St. Peter Linen liikenne

Aloittaja Jussi Lampinen, 18.01.2010, 09:38:38

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 10.12.2010, 09:41:23
Niin, olet toki siinä oikeassa että Pietarissa riittää väkeä isommankin laivan täyttöön, tästä Pietarin potentiaalista huolimatta lähdöt eivät ole loppuunmyytyjä.

Ihmehän se olisi jos vuodessa saisi tilanteen siihen että kapasiteetti ei riitä. Varsinkaan kun kyseessä tuon kokoluokan alukset.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kari Virtanen

Pietarin laivayhteydelle voi käydä huonosti jos Allegro-junan viisumivapaus toteutuu.

Mikko-Oskari Koski

Näinköhän? Yhdensuuntainen lippu HEL-SPB Allegrolla maksaa 84€, eli edestakaisin 168€. Ja tähän ei siis vielä sisälly mitään majoitus- tai muita oheispalveluita. Ja kun VR on päästetty näitä hintoja määrittelemään, ainakaan länsisuunnasta ostettujen lippujen hinnat eivät taatusti ainakaan laske. Idästä lienee oma hinnastonsa, joka tosin lienee merkittävästi Venäjän keskivertojunalippujen hinnastojen yläpuolella.
St.Peterin normihinnastokin on tätä huomattavasti edullisempi. Laivamatkassa on myös aina oma meininkinsä. Ja on niitäkin, jotka boikotoivat Allegroa, jonka alta raivattiin pois "oikea" juna eli Repin -Sibelius-romusta ei niin väliä... 8)

Tosin edullista matkaa Suomen ja Pietarin välillä hakevat suosinevat jatkossakin vodkabusseja, joita lähtee Eteläiseltä Rautatienkadulta päivittäin useitakin. Niissä tosin ei liene ohjelmassa viisumivapauden toteuttaminen...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lassi Liikanen

Kyllä taitaa laivalla ja Allegrolla olla aika eri asiakaskunnat. Allegro tavoittelee lähinnä matkaajia, jotka tulevat Suomeen/Venäjälle puhtaasti ostosmielessä eikä viihdemielessä. Tätä asiakaspohjaa vahvistaa myös sellaiset, jotka nimenomaan haluavat viettää aikaa Helsingissä eikä laivalla, jolloin juna on joustavampi useiden päivälähtöjen ja ennenkaikkea sen takia, että sillä nimenomaan on lähdöt joka päivä. Se on myös hyvä vaihtoehto pienille päivämatkoille. Ja luonnollisesti bisnesmatkaajat valitsevat Allegron. Asiakaspohja varmasti myös vahvistuu kesällä, kun tulee varhaisaamun ja myöhäisillan vuorot.

Risteilyn sen sijaan valitsevat ihmiset, jotka oikeasti haluaa lähteä risteilemään. Heitä varmasti kiinnostaa lähteä vähän enemmän viihteelle, kuluttaa aikaa ja viettää hyvää aikaa laivalla. Ja heillä ei ole "kiire kotiin". Lisäksi suomalaisia risteilylle vetää viisumivapaus, kun junassa sitä tarvitsee, mutta laivalla ei. Sama kun Ruotsin-risteilylle lähtisi.

Ja kyllä voi sanoa, että on ihmisiä, joille juna on vaan jostakin syystä mukavampi kuin laiva. Sama kuin itselle juna on mukavampi kuin bussi, laiva ja juna on mukavampi kuin lentokone. Kyllä ihmiset tekee valintansa myös omien mieltymyksien mukaan, jos vaihtoehtoja on. Ja nythän on kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa; hieman kalliimpi mutta nopeampi ja aikataulustaan joustavampi Allegro, sekä halvempi ja arjesta irtautumista (viisumivapaasti suomalaisille) tarjoava laiva, jota verottaa vain muutamat lähdöt viikossa.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 13.12.2010, 17:29:44
Kyllä taitaa laivalla ja Allegrolla olla aika eri asiakaskunnat. Allegro tavoittelee lähinnä matkaajia, jotka tulevat Suomeen/Venäjälle puhtaasti ostosmielessä eikä viihdemielessä. Tätä asiakaspohjaa vahvistaa myös sellaiset, jotka nimenomaan haluavat viettää aikaa Helsingissä eikä laivalla, jolloin juna on joustavampi useiden päivälähtöjen ja ennenkaikkea sen takia, että sillä nimenomaan on lähdöt joka päivä. Se on myös hyvä vaihtoehto pienille päivämatkoille. Ja luonnollisesti bisnesmatkaajat valitsevat Allegron. Asiakaspohja varmasti myös vahvistuu kesällä, kun tulee varhaisaamun ja myöhäisillan vuorot.

Risteilyn sen sijaan valitsevat ihmiset, jotka oikeasti haluaa lähteä risteilemään. Heitä varmasti kiinnostaa lähteä vähän enemmän viihteelle, kuluttaa aikaa ja viettää hyvää aikaa laivalla. Ja heillä ei ole "kiire kotiin". Lisäksi suomalaisia risteilylle vetää viisumivapaus, kun junassa sitä tarvitsee, mutta laivalla ei. Sama kun Ruotsin-risteilylle lähtisi.

Ja kyllä voi sanoa, että on ihmisiä, joille juna on vaan jostakin syystä mukavampi kuin laiva. Sama kuin itselle juna on mukavampi kuin bussi, laiva ja juna on mukavampi kuin lentokone. Kyllä ihmiset tekee valintansa myös omien mieltymyksien mukaan, jos vaihtoehtoja on. Ja nythän on kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa; hieman kalliimpi mutta nopeampi ja aikataulustaan joustavampi Allegro, sekä halvempi ja arjesta irtautumista (viisumivapaasti suomalaisille) tarjoava laiva, jota verottaa vain muutamat lähdöt viikossa.

Mielestäni sinulla on paljon tosi tärkeitä pointteja. Tärkein on varmastikin se, että sekä Allegro että St. Peter Line herättävät suomalaisten kiinnostusta Pietariin ja siten voivat lisätä matkustamista itään kokonaisuudessaan, jolloin molemmat liikennöitsijät hyötyvät. Loistava vaihtoehto olisi kun vielä saisi viisumivapauden juna-laiva-matkoille 72 tunniksi. Silloin itäinen upea naapurimme suurkaupunki olisi todella helposti saavutettavissa ja alentaisi kynnystä lähteä spontaanistikin reissuun.

Joni Huopana

Aikataulu on ilmestynyt yhtiön sivuille!
http://www.stpeterline.com/en/Schedule/StPetersburgStockholmPrincessAnastasia.aspx

Tallinnassa laiva oleilee sunnuntaisin 12.00-18.00. Millähän laituripaikalla?


Juhani Mehto

Bilbao on tullut Klaipedaan eilen aamulla, mitä ilmeisimmin telakalle.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

En malta olla lisäkommentoimatta tässä ketjussa aiemmin käsiteltyä asiaa St. Peter Linen värityksestä. FoF:iin ilmestyneessä kuvassa tulevasta Princess Anastasiasta 3. 12. 2010 alus on saanut kokosinisen rungon ja valkoisen korsteenin vanhan P&O-värityksen (sininen korsteeni ja vain alapuoliskoltaan sininen runko) tilalle. Koska yksikään varustamo tuskin huvin vuoksi kustantaa laivan uudelleenmaalausta, olisiko tässä tulossa St. Peter Linen tuleva uusi väritys? Ja saadaanko samanlainen myös Princess Mariaan?

Jarkko Ruusulaakso

#414
St. Peter Linen sivuilla on vilahdellut tällainen versio: http://www.stpeterline.com/Portals/0/img/Pictures/Princess-Anastasia.jpg

Lähde: http://www.stpeterline.com/en/NewsArchive/tabid/115/vw/1/ItemID/39/Default.aspx

Ehkä lopputulos saattaa silti juurikin olla lähempänä P&O:n väritystä kuin tuota...aika näyttää.

Sergei Pennonen

St.Peter Line päivitti sivujaan. Nyt SPB-STO-TLL-hinnasto on nähtävissä.

http://www.stpeterline.com/en/Prices/PrincessAnastasia/Roundtripcruise.aspx

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Sergei Pennonen - 05.01.2011, 21:58:53
St.Peter Line päivitti sivujaan. Nyt SPB-STO-TLL-hinnasto on nähtävissä.

http://www.stpeterline.com/en/Prices/PrincessAnastasia/Roundtripcruise.aspx

Hei! Ovat löytyneet pari päivää myös suomeksi jo. Hienointa ehkä on, että voi myös matkustaa ihan kohtuuhintaan Tukholma-Tallinna tai Tallinna-Pietari. ;)

http://www.stpeterline.com/fi/Hinnasto/PrincessAnastasia/Yhdensuuntainenmatka.aspx

Juhani Mehto

Eilisen Turun Sanomien mukaan STX huolehtii aluksen ehostamisesta - tosin alusta ei nähtäne asian tiimoilta Suomessa. Heikinheimon mukaan "missä kunnostustyö tehdään riippuu monista seikoista: asiakkaan tarpeista, missä alus on telakoituna ja missä työvoimaa on saatavilla kohtuulliseen hintaan." Veikkaisin, että homma hoidetaan Klaipedassa, missä alus on tälläkin hetkellä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sergei Pennonen

#418
Princess Maria lähtee telakalle

POIKKEUSAIKATAULU:

Varaukset eivät ole mahdollisia seuraaville päiville:

Princess Marian telakoinnin vuoksi
31.1.-9.2.2011

http://www.stpeterline.com/fi/Aikataulu/AikatauluHelsinkiPietari.aspx

Mikko-Oskari Koski

Anastasian kohdalla kiinnittyy huomio mahdollisuuteen matkustaa EU:n ulkorajat ylittävällä vuorolla yhdensuuntaisella lipulla Tukholmasta Tallinnaan. Se nimittäin tarkoittaa käytännössä laivan täydellistä tyhjentämistä Tallinnassa, koska EU:n sisäliikenteessä ja ulkorajat ylittävässä vallitsevat aika lailla eri säännöt. Toivottavasti asia selvitetään riittävän hyvin myös niille, joilla on jo kymmenissä kiloissa mitattava matkatavaramäärä muassaan -laivaanhan ei saa rajatarkastukseen eli EU:sta poistumistarkastukseen mentäessä jättää mitään. Tämä tarkoittaa myös sitä, että autot STO-SPB on ajettava Tallinnassa maihin.
Voi olla, ettei STO-TLL osoittaudu menestykseksi -siinä tapauksessa kuviota on helppo keventää muuttamalla EU:n ulkorajatarkastuspaikaksi Tukholma ja ottamalla Tallinnan laiturivierailuun samanlainen paperipolitiiikka, kuin vierailevilla kruisereilla on.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950