Kirjoittaja Aihe: Entinen Transeuropa  (Luettu 4867 kertaa)

Björn Nyqvist

  • Maakrapu
  • Viestejä: 9
Entinen Transeuropa
« : 18.02.2022, 10:58:43 »

Aleksi Lindström

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1058
    • Laivakuvani Shipspottingissa
Vs: Entinen Transeuropa
« Vastaus #1 : 18.02.2022, 18:38:49 »

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2293
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Entinen Transeuropa
« Vastaus #2 : 22.02.2022, 10:40:35 »
Korvaajaksi lähti Itämerelle hiljattain palannut Finnclipper.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sven Liljeström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 101
Vs: Entinen Transeuropa
« Vastaus #3 : 22.02.2022, 17:59:57 »
Harmi, mikäli alus paloi niin, että sen korjaaminen tulee niin kalliiksi, että siitä tulee T.C.L.

Björn Nyqvist

  • Maakrapu
  • Viestejä: 9
Vs: Entinen Transeuropa
« Vastaus #4 : 25.02.2022, 13:29:35 »
Harmi, mikäli alus paloi niin, että sen korjaaminen tulee niin kalliiksi, että siitä tulee T.C.L.

Eiköhän se ole Alang seuraavaksi.

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2293
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Entinen Transeuropa
« Vastaus #5 : 26.02.2022, 11:22:57 »
Eiköhän se ole Alang seuraavaksi.
Sanoisin kylläkin Aliaga, sillä tuo pitää hinata ja eurooppalaisen lipun alla olevasta aluksesta kyse (eli EU:n säännöt määrittelevät sopivan romutuspaikan).
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sven Liljeström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 101
Vs: Entinen Transeuropa
« Vastaus #6 : 26.02.2022, 15:01:51 »

Omistajaosapuoli lienee vakuuttanut aluksen ns. päivänarvosta, koska alus ei vielä ollut yli-ikäinen.
30 v. on rajapyykki.
Lastin kärsimiä vaurioita ei vielä ole laskettu yhteen, mutta oletettavaa on, että vahinkojen maksajasta
tullaan kinaamaan tässä vielä pitkään. Toimitusehto näyttelee tässä tärkeää osaa, koska se määrittelee,
kumman osapuolen olisi tullut huolehtia kuljetusvakuutuksen merkitsemisestä. Mikäli tuotteet on myyty
vaikkapa yleisellä INCOTERMS-lausekkeella FCA - lähtösatama, vakuutusvelvollisuus on ostajalla.
Hyvin moni lastinhaltija laiminlyö kuljetusvakuutuksen merkitsemisen, koska on siinä luulossa, että
varustamo vakuuttaa, tai pitää vakuutusta turhana rahanmenona, koska vahinkoja tapahtuu harvoin.
Yleisten vapautumisperusteiden mukaan, varustamo ei tässä tapauksessa osallistu vahinkoihin millään
lailla, koska aluksessa on syttynyt tulipalo.
Lastinantajat saattavat siis lastitilaa varatessaan joskus kysyä aluksen ikää.
Sitä vanhemmalla aluksella kuljettaminen koetaan vakuutusyhtiöissä suurempana riskinä, joten myös
vakuutuspreemiot ovat korkeampia - en tosin tiedä, kuinka paljon.
Käytin edellisessä insertissä lyhennettä T C L. Se tarkoittaa "Total Constructive Loss".

Sven Liljeström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 101
Vs: Entinen Transeuropa
« Vastaus #7 : 11.07.2022, 09:36:02 »


Onko kellään tietoa, sillä silmiini ei ole osunut, miten sille Euroferry Olympialle, ex. Transeuropa
sitten kävi.
Myös siihen dispasöörin, (merivahingonlaskijan) tekemään selvittykseen tyytymättömiä ei ainakaan
tänne liene ilmaantunut.
Voi tietenkin olla, että arviotyö on niin suuri, että on vielä kesken.