Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#315
Pietarissa rakenteilla oleva maailman suurin dieselkäyttöinen murtaja nimetään Gazpromin perustajan ja Venäjän entisen pääministerin mukaan. 200 miljoonaa euroa maksavan Viktor Chernomyrdinin kansirakennus rakennetaan Saksassa Nordic Yardsin telakalla.

http://www.motorship.com/news101/ships-and-shipyards/russians-turn-to-germans-for-quality-superstructure
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Mehto

Ehkä aavistuksen ohi aiheesta (mutta en viitsi viime vuoden jäänmurtotopiciakaan enää avata), mutta onko Sisulla jokin suurempi remppa menossa? Se tuli 17.6. Luonnonmaan telakalle ja jatkoi sieltä heinäkuun ensimmäiseksi päiväksi Paljassaareen Tallinnaan, missä se on edelleen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 28.08.2013, 13:04:11
Ehkä aavistuksen ohi aiheesta (mutta en viitsi viime vuoden jäänmurtotopiciakaan enää avata), mutta onko Sisulla jokin suurempi remppa menossa? Se tuli 17.6. Luonnonmaan telakalle ja jatkoi sieltä heinäkuun ensimmäiseksi päiväksi Paljassaareen Tallinnaan, missä se on edelleen.

Luulen että BLRT tekee samanmoista "elinkaarenpidennystä" kuin Urhoon tehtiin aikaisemmin?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#320
http://yle.fi/uutiset/venaja_haluaa_suomen_jaanmurtajat_vesilleen/6819091

Mites nelipotkuriset Koillisväylällä? Kestääkö rusetit? Kontio lienee pakko pitää EMSAn sopimuksen mukaan Suomessa?  Uusi kaiketi on suunniteltu Suomenlahden öljyntorjuntaan? Ja keula-azipodi/keula-aquamaster tuskin kestää monivuotista jäätä?

Irvokkainta olisi jos kaavailisivat uutta Koillisväylälle ja jättäisivät jonkun vanhan paikkaamaan (jos Arctia edes saa uuden managementin). Tämä tuskin olisi veronmaksajien intresseissä. Tosin Arctian suhteen ei mikään yllätä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#321
Keulapotkurien tai -ruoripotkurien kestävyys on mitoitusasia, mutta olet todennäköisesti oikeassa siinä mielessä, että meikäläisen murtajissa materiaalivahvuudet on valittu Itämeren olosuhteiden perusteella ja esimerkiksi Urhon ja Sisun keulapotkurit tuskin kestäisivät parimetrisiä jääkalikoita tai monivuotista jäätä, rungosta puhumattakaan. Jos veli venäläinen kuitenkin haluaisi nelipotkurisen murtajan möyrimään pohjaan asti ulottuvassa sohjokentässä jossain Koillisväylän satamassa, niin sellainen varmasti voitaisiin rakentaa...

Veikkaanpa, että suomalaiset murtajat operoivat ensisijaisesti Suomenlahdella vapauttaen Viktor Chernomyrdinin kaltaisia murtajia Koillisväylän tarpeisiin.

Olisihan se kiva, jos Koillisväylän myötä esimerkiksi Suomen telakat saisivat tilauksia samaan tapaan kuin ennen meikäläisen ajanlaskun alkua, mutta tuskin siitä uutta Nokiaa saadaan - jäänmurtaja kun ei ole matkapuhelimen kaltainen massatuote.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

http://yle.fi/uutiset/turkulainen_perheyritys_haastaa_valtionyhtion_jaanmurrossa/6831292

Seuraavan murtajan managementin mahdollinen häviäminen olisi aika kohtalokas Arctialle?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

HS: Valtio tilaa ison jäänmurtajan

LainaaValtio on varautunut ensi vuoden budjetissa 46 miljoonalla eurolla jäänmurtajan hankintaan. Murtaja valmistuu 2014–2016. Kaiken kaikkiaan valtio on varautunut murtajaan 125 miljoonan euron määrärahalla.

Jäänmurtajasta on parhaillaan meneillään hankintalain mukainen kilpailutus. Tilattava jäänmurtajan on tarkoitus korvata 1950-luvun alussa käyttöön otettu Voima. Tuleva murtaja on niin sanottu Urho-luokan murtaja eli vastaa nyt käytössä olevia suurimpia murtajia.

Kilpailutus on nyt siinä vaiheessa, että tarjouskisaan lähtevät ovat ilmoittautuneet Liikennevirastoon. Seuraavaksi viranomaiset haastattelevat loppukisaan osallistuvat, jonka jälkeen halukkaat jättävät varsinaisen tarjouksen.

Päätös uuden jäänmurtajan rakentajasta tehdään todennäköisesti marraskuussa, jonka jälkeen alkaa valitusmenettely. Jäänmurtajankauppa pitäisi allekirjoittaa vielä tämän vuoden puolella.

Ei käytännössä mitään sellaista, mitä ei olisi jo tiedetty.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Uuden jäänmurtajan tilaaminen Suomesta ei olekaan kirkossa kuulutettu:

TS: Jäänmurtaja voidaan rakentaa ulkomailla

LainaaSTX Finlandin Turun telakka ja Arctech Helsinki Shipyard ovat saamassa ulkomaisia kilpailijoita Suomen seuraavan jäänmurtajan rakentamiseen.

Arktisia aluksia rakennetaan Norjassa ja Saksassa, joten kiinnostusta liikenneviraston hankkeeseen näiden maiden telakoilta pidetään todennäköisenä.

Liikennevirasto kilpailuttaa parhaillaan Suomen seuraavan jäänmurtajan rakentajiksi tarjoutuneita telakoita. Esikarsinnan virasto on jo tehnyt. Virastosta ei haluta lausua mitään telakoiden määrästä tai kotimaasta

Kilpailussa voivat alan arvioiden mukaan olla saksalainen Nordic Yards ja Norjassa toimiva Vard-telakkayhtiö, joka koostuu Fincantierin STX OSV:ltä viime talvena ostamista telakoista. Sekä saksalainen että norjalainen telakka ovat perehtyneet arktiseen ja offshore-alan laivanrakennukseen.

Joku Turun Sanomien tilaaja voisi lyhyesti kertoa, mitä paperiversiossa aiheesta sanottiin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 02.10.2013, 15:23:38
Joku Turun Sanomien tilaaja voisi lyhyesti kertoa, mitä paperiversiossa aiheesta sanottiin.
Lyhyesti: Uutisessa mainitaan, että kisassa vielä mukana olevat telakat tietävät olevansa jatkossa ja sekä Arctech että STX ovat jättäneet erikseen tarjouksen. Mukana on myös ulkomaisia telakoita, joita spekuloidaan artikelissa. Ei siis kovin paljon lisätietoa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

#326
Hautalaa ammutaan nyt monelta suunnalta:

IS: Hautalaa syytetään kalliista tempusta: Uusi murtaja seisoo toimettomana

LainaaIlta-Sanomien tietojen mukaan omistajaohjausministeri Heidi Hautalan rooli oli suuri, kun valtio päätti uudesta, perinteisen mallin mukaan rakennettavasta murtajasta, joka tulee liikenneviraston, ei valtion oman murtajavarustamon Arctia Shippingin alaisuuteen.

- Päätöksellä haluttiin varmistaa, että uusi murtaja ei missään tapauksessa lähde arktisille vesille, Ilta-Sanomien lähde sanoo.

Hallitus päätti vuosi sitten uuden murtajan hankkimisesta. Ilta-Sanomien tietojen mukaan Heidi Hautala sekä liikenne- ja viestintäministeri Merja Kyllönen (vas) junailivat asian niin, että uusi murtaja tulee liikenneviraston alaisuuteen.

Uusi murtaja on perinteinen murtaja, jolle työpäiviä kertyy keskimäärin 100 vuodessa. Muun ajan se seisoo toimettomana ja tuottamattomana.  Jäänmurtovalmiuksien lisäksi uusi murtaja varustetaan öljyntorjuntalaitteistolla. Hallitus myönsi hankkeelle alkuvuodesta 125 miljoonan euron budjettirahoituksen.

edit: Kieltämättä hymyilyttää tuo nettifoorumeilla kulovalkean tavoin leviävä väite siitä, että Hautalan takia Suomeen tilattiin aivan vääränlainen jäänmurtaja ja heitettiin 125 miljoonaa ikään kuin kankkulan kaivoon.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Valitettavasti tässä on riski, että päättäjät vielä uskovat asian ja avaavat jäänmurtajan hankintapäätöksen uudestaan... ::)

Tuomas Romu

#328
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 12.10.2013, 18:43:28
Valitettavasti tässä on riski, että päättäjät vielä uskovat asian ja avaavat jäänmurtajan hankintapäätöksen uudestaan... ::)

Tuossa varsin epätodennäköisessä tilanteessa olisi kyllä sekä voittajia että häviäjiä. Suunnittelutoimisto tuskin panisi pahakseen, vaikka murtaja pitäisi suunnitella uudelleen, mutta veronmaksajia voisi hieman kismittää. Myös laivan valmistuminen todennäköisesti lykkääntyisi, joten Voima pitäisi pitää liikenteessä vielä tovin.

edit: Soininvaara ehdottaa tulevaisuuden alaksi jäänmurtoa Koillisväylällä kalliiden monitoimimurtajien sijaan. Näinköhän veli venäläinen päästää ulkomaisia jäänmurtajia omalle takapihalleen? Lisäksi nykykalustosta noilla merialueilla pärjäävät jäävahvistuksensa puolesta vain *tradam* monitoimimurtajat Fennica ja Nordica.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Voihan tuon ajatuksen ymmärtää niinkin, että offshoretoiminnan sijaan Koillisväylälle lähettää juuri nuo mainitsemasi "tradam" alukset kesätöihin, kuin lähettää sinne perinteisiä munankuorirunkoja keikkumaan Norjanmerelle siirtomatkojen ajaksi.

Ainakin ymmärsin tuon itse noin uutisten perusteella, Soininvaaran blogia en ole suoraan lukenut.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.