Jäätalvi 2010-2011

Aloittaja Ari-Jukka Perkiomaki, 18.11.2010, 13:09:40

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Pitää kutinsa. Toistaiseksi ainoa Viking, joka suuntaa Grönlantiin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Seppo Luoma-Aho


Dolly Parton is bib.

Eli Oden avustaa Perämerellä

Juha Paulavuo

Jäätilanne Porin edustalla on vaikein miesmuistiin. Venäläinen hiililaiva on odottanut pääsyä satamaan jo kolmisen viikkoa ja aluksen miehistölle on täytynyt kuljettaa vettä ja ruokaa. On hyvin poikkeuksellista, että Porin edustalla on vielä huhtikuussa töissä kaksi murtajaa.

Porin edustalla jäihin jumiutuneita laivoja on lähes jonoksi asti. Monitoimimurtaja Nordican päällikkö Jyri Viljanen ei muista, koska kaksi murtajaa olisi ollut täydessä työssä Porin edustalla vielä huhtikuussa. Nordican lisäksi töitä tekee monitoimimurtaja Fennica.

- Olemme vieneet venäläisen hiililaivan miehistölle ruoka- ja juoma-apua, koska se odottaa jo kolmatta viikkoa pääsyä satamaan. Tämä kertoo jo aika paljon siitä, mikä on jäätilanne Porin edustalla.

yle

Janne Koskinen

#483
Lainaus käyttäjältä: Seppo Luoma-Aho - 06.04.2011, 11:09:03
Dolly Parton is bib.

Eli Oden avustaa Perämerellä

Eikä enää talvisin kauaksi lähdekään:

http://svt.se/2.33538/1.2383471/isbrytaren_oden_maste_stanna_hemma

Hyvä niin!  :)

"Under den värsta vintern i mannaminne var landets bästa isbrytare på andra sidan jordklotet."

Tuosta parhaasta olisin hiukan eri mieltä; perunapellolla tarvitaan neliveto.

"Oden är den största isbrytaren vi har. Den skapar breda rännor i isen och det är den typ av resurser vi vill ha här hemma."

Tästä rännien hyvyydestä olen kuitenkin samaa mieltä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Savolainen

En kovin korkealle Svenskien touhuja noteeraa, mutta taas kerra olisi paattajiemme syyta ottaa mallia.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Ari-Jukka Perkiomaki

Ottamatta kantaa sen enempää tässä itse murtajiin, niin ainakin Sjöfartsverket hoitaa tiedotuksen koskien jäänmurtoa ja kaikkea siihen liittyvää todella hyvin.  :D 
Samaa palvelua ei löydy Suomen puolelta >:(

Timo Heikkinen

Tämän illan Ylen Lounais-suomen alueuutisissa oli Porin edustan jäätilanteesta juttua. Hankala jäätilanne vaivaa edelleen. http://areena.yle.fi/video/1302280594074

Simo Peräkorpi

Aika mielenkiintoinen kurssi Freillä tällä hetkellä, tuskin terveisiä etelään ajelee, joten olisiko nelivetoisella tarvetta?

Pekka Laakso

#488
Voisi olla, sillä näyttää, että Nordica olisi tulossa pois Selkämereltä. Helsinkiä kohti kertoo AIS, kausi pakettiin? ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Heikkinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 10.04.2011, 02:52:36
Voisi olla, sillä näyttää, että Nordica olisi tulossa pois Selkämereltä. Helsinkiä kohti kertoo AIS, kausi pakettiin? ???

Äkkiä se tilanne muuttuu. Porin sataman edustalla velloi avoin meri. Jäät häipyi eilen pois kun tuuli kääntyi pohjoisen puolelle.  :thumb:

Pekka Laakso

Tilanneraporttia väliin: Suomenlahti pian vapaa alue ydinmurtajista, Vaygach palaamassa kotiin Murmanskiin...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Arttu Laaksonen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 10.04.2011, 23:16:36
Ihan oman mielipiteeni mukaan nyt alkaa tämä keskustelu podeista, jäänmurtajien ketteryydestä ja nelipotkuritekniikan mielekkyydestä nykyajan murtajaratkaisuihin lipsua aika vahvasti ohi jäänmurtokautta käsittelevästä aiheesta, joten voisiko ylläpidolle olla mahdollista harkita tiettyjen viestien siirtämistä olemassaolevaan Jäänmurron tulevaisuus ketjuun tai vaikkapa avata näistä kokonaan uusi rinnakkaiskeskustelu?

Viestit siirretty ja tekniikkakeskustelu jatkukoon siellä. Keskitytään tässä jäänmurtokauteen.
.: FAQ :.

Ari-Jukka Perkiomaki

#492
Sjöfartsverket kertoo, että Tor Vikingin II:sen jäänmurtokausi on loppunut tänään ja se on matkalla kohti Landskronaan.

Tässä Yle Pohjanmaan webistä kopsattua jäätilanteesta:
Onpas muuten "kiva" kuva uutisessa, missä Kontio ja Frej leikkailevat RG1:stä irti...
http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/04/jaatilanne_helpottunut_silti_jaanmurtajia_tarvitaan_2506288.html

Jäätilanne Merenkurkussa on helpottunut, mutta paikoin suuret jäälautat vaikeuttavat edelleen laivaliikennettä. Liikennevirastosta arvioidaan, että Selkämerellä tilanne tasoittuu parin viikon päästä ja Raahesta ylöspäin vasta toukokuussa.
Pohjanmaan rannikolla hankalin tilanne on tällä hetkellä Kaskisten kohdilla. Jäätilanne on kuitenkin helpottunut nopeasti ja esimerkiksi Vaasan ja Uumajan välillä liikennöivä RG Line voi jo lisätä vuorojaan. Yhtiö on sopinut vuorojen lisäämisestä jäänmurtajajohdon kanssa. Tällä viikolla yhtiö ajaa yksitoista vuoroa.
Liikennevirastosta kerrotaan, että jäätilanne muuttuu nyt viikoittain. Paras tuulen suunta olisi tällä hetkellä itä, koska silloin tuuli irrottaisi jään rannikolta ja kuljettaisi jäälauttoja kauemmas merelle.
YLE Pohjanmaa

Simo Peräkorpi

Niinpä näyttää ja Frei avustelee taas Kaskisten liikennettä, no onhan se hyvä, että joku joutaa, kun Nordikakin jo "skattalle" asettui.

Juhani Mehto

Botnica näyttää olevan taas matkalla takaisin Selkämerelle, on nyt Kustavin tietämillä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.