Finncruiser - Finnlinesin risteilijäprojekti 1960-luvulta

Aloittaja Kalle Id, 24.10.2008, 13:11:53

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Olin aiemmin tällä viikolla Elinkeinoelämän keskusartikistossa tutkimassa Finnlinesin ja Meriviennin arkistoja opintojani varten, kun törmäsin Finnlinesin sisäiseen memoon vuodelta 1975 joka sisälsi ainakin minulle täysin uutta ja yllättävää tietoa Finnlinesin yrityksistä päästä mukaan ristelyliikenteeseen.

Finnlinesin oli jo 60-luvun lopulla suunnitellut yhdessä Wärtsilän kanssa Karibianmeren liikenteeseen tarkoitetun risteilyaluksen. Finncruiser-projekti oli ilmeisesti valmis paketti risteilyliikennettä varten, alukselle oli täydelliset piirrustukset ja liikenteelle kannatuslaskelmat. Vaikka projekti arvioitiin kannattavaksi ei sille kuitenkaan saatu tarpeeksi rahoitusta. Sen sijaan Wärtsilä ilmeisesti käytti Finncruiserin piirrustuksia pohjana Royal Caribbeanille ja Royal Viking Linelle vuosina 1970-1973 rakennettujen alusten suunnittelussa.

Finncruiser-projekti voi myös selittää ainakin minua ihmetyttäneen tiedon, että Finnlines oli aikeissa vuonna 1966 ostaa Norwegian America Linen Oslofjordin. Finncruiser-projekti oli aloitettu 1965, ja Oslofjordin hankinta olisi joko (a) antanut mahdollisuuden lähteä mukaan risteilyliikenteeseen jo ennen Finncrusierin valmistumista tai (b) Finncruiserin rahoituksen jäätyä saamatta antanut mahdollisuuden lähteä mukaan risteilyliikenteeseen halvemmalla ja mahdollisesti toteuttaa Finncruiser myöhemmin. (Todellisuudessahan Finnlinesin risteilyliikenne jäi lopulta lähinnä autolautoilla harjoitetuksi talviliikenteeksi Välimerellä vuosina 1973-1980).

Aiheesta löytyisi epäilemättä enemmänkin tietoa Finnlinesin ja/tai Meriviennin ja/tai Enso-Gutzeitin ja/tai Wärtsilän arkistoista; minulla ei valitettavasti (ainakaan vielä) ollut aikaa asiaa enemmän tutkia. Jos jollakulla muulla on asiasta enemmän tietoa niin jakakaa se toki. :thumb: