Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Venäjän jäänmurtajalaivaston uusiminen yskii:

http://en.portnews.ru/news/230760/
http://www.rosmorport.ru/news.html?id=4165 (venäjäksi)

- Viktor Chernomyrdinin luovutus Baltian telakalta vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä, noin kolme vuotta alkuperäisestä aikataulusta myöhässä
- Arktika valmis jääkokeisiin loppuvuodesta 2018, vaikka alkuperäisen aikataulun mukaan aluksen olisi pitänyt valmistua Baltian telakalta vuonna 2017 ja näin se olisi ehtinyt jäihin talveksi 2017-2018
- Novorossiysk'n merikokeet alkamassa ja luovutus Viipurin telakalta myöhemmin tässä kuussa; alkuperäinen luovutuspäivä oli joulukuussa 2015

Onneksi OSK uskoo edelleen Baltian telakkaan ja seuraava "supermurtaja" tullaan rakentamaan siellä:

http://en.portnews.ru/news/230771/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Hömppi

Saimaalle hankitaan uusi tehokkaampi murtaja.
"Liikennevirasto kehittelee parhaillaan uudentyyppistä moottoroitua irtokeulaa jäänmurtoa varten yhteistyössä Ruotsin ja Viron kanssa. Väisäsen mukaan uusi keula emoaluksineen ehtinee Saimaalle vuonna 2019. Suunnittelu on edennyt tähän mennessä lupaavasti. Työn tuloksia voidaan hyödyntää koko Itämeren alueella."

http://www.esaimaa.fi/Online/2016/12/21/Saimaa%20saa%20uuden%20ja%20entistä%20tehokkaamman%20jäänmurtajan%20–%20pystyy%20avaamaan%2012%2C6%20metrin%20levyisen%20kulku-uran/2016121688796/4

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Hömppi - 21.12.2016, 16:12:18
Saimaalle hankitaan uusi tehokkaampi murtaja.
"Liikennevirasto kehittelee parhaillaan uudentyyppistä moottoroitua irtokeulaa jäänmurtoa varten yhteistyössä Ruotsin ja Viron kanssa. Väisäsen mukaan uusi keula emoaluksineen ehtinee Saimaalle vuonna 2019. Suunnittelu on edennyt tähän mennessä lupaavasti. Työn tuloksia voidaan hyödyntää koko Itämeren alueella."

Tietopyyntö HILMAssa:

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2017-004851

Irtokeulan yleiskuvaus:

http://www.liikennevirasto.fi/documents/20485/308377/YLEISKUVAUS+IRTOKEULA.pdf/567d7353-58c3-4cff-8be3-568db69b7d3b

Kertakaikkiaan mielenkiintoinen konsepti.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Jäätämurtava LNG-säiliöalus Christophe de Margerie on saanut ensikosketuksen jäihin jossain kaukana pohjoisessa:

http://dmitry-v-ch-l.livejournal.com/215552.html

Näinköhän kukaan höyrymurtajien aikaan olisi kuvitellutkaan, että tuollainen 300-metrinen kolossi pärjäisi parin metrin jäissä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 01.03.2017, 23:56:56
Jäätämurtava LNG-säiliöalus Christophe de Margerie on saanut ensikosketuksen jäihin jossain kaukana pohjoisessa:

http://dmitry-v-ch-l.livejournal.com/215552.html
Ei pitäisi lukea väsyneenä älypuhelimen näytöltä. Nimittäin luin viestistäsi aluksi, että oli saanut pohjakosketuksen jossain pohjoisessa.  :D

Olikin sentään ensikosketus.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 02.03.2017, 22:13:58
Venäjällä uuden ydinkäyttöisen jäänmurtajan rakentaminen ei ole sujunut ihan alkuperäisen aikataulun mukaan:

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/maailman-voimakkaimman-ydinmurtajan-rakennustyot-takkuavat-venajalla-ukrainan-kriisi-vei-turbiinit-6629377

Kirovin tehdaskompleksi oli viime vuonna yritysvaltausyrityksen kohteena, joten vaikeudet turbiinien suhteen johtunevat osittain siitä?

Onneksi valtausyritys ei onnistunut ja ainakin "tehtaanmyymälä" traktorien varaosille on auki; ainakin vastasivat s-postiin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Janne haluaa keskustella traktoreista tulevaisuuden jäänmurtajaprojektien sijaan. Kerrassaan mielenkiintoista.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Tuoreimmassa Warships IFR -lehdessä oli juttu Kanadan jäänmurrosta ja mahdollisuuksista hankkia rannikkovartiostolle "tilapäisiä" jäänmurtajia paikkaamaan kalustovajetta, joka on seurausta uuden polaarimurtajan rakentamisen lykkäämisestä 2020-luvulle. Mielenkiintoiseksi kovin pienellä fontilla kirjoitetun jutun meidän näkökulmasta tekee se, että ehdotetut alukset ovat meidänkin vesillämme vaihtelevalla menestykellä jäätä murtanut Tor Viking -sarja (3 laivaa) ja jenkkilipun alla seilaava AHTS-murtaja Aiviq, joka tuli tunnetuksi Kulluk-porauslautan "hukkaamisesta" Alaskan talvimyrskyssä.



Kanadan nykyiset murtajat, CCGS Louis S. St-Laurent etunenässä, ovat varsin iäkkäitä. Kolmipotkurinen polaarimurtaja CCGS Louis S. St-Laurent rakennettiin 1960-luvulla alun perin höyrysähköiseksi(!) ja alkuperäinen keulakin oli suoraan sanottuna surkea, ja uusimmat T1200-luokan dieselsähköiset murtajatkin ovat 80-luvulta. Käsittääkseni sarjan viimeisin vastaa tekniikaltaan jotakuinkin Otso-luokkaa vaihtovirtavoimalaitoksineen ja syklokonverttereineen. Näiden rinnalla on vielä CCGS Terry Fox, 80-luvulla rakennettu kulmikas Beaufortinmeren offshoremurtaja mekaanisella propulsiolla ja erinomaisen huonolla ohjailukyvyllä (kaksi potkuria, yksi peräsin).

Kanukkien jäänmurtajalaivasto ei näin suomalaisesta näkökulmasta ole erityisen tehokas ja sofistikoitunut, mutta hieman kyllä arvelluttaa paikallisten murtajamiesten reaktio, kun heille tuutataan mekaanisella voimansiirrolla ja suulakkeilla varustettuja offshoremurtajia, jotka ovat muilla maailman merillä osoittaneet kykynsä (kyvyttömyytensä). Aiviqissa ei ole edes jäävauhtipyörää auttamassa momenttipiikkien tasaamisessa. Toisaalta Kanadan jäänmurto ei ole samanlaista avustustoimintaa kuin mihin Itämerellä ja Venäjän arktikassa olemme tottuneet, mutta toisaalta varsinkin arktisilla vesillä jäätä on huomattavasti enemmän.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Tor Viking -sarjalle uusi elämä Kanadassa osana "Project Resolutea"?

https://www.youtube.com/watch?v=MWYdrbCDu9E
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#508
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 12.04.2017, 21:28:41
Tor Viking -sarjalle uusi elämä Kanadassa osana "Project Resolutea"?

https://www.youtube.com/watch?v=MWYdrbCDu9E
VSS ei mainitse Q1 osavuosikatsauksessaan sanaakaan Kanadan suunnitelmista, mutta aikomus on siirtää Tor Viking II ja Balder Viking muun laivaston tapaan Norjan lipulle nyt Q2 kvartaalin aikana:
"After the end of the quarter, it was decided to re-flag Tor Viking and Balder Viking to NOR. The decision is a further step to streamline the organization and reduce the operational expenses, while at the same time emphasizing the Group's focus on the harsh environment offshore market in general and the Norwegian Continental Shelf specifically. The Group has initiated a dialogue with union representatives and has a clear ambition to keep all crew members currently employed on the vessels. The process is expected to be completed during Q2 2017."

http://www.vikingsupply.com/investorrelations/News

http://www.sjofartstidningen.se/knapp-forlust-vss/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!