Maailman suurin konttilaiva

Aloittaja esko, 16.01.2005, 18:56:07

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Nyt on sitten valmistunut nimelliseltä kapasiteetiltaan maailman suurin konttilaiva, kun MSC Daniela kyntää maailman meriä. Alukseen mahtuu 14.000 TEU:ta. Erikoisinta on kuitenkin torpan sijoittaminen aluksen keskelle hiukan vanhanajan midseppityyliin, tosin aivan eri mittaluokassa. Pituutta tällä tyypillä on 366 ja leveyttä 51 metriä.

Kuvia
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jan Holm

No huh,huh!
Vaatii aika paljon miehistöä kun tiedotteessa mainittiin n.30
Torppa keskellä näytti kuin hyttysen kusi valtameressä.
Eipä sitten tiedä millaiset miehistön tilat on "tornitalossa"??

wanvil

Lainaus käyttäjältä: Jan Holm - 26.12.2008, 17:12:53
No huh,huh!
Vaatii aika paljon miehistöä kun tiedotteessa mainittiin n.30
Torppa keskellä näytti kuin hyttysen kusi valtameressä.
Eipä sitten tiedä millaiset miehistön tilat on "tornitalossa"??


Tuo miehistön määrä kuulostaa todella isolta, mutta kun ajattelee laivan kokoa niin pikemminkin 30 on kohtuullinen.

Kari O. Laine

Onko laiva hoyrylaiva kun savuttaa niin kovasti vai ovatko konemestarit jurrissa???

wanvil

Lainaus käyttäjältä: Kari O. Laine - 30.12.2008, 03:59:45
Onko laiva hoyrylaiva kun savuttaa niin kovasti vai ovatko konemestarit jurrissa???

Veikkaisin jälkimmäistä vaihtoehtoa :D

Juhani Mehto

Maerskin Triple-E-luokkaa odotellessa maailman suurimman konttilaivan tittelin on nyt saanut 395-metrinen 16.020 TEU:n CMA CGM Marco Polo, joka valmistui juuri Etelä-Koreasta. Maerskin uutuuksia tulee liikenteeseen ensi kesästä alkaen ja niiden kapasiteetti on 18.270 TEU.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Aleksi Salo

Mukavasti asiavirheitä taas onnistuttu kirjoittamaan.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288522832493.html?pos=ok-nln

"Asia-Europe Lines -varustamon Marco Polo saapui sunnuntaina Southamptonin satamaan, kertoi Daily Mail."

"Marco Polo ei ole maailman suurin kovin pitkään. Ensi vuonna varustamo saa käyttöön kaksi saman luokan konttialusta, jotka pystyvät kuljettamaan peräti 18 000 konttia."

Tuo ylempi lainausvirhe taitaa olla Ilta-sanomien oman toimittajan lukutaidottomuutta, mutta alempi moka oli jo Daily Mailinkin uutisessa:
"But the Marco Polo might not hold on to her prestigious title for very long.
Another two container ships of similar size, each also named after famous explorers, are set to follow Marco Polo next year and will be capable of carrying a massive 18,000 containers."

Tuomas Romu

Yllä mainittujen lisäksi aluksessa on 14-sylinterinen pääkone, kuollut paino on virheellisesti ilmoitettu uppoumaksi ja alus ei pysty kuljettamaan kuuttatoistatuhatta "täyteen lastattua" konttia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Maerskin tulevien 18.000 TEU:n Triple-E-luokan alusten valmistumista voi seurata netissä osuvasti nimetyllä sivulla:

http://www.worldslargestship.com/
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#39
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.12.2012, 20:30:55
Maerskin tulevien 18.000 TEU:n Triple-E-luokan alusten valmistumista voi seurata netissä osuvasti nimetyllä sivulla:

http://www.worldslargestship.com/

Nyt sivustolle on päivitetty lisää materiaalia ja sieltä löytyy mm. kuva sarjan ensimmäisestä aluksesta telakka-altaassa. Etusivun laskurin mukaan tänään on tasan sata päivää ensimmäisen aluksen luovutukseen.

Sivuilta löytyy myös timelapse-video ensimmäisen aluksen kokoamisesta. Aluksen nimeksi tulee näemmä Mærsk Mc-Kinney Møller.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Kauaa ei Triple-E -luokka saa kantaa maailman suurimman konttialuksen titteliä, sillä kiinalaisvarustamo CSCL on tilannut eteläkorealaiselta Hyundai Heavy Industriesilta viisi 18.400 TEU:n konttilaivaa, jotka valmistuessaan ovat siis Maerskin aluksia suurempia 400 kontin marginaalilla. Ensimmäisen pitäisi valmistua ensi vuoden toisella puoliskolla. Kokoa on 400 x 58,6 m.

Lisää infoa tarjoaa Sjöfartstidnigen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#41
Mærsk Mc-Kinney Møller kastettiin Okpossa viime perjantaina. Luovutukseen on aikaa 11 päivää.

http://www.worldslargestship.com/the-first-triple-e-has-a-name/

Sanotaan vielä, että Maerskin edustaja on tarkentanut uusien alusten nimelliseksi kapasiteetiksi 18.270 TEU. Suomea lähinnä nämä jättiläiset käyvät Gdanskissa ja Göteborgissa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Mærsk Mc-Kinney Møller luovutettiin heinäkuun toisena päivänä. Kotisivulla on myös video aluksen koematkalta. Alus on parhaillaan matkalla Busaniin.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Sami Saarinen

Mielenkiinnosta eli kenen omistuksessa tämä uusin jättiläinen on?

Käsittääkseni Maersk:in perinteisen nimeämispolitiikan mukaan nimen alussa oleva Maersk tarkoittaa rahdattua alusta kun taas nimen lopussa oleva Maersk omassa omistukssa olevaa alusta. Ts. Emma Maersk on Maerskin omistama kun taas Maersk Valletta on ainoastaan rahdattu. Voihan myös tietenkin olla, että Maersk on vaihtanut nimeämispolitiikkaansa aikojen saatossa.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 15.07.2013, 06:57:21
Mielenkiinnosta eli kenen omistuksessa tämä uusin jättiläinen on?

ABS:n tietokannasta:

Registered Owner: A. P. MØLLER - MÆRSK A/S
All information and details given in good faith but not guaranteed!