Jäänmurtokausi 2004-2005

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 27.10.2004, 16:36:50

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Viime päivien pakkaset ovat harventaneet jm-rivistöä Skattalla. Otson paikka on nyt tyhjillään, lähtö lienee ollut eilen (16.2.).
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

Vastoin aikaisempaa tietoani Nordican takakannen korjaus valmistuikin viime viikonvaihteessa ja tänään klo 15 jälkeen Nordica lähti jäänmurtoon. Ainakin aluksi se jää pyörimään Itäiselle Suomenlahdelle ja ilmoittikin lähtevänsä aluksi Haminaan. Tarkoittaakohan tämä nyt sitä, että Botnica ei lähde ollenkaan töihin, sillä sen telakka siintää jo kuukauden päässä.  ???

Otso on varmasti menossa kohti pohjoista. Eikun huomenna kuuntelemaan radion jäätiedotus. :D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Tämänpäivän tarkka jääkartat pdf-muodossa ladattavissa osoitteesta:
http://www.smhi.se/isprodukter/
Tämä on todella hienoa, että Ruotsalaiset viitsivät päivittää näitä karttoja lähes joka päivä! Tosin murtajat ilmestyvät yleensä kartalle vähän jäljessä, mutta jäätilanteesta ei ilmatteeksi voi parempaa tietoa kartan muodossa saada! :D

Nestori Mäkelä

Talvi näyttää sittenkin tulevan...

16.2.2005

Sääennusteet lupaavat pakkasten jatkuvan ja tuulien olevan lähipäivinä heikkoja, joten uutta jäätä syntyy merialueilla. Tänään on päätetty, että jäänmurtaja Otso lähtee keskiviikkona 16.2.2005 illalla kohti Perämerta ja aloittaa jäänmurtokauden. Samoin on päätetty, että jäänmurtaja Nordica aloittaa jäänmurtokauden itäisellä Suomenlahdella torstaina 17.2.2005.


Lähde: Finstaship, http://www.finstaship.fi/


Ari-Jukka Perkiomaki

Frej on sitten myös lähtenyt Luulajasta kohti Merenkurkkua. :D
Luultavasti se tulee myös hoitamaan Vaasan liikennettä, kuten usein aikaisemminkin, Ruotsalainen murtaja on hoitanut Vaasan liikenteen.
Fennica ilmeisesti sitten hoitaa Etelä Perämeren Raahe-Kokkola-Pietarsaari (ja ehkä myös Kalajoen Rahjan sataman joka ei varsinaisesti kuulu "virallisten" talvisatamien joukkoon) mutta näin leutoina talvina murtajat ovat pitäneet sitä myös auki.
Ruotsalaisten kartan mukaan Fennica olisi vielä kuitenkin Oulussa ja Kontio etelämpänä?

Pekka Laakso

Ja nyt lähtövuorossa onkin, hieman yllättäen, Botnica. Ei tietoa vielä minne päin on menossa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Mä veikkaan että Botnica lähtee Kalajoki-Kokkola-Pietarsaari väylille vai tarvitaanko siellä Suomenlahden itäosissa jo 2 murtajaa?
Vaasaan väylälle tarvitaan myös murtajaa mikäli alkaa tuulemaan. Juuri nyt siellä ei ole vaikeuksia. Luulen kuitenkin, että Ruotsalaisten Frej hoitaa Vaasan väylää myös.
Ruotsalaisten pikkumurtaja ALE on myös menossa kohti Gävleä. :)


Ari-Jukka Perkiomaki

Ruotsalaisten päivän jääkartan mukaan Botnica on itäisellä Suomenlahdella Nordican kanssa? Onko Pekka Botnica jo nähty Kotkan suunnalla?

Pekka Laakso

#38
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 25.02.2005, 16:47:21
Ruotsalaisten päivän jääkartan mukaan Botnica on itäisellä Suomenlahdella Nordican kanssa? Onko Pekka Botnica jo nähty Kotkan suunnalla?
Kävimme isän kanssa Botnicalla ennen sen lähtöä. Saimme tiedoksi: Botnica viettää tämän päivän itäisellä Suomenlahdella avustustöissä, jonka jälkeen se jatkaa matkaansa kohti Merenkurkkua ja jotakin puhetta oli Pietarsaaressa käynnistä. Mutta vain maaliskuun puoliväliin saakka! Sitten suuntana on telakka ja offshoretyöt. Botnica lähti sitten klo 13 jälkeen auringonpaisteessa. 8) Nordica sattui samaan aikaan tulemaan Kotkaan miehistönvaihtoon ja mitä ilmeisemmin se myös jatkaa itäisellä Suomenlahdella vastoin aiempia kaavailuja.

Radion jäätiedotuksessa mainittiin myös, että Sisu on Perämerellä sekä ruotsalainen jääkartta kertoo, että Protector on taas Pärnunlahdella avustustöissä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Samaa ihmettelin myös, että minne se Fennica on kadonnut? ???
Oisko se nyt sitten tulossa sinne Kotkan suunnalle(hommiin tai laituriin?) kun Sisu saapui Perämerelle? Viime vuonnahan APU käväisi myös Perämerellä(ja sen keikan jälkeen sillä ei tainnut enää olla hommia Suomenlahdella).
Esim. 17.2-03 (kova jäätalvi) jääkartan mukaan Perämerellä oli Otso,Urho ja Kontio, etelämpänä Kokkola+Pietarsaari+Vaasa väylillä oli Fennica. Eli tuolloinkin oli vain 4 murtajaa käytössä Perämeri/Merenkurkku alueella, joten ei se Fennica varmaan enää tänäpäivänä sielläpäin ole. Päivän kartta taitaa pitää paikkansa. ::)
Taitaa käydä vielä tänävuonna niin, että Botnica lähtee pois maaliskuun lopulla telakalle, ja Urho matkaa Perämerelle ja joko Kontio tai Otso menee Kokkola-Pietarsaari väylille tai sitten Fennica lähtee takaisin kohti Kokkolaa? ::)
Mielenkiintoisia nämä murtajien kuviot. Kaiken takana on tietysti raha, murtajia yritetään sijoittaa mahdollisimman taloudellisesti ja lisäksi käyttötunteja yritetään ilmeisesti "tasailla"?

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 26.02.2005, 20:55:23
Samaa ihmettelin myös, että minne se Fennica on kadonnut? ???
Oisko se nyt sitten tulossa sinne Kotkan suunnalle(hommiin tai laituriin?) kun Sisu saapui Perämerelle? Viime vuonnahan APU käväisi myös Perämerellä(ja sen keikan jälkeen sillä ei tainnut enää olla hommia Suomenlahdella).

Taitaa käydä vielä tänävuonna niin, että Botnica lähtee pois maaliskuun lopulla telakalle,

Mielenkiintoisia nämä murtajien kuviot. Kaiken takana on tietysti raha, murtajia yritetään sijoittaa mahdollisimman taloudellisesti ja lisäksi käyttötunteja yritetään ilmeisesti "tasailla"?
Isä oli kuullut, että Fennica on palannut Raumalle, pitäisi kai kysyä lisää Tero Reingoldtilta? ::)

Apu ei suinkaan lopettanut viime vuonna siihen vaan oli töissä Kotkan alueella pitkään kevääseen, kuten huomaat viime kautta käsitelleestä threadista.

Botnica lähtee 15.3. telakalle, tieto on suoraan saatu alukselta.

Kaipa se juuri rahaan liittyy, siksi kesällä enimmäkseen maanneet monitoimet ovat nyt kaikki olleet työn touhussa ja Apu&Voima ovat yhä rannassa. Käyttötunneista tietää vaikka herra Nummijoki enemmän tai joku muu.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Tämä Pekan uusin tietohan selkiytti asiaa aikalailla. Ilmeisesti se Fennica sitten odottelee Raumalla niinkauan, että Botnica lähtee telakalle, jolloin Fennica lähtee Merenkurkkuun.(Tarvittaessa sitten Fennica voi avustaa myös Selkämerellä  :) ).Tai sitten Urho suuntaa myös vielä kohti Perämerta, jolloin joko Otso tai Kontio menee Merenkurkkuun ja tällöin Fennica jää Raumalle tai lähtee  Suomenlahdelle.
Mikäli Selkämerellä ei  murtajaa tarvita, niin Apu ja Voima jäisivät ilman hommia tänätalvena. ??? (Nordicahan ei lähde offshoreen ennen kuin huhtikuussa ja näinollen se avustaa ainakin maaliskuun loppuun suomenlahdella?).
Mun veikkaus on , että samanaikaisesti ei ainakaan 6-(7) murtajaa enempää tulla tänätalvena tarvitsemaan. Ja tämä veikkaus perustuu muihin vastaavan laajuisiin jäätalviin.
Esim. 5.3 2001 liikkeellä oli 6 murtajaa, ja tällöin jäätä oli hieman tämänhetkistä enempi. Vaikka ei tietysti aina voi katsoa jääpeitteen laajuutta, kun jää voi olla esim. pahoin ahtautunutta rannikolla kiintojäätä vasten, jolloin murtajia tarvitaan vaikka ulompana olisi vaikka kuinka paljon avovettä. ::)
No myöhemmin nähdään pääsevätkö Urho, Apu ja Voima vielä hommiin. Talvihan on vasta alkanut.  ;D

Tero Reingoldt

Moi ja terkut hiihtolomalta Ylläkseltä...  ;D

Tuossa tuo Fennica kyyhöttää Akerin puolella vanhalla tutulla paikalla! Huomenna olen menossa käymään vierailulla. Kollegani kyllä vähän vihjaisi ettei jäätä murreta ainakaan enää tämän kevään aikana. Vaan olisi matka kohti offshorehommia ja vielä tämän viikon perjantaina. No huomenna kuulen lisää ja ehkäpä mahdollisen uuden suunnan... Maltatteko odotella  :P
Se on meri nyt sitten kaukana...

Petri Nummijoki

Sisun töihin lähtö lienee talven toistaiseksi suurin yllätys. Normaalin vuorottelukäytännön mukaisesti Urhon olisi pitänyt lähteä tänä talvena ennen Sisua. Onkohan Urholle tullut jokin tekninen vika vai noudattaako Finstaship jotain uutta logiikkaa? Siltä ei tosin vaikuttaisi muiden murtajien lähtöjärjestyksen perusteella.

Voima on muuten myös lähtenyt töihin tai ainakin lähdössä.


Tero Reingoldt

Fennicasta...

aluksella on sellainen vipinä ja säpinä kun matkavalmisteluja tehdään. On kuulemma tullut tieto lähdöstä sillai viime tipassa. Tulee monitoimimurtajalle taas uusi aluevaltaus, kun kohteena on Intia tai ainakin sinnepäin. Dubaikin mainittiin, mutta vielä vähön epävarmuutta tarkasta matkasta. Kun saan viimeiset tiedot niin ilmoittelen. Reissu kestänee niin pitkään, ettei Fennicaa nähdä enää jäänmurrossa tämän kevään aikana.  Että näin...
Se on meri nyt sitten kaukana...