Regina Baltican pelastusoperaatio 6.8.2001

Aloittaja Eerik Laine, 12.08.2001, 02:01:02

« edellinen - seuraava »

Eerik Laine

Viime maanantaina 6.8.2001 noin kello 18:00 lähti risteilyalus Sundream Tallinnasta ja samoihin aikoihin lähti matkaan myös Regina Balticalla jolla itse olin mukana.

Noin puoli tuntia lähdön jälkeen ReBa laski Man Over Board veneensä veteen ja itse kuvittelin että kyseessä oli pelkkä harjoitus, koska viime kesänä matkatessani ReBalla sama vene laskettiin veteen harjoitusmielessä. Kyseessä olivat kuitenkin etsinnät oikeasti mereen joutuneen ihmisen löytämiseksi. ReBa aloitti veneen laskemisen jälkeen ajamaan ympyrää alueella ja komentosilta oli täyttyi aluetta kiikaroivista työntekijöistä. Myös risteilyalus Sundream seurasi tilannetta pysähtyneenä jonkin matkan päähän ja myös jo ReBan ohittanut SuperSeaCat Four kääntyi takaisin Tallinnan edustalle haravoimaan aluetta...

Noin tunnin haravoinnin jälkeen ReBan MOB vene palasi takaisin laivalle ja ReBan etukannelta näin kolmen veneessä olleen pelastusryhmän jäsenen lisäksi mustan miehen joka oli laitettu lämpöpussiin... Mies näytti täysin tajuttomalta ja miehen huulet olivat aivan valkoiset. :-/

Pian miehen laivalle nostamisen jälkeen kaiuttimista ilmoitettiin että ReBalle saapuu pian helikopteri ja kaikkien matkustajien on poistuttava ulkokannelta... No itse jäin oven ikkunan taakse ihmettelemään helikopterin tuloa. Helikopterin laskeutuminen ReBalle ei ilmeisestikään ollut kovin helppoa kun kopteri kävi ReBan yläpuolella melkein kymmenen kertaa mutta pääsi kuitenkin lopulta hakemaan vedestä nostetun miehen sairaalaan...

Kannelle johtavaa ovea vahtinut matruusi kertoi että ennen helikopterille nostamistaan merestä nostettu mies oli ollut tajuissaan ja oli pystynyt puhumaan... Itse en ihan heti miehen nähtyäni olisi tuota uskonut mutta... Matruusi kertoi myös että mies oli hypännyt mereen risteilyalus Sundreamiltä, mutta myöhemmin illalla risteilyisäntä kertoikin minulle että mies oli lähtenyt uimaan Tallinnasta mutta olikin uinutkin liian pitkälle.