St. Peter Linen liikenne

Aloittaja Jussi Lampinen, 18.01.2010, 09:38:38

« edellinen - seuraava »

Joni Huopana

Todella hienoa, että vanha Olympia saadaan kotivesilleen! Pietarin-liikenteen tilanne näyttää hyvältä. Saa nähdä, kuinka pitkäaikainen ratkaisu ex-Finlandia + ex-Olympia -parivaljakko on.

Kim Granlund

Niin, tuleeko Mariellan sisko siis Pietari-Tukholma-linjalle vai saadaanko laiva toiseksi reitille Pietari-Helsinki?
Aiemminhan oli puhetta toisesta laivasta Helsingin linjalle, mutta ainakin tuo viimeisin viittaa Tukholman ajeluihin.
Olisihan se toki hienoa, jos Helsingissä olisi joka toinen päivä sisarukset Mariella ja ex-Olympia :).
Vieläköhän jostain löydetään lisää ex-Siljoja tai Vikingejä.

Vaikka tämä -> http://www.faktaomfartyg.se/mega_smeralda_1985_b_9.htm

Kalle Id

#377
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 22.11.2010, 12:23:17
Saksittu FoNElta - linkkiä en tosin saanut toimimaan.
Toimiva linkki: http://ru.euronews.net/newswires/594717-newswire/

Lainaus käyttäjältä: Kim  Granlund - 22.11.2010, 16:20:27
Niin, tuleeko Mariellan sisko siis Pietari-Tukholma-linjalle vai saadaanko laiva toiseksi reitille Pietari-Helsinki?
Aiemminhan oli puhetta toisesta laivasta Helsingin linjalle, mutta ainakin tuo viimeisin viittaa Tukholman ajeluihin.
Veikkaisin, että tuo väite toisesta laivasta Helsinki-Pietari -välille on toimittajan lapsus. St. Peter Linen puolelta ei ainakaan minun huomioni mukaan ole koskaan puhuttu toisesta laivasta Helsingin linjalle vaan koko ajan Pietari-Tukholma linjan avaamisesta. Näin sanotaan selvästi myös tuossa yllä olevassa linkissä; nyt kun Helsinki-Pietari -liikenne on saatu toimimaan on Tukholman liikenne firman prioriteetti.

Kim Granlund

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 22.11.2010, 17:15:35
Veikkaisin, että tuo väite toisesta laivasta Helsinki-Pietari -välille on toimittajan lapsus. St. Peter Linen puolelta ei ainakaan minun huomioni mukaan ole koskaan puhuttu toisesta laivasta Helsingin linjalle vaan koko ajan Pietari-Tukholma linjan avaamisesta. Näin sanotaan selvästi myös tuossa yllä olevassa linkissä; nyt kun Helsinki-Pietari -liikenne on saatu toimimaan on Tukholman liikenne firman prioriteetti.

Selvä juttu. Katselin vaan tuosta edelliseltä sivulta tuon jutun lisälaivasta Helsingin reitille. 
Mielenkiintoista nähdä, miten tuo Tukholman liikenne tulee lähtemään käyntiin. 25 tuntia on kuitenkin pitkä aika. Kun vielä muistetaan, että junaliikenne Allegroilla pudottaa matka-ajan Pietarista Helsinkiin kolmeen tuntiin, on se nopeampaa mennä junalla Pietari-Helsinki ja laivalla Helsinki-Tukholma.
Suoran yhteyden etu on tietysti se, että se on... noh, suora yhteys. Hyppää laivaan eikä ole mitään vaihtoja.

Olli Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 22.11.2010, 17:15:35
Veikkaisin, että tuo väite toisesta laivasta Helsinki-Pietari -välille on toimittajan lapsus. St. Peter Linen puolelta ei ainakaan minun huomioni mukaan ole koskaan puhuttu toisesta laivasta Helsingin linjalle vaan koko ajan Pietari-Tukholma linjan avaamisesta.
Talouselämä haastatteli St. Peter Linen perustajia ja haastattelun lopussa mainitaan, että yhtiö aikoo avata reitin Pietarista Tukholmaan keväällä 2011 ja vuonna 2012 Helsingin linjalle on tarkoitus hankkia toinen laiva. Haastattelu on luettavissa Talouselämän (33/2010, 8.10.2010) paperiversiosta.

Jussi Littunen

Itse asiassa näistä uusista reiteistä on ollut juttua jo viime huhtikuussa, jolloin liikenne Helsingistä Pietariin alkoi. Kirjoitin tuolloin asiasta blogillenikin, ja silloin yhtiön toimitusjohtaja kertoi, että yhtiöllä on tosiaan suunnitelmissa kaksi uutta reittiä, joista toinen olisi tämä Pietarista Tukholmaan keväällä 2011 ja toinen Rostockiin 2012. Ehkäpä Rostockin reitti on nyt muuttumassa toiseksi laivaksi Pietarin linjalle?

Joka tapauksessa hauska nähdä, että nämä jutut eivät olleet vaan toimitusjohtajan rehvastelua, vaan ne ovat todella toteutumassa. Kuten huhtikuussa sanoin, Tukholma-Pietari-reittiä ei ole kokeiltu viime aikoina, joten mistä sitä tietää, jos se vaikka kannattaisi. Jos se ei kannata, niin sittenpähän St. Peter Linella löytyy toinen laivaa Pietari-Helsinki-linjalle omasta takaa!

Hauskaa muuten on, että vanhat kilpailijat Olympia ja Finlandia tulisivat olemaan samalla omistajalla kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin.  ;D

Nalle Fyrqvist

#381
Tämähän on asiallista kuultavaa!
Mukavaa, että St. Peter Line hankkii kunnon 80-luvun matkustaja-autolauttoja!  ;D

Käyttääköhän St. Peter Line Tukholman päässä Frihamnenin satamaa?

Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 22.11.2010, 18:10:23
Hauskaa muuten on, että vanhat kilpailijat Olympia ja Finlandia tulisivat olemaan samalla omistajalla kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin.  ;D
Niinpä.  8)
Parhaimmat laivat tehdään Suomessa. Varsinkin M/S Silja Festival
Seuraavaksi: Tallink Silja Linella Turusta 23h-risteilyjä M/S Baltic Princessillä kahteen kertaan.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 22.11.2010, 18:10:23
Hauskaa muuten on, että vanhat kilpailijat Olympia ja Finlandia tulisivat olemaan samalla omistajalla kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin.  ;D
Tosin Princess Mariahan ei ole St. Peter Linen omistama vaan rahdattuna DFDS:ltä.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 22.11.2010, 18:10:23 Hauskaa muuten on, että vanhat kilpailijat Olympia ja Finlandia tulisivat olemaan samalla omistajalla kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin.  ;D
Kyseessä tulee olemaan historiallinen juttu. Vaikka neljä näistä viidestä sisaresta kulkikin samalla reitillä neljän eri firman omistamana ja kahden eri ryhmittymän väreissä, niin tilanne että yksi Vikingin kahdesta sisaresta ja yksi Siljan kahdesta sisaresta kulkee saman firman väreissä on herkullinen ja uusi*. Viideshän ei meidän vesillämme ole juuri näkynyt, eteläisellä Itämerellä kylläkin. Tai, yhteistyötä ne ovat kyllä tehneet aikaisemminkin, ei ole salaisuus että Sliten ja Siljan välit olivat ajoittain paremmat kuin Sliten ja SF:n.

Kiintoisa muuten näiden viiden sisaren elämäntarina siinä mielessä että ne ajoittain ovat kohtailleet muutenkin: Finlandia ja Silvia Regina ovat kohdanneet useinkin Oslossa, missä ne kohtasivat myös sen viidennenkin sisaren eli Kronprins Haraldin. Mariella taas ei juurikaan ole käynyt muilla vesillä, Olympia taas päätyi Irish Ferriesin omistukseen - minne myös Kronprins Harald päätyi. Nyt Mariella, Olympia ja Finlandia tulevat kohtailemaan Helsingissä, Tukholmassa tai Pietarissa - mutta tuskin kaikki kolme kerralla.

Tämän Wärtsilän rakentaman viisikon sisaruudesta on aikaisemminkin kirjoitettu täällä (jos asia kiinnostaa) - muun muuassa minun toimestani.

* Vaikka Amorella, Isabella ja Gabriella kuuluikin Siljalle, ja Silja Scandinavia sekä Crown of Scandinavialla on historia Siljalla - olkoonkin että CoS oli heillä vain päivän tai pari, niin se ei ole ihan sama juttu, sillä Silja Scandinavia ja CoS eivät olleet Siljan tai Vikingin tilaamia.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Joni Huopana

Nyt on tullut tieto, että PoB ensin rahdataan ja lopulta myydään vajaan 40 MEUR hintaan.

ICG to sell Bilbao ferry for €37.7m

Ferries group Irish Continental has agreed to sell its 'Bilbao' ferry to St Peter Line, in Nicosia, Cyprus.

The total sale price is €37.7m, payable in instalments over just under six years, up to September 2016.

The deal is in the form of a hire purchase agreement under which the vessel is chartered by ICG to St Peter Line, but the Cypriot company will own the vessel after the final payment.

ICG has owned the vessel since November 1993, when the ship was bought from its Swedish owners, Viking Line. The company says the deal is expected to result in a profit before tax of around €8m this year.


http://www.rte.ie/news/2010/1203/icg-business.html

Tuomas Romu

#385
HS: Vanha ruotsinlaiva alkaa risteillä Pietarista Tukholmaan

En kyllä puhuisi "viidestä sisaruksesta", sillä sen verran eroja laivojen välillä on.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 03.12.2010, 20:02:53
HS: Vanha ruotsinlaiva alkaa risteillä Pietarista Tukholmaan

En kyllä puhuisi "viidestä sisaruksesta", sillä sen verran eroja laivojen välillä on.

Hieno homma! Lehdistötiedotteen mukaan tekee pysähdyksen myös Tallinnassa.

http://www.stpeterline.com/en/NewsArchive/tabid/115/vw/1/ItemID/39/Default.aspx

Itse olisin kuitenkin sitä mieltä, että Finlandia, Silvia Regina, Mariella, Olympia ja Kronprins Harald ovat rungoltaan alunperin lähes samanlaisia. Yläkansien sijoittelu toki on tehty tilaajaan toiveiden mukaisesti. Kyllä ne ainakin "serkuksia" ovat. Eri asia sitten toki on kehitellyt versiot Svea, Wellamo, ropax Travemünde, Amorella, Isabella, Frans Suell, Crown of Scandinavia, Cinderella, Athena/Kalypso/Europa ja jopa Akerin rakentamat Tallinkit. Kyllä ne kaikki tunnistaa ent. Wärtsilä suunnittelemiksi melko samanlaisilla ratkaisuilla pohjalla. Perus ruotsinlauttoja siis.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 03.12.2010, 20:02:53
En kyllä puhuisi "viidestä sisaruksesta", sillä sen verran eroja laivojen välillä on.
Tohon Kronprins Haraldiin en osaa ottaa kantaa, mutta mun mielestä joko Siljan tai Vikingin 50-vuotiskirjassakin kuitenkin näitä muita verrattiin keskenään jossain kohtaa. Saatan kyllä muistaa väärinkin, mutta takaraivoon on jäänyt tälläinen ajatus. Eli kyllä siellä tosiaan saman tyyppiset piirustukset on ainakin ihan alussa varmaan olleet pohjalla.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 03.12.2010, 22:24:52
Hieno homma! Lehdistötiedotteen mukaan tekee pysähdyksen myös Tallinnassa.
Jos tulkitsen tekstiä oikein, niin toinen kahdesta edestakaisesta viikottaisesta matkasta poikkeaa Tallinnassa ja toinen ei. Miten tämä sitten käytännössä toteutuu onkin sitten toinen kysymys.

Joka tapauksessa hieno homma, että kauppa varmistui. Ja hienoa on myös se, että St. Peter Line on ostamassa aluksen. Tämä viittaisi siihen, että yhtiön liikenne on suhtis vakaalla pohjalla ja näinollen on järkevää sijoittaa alukseen sen rahtaamisen sijaan.

Timo Selkälä

Mariellan ja Olympian rungoissa muuten näkyy spanttinumeroinnissa jatkopala. Kronprins Haraldin runko on samaa sarjaa, mutta sen keula on muotoiltu uudelleen paremman merikelpoisuuden vuoksi. Siinä on muitakin eroja, (kuten alaruuma) mutta siinäkin projektissa käytettiin olemassaolevaa "piirustusta".

Alus siirtyy St Peter Linen omistukseen sitten 2016, siihen asti se on siis vuokralla - joskin vuokranmaksut toimivat periaatteessa osamaksuina.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.