakaluston sijoittamista kesällä Suomenlahden satamissa talvehtiville murtajille. Niiden olemassaolo ei heikennä alusten jäänmurtokykyä, mutta tarvittaessa kuluja saataisiin katettua esimerkiksi vuokraamalla aluksia EMSA:lle tai nyhtämällä öljy-yhtiöiltä suojelurahoja...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Niin perinteisen "monitoimisuudella" on sivuvaikutuksia kuten murtokyvyn heikentyminen ja kustannusten nousu.

Ohjeeksi suunnitteluun laittaisin neljä potkuria ja jyrkän jäänmurtajakeulan.

Kansainvälinen liikenne luo kustannuksia kuten ISPS (todistukset, vartiointi yms.) ja kotimaan liikenteen murtajalla ei tarvitse olla ISPS-todistusta.
Samoin tehokas öljyntorjunta edellyttää kaiketi DP-laitteistoa (joskaan ei välttämättä DP-II:sta), jonka hankinta ja etenkin ylläpito maksaa maltaita.
Edelleen öljyntorjunta edellyttänee 1:1 vuorottelua vs. perinnemurtajan 2:1 tai 3:1 vuorottelu (F-shipin mukaan halvimman monitoimisen miehityskustannuksen on yli tuplat verratan kalleimpaan perinteiseen).Luokituksessa perinteineen kotimaan liikenteen murtaja lienee halvempi MKL:n luokassa (Trafi?) kuin esim. DNV luokassa.


Arctian "murtomonopoli" tuskin lienee kiveen hakattu ja Oden / Zeus-rahtaus lienee merkki siitä että jos Arctia ei ymmärrä rakennuttaa Liikennevirastolle kelpaavaa murtajaa, niin LV vuokraa sen muulta varustamolta. Transatlanticin "Alaskanmurtajilla" lienee paikkansa Itämerellä tilauksen joskus toteutuessa.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Kuin tilauksesta Arctialle:

vta.ee:

"Merenkulkulaitos ilmoitti Suomen ja Pärnu ja Riianlahden varujäämurdja julkiset hankinnat
18.07.2011
V eeteede Ammatti julisti hankinnat varujäämurdjate varausta Suomi ja Pärnu ja Liivin lahdelle tulevalle jäämurdehooajaks. Hankinta tarjousten jättämisen määräaika on 8. syyskuuta.

Suomenlahden varujäämurdja tehtävänä on jäänmurtopalveluista tarjoaminen alusten ja laevakaravanide auttamisessa Muugan satamaan Tallinnan lahden satamiin, Kopli lahden satamiin, Paldiskin lahden satamiin, Kundan satamaan ja Sillamäen satamaan saavuttaessa ja niistä satamista lähtiessä, mukaan lukien alusten hinaus jäässä. Varujäämurdjat tarvitaan vuosille 2011-2016.

Liivin ja Pärnun lahdelle haluaa merenkulkuhallinto löytää vedurlaeva yhdessä miehistöön jäämurdetööde varten seuraaville talveksi. Jäänmurtajan tehtävänä on alusten ja laevakaravanide auttaminen Pärnu satamaan saapuessa ja lähtiessä. Laiva on kyettävä muita aluksia jäissä hinattava. Molempien hankintojen osalta tarvitaan varujäämurdjaid kaudella 20. joulukuuta ja 20. huhtikuuta.
Merenkulkulaitoksen aluksista tarjoaa joka talvi Pärnu ja Riianlahdella Jäänmurtajapalvelut monikäyttöinen alus EVA-316. Varujäämurdja rahtaaminen on tarpeen ennakoimattomien tilanteiden varalta, että EVA-316 tarvitsee korvaamista koskevat erityisten tehtävien suorittamisessa. Jäämurdetööde varten Suomenlahdella on Merenkulkulaitoksen hallussa jäänmurtaja Tarmo, mutta tiukassa talvella ei riitä jäänmurtopalveluista osatamiseks tyydyttävällä tasolla."

Tarjoamaan moinitoimisia virolaisille. (Sorry google:n paikoin huono translaatio). Eikös PKL:n pitänyt hoitaa Pärnunlahti ensi talvenakin (siis alunperin)?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Mites nämä ruotsalaisten suunnitelmat etenee?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4158561

"Vanligtvis har isbrytare ledigt på sommaren men nu får isbrytarna Atle och Frej ny utrustning för att kunna klara tuffare utmaningar än hemma i Östersjön.
– Det finns stor efterfrågan på isgående fartyg i Arktis, säger Tomas Årnell som är rederichef på Sjöfartsverket och ansvarig för isbrytarna."

Kas kun kysyntä ei kohdistu Arctian kalustoon?

"Redan nästa sommar, 2011, ska Atle vara klar, Frej året därpå. Det är ganska små ändringar som krävs, främst ska de utrustas med bättre livräddningsbåtar. Hur mycket pengar de kommer att dra in till staten är oklart men enligt Sjöfartsverket tjänar Oden in 20 miljoner kronor netto under 2010. Men att hyra ut isbrytare kan vara kontroversiellt. I somras jobbade Oden med oljeletning i Arktis, och miljörörelsen var kritisk. Men det är kritik som Tomas Årnell tillbakavisar."

Mites "kananmunarunko" Pohjois-Atlantilla?

"Men om fartygen ska hyras ut till oljeindustrin och deras mellanhänder så är det oansvarigt, säger Therese Jacobson på Greenpeace.
– Svenska regeringen bör visa ledarskap och tänka långsiktigt med ett skydd för Arktis och inte gå oljeindustrin ärenden, säger hon."

Harvoin oon Greenpeacen kanssa samaa mieltä, mutta idea on laho.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#156
ÅS:

http://www.sjofart.ax/sv/nyheter/nu_blir_isbrytningen_annu_effektivare/450

http://www.sjofartsverket.se/sv/Nyheter/Samarbete-for-effektivare-isbrytning/

http://www.regeringen.se/sb/d/15058/a/173831

SST:

"Sverige och Finland bryter ihop
GÖTEBORG. Sverige och Finland har nu kommit överens om ett fördjupat samarbete inom isbrytning, målsättningen är att effektivisera och rationalisera isbrytningen i ländernas vatten.
   – Vårt konstruktiva samarbete formaliseras nu genom ett avtal länderna emellan, vilket är glädjande, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
   Det nya avtalet kommer inte som en blixt från klar himmel, Sverige och Finland har samarbetat inom isbrytning i över 50 år. Sedan slutet av 1980-talet finns även ett gemensamt lednings- och informationssystem för isbrytarledningarna och isbrytarna i respektive land.
   Det svenska Sjöfartsverket opererar en flotta om fem isbrytare, varav Oden är den största. I ett långtidskontrakt med Transatlantic har man också möjlighet att hyra in tre isbrytare perioden januari–mars."


"Efter varje isbrytningssäsong kommer det att ske en ekonomisk avstämning för hur resurserna har använts i förhållande till behoven."

Kustannusjako kauden jälkeen?

Yhteinen jm-johto saattaisi tiivistää yhteistyötä tehokkaammin?

Hyvin ei tiedottaminen tunnu asiasta toimivan Suomessa, ministerin tai kenenkään muunkaan taholta.
Maahan on saatu punainen liikenneministeri pitkospuiden takaa ja tiedottaminen on samaa tasoa tai jopa surkeampaa kuin edeltäjällä:

http://www.runoratsu.fi/

Pitäisköhän tässä itkeä vai nauraa, runoilijana ei ainakaan itseään elättäisi.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#157
Smury:

"Sopimus on voimassa 20 vuotta. Sopimus edellyttää Suomelta viiden jäänmurtajan kapasiteettiä. Näistä neljän pitää olla nk. A-luokan murtajia ja yhden B-luokan murtaja."

Onko perinteiset A-luokkaa ja moulinex(it) B-luokkaa ?  :) :)

Eli Voima voidaan myydä samoin Kontio rahdata ympärivuotisesti öljyntorjuntaan "Nuubiaan" (Urho-luokka+Otso+Oden=4)
Ilmeisesti Zeus täyttää B-luokan kriteerit eli vispilät voidaan rahdata ympärivuotisesti ice-managementtiin Arktisille/Antarktisille alueille? Suomi nousuun ja torppa kurkihirttä myöten kaniin ja koko rahalla Arctian osakkeita (jahka se ensin saadaan julkisesti noteeratuksi  :) :) )
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

LVM:n mukaan tehtiin taksisopimus ja siinä sivussa sovittin jäänmurrosta:

http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/view/1267652

:) :)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Onko missään lähteessä mainittu koskeeko yhteistyösopimus myös Suomenlahtea? Itse ainakin olisi vaikea uskoa ruotsalaisten levittäytyvän Suomenlahdelle - paitsi jäätilanteen mukaan tietysti Odenin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#160
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 30.08.2011, 16:44:59
Onko missään lähteessä mainittu koskeeko yhteistyösopimus myös Suomenlahtea? Itse ainakin olisi vaikea uskoa ruotsalaisten levittäytyvän Suomenlahdelle - paitsi jäätilanteen mukaan tietysti Odenin.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Nyheter/Samarbete-for-effektivare-isbrytning/

"Sverige och Finland har under lång tid haft ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav. Erfarenheterna är goda och nu tas ytterligare ett steg för att säkra vintersjöfarten till hamnarna på båda sidorna av det gemensamma innanhavet."

Eli Suomenlahtea ei mainita. Ilmastonmuutos hoitanee Suomenlahden.

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/1267570

"Ministerit allekirjoittivat myös sopimuksen maidenvälisestä jäänmurtoyhteistyöstä. Sopimuksessa määritetään aikaisempaa tarkemmin sopimusalue ja yhteistyön perusteet. Sopimuksen tarkoituksena on, että Pohjanlahden ja Ahvenanmaan alueen jäänmurtopalvelut järjestetään kustannustehokkaasti ja että molempien maiden vastuuviranomaiset hallinnoivat yhteistyössä talvimerenkulun ohjausjärjestelmää."

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Odenin korvaamisesta McMurdolle:

http://www.nsf.gov/news/news_summ.jsp?cntn_id=121481&WT.mc_id=USNSF_51&WT.mc_ev=click

"NSF has signed a one-year contract, with an option for additional years, with the Murmansk Shipping Company to use the Canadian-built icebreaker, Vladimir Ignatyuk, to create a channel into NSF's McMurdo Station and to escort resupply and refueling ships. "

http://en.fleet.msco.ru/ice_breaker/ignatyuk/

Kaamean näköinen "paukkukeula", vaikka taitaa se Odenin laatikkokeula olla vielä kamalampi?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#162
Sopimuksen pohjustuksesta:

"Jäänmurtoyhteistyö Ruotsin kanssa on toiminut hyvin Ahvenanmerellä ja Pohjanlahdella
ja sen tehostamisesta on valmisteilla uusi valtiosopimus. Myös Suomenlahdella
olisi vastaavanlainen sopimus tarpeen virolaisten ja venäläisten kanssa."

http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2011-03_jaanmurtopalvelujen_kehittaminen_web.pdf

Huomioita:

"Uusi jäänmurtaja tarvitaan korvaamaan jäänmurtaja Voiman palvelut
alkaen talvikaudesta 2015/2016. Kilpailutuksessa käytetään n.s.
elinkaarimallia, jossa palvelutoimittaja hankkii murtajan ja sisällyttää
uuden jäänmurtajan hankintahinnan, rahoituskustannukset ja
muut jäänmurtajan käyttöön liittyvät yrityksen kustannukset vuosittain
maksettavaan palveluhintaan. Uuden murtajan sopimuskausi
olisi 25–30 vuotta."

Miksi sitten sopimukset nyt on pätkitty pahimillaan 1-2 vuotisiksi?

"Jäänmurron koordinaatiossa ja ohjauksessa on tarve nykyistä keskitetympään ohjausmalliin.
Toimintaa voidaan tehostaa nopeasti aikaansaatavalla systemaattisella yhteistyöllä
ja pitemmällä aikavälillä myös organisaation kehittämisratkaisuilla. Viranomaismuotoinen
Länsi-Suomen Meriliikennekeskus olisi yksi askel kohti keskitetympää
meriliikenteen toimintojen koordinaatiota ja ohjausta sekä tiedonkulun parantamista."

Lienee lakia VTS:n suhteen muutettava.

"eri osapuolten välillä aloitettua jäänmurron ohjauksen ja koordinaation
yhteistyötä tiivistetään ja systematisoidaan. perustamalla
eri osapuolten edustajista koostuva operatiivinen yhteistyöryhmä.
Ryhmään tulisi kuulua myös Pohjalahden jäänmurtoon osallistuvien
Ruotsin Sjöfartsverketin ja TransAtlanticin edustajat."

Taitaa mennä tilaaja/tuottaja-malli sekaisin.

"Jäänmurron koordinaation vastuita selkeytetään. Nimetty jäänmurtajapäällikkö
vastaisi toistaiseksi jäänmurron koordinoinnista tietyn
merialueen jääkentässä. Operatiivisen jäänmurron koordinaatio
tulisi kuitenkin siirtää VTS:lle viimeistään siinä vaiheessa, kun
jäänmurrossa on useampia kilpailevia toimijoita. Samalla varmistetaan
muutoksen edellyttämä henkilöstön osaaminen VTS:n uudessa
roolissa."

Kts kommentti 2.

"Uuden allekirjoitusta vailla olevan jäänmurtoyhteistyötä koskevan valtiosopimuksen
tarkoituksena on jäänmurtoyhteistyön tehostaminen niin, että Suomen ja Ruotsin toisiinsa
rajoittuvilla merialueilla olisi mahdollisuus tulla toimeen nykyistä pienemmillä
murtajamäärillä. VTT:n tekemän selvityksen mukaan tehokkaalla yhteistyöllä olisi
mahdollisuus vähentää toisiinsa rajoittuvilla merialueilla tarvittavien jäänmurtajien
kokonaismäärä 1-2:lla."

Ensin kehutaan yhteistyötä ja hokkuspokkussopimuksella taiotaan kahden murtajan tarve pois.

"Ankarina talvina Ruotsi yleensä kuitenkin tarvitsee omat murtajansa hoitamaan
omien satamien liikennettä, mutta tehokkaalla yhteiskäytöllä voitaisiin kuitenkin
hoitaa Perämerellä jäänmurtoa siten, että monitoimimurtajia ei välttämättä tarvitsisi
kutsua operointiin ennen helmikuuta"

Monitoimimurtajille ei ole sopimusta ensinnäkään.

"Jäänmurtopalvelu sitoo huomattavia pääomia jäänmurtajakalustoon. Uuden suuren
jäänmurtajan hankintahinta on 120 -150 miljoonaa €. Uuden jäänmurtajan
hankinta kestää 2-3 vuotta ja jäänmurtajan pääoman kuoletusaika on 25–30 vuotta"

Taas puppua perinteisen saa puolet halvemmalla:

http://www.postimees.ee/33146/podur-tarmo-ootab-tulutult-nooremaid-appi/

"Sama lihtne on konks asja juures: niisugused uhked lisavõimalused kergitavad laeva umbes 1,1 miljardi kroonise hinna 2,5 miljardile kroonile"

Miksi tästä asiasta (hinnasta ja perinteisen/monitoimisen hinnanerosta) täytyy järjestelmällisesti valehdella?

"Sähkö-ammattihenkilöstön tarvetta lisää vielä suomalaisissa murtajissa käytettävä
sähkö-diesel propulsio-järjestelmä, joka on myös hankintahinnaltaan kalliimpi
kuin diesel- propulsio-järjestelmä."

En nyt lähtisi vikingien suulake-KaMeWa tsydeemiä kehumaan.

Lopussa määritelty A/B/C-luokan murtajat.


Kaiken kaikkiaan happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.  :finger:
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Uusimmassa TM:ssä 16/2011 mielenkiintoisia visioita:

"Trimaraanimurtajan mallilla tehty ränni oli lähes täysin tyhjä jäistä"

Olis mielenkinntoista nähdä, kun puristaa oikein kunnolla.

"Selvitämme parhaillaan Jamalin niemimaan rannikolla kaasua pumppaavalle Novatek-yhtiölle, olisiko nesteytetyn kaasun kuljetus suurilla DAS-aluksilla taloudellisesti järkevää..."

Venäläiset ovat erityisesti Meksikon lahden viimevuotisen öljyonnettomuuden jälkeen halunneet näyttää, että he toimivat määrätietoisesti ja nykyaikaisesti kehittäessään Itämeren satamien ympäristöturvallisuutta.Uskomme, että tarjous johtaa tilauksiin vielä ennen vuodenvaihdetta"

Toivossa on hyvä elää.

"Nykypäivän Azimuth-potkurijärjestelmät eivät ole vielä kaiklta osin riittävän kestäviä arktisiin olosuhteisiin..."

Ripaus realismiakin.

Normaalit höpinät "vinomurtajasta", Azimutheista ja DAS-konseptista ja uutuutena mainittu "trimaraanimurtaja".

Joskohan uudessa murtajatilauksessa turvattaisiin perinteisiin ja annettaisiin venäläisten maksella "kehityskustannukset".

Itse lähden syys-lokakuun vaihteessa tutustumaan Sakhalinin olosuhteisiin, joskin jäätyminen taitaa alkaa tilastollisesti vasta loka-marraskuussa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#164
Viron tilanteesta:

"Täna avati varujäämurdjate hangetele esitatud pakkumised
08.09.2011

Täna, 8. september oli Soome ning Pärnu ja Liivi lahele eelseisvaks jäämurdehooajaks varujäämurdjate broneerimiseks väljakuulutatud riigihangete pakkumiste esitamise tähtaeg.

Soome lahe varujäämurdja leidmiseks väljakuulutatud riigihankele ei laekunud ühtegi pakkumist. Liivi ja Pärnu lahe varujäämurdja hankele esitati kaks pakkumist, võitja selgub tõenäoliselt kuu lõpuks.

Veeteede Ameti laevadest osutab Pärnu ja Liivi lahel jäämurdeteenuseid mitmeotstarbeline laev  EVA-316. Varujäämurdja prahtimine on vajalik ettenägematute olukordade puhuks, kui EVA-316 vajab asendamist seoses eriotstarbeliste ülesannetega. Tavapäraselt teeb Soome lahel  jäämurdetöid jäämurdja Tarmo, kuid karmil talvel ei pruugi sellest piisata rahuldaval tasemel jäämurdeteenuse osutamiseks."

Luulenpa tietäväni tahot, jotka tekivät tarjoukset Liivin/Pärnunlahden murrosta.

Miksi Arctia ei tehnyt tarjousta Suomenlahden varajäänmurtajasta, jos millekään vispilälle ei ole jäänmurtosopimusta vai onko superhyper offshorkeikkaa pukkaamassa päälle?

Mielenkiitoinen on Veteede Ametin kommentti Tarmosta:

"Tavapäraselt teeb Soome lahel  jäämurdetöid jäämurdja Tarmo, kuid karmil talvel ei pruugi sellest piisata rahuldaval tasemel jäämurdeteenuse osutamiseks" ?????????

Kyllä yksi Tarmo kymmentä moulinexia vastaa.  ;D ;D
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama