FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 11.07.2004, 16:39:48

« edellinen - seuraava »

Janne Malmberg

Kivimon lossi pysähtyi
Turun Sanomat 19.9.2011 18:46:51

Länsi-Turunmaalla Houtskarin ja Kivimon välinen lossiyhteys on poikki. Liikennöinti katkaistiin maanantaina noin kello 18.

Liikenneviraston mukaan lossissa on tekninen vika. Yhteys saataneen kuntoon vielä illan aikana.

Paikallisten asukkaiden mukaan syynä kuitenkin oli polttoaineen loppuminen ???

Juhani Mehto

FinFerries on tilannut kolme kierrätyslossia lisää Teijosta. Ensimmäinen luovutetaan lokakuussa ja loput siitä kuukauden välein.

APX-Metalin tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Houtskarin-lautan tuotannonaloitus tapahtui tänään STX:n Rauman telakalla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#153
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 29.01.2011, 12:43:09
Mainittakoon myös, että Ugin työvene on saanut 13-14 MEUR arvoisen kahden lossin tilauksen Varsinais-Suomen ELY-keskukselta. Lautat toimitetaan 2012 ja toinen niistä tulee Iniön Skagenin ja toinen Puumalan Kietävälän lauttapaikoille. Mitat 47,4 x 17,15 x 1,5 m. Havainnekuvan mukaan väritys olisi totutusta poiketen sinivalkoinen. (TS 22.1.)
Ensimmäisen (?) lautan vesillelasku oli 22.12. klo 11.

Työveneen tiedote videon kera

EDIT: Kyseessä on ensimmäinen lautta. Toisen lautan rakennustyöt alkavat slipillä tammikuussa (Youtube-videon esittelytekstissä).
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.12.2011, 19:21:52
Houtskarin-lautan tuotannonaloitus tapahtui tänään STX:n Rauman telakalla.
Kölinlasku tapahtui tänään Raumalla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Houtskärin linjalla on jatkossa sitten tarjolla vielä epäsuhtaisempaa kyytiä kuin nykyään, sillä uudisaluksen linjapariksi on sopimuksessa merkitty 1-2 alusta kolmikosta Merituuli, Replot 2, Nagu 2. Rampa ei siis jatkossa sikäli enää taluta sokeaa kuin tähän asti, mutta eikö ympäri vuoden käytettävän kakkosaluksen kuitenkin pitäsi olla hieman ajantasaisempaa vuosikertaa kuin 1960-luvun laatutuotteet?
Jos itse saisin tämän asian päättää, vaihtaisin Merguksen ja Meriluodon paikkoja päittäin. Hailuodon kakkosalukseksi kun periaatteessa riittäisi vähän heikommassakin hapessa oleva kulkupeli ja suhteellisen uusi ja ilmeisen laadukas Meriluoto menee siellä hukkaan joutuessaan suuren osan vuodesta lojumaan tyhjänpanttina. Uuden aluksen ja Meriluodon muodostama kaksikko puolestaan selviytyisi normiliikenteestä Korppoon, Norrskatan ja Houtskärin reitillä varsin hyvin ja käyttöikänsä ajat sitten ylittänyt troikka voitaisiin päästää vanhuuden lepoon.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Houtskarin-lautan vesillelasku oli eilisen Turun Sanomien mukaan Raumalla 16.6. ja aluksen nimestä järjestetään myös nimikilpailu.

Lisää kilpailusta Finferriesin sivuilta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Onnistuin juhannusaatonaattona ohittamaan fillarilla Lillmälössä neljän ja puolen kilometrin autojonon, vaikka ei vielä ollut edes kovin myöhäinen iltapäivä. Rannassa sitten selvisi, mikä mätti -Odilissa oli joku tekninen häikkä, jota korjattiin ja Replot 2 oli vasta matkalla paikalle, kun sitä oli arveltu tarvittavan enemmän Houtskärin linjan ruuhkan purkajana.
Falcolla sitten minulle riitti selkääntaputtajia, jotka kilvan kehuivat ajoneuvovalintaani. Heidän kanssaan oli helppo olla samaa mieltä. 8)

Nauvon ja Korppoon välillä ei ollut kovin pahaa ruuhkaa, Prostvik ja Nagu 2 olivat purkaneet syntyvää jonoa jatkuvasti koko päivän.
Korppoon ja Houtskärin välistä ei voi sanoa samaa. Ensimmäisen lauttavälin jumittamisen takia siellä syntyi ruuhkaa illemmalla. Mergus ajoi suunnilleen aikataulunsa mukaan ja Merituuli veti muutaman ylimääräisen keikan -kävin illan ratoksi Houtskärissä kertaalleen kumpaisellakin. Viimeiset aikataulun mukaiset Norrskatan keikat peruttiin ja sinne pääsyä odottaneet kolme autoa pääsivät matkaan vasta Merguksen viimeisellä lähdöllä 0.15, joka ajettiin Norrskatan kautta. Ainakin yksi mökkiläisporukka oli joutunut tuota kyytiä odottamaan yli neljä tuntia.

Tiedän toki, ettei tällaisia sumppuja Saaristotielle synny kuin parina-kolmena päivänä vuodessa jos niinkään usein, mutta silti ikivanhan ja hajoamisalttiin kaluston pitäminen näissä passeissa on lievästi sanottuna arveluttavaa. FinFerries tarvitsisi todella uutta ja tehokasta tonnistoa, kenties joissakin kohden myös reittien uudelleen miettimistä. Ja työrauhan tähän kaikkeen eli vapautuksen kilpailuttamiskurjimukselta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Rami Kristian Wirrankoski

Houtskarin-lautta on nimikilpailun jälkeen päätetty nimetä Stellaksi. Alustahan rakennetaan paraikaa STX:n Rauman telakalla.

Juha Pitkänen

Liperin ja Rääkkylän rajalla liikennöivä lossi vaihtuu uuteen. Uusi Arvinsalmen lossi lähtee marraskuussa Teijon telakalta Hangon, Helsingin ja Viipurin ohitse kohti Saimaata.
Uusi lossi aloittaa liikennöinnin Arvinsalmessa vielä tämän vuoden aikana. Nykyinen lossi on otettu käyttöön vuonna 1974 ja siihen mahtuu noin 14 henkilöautoa. Vanha Arvinsalmen lossi siirretään Mikkelin Kuparonvirran lauttapaikalle.


YLE/Pohjois-Karjala

http://yle.fi/uutiset/arvinsalmeen_tulee_uusi_lossi_-_vanha_lahtee_mikkeliin/6342177

Janne Malmberg

Ei näitä uusia losseja kylläkään pitäisi uudisrakennuksiksi kutsua. Kaikki kolme teijon telakalta syksyn 2012 aikana luovutettavaa ns. uudisrakennusta on vanhoista losseista parsimalla kasattuja kierrätyspelejä.
Mahtavatkohan Finferriesin johtajat tällä kertaa antaa telakan tehdä työnsä rauhassa ja kunnolla jotta "uudisrakennuksiin" saataisiin kerralla oikeanlaiset potkurit.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 31.12.2011, 15:01:06
Ensimmäisen (?) lautan vesillelasku oli 22.12. klo 11.

Työveneen tiedote videon kera

EDIT: Kyseessä on ensimmäinen lautta. Toisen lautan rakennustyöt alkavat slipillä tammikuussa (Youtube-videon esittelytekstissä).

Nyt ollaan jo lähellä valmistumista, Vikare näkyy jo AIS:ssa, ja kuvakin on jo olemassa, ja sinivalkoinen siitä todellakin tulee. Ihmetyttää vaan tuo, miksi lossi olisi AIS:ssa... Onkohan tuo sittenkin lautta-alus? Vai onko AIS vain koeajoja varten?
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 31.08.2012, 13:18:38
Houtskarin-lautta on nimikilpailun jälkeen päätetty nimetä Stellaksi. Alustahan rakennetaan paraikaa STX:n Rauman telakalla.
Stella on Marinetrafficiin ilmestyneiden kuvien mukaan käynyt koeajolla jo lokakuun puolivälissä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petri Lahti

Stella on esittelyssä yleisölle Turussa Aurajoessa maanantaina 26.11.2012 klo 15-17, paikka Läntisen Rantakadun ja Crichtoninkadun risteyksessä. Luvassa glögiä ja piparia.

Ilmoitus oli lauantain Turun Sanomissa.

Rami Kristian Wirrankoski

Ja Teijossa uusittu lautta Arvinsalmi pysähtyi Helsinkiin nyt viikonlopuksi matkalla Saimaalle...