Kirjoittaja Aihe: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)  (Luettu 193564 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2070
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #105 : 28.06.2019, 14:56:45 »
Helsinkin telakka solminut tilauksen kahdesta 110-metrisestä ekspeditioristeilijästä telakan omistajien varustamolle. Toimitukset ovat 8/2021 ja 1/2022.

https://yle.fi/uutiset/3-10852139

Jääluokka, joka ilmenee erillisestä lehdistötiedotteesta (en löytänyt linkkiä), on PC 6 eli jotakuinkin 1A Super.

edit: Kauppalehden jutussa on mainittu myös toinen mahdollinen tuleva tilaus, Saksan valtion tutkimusmurtaja:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/302ed6f7-3cb1-42a8-9717-1b62179b0810?ref=twitter:cbb1
« Viimeksi muokattu: 09.01.2020, 15:35:10 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2070
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2070
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2070
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #108 : 25.06.2020, 20:49:07 »
Pieni tilannepäivitys, mutta ei varsinaisesti mitään eritystä - uusista kaupoista neuvotellaan:

https://yle.fi/uutiset/3-11413411
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2652
    • kships.blogspot.com
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #109 : 29.06.2020, 11:41:30 »
Haluamatta kuulostaa hirveän negatiiviselta, niin ainahan niistä neuvotellaan. Arctechin aikanakin silloinenkin toimari kertoi kuinka risteilijätilauksista neuvoteltiin useamman potentiaalisen tilaajan kanssa...

Joonas Vähämäki

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1061
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #110 : 05.12.2020, 08:53:54 »
Pitkä juttu YLE:llä telakan ja Swan Hellenicin yhteyksistä.

Lainaus
Ainakin kaksi Helsingin telakalla rakennettavista risteilyaluksista rahoittaa Venäjän valtio. Rahoitus on järjestetty irlantilaisen yhtiön(siirryt toiseen palveluun) kautta, jonka omistaa Venäjän liikenneministeriö.

Venäjän valtio perusti irlantilaisen yhtiön vuonna 2012. Se on rahoittanut yli miljardilla eurolla lentokoneiden ja laivojen hankintoja. Näitä myydään tai vuokrataan leasing-sopimuksilla pääosin venäläisten yhtiöiden käyttöön.
Kremlin ohjauksessa toimiva yhtiö maksaa risteilijät ja niiden käyttäjäksi tulee varustamoyhtiö Swan Hellenic eli Helsingin telakan venäläiset omistajat.
Helsingin yliopiston Venäjän energiapolitiikan apulaisprofessori Veli-Pekka Tynkkynen pitää tällaisia järjestelyjä alttiina korruptiolle.
Kaupoista ja rahoituksesta sovitaan pienen piirin kesken, rahat tulevat valtion kirstusta ja valtio on myös suurin riskin kantaja.
– Tulee tietysti mieleen, että liittyvätkö tilaukset siihen, että Venäjän valtion kirstusta revitään rahaa. Korruptiota on Venäjällä joka sektorilla. Aloilla, joihin liittyy merkittäviä valtion strategisia etuja, on saatavilla yleensä lihavimmat pihvit, Tynkkynen sanoo.

Helsingin telakka on kertonut brittiläisen varustamoyhtiön Swan Hellenicin tehneen yhteensä kolme alustilausta yhtiöltä.
Erikoistutkija Tapio Karvosen mukaan varustamon brändi on tunnettu etenkin Britanniassa. Alkuperäinen Swan Hellenic -varustamo on perustettu jo 1950-luvulla.
Vuonna 2017 varustamo lopetti kuitenkin toimintansa taloudellisesti kannattamattomana. Helsingin telakan venäläiset omistajat ostivat varustamon tuotemerkin kesällä 2020.

https://yle.fi/uutiset/3-11682165
« Viimeksi muokattu: 05.12.2020, 08:58:05 kirjoittanut Joonas Vähämäki »

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2070
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #111 : 05.12.2020, 23:51:29 »
Itse olin jotenkin siinä uskossa, että Swan Hellenic olisi ennemminkin brändi, jolla risteilyjä markkinoitaisiin länsimaissa. Kun Helsingin telakka sai noiden kahden ensimmäisen laivan tilaukset pian omistajanvaihdoksen jälkeen, ainakin Kommersant nimesi tilaajaksi alkuun Kasyanenkon omistaman Vodohod-varustamon.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2652
    • kships.blogspot.com
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #112 : 06.12.2020, 13:06:23 »
Juu, nuo kaksi ensimmäistä olivat alkujaan Vodohodin tilaamia. Swan Hellenicin brändinimi tuli mukaan myöhemmin, ja kolmas tilattiin sitten suoraan SH:n nimen alle.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2070
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #113 : 06.02.2021, 09:13:11 »
Helsingin telakan toimitusjohtaja vaihtui kuun alussa. Carl-Gustaf Rotkirch siirtyi hallitukseen ja tilalle tuli Esko Karvonen.

https://helsinkishipyard.fi/en/esko-karvonen-the-shipyards-chief-operating-officer-is-appointed-president-and-ceo-of-helsinki-shipyard-oy-as-of-february-1st/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2070
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #114 : 09.06.2021, 22:40:21 »
Navigatorissa on laaja Viktor Olerskiy'n haastattelu:

Helsingin telakka vahvassa vauhdissa
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2652
    • kships.blogspot.com
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #115 : 10.06.2021, 20:28:47 »
Kiinnostava artikkeli, mutta onpa rasittavaa miten suomenkielisessä tekstissä on käytetty venäläisistä nimistä englantiin translitteroinnin mukaista kirjoitusasua, jolloin nimien lausuminen menee suomeksi päin h*lvettiä.

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2293
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #116 : 12.06.2021, 23:28:47 »
Kiinnostava artikkeli, mutta onpa rasittavaa miten suomenkielisessä tekstissä on käytetty venäläisistä nimistä englantiin translitteroinnin mukaista kirjoitusasua, jolloin nimien lausuminen menee suomeksi päin h*lvettiä.
Itseäni risoi eniten todella huono kieli - ajoittain jopa tuntui, kuin joku automaatti olisi kääntänyt tekstin englannista suomeen. Sinällään aihe ja sisältö toki olivat mielenkiintoisia.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2070
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #117 : 02.03.2022, 20:08:57 »
Helsingin telakan tulevaisuus on katkolla Ukrainan sodan takia:

HS: HS:n tiedot: Helsingin telakka ajautumassa vakaviin vaikeuksiin pakotteiden vuoksi, yhtiön vuokra­sopimus kaupungin kanssa vaarassa

Telakalla on vuokrasopimus Helsingin kaupungin kanssa vuoteen 2035 asti. Vartiaisen mukaan telakka haluaisi kovasti jatkaa sopimusta.

Vartiainen kertoo pohtineensa jo pidempään, miksi Helsingin keskustassa on venäläinen telakka. Luvassa voi olla päätöksiä jo lähiaikoina.

Vartiaisen mukaan telakan asemaa ja vuokrasopimuksen kohtaloa ryhdytään miettimään lähipäivinä, koska Helsingin kaupunki on jo alkanut selvittää toimia, joihin se ryhtyy turvallisuustilanteen muuttumisen takia.

”Kun katsotaan kansainvälispoliittista tilannetta, minun on vaikea nykytilanteen valossa nähdä, että venäläisomisteinen telakka voisi pidemmällä aikavälillä toimintaansa jatkaa nykyisellä paikallaan.”
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari Leskinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 349
  • Vain olennainen on tärkeää !
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #118 : 09.04.2022, 12:19:00 »
Telakka olis nyt myynnissä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008738966.ht

Nykyinen venäläinen omistaja etsii ostajaa Helsingin telakalle. Telakan omistaa yksityinen sijoitusyhtiö Algodor Holdings, jonka myyntihalut vahvistaa telakkayhtiön vt. toimitusjohtaja Simo Rastas.

”Haussa on länsimainen toimija, joka voi olla esimerkiksi suomalainen tai eurooppalainen”, Rastas sanoo.

Myyntiaikeisiin vaikuttavat Euroopan unionin (EU) ja Yhdysvaltojen Venäjälle määräämät pakotteet. Sanktiot johtuvat Ukrainan sodasta sekä sitä ennen Krimin valtauksesta vuonna 2014.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2070
Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Vastaus #119 : 06.09.2022, 17:53:02 »
HS: Helsingin telakkaa haetaan konkurssiin

Lyhyesti yksi Helsingin telakan alihankkijoista, laivojen sisätiloja valmistava Merima, hakee telakkaa konkurssiin maksamattomien laskujen taki. Kyse on suhteellisen pienestä summasta (reilu 50000 euroa) ja telakan toimitusjohtaja on toiveikas siitä, että asia saadaan selvitettyä.

edit: YLE: Helsingin telakka kertoo maksaneensa kiistanalaisen saatavan

Helsingin telakka ilmoittaa maksaneensa kiistanalaisen saatavan yritykselle, joka on vaatinut telakkaa konkurssiin. Telakkayhtiö Helsinki Shipyard kertoo asiasta tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Telakka on julkaissut aiheesta myös oman tiedotteen.

edit 2: HS: Alihankkija perui Helsingin telakan konkurssihakemuksen

”Telakka on tänään maksanut laskunsa ja olemme peruneet konkurssihakemuksen”, sanoo Meriman lakiasiainjohtaja Minna Mäkiranta-Blyth.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2022, 18:58:59 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!