Viking Line muuttaa kurssiaan

Aloittaja Timo Selkälä, 16.02.2011, 14:02:34

« edellinen - seuraava »

Arto Papunen

Taidan kyllä ihmetellä, että kun Birka Stockholm jatkaa risteilyitään uudella omistajalla niin mikä on Vikingin into enää pitää Cinderellaa Tukholman vuorokauden risteilyissä.. Etenkin kun oman Gloryn uutuudenviehätys alkaa pikkuhiljaa kadota.. Ja kun Gabriella on nyt yksin reitillään. Toki siitäkin huhuja ollut, että sitäkin on ostajat käyneet katsomassa..

Arto Papunen

Ja Cinderellan käynnit Kapellskärissä loppuvat kuitenkin.. Olenko yllättynyt, en.

Petteri Lyysaari

En nyt ole ihan varma kuuluuko "muuttaa kurssiaan"-osioon, mutta kysyn kuitenkin. Mamma oli tänään piknikillä ja kertoi aika levotonta juttua mielestäni. Eli Maarianhaminassa autot ajettiin ulos kyljestä sivurampille perän sijaan,peräportteja ei edes avattu. Tuota tapaa ei tietääkseni ole juuri käytetty Boren jälkeen meillä päin. Jos tämä pitää paikkansa, niin miksi näin ?

Ilves Valta

Ainahan Gracen ja Gloryn (ja sitä ennen Amorellan) ylempi autokansi on kaikissa satamissa purettu ja lastattu sivuportin kautta. Peräporttien avaamattomuus on harvinaisempaa, mutta toisaalta jos vain ylemmällä autokannella oli Maarianhaminaan menijöitä niin turha sitä peräporttia on avata.

Kai Heino

Ei tainnut olla rekka-autoja menossa laivaan tai tulossa laivasta Maarianhaminassa. On laitettu kutoseen kaikki Maarianhaminan kevyt liikenne.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Petteri Lyysaari

No juu, tää oli tietysti aika typerä ihmettelyn aihe tyypiltä,joka ei ole vuosituhannen vaihteen jälkeen matkustanut Viikkarilla... Kuulosti vaan niin oudolta tuo sivulastaus ja ilmeisesti Turussa ei ole ollut mahdollista vuosikymmeniin.

Ilves Valta

On se Turussakin ollut arkipäivää koko ajan. Siellä henkilöautojen ramppi on vaan niin piilossa jalkamatkustajilta ettei asiaa oikeastaan huomaa.

Kai Heino

GoogleMapsista näkee hyvin rampin. On kivampikin poistua autosta henkilöautokannelta.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Petteri Lyysaari - 06.04.2023, 22:28:55 Kuulosti vaan niin oudolta tuo sivulastaus ja ilmeisesti Turussa ei ole ollut mahdollista vuosikymmeniin.

Onhan tuosta joku postannut videonkin YouTubeen:


Ilves Valta

Ålandstidningen oli uutisoinut, että Viking olisi tarkastanut potentiaalista uutta Maarianhamina–Kapellskär-linjan laivaa, jonka hintapyynnön 48 m€ varustamo olisi hylännyt liian kalliina. Viking on ennättänyt kiistämään tiedon varustamon tiedotuspäällikkö Johanna Boijer-Svahnströmin sanoin "det är ingenting som är aktuellt för den linjen just nu."

Ehkä vain ylitulkitsen, mutta minusta on kiinnostavaa miten Boijer-Svahnström kiistää nimenomaan aluksen hankkimisen Kapellskärin-linjalle, ei potentiaaliseen uuteen alukseen tutustumista tai neuvotteluiden käymisestä aluksesta jotain muuta linjaa varten. Tappiollisena suljetulle Maarianhamina–Kapellskär-linjalle kun tuskin ollaan uusia aluksia hankkimassa, mutta uusi lautta Helsinki–Tukholma-linjalle (tai uusi alus Tukholman risteilyliikenteeseen, mikä mahdollistaisi Cinderellan siirron pääkaupunkilinjalle) voisi olla ihan mahdollinen ajatus. Ja 48 m€ kuulostaisi myös ihan asialliselta pyynnöltä näille linjoille sopivasta aluksesta (vaikka Viking olisikin sen kalliina hylännyt).

Mikko-Oskari Koski

#655
Minusta Vikingin investoinneista todennäköisimmältä kuulostaisi kolmas, rahtivetoisuudeltaan Gracea ja Glorya tehokkaampi alus Turun liikenteeseen. Sellaisia saattaisi maailmalla olla jopa kaupan, eikä 40-50 miljoonaa kuulostaisi miltään hirvittävältä kiskurihinnalta. Pakkohan Vikingin on jollain vastata Grimaldin haasteeseen, ja kapasiteettiahan tarvitaan, jos Tallink tosiaan vetäytyy Turusta. Lisäaluksen voimin voitaisiin toinen Rosellan mukana menetetyistä MHQ-KPS-keikoistakin palauttaa ohjelmaan.
Helsingin ja Tukholman välisen linjan päivittäisyyteen sesonkihuippujen ulkopuolella en enää usko olevan paluuta, ja mitä Cinderellaan tulee, sen konseptissa lienee jatkossakin myös 20h-risteilyjä Tukholmasta, koska niillekin on kysyntää -Birkan tuleva risteilykonsepti tuskin sen kanssa kisaa ainakaan päivittäistasolla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

Minä taas en usko, että Cinderella olisi jatkossa Tukholman nykyisellä risteilyreiteillään. Alus kaipaisi uutta brändäystä ja välillä Faceenkin laitetaan kun laivan sisätilat ei enää tiptop-kunnossa. Gloryn uutuudenviehätyskin alkaa olla mennyttä ja hinnat laskee. Voihan Cinderellan risteilyillä hieman olla kysyntää mutta taas että millä hintaa ja kun hinnan pitäisi kompensoida kun autokannelta ei niin tuottoa tule samaan malliin. Birkan sanottu tekevän risteilyitä Visbyyseen, mihin Cinderellakin suuntaa monena lähtönä tänä kesänä. Moniko Cinderellan nykyerikoisristeily voitaisiin siirtää joko Glorylle tai Cinderellalle Helsingin reitillä. Kun taas joku suomalainen erikoisristeily tyyliin Radio Novan erikoisristeily saisi uutta pontta kun olisi Cinderellan isompi yökerho verrattuna Gabriellan vastaavaan..

Ja minä taas laittaisin Vikingin seuraavan siirron Helsingin ja Tallinnan välille. Kilpakumppanin laivaratkaisut nähty ja XPRS:n tilalle tarvitaan parempi ratkaisu. Sen myynnistä saadaan enemmän kuin Mariella/Rosella/Amorella akselilta tai sinne Turun liikenteeseen kolmanneksi. Uusi laiva voisi olla pikalaiva missä oikeasti MyStariin ja Megastariin verrattuna risteilijän ominaisuuksia kunnon yökerho ja vaikka pieni spa-osasto. Jos sitä Eckerön kanssa koordinoitua aikataulua olisi niin tällöin Vikingin uudisrakennus lähtisi taas Helsingistä n.6.00, 12.00 ja 18.30 Tallinna 09.00, 15.15, 21.40. Tällöin risteilylähtö olisi 18.30 ja takaisin 11.15 tai voi jäädä Tallinnan aamulla "biletyksen" päätteeksi ja nousta 15.15 uudelleen laivaan ja 17.30 Helsingissä.

Ilves Valta

Birka Stockholmin tulevasta liikenteestä ei ilmeisesti ole lyöty mitään vielä lukkoon – ainakaan niin, että siitä olisi kerrottu julkisuuteen – mutta ymmärsin, että kesäkauden ulkopuolella laivan kaavailtaisiin edelleen jatkavan vuorokauden risteilyitä Tukholmasta. Jos näin on, sillä voi olla vaikutusta Cinderellan jatkosuunnitelmiin.

Kauan sitten aikana ennen koronaa Vikingin puolelta kerrottiin, että seuraava panostus Gloryn valmistumisen jälkeen olisi Helsinki–Tukholma-laivojen uudistaminen. Tallinnan-liikenteeseen uusia panostuksia ei tuolloin nähty tarpeelliseksi. Onko varustamon tulkinta edelleen sama on tietysti asia erikseen. Toki on syytä muistaa, että koordinoitu kuuden päivittäisen lähdön aikataulu Eckerön kanssa ei välttämättä vaadi uutta laivaa; XPRS pystyisi liikennöimään Länsisatamasta samanlaisilla ylitysajoilla kuin Finlandia nykyisellään. Toki tämä yhteisliikenne vaatisi Eckerön ja Vikingin välistä lähentymistä joka vaikuttaa nykyisellään mahdottomalta.

Minun on vaikea jaksaa uskoa kolmanteen laivaan Turun-linjalle. Kyllä, Tallinkin osittainen vetäytyminen reitiltä on jättänyt jonkinlaisen aukon rahtipuolelle, mutta Finnlinesin uudet laivat tulevat enemmän kuin kattamaan sen. Jos taas Tallink vetäytyy kokonaan, tarjoaa se Vikingille ennemmin tilaisuuden nostaa hintojaan. Niin kauan kun Vikingillä on nykyisenkaltainen matkustajapainotteinen konsepti liikenteessään, on vaikea nähdä heillä olevan intressiä asettaa liikenteeseen nykyisten alusten kanssa kilpeilevaa laivaa. Toki jos Turun rahtimäärät kasvavat merkittävästi voi tilanne olla eri.

Mikko-Oskari Koski

#658
Cinderella on sikäli ongelmallinen alus, että se ei ole autokantensa puolesta erityisen hyvä rahdin kuskaaja, eikä myöskään kruiserina priima. Samoista syistä se lienee hankalin pois myytävä, eli Vikingin on pidettävä se itsellään teknisen käyttöiän loppuun asti. Sesonkihuippuina Cindy luonnollisesti työllistyy STO-MHQ-HEL-TLL-liikenteessä, ajoittain sille löytynee töitä telakointituuraajana muuallakin ja epäilemättä jotain kruisailuja voidaan ajaa niin Tukholmassa kuin Helsingissäkin, ellei jälkimmäisessä brändätä Gabriellaa myös osa-aikaisesti risteilyille heikosti tuottavan Tukholman linjan sijaan.
Oma lukunsa ovat sitten tietysti snorkkelihytit, joita Cinderellassa taitaa olla enemmän kuin muissa Itämerellä vielä seilaavissa ja niiden käyttöön erivapauden saaneissa aluksissa yhteensä...

Ennen korona-aikaa ja Putinin hyökkäystä Ukrainaan saattoi olla ihan realismia haaveilla HEL-STO-liikenteeseen uutta laivasukupolvea (vaikka itse olenkin kuulunut joukkoon, joka ei silloinkaan pitänyt sitä realismina). Nyt on aika kuitenkin sen verran toinen, että luultavampaa on tosiaan uuden tonniston hankkiminen sellaiseen liikenteeseen, jossa on syytä odottaa varmempaa tuottoa. Niin mukavaa kuin uudisalusten saaminen Suomenlahden ja Tukholman välille olisikin...

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilves Valta

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.04.2023, 22:42:15 Cinderella on sikäli ongelmallinen alus, että se ei ole autokantensa puolesta erityisen hyvä rahdin kuskaaja, eikä myöskään kruiserina priima. Samoista syistä se lienee hankalin pois myytävä, eli Vikingin on pidettävä se itsellään teknisen käyttöiän loppuun asti.
Rahtikannen nykyinen, laiva sisälle sijoitetuista sponsoneista johtuva pienuus on toisaalta helppo ratkaista sillä, että sponsonit siirretään ulos. Jos laiva myydään lämpimämmille vesille (eikä sille varmasti löydy pohjoiselta Itämereltä ostajaa), ei tässä olisi mitään ongelmaa kun sponsoneita ei tarvitsisi jäävahvistaa. (Lähden tässä nyt toki olettamuksesta, että syy laivan sisälle tehtyihin sponsoneihin oli nimenomaan jäävahvistus, jota on ymmärtääkseni vaikea tehdä isoihin laivan kyljestä ulkoneviin sponsoneihin). Lopputuloksena olisi erittäin kelvollinen matkustaja-alus ja ihan ok rahdinkuljettaja johonkin Välimeren-liikenteeseen.