Georg Otsin ja sen sisarusten nykytilanne

Aloittaja Jussi Littunen, 28.11.2011, 19:05:07

« edellinen - seuraava »

Jussi Littunen

Etsiskelin tässä nettisivujani varten tietoa noista Puolassa 80-luvulla valmistuneista, Neuvostoliiton liikenteeseen tarkoitetuista autolautoista, joista yksi on nyt päätynyt Kristina Cruisesin omistukseen. Sarjan viimeinen, Mikhail Sholokov, on FoF:ín tietojen mukaan päätynyt Alangin romurannalle, ja siitä itselleni heräsi kysymys, että mitäs niille muille kuuluu.

Onko siis jollain tietoa, mikä sarjan muiden laivojen tämänhetkinen tilanne on? Konstantin Simonovin nyt kaikki tiedämme, ja Lev Tolstoy on liikenteessä EasyCruise Lifena. Georg Ots kulki jossakin vaiheessa Vladivostokiin ja Dmitriy Shostakovich on tietääkseni ollut myynnissä, mutta uudempaa tietoa en ole löytänyt.

Asiaan vielä liittyen, onko jollain tietoa mistä voisi löytää näiden laivojen "kokonaisen" kansikartan? Kaikki löytämäni kuvaavan vain matkustajakansia.

Kiitokset vastauksista jo etukäteen!  ;)

Kalle Id

EasyCruise Life oli vuosi sitten Intian risteilymarkkinoilla nimellä Ocean Life. Alus sai vuodon ensimmäisellä matkallaan Intian markkinoilla (kts: http://maritimematters.com/2010/11/tough-times-for-ocean-life/). Laivan myöhemmistä vaiheista en tiedä.

Eerik Laine

Lev Tolstoy, lopetti keväällä Ocean Life nimellä liikenteensä Intiassa. Kesän alus viihtyi parisen kuukautta tuntemattomasta syystä Omanin rannikolla ankkurissa. 2.9.2011 lähtien alus on ollut Peraman telakalla makuutettuna.

Dmitriy Shostakovich, joka tunnetaan nykyään nimellä Royale Star on ollut jo pitkään myyntilistoilla. Vielä vuoden 2010 joulukuussa alus ajeli vuorokauden risteilyjä Penangista käsin. Joulukuussa 2010 alus telakoitiin Singaporessa. Telakoinnin jälkeen alus palasi vuoden alussa ilmeisesti Penangiin, mutta ilmeisestikään ei ole enää liikenteessä.

Mikhail Suslovin ura casinolaiva Ocean Jewel of St. Petersburgina jäi lyhyeksi ja alus operoi vain lokakuusta 2004 vuoden 2005 elokuuhun. Alus lähinnä pysyi ankkurissa kansainvälisillä vesillä, ja matkustajat tuotiin pika-aluksilla Floridan St. Petersburgista. Alus kävi maissa pari kertaa viikossa ilman matkustajia noutamassa provianttia ja muita käyttöhyödykkeitä. Heti liikenteen lopettamisen jälkeen operoinut yhtiö ajettiin konkurssiin. Alus pakkohuutokaupattiin myöhemmin, ja päätyi Tampaan telakan laituriin makuutettavaksi. Aluksesta ei ole moneen vuoteen kuulunut yhtikäs mitään.

Konstantin Chernenko, tunnetaan nykyisin nimellä SC Atlantic ja tekee yhden yön casinoristeilyjä Pietarista Kotkan luotsiasemalle. Ohjelmassa ajoittain myös risteilyjä Pietarista Tallinnaan. 14.10.2011 lähtien alus on ollut talvehtimassa Tallinnassa Koplissa, ja aluksen on määrä jatkaa liikennettä Pietarista jälleen ensi vuoden maaliskuussa.

Timo Selkälä

Designs 88 löytyy Dimitriy Shostakovitchin GA. Georg Otsin GA muutostöiden jälkeen löytyy Designs 94.

Lisäksi tunnette varmaan tämän eli Ugo Foscolon suunnitellut muutostyöt:
http://imerazante.gr/2010/02/24/9557
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jussi Littunen

Kiitokset kaikille vastauksista!

Aika hurjalta vaikuttivat nuo Ugo Foscolon (ex-Sholokov) muutostyöt noiden kuvien perusteella. Yritin Google kääntäjällä saada selvää ylläolevan linkin kreikankielisestä tekstistä, mutta siitä ei selvinnyt, ollaanko projektia yhä toteuttamassa. Ilmeisesti laiva pitäisi romuttaa Sally Albatross -tyyliin ja rakentaa kokonaan uudelleen?

Timo Selkälä

Koska laiva on päätynyt romutettavaksi, niin ei.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 28.11.2011, 21:22:05


Konstantin Chernenko, tunnetaan nykyisin nimellä SC Atlantic ja tekee yhden yön casinoristeilyjä Pietarista Kotkan luotsiasemalle. Ohjelmassa ajoittain myös risteilyjä Pietarista Tallinnaan. 14.10.2011 lähtien alus on ollut talvehtimassa Tallinnassa Koplissa, ja aluksen on määrä jatkaa liikennettä Pietarista jälleen ensi vuoden maaliskuussa.

Näyttäisi olevan matkalla Pietariin eli varmaan sinne jää talvilevolle.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 29.11.2011, 14:17:34
Koska laiva on päätynyt romutettavaksi, niin ei.

Näin arvelinkin. Ei kai uudistukseen liittyviä purkutöitä olisi Intiassa kannattanutkaan tehdä  ;) .

Tästä on ollut foorumilla aiemminkin juttua, mutta minkälaisia yhtäläisyyksiä tällä laivasarjalla on muutama vuosi aiemmin valmistuneeseen Pomerania-sarjaan? Jotkut sanovat, että Georg Ots sisarineen perustui Pomeraniaan ja sen sisariin, mutta kuitenkin näissä on täysin erilaiset perusratkaisut, kuten esimerkiksi casingin sijoittelu.

Janne Raiskinmäki

Iltis kirjoittaa tänään  Georg Otsista.

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288504563184.html

Onko palstalaiset matkustaneet tuolla laivalla?  Millainen se oli?



Pasi Salo

Lainaus käyttäjältä: Janne Raiskinmäki - 03.10.2012, 15:23:03
Iltis kirjoittaa tänään  Georg Otsista.

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288504563184.html

Onko palstalaiset matkustaneet tuolla laivalla?  Millainen se oli?

Jutussa kerrotaan:
M/s Geog Otsin uusi elämä muuttui kerralla eksoottiseksi syksyllä 2010, kun alus seilasi ydinkäyttöisten jäänmurtajien saattelemana Koillisväylää pitkin Vladivostokiin asti.

Ja kuva tekstissä:
Georg Ots seilaa nykyisin Siperian jäisillä rantamilla.

Mutta kuva on kuitenkin vuodelta 2006.  ???   ;D
Tulossa 2011:  m/s Nordlandia 3.11, m/s Silja Symphony 9.12, m/s Baltic Princess 31.12

Eerik Laine

Ei ole oikein toimittajilla faktat hallussa. Georg Ots ei ole liikennöinyt Vladivostockista mihinkään koko sielläoloaikanaan. Alus seisoi Vladivostockin satamassa 9.10.2010 lähtien puolitoista vuotta.  Tämän vuoden helmikuussa se ajettiin Vladivostockin ulkopuolella olevalle Slavjankan telakalle. Elokuun alussa alus ajettiin takaisin Vladivostockiin jossa sinne majoitettiin n. 170 APEC-huippukokouksen turvallisuudesta vastaavaa henkilöä. Viimeiset APEC-kokoukset ovat lokakuun lopussa, jonka jälkeen Georg Otsin tulevaisuus jää nähtäväksi.

Ja kuten yllä jo mainittiinkin niin kuuluisa jääkuva on tosiaan ajalta jolloin Jorkka kynti Kaliningradin ja Pietarin väliä.

Rami Kristian Wirrankoski

Ei pitäisi päästää juorutoimittajia (?) tekemään "merenkulkukohujuttuja" ;)

Arne Wallen

Onko muuten olemassakaan merenkulkutoimittajia?

Eerik Laine

Georg Ots on tänään Lätenyt Vladivostokista kohti Shanghaita. Onko kyseessä vain välisatama matkalla jonnekin muualle, vai onko Shanghaissa luvassa alukselle muuta käyttöä, jää nähtäväksi.

Eerik Laine

Georg Ots on saapunut 13.1. Tsuneishi Groupin Zhoushanin telakan laituriin. Zhoushan sijaitsee hieman Shanghain alapuolella ja itse telakka on sijoitettu kätevästi omalla Xiushanin saarelle. Telakka on sama jonne viimeksi Peaceboatin väreissä liikennöinyt The Oceanic saapui viime kesänä romutettavaksi. Mitä ilmeisemmin Georg Otsilla on nyt valitettavasti edessä sama kohtalo edessään.