Kuten toki kaikki hyvin muistammekin, Vikingin lähtö Kapellskäristä -90-luvulla johtui kahdesta toisistaan riippumattomasta tekijästä, eikä ollut ns.oma valinta. Ensinnäkin sataman silloinen omistaja ei ollut kiinnostunut kunnostamaan sitä uusien alusten tarpeiden mukaiseksi (mikä edelleen tuntuu todella omituiselta, eihän satamalla muita asiakkaita tuolloin edes ollut) ja sitten Myrstenin konkurssin jälkeen Eklundin oli pakko siirtää Rosella korvaamaan menetettyä Kalypsoa. Mutta nyttemmin olisi ollut mahdollisuuksia kehittää edes joku ropax-tuote tuonnekin, Suomen satamana kuitenkin tietenkin Turku.
Finnlines muutti Östhammarin Hargshamnista Kapellskäriin siinä vaiheessa, kun junalauttaliikenne Ahvenanmaan pohjoispuolelta hiipui. Tukholman satamayhtiölle remontti ei ollut epämieluisa toteutettava, ja ainakin sataman nykyinen autokentän koko ja laituripaikkojen määrä viittaisivat siihen, että se olisi tehty silmälläpitäen mahdollisuutta saada sinne lisää laivaliikennettäkin. Onneksi edes Baltian suuntaan siellä on kasvua ilmennyt.
Finnlines on kiistattomasti markkinajohtaja lounaisen Suomen ja Ruotsin välillä, kun mittarina käytetään sitä mahdollisten kiristyvien ympäristömääräysten kannalta olennaisinta tekijää eli rahtia. Jos kuorma ei mahdu kyytiin, olisi huolitsijalla kuitenkin oltava velvollisuus reitittää se uudelleen, ja tässä mielessä olisi perusteltua, että Kapellskär olisi satamana myös Vikingillä ja Tallinkilla, jos ei muuten, niin siten, että niillä olisi valmius ottaa F:n ylijäämärahtia kyytiin, jos on tilaa. Viikonpäivien mukaan tuleva säätely vuorotiheyteen saattaa olla odotettavissa varustamoista riippumattomista syistä, mutta syytä on kuitenkin varmistaa sekin, että aina edes joku kolmesta kulkee (eli myös Finnlinesin olisi mahdollistettava ajoneuvottomien matkustajien kyytiin pääsy ainakin päivävuoroilla).
Finnlinesin uudisalusten jälkeen tuon liikennealueen seuraava kysymysmerkki onkin Tallink. Jos molempien kilpailijoiden kummatkin alukset ovat lng/flettner-sähkölatauspurkkeja, voi kahdella jatkoromantikalla olla hieman ongelmallista vakuuttaa asiakkaita juuri mistään, ainakaan ympäristökysymyksissä.