St. Peter Linen liikenne

Aloittaja Jussi Lampinen, 18.01.2010, 09:38:38

« edellinen - seuraava »

Toni Redsven

En ymmärrä miksi kaikki puhuu etuna rekka liikenteen, käsittääkseni sitä rekka liikennettä ei tällä laivalla ole tarkoitus suorittaa? Vai onko suunnitelmat muuttuneet?

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 25.04.2010, 09:02:22
En ymmärrä miksi kaikki puhuu etuna rekka liikenteen, käsittääkseni sitä rekka liikennettä ei tällä laivalla ole tarkoitus suorittaa?
Ainakin yhtiön nettisivuilla lukee edelleen selkeällä kolmannella kotimaisella: "cargo vehicles are not accepted for transportation", mikä on tässäkin ketjussa aiemmin mainittu... ::)

Timo Tuomivirta

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.04.2010, 12:04:32
Ainakin yhtiön nettisivuilla lukee edelleen selkeällä kolmannella kotimaisella: "cargo vehicles are not accepted for transportation", mikä on tässäkin ketjussa aiemmin mainittu... ::)

Noh, oma teoriani -olkoon miten väärä tahansa- on että kun alus siirtyy toimimaan uuteen satamaan Pietarin päässä jolloin on edes käytännössä harkita esim läpivalaisu ja dokumenttien käsittelyn puolesta rekkojen kyytiin ottamista... Niin silloin tulee tapahtumaan aktivoitumista ainakin sesonkiajoille (talvi ja erityisest joulukuu)

Samaan startti kuvioon liityy myös tuo läntinen kehätie joka on etenemässä tälläkin hetkellä.

Eli mutkien takana uskon rekkarallin aloittamisen olevan, mutta kyllä se vielä alkaa.

Rekkarallihan on semmoista irto rahaa joka on syytä ottaa pois kuljeksimasta

Koska junat, marsutkat yms. ovat kovia kilpakumppameita Helsinki - Pietari reitille niin kaikki mahdolliset tavat kerätä rahaa on hyödynnettävä.

Muuten on totisen pojan jenkka edessä

Lassi Liikanen

Mutta arvon Timo, nyt pitää ottaa huomioon ongelmat myös Suomen päässä. Onko Helsingin satama, saati sitten Helsingin kaupunki halukas antamaan lupaa rekkojen kuskaamiseen? Eihän Stellallekaan myönnetty lupaa hoitaa rahtiliikennettä kunnolla, kun ei haluttu rekkarallia keskustan läpi.

Eli vaikka Pietarissa olisi kuinka hienot kehätiet ja laitteistot, hommat Helsingin päässä voivat olla vaikeammin sovittavia.  ;)
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Juhani Gronlund

Ylläolevan rekkakeskusteluun liittyen heräsi muutamia kysymyksia niille jotka mahdollisesti tietää. Eikö ole niin että laivaan ajetaan autokannelle perästä ja sieltä tullaan myös ulos, koska laivassa ei enään ole aukeavaa keulaa. Tulevatko autot ulos peruttaen vai kääntyvätkö autot autokannella ? Henkilöautolle kyllä pitäisi riittää tilaa kääntymiseen mutta ei rekalle perävaunuineen tai ilman. Kuinka helppoa perävaunullisen rekan peruttaminen ulos laivasta viistossa olevaa kapeaa ramppia pitkin ? Kuinka helppoa olisi järjestää Princess Marian autokannelle niin autoja ja raskaita rekkoja siten että laivan tasapaino / painojakautuma  pysyy ohjeituksen mukaisena tilanteessa missä pitää kuitenkin saada aikaiseksi tilanne että laivasta poistuminen pakittaen on helppoa ja  onnistuu kaikilta ilman kolhuja ja stressiä ?

Timo Tuomivirta

#245
Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 25.04.2010, 15:47:57
Mutta arvon Timo, nyt pitää ottaa huomioon ongelmat myös Suomen päässä. Onko Helsingin satama, saati sitten Helsingin kaupunki halukas antamaan lupaa rekkojen kuskaamiseen? Eihän Stellallekaan myönnetty lupaa hoitaa rahtiliikennettä kunnolla, kun ei haluttu rekkarallia keskustan läpi.

Eli vaikka Pietarissa olisi kuinka hienot kehätiet ja laitteistot, hommat Helsingin päässä voivat olla vaikeammin sovittavia.  ;)

Niin.. Eihän Helsingin kaupunki tosiaan ole valmis ottamaan ainuttakaan rekkaa keskustaan.

Ja jos lähtölaitureiksi valittaisiin Vuosaari - Kronstad olisi matkalle lähtö isomman kynnyksen takana tavalliselle iloristeilylle lähtevälle.

Ehkä enennänkin .ko asioiden kanssa paininut keksii jonkun fiksun tavan, että miten rekkarallikin onnistuisi, kun aika on kypsä.

Jopa ropo on ainakin laivayrittäjälle enemmän kuin tervetullutta.

Ei tuolla reitillä yrittäminen helppoa tule olemaan, kun uutuuden viehätys on mennyt.

Toivotaan, että "homma skulettaa" kaikesta reitillä olevasta kilpailusta huolimatta.

Pidän peukkuja :)

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 25.04.2010, 17:19:16
Ylläolevan rekkakeskusteluun liittyen heräsi muutamia kysymyksia niille jotka mahdollisesti tietää. Eikö ole niin että laivaan ajetaan autokannelle perästä ja sieltä tullaan myös ulos, koska laivassa ei enään ole aukeavaa keulaa. Tulevatko autot ulos peruttaen vai kääntyvätkö autot autokannella ? Henkilöautolle kyllä pitäisi riittää tilaa kääntymiseen mutta ei rekalle perävaunuineen tai ilman. Kuinka helppoa perävaunullisen rekan peruttaminen ulos laivasta viistossa olevaa kapeaa ramppia pitkin ? Kuinka helppoa olisi järjestää Princess Marian autokannelle niin autoja ja raskaita rekkoja siten että laivan tasapaino / painojakautuma  pysyy ohjeituksen mukaisena tilanteessa missä pitää kuitenkin saada aikaiseksi tilanne että laivasta poistuminen pakittaen on helppoa ja  onnistuu kaikilta ilman kolhuja ja stressiä ?

Niin tosiaan erittäin hyvä kysymys että, miten tuo läpiajo on nyt sitten hoidettu?

Timo Selkälä

Tuo on jo sen verran leveä alus että kaikki ajoneuvot pitäisi pystyä kääntyä kannella. Sen sijaan siinä menettää hiukan käyttökelpoista tilaa jos se pitää tehdä nopeasti. Tuolla aikataululla tämä ei kuitenkaan ole ongelma, sen kun ajetaan ympäri.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Michael Kokkola

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 25.04.2010, 20:46:46
Tuo on jo sen verran leveä alus että kaikki ajoneuvot pitäisi pystyä kääntyä kannella. Sen sijaan siinä menettää hiukan käyttökelpoista tilaa jos se pitää tehdä nopeasti. Tuolla aikataululla tämä ei kuitenkaan ole ongelma, sen kun ajetaan ympäri.

Jos laiva on 29m leveä niin siinä pystyy ehkä noin 7-8m pitkällä autolla kääntymään ilman "vekslaamista". Meidän firman Ivecolla pystyy nippa nappa kääntymään Seren ja Sympin autokannella ja se on noin 7m pitkä.
Toisaalta niin rekkakuskithan on rattimiehiä eikä peruuttaminen pitäisi tuottaa heille ongelmia, tekeehän ne sen myös esimerkiksi Translandialla ja aikoinaan Star Windillä.

Kalle Id

Ja johan tuolla aluksella on onnistunut rekkojen kuskaaminen ilman keulaporttia vuodesta 2000. En tunne asiaa sinällään, mutta olettaisin Kööpenhamina-Oslo, Newcastle-IJmuiden ja Newcastle-Bergen väleillä kuljetettujen rekkojen olevan jokseenkin samankokoisia kuin oletettavat Helsingin ja Pietarin välillä kuljetettavat. Joita ei siis kuitenkaan kuljeteta, mutta lähinnä johtuen Helsingin kaupungin asenteellisuudesta.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Michael Kokkola - 25.04.2010, 22:33:13
Jos laiva on 29m leveä niin siinä pystyy ehkä noin 7-8m pitkällä autolla kääntymään ilman "vekslaamista". Meidän firman Ivecolla pystyy nippa nappa kääntymään Seren ja Sympin autokannella ja se on noin 7m pitkä.
Toisaalta niin rekkakuskithan on rattimiehiä eikä peruuttaminen pitäisi tuottaa heille ongelmia, tekeehän ne sen myös esimerkiksi Translandialla ja aikoinaan Star Windillä.

Seren autokansi on huono vertauskuva tässä tapauksessa. Vanhalla Finlandialla on keskicasing ja autokannella leveyttä noin 27 m. Serellä on sivucasingit ja autokannella leveyttä noin 19 metriä - eli kapeampi kuin esimerkiksi Aurellalla. Jos kerran pystyivät kääntymään kerralla Superfastilla jolla oli käytettävissä 23 metriä niin luulisi onnistuvan tuollakin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Timo Toivonen

Nyt on sitten Princessa koettu.

Todella mukava alus uudella reitillään, täytyy päästä kyllä toistekin. Parannettavaa toki oli monessakin asiassa, mutta matka jäi kaikkineen plussan puolelle! Illalla voin kirjoitella kokemuksia matkasta.
"Tere tulemast Titanicule!"

Tero Söderholm

Ja kuvien kera, tietenkin !
Laivakuviani Marinetrafficin galleriassa:
http://marinetraffic.com/ais/showallthumbs.aspx?copyright=Tero%20Soderholm

Kaikki paitsi torvisoitto on turhaa....eikä sekään  niin tärkeää ole.

Eero Halme

#252
Lainaus käyttäjältä: Jukka Rissanen - 22.04.2010, 10:58:29
Voisitko sitten raportoida mm. kuinka viisumivapaus toteutui, hinnoista laivalla; ruoka, juoma, taxfree jne?
Olisi erittäin mielenkiintoinen käydä katsomassa ja kokeilemassa, mutta matkojen hinnat ovat melko korkeat (Ruotsi/Viro risteilyihin nähden) ja pelkään sen olevan sitä venäläiseen tyyliin myös laivalla.


Rento risteily takanapäin. Viisumivapaus toimi täysin, ei mitään ongelmia ja helsingin sanomissa parjatut pitkät lähtöselvitykset hoituivat jonottamatta. Laiva kokolailla alkuperäisessä asussaan, etenkin hytit, jotka ovat suoraan vuodelta -81 uusia lakanoita ja DFDS suihkuverhoja lukuunottamatta. Bussikuljetus (kiertoajelu) toimi molempiin suuntiin mainiosti. Pietarin keskustassa on bussin pysäkeillä Peter Linen kyltit, josta minibussi sitten nappaa matkalaiset takaisin kyytiin.

Miinuksena sanottakoon se, että venäläinen vieraanvaraisuus ja monipuolinen risteilyohjelma unohtuivat heti toisella risteilyllä :) Buffetin alkuruoka / kylmät toimivat hienosti, samoin jälkiruokapuoli juustoineen. Pääruoka jätti sen sijaan paljon toivomisen varaa, etenkin possu / nauta jotka molemmat olivat valmistettu ilmeisesti jo edellisenä päivänä, sillä sen verran kuivia ne olivat. Buffetin (ennen Baltic Princessalla työskennellyt) hovimestari kertoi että ruplilla maksaessa ei voi antaa rahaa takaisin, vaikka laivan myymälässä / baareissa se kyllä onnistui. Liekö osaamattomuutta vaiko puhdasta laiskuutta.

Erikoinen piirre laivalla, niin meno-, kuin paluumatkallakin oli se että laivalla sai täysin vapaasti juoda omia juomia laivan yleisissä tiloissa. Tämä ei ainakaan edesauta jo valmiiksi lähes aavemaisen tyhjien ravintoloiden ja baarien taloustilannetta. Myös minkäänlaisia mainoksia juomista ei ollut yökerhon / baarin pöydillä. Mielenkiintoinen piirre oli myös se että vahvoja, yli 22% alkoholeja sais ostaa myymälästä vain yöllä 22(?)-02. Aikataulu muuttui vielä kerran, sillä Pietarista lähdettiinkin 19, klo 18 sijaan. Lähtö tosin myöhästyi vielä noin 50 minuuttia.

Tekniikasta sen verran että laivalla oli viime yönä ongelmia vedenpaineen kanssa, sillä koko laivaan ei yöllä tullut vettä. Aamulla vettä taas alkoi tulemaan.

Sitten vielä niistä hinnoista

Kahvila / baari:
Kahvi 1,50€
Vesi 0,5l 1€
Sämpylät / leivät 3€
Katkarapusalaatti 4,40€
Hennessy 4cl 4,50€

Tax Free:
London Gin 0,5l 3,30€
Russki Standard 0,5l 4,50€
Jim Beam 0,5l 5,90€
Tupakat plus / miinus 10e / kartonki
Olut laatikoissa noin 15e, irtotölkkeinä 2e

Timo Toivonen

#253
Joo ei ollut shampanjaa ilmaiseksi tarjolla, kuten ensimmäisellä lähdöllä:)

Laivan verovapaa myymälä oli halvempi kuin satamassa ollut.

Itse kritisoin tuota tiedottamispuolta, kun ei ollut risteilyohjelmaakaan mistä laivan tapahtumista lukea. Tosin laivan ohjelma olikin yökerhon show'hun rajoittuva. Kasino ottaa aika ison tilan ruokapuolelta valmistuttuaan 8).

Yritin jonkinlaisen stoorin kirjoitella tuonne:

http://toivonen.kuvat.fi/kuvat/St.+Peter+Line+Princess+Maria+matkakertomus/

EDIT: 50 extrakuvaa lisätty iltasella...
"Tere tulemast Titanicule!"

Marko Stampehl

hieno Timo! Mielenkiintoista nähdä! Tekee mieli lähteä kokeilemaan itsekin  ;D
Ich fotografiere, also bin ich!