St. Peter Linen liikenne

Aloittaja Jussi Lampinen, 18.01.2010, 09:38:38

« edellinen - seuraava »

Aaro Lecklin

Missähän mahtavat SPL:n laivat juuri nyt telakoitua? Ilmeisesti helmikuussa aloittavat uusituilla aikatauluilla.

Vesa Penttilä

Mitä itse olen seurannut niin Anastasia on seissyt tallinnassa jo ainekin viikon.. ps eipä ole lähtöjäkään tälle kuulle merkitty

Juha Paulavuo

St. Peter Linen Princess Anastasia -risteilyaluksella aloitetaan ensi kuun alussa nykyistä tiukemmat rajatarkastukset, kertoo Rajavartiolaitos. Käytännössä muutos vaikuttaa venäläismatkustajiin ja viisumivelvollisiin Schengen-alueen ulkopuolelta tuleviin matkustajiin, ei esimerkiksi suomalaisiin.

Princess Anastasian toinen reitti kiertää Tukholman, Pietarin, Helsingin sekä Maarianhaminan ja toinen reitti Tukholman, Tallinnan ja Pietarin.

– Uusi käytäntö tarkoittaa sitä, että jos venäläismatkustajalla on kertaviisumi ja hän tulee Helsingissä laivasta pois, leimataan hänet maahantulevaksi Schengen-alueelle. Kun matkustaja palaa laivaan, on viisumi käytetty. Jatkossa matkustajat tarvitsevat multiviisumin, joka käy useammassa satamassa, kertoo Rajavartiolaitoksen everstiluutnantti Jaakko Ritola.

aamulehti

Uusi käytäntö perustuu Euroopan komission lausuntoihin.

Mikko-Oskari Koski

Periaatteessahan kertaviisumikin kävisi koko kierrokselle, mutta sen leimaaminen pitää siis tehdä Helsinkiin saavuttaessa ja Tallinnasta lähdettäessä. Kuten kaikki hyvin tiedämme, on laivan oltava tyhjä juuri Schengen-ulkorajan ylityksen takia sekä Helsinkiin saavuttua että ennen Tallinnasta lähtöä. Tukholmassa asiakkaat sitävastoin saavat halutessaan jäädä laivaan koko satamassaoloajaksi (tosin on vaikea ymmärtää, miksi joku niin tekisi).
Multiviisumi taitaa nykyään kuitenkin olla venäläisille useamman sataman kävijöille pakollinen, vaikka Schengen-sisäliikenteessä ollessaan HEL-STO-TLL-osuudella matkalippuja kummempia matkustusasiakirjoja ei oikeastaan tarvitsisi edes tarkastaa. Miten tämä puoli on käytännössä hoidettu, sen kertokoon joku mainitulla osuudella Anastasian kyydissä ollut.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Olli Mattila


Mikko-Oskari Koski

Onko kenelläkään mitään faktakäsitystä Anastasian MHQ-visiiteistä? Onko se jotenkin sidoksissa siihen, onko aluksessa EU:n sisäliikennematkustajia; venäläisillä risteilijöillähän kuin myös Venäjältä tulevilla EU:laisilla on tax-free-osto-oikeus joka tapauksessa? Vai onko alus ylipäätään viime aikoina käynyt MHQ:ssa (ainakin viime to-pe kuin myös viime yönä näytti painelevan suoraan ja STO-TLL-osuudella ei ole tainnut ikinä siellä käydäkään)?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.03.2012, 13:34:57
Onko kenelläkään mitään faktakäsitystä Anastasian MHQ-visiiteistä? Onko se jotenkin sidoksissa siihen, onko aluksessa EU:n sisäliikennematkustajia; venäläisillä risteilijöillähän kuin myös Venäjältä tulevilla EU:laisilla on tax-free-osto-oikeus joka tapauksessa? Vai onko alus ylipäätään viime aikoina käynyt MHQ:ssa (ainakin viime to-pe kuin myös viime yönä näytti painelevan suoraan ja STO-TLL-osuudella ei ole tainnut ikinä siellä käydäkään)?

Se loppu nyt; virallisestikin:

http://www.nyan.aland.fi/nyheter/?news_id=70494&news_instance=2

"Slösar tid och bränsle
Regelskärpningen innebär att S.t Peter Line inte längre betraktas som en inrikeskryssning inom EU och att det blir krångligare och tar längre tid för passagerarna i varje hamn.
– Med de nya reglerna har vi inget skäl att anlöpa Mariehamn. Det slösar för mycket tid och bränsle, säger Igor Glukhov.
Han säger att det var ett smärtsamt beslut att lämna bort Mariehamn.
– Vi kom till slutsatsen att vi måste offra en stad, annars finns det ingen chans för oss att fortsätta."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Lahti


Anastasialla aiheeton pommiuhkaus laivan ollessa satamassa Tukholmassa.

http://www.radiotv.ax/ kertoo

Färja bombhotad i Stockholm

St Peter Lines passagerarfartyg Anastasia bombhotades tidigare i dag när den låg vid kaj i Frihamnen i Stockholm. Alla passagerare, ett hundratal, evakuerades från färjan. Senare bedömde dock polisen att bombhotet inte var seriöst och passagerarna kunde åter gå ombord på fartyget.
   Anastasia lade tidigare till i Mariehamn, men sedan i höstas har rederiet beslutat att det inte är lönsamt att stanna till här. Fartyget seglade tidigare under namnet Viking Olympia och ägdes fram till 1993 av Rederi AB Slite.

Publicerades 18.05.2012 kl. 15:07


Katso myös:
   http://www.dn.se/nyheter/sverige/farja-evakuerad-efter-bombhot

Marko Manninen

Toisessa keskustelussa puhuttiin naapureiden käyneen katsomassa Isabellaa. Uskon venäläisten käyneen katsomassa laivaa. Luulisin heidän ostolistalla olevan Isabella, Amorella, Mariella ja Stena Saga, jos näistä joku on kaupan niin varmasti ovat tekemässä kauppaa.

Heidän tulevien laivojen nimiä uskoisin olevan Princess Olga tai Princess Tatjana tai sit joku muu aikaisempi prinsessa saa nimensä laivan kylkeen.

Onko kenelläkään todellisiä tietoja Princess Marian keulan muutos työstä vuodelta 2006? Minkä takia se piti muuttaa? Oliko syynä tuleva siirto Englannin ja norjan välille? Saako kyseisellä välillä olla sen tyylistä keulaporttia mikä vanhastaan oli?
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 15.07.2012, 19:57:30
Onko kenelläkään todellisiä tietoja Princess Marian keulan muutos työstä vuodelta 2006? Minkä takia se piti muuttaa? Oliko syynä tuleva siirto Englannin ja norjan välille? Saako kyseisellä välillä olla sen tyylistä keulaporttia mikä vanhastaan oli?

Ex. Finlandia sai jo  vuonna 2000  kolmannen keulan. Elikkä ennen  Ijmuiden - Newcastle reitille siirtoa.  Kyllä siellä samaten kuten Norjan ja Englannin välillä on keulaportillisia liikkunut.  Menee arvailujen puolelle mutta uusi keula on paljon hoikempi linjoiltaan kuin entinen  olettaisin että ei ole käyttäytynyt isoilla vesillä aallokossa toivotulla tavalla. Keulaportin pois jättäminen veikkaisin olevan DFDSn perinteitä.  Monessakaan niiden aluksessa ei ole keulaporttia.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalle Id

Nyt menee muistitiedon puolelle, mutta joka tapauksessa muistaakseni oli niin, ettei DFDS ainakaan jossain vaiheessa Pohjanmeren puolella käyttänyt keulaportteja vaikka laivassa olisi sellainen ollutkin.

Kimmo Heinonen

#506
Princess Mariaa "koko rahan edestä"  :P

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012071815856982_uu.shtml

LainaaIlta-Sanomien mukaan kuubalaismies juuttui Pietarin ja Helsingin väliä kulkevalle laivalle 47 päiväksi, koska häntä ei päästetty kumpaankaan maahan.

Cespedes lähti risteilylle jälleen 4. kesäkuuta, jottei oleskeluaika ylittyisi. Vakituista oleskelulupaa hakenutta Cespedesiä ei päästetty 6. kesäkuuta risteilyltä palatessa enää takaisin Venäjälle vaikka hänen aiempi maahantulokieltonsa oli kumottu. Cespedes ei yrittänyt päästä Suomeen, sillä hänen Schengen-viisuminsa oli umpeutunut...

...Pitkä laivareissu päättyi 16. heinäkuuta, kun Venäjän viranomaiset heltyivät päästämään Cespedesin takaisin Venäjälle.


Janne Raiskinmäki

Luin Princess Marian wikipedia-artikkelista jotta   " Vuonna 2000 alusta uudistettiin Remontowan telakalla Puolan Gdanskissa, jolloin siihen lisättiin muun muassa peräsponsonit sekä ns. "ducktail"."

Peräsponsonit  ovat ilmeisesti nuo ruman näköiset ihme ulokkeet perässä?  Miksi sellaiset laitettiin?



Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Janne Raiskinmäki - 18.09.2012, 09:04:35
Peräsponsonit  ovat ilmeisesti nuo ruman näköiset ihme ulokkeet perässä?  Miksi sellaiset laitettiin?

Jotta se ei kaatuisi...  ;)

Vakavasti puhuen kyse on aluksen vakavuudesta. Aluksen on täytettävä tietyt kriteerit myös vaurioituneena. Lähes kaikki tuon ikäluokan matkustaja-autolautat ovat tavallaan olleet liian korkeita, ja niille on jouduttu tekemään muutoksia jotta täyttäisivät vaadittavan vuotovakavuuden. Yleensä niihin on asennettu juuri sponsonit.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Janne Raiskinmäki

Jaaha, maakrapu  kiittää tiedosta  :)

Kuinka moni täällä on muuten ollut Pietarissa näillä viisumivapailla risteilyillä?  Onko homma yhtä sujuvaa kuin Ruotsin ja Tallinnan reissuilla? Siis tullimuodollisuudet, toiminta terminaalissa jne.