Ruotsalainen Stena Line aikoo edetä Stena Elektra -projektissaan ja tilata kaksi akustokäyttöistä ropaxia, näistä ensimmäisen jo vuonna 2025. Alukset tulisivat Göteborgin ja Fredrikshamnin välille ja niiden pituus olisi noin 200 m. Matkustajakapasiteetti olisi noin 1000, lastimetrejä noin 3000.
Tästä kirjoitti toisella kotimaisella Sjöfartstidningen. (https://www.sjofartstidningen.se/stena-elektra-kan-bestallas-om-fyra-ar/)
Jos ulkomaankieli taipuu paremmin niin täällä on Stenan englanninkielinen lehdistötiedote: https://news.cision.com/stena-line/r/from-vision-to-vessel---stena-line-plans-to-launch-fossil-free-ships-before-2030,c3279778
Mielenkiintoinen hanke, jos Stenalla tosiaan uskotaan tämän toteutuvan seuraavan kymmenen vuoden sisällä. Jos täysakkulaivat ovat todellisuutta tuolla linjalla jo 2030, voisi hyvinkin olettaa että seuraava sukupolvi Helsinki–Tallinna-lauttoja on samantapaisia.
OT, mutta oletteko kenties kaikki unohtaneet tämän Tallinnan junamiehen?!
Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 10.02.2021, 15:45:35
OT, mutta oletteko kenties kaikki unohtaneet tämän Tallinnan junamiehen?!
Suurin osa rahdista kulkisi takuulla edelleenkin laivoilla paremmin, vaikka tunneli rakennettaisiin.
Ja jos nyt viitattiin Peter Vesterbackaan, niin realistisesti ajatellen hänen tunnelihankkeellaan ei ole mitään mahdollisuuksia; siihen on sidottu järjetön ajatus tekosaaresta Suomenlahdella (jonne ei kuitenkaan pääsisi sillä junalla!) ja Vesterbacka in hirttäytynyt ajatukseen Suomen-asemasta Otaniemessä, vaikka se on a) maakuntakaavan vastainen ja b) vaatisi koko Helsingin joukkoliikenneverkon rakentamista uusiksi että ihmiset pääsevät Tallinnan-junaan (tämän kustannuksia Vesterbackan hankkeeseen ei tietenkään ole kerrottu). Jos Tallinnan-tunneli rakennetaan, se rakennetaan valtioiden yhteisenä hankkeena, ei Vesterbackan hankkeena. Ja sen toteutumiseen menee niin pitkään, että Tallinnan-laivoja ehditään rakentaa vielä ainakin 2030-luvun sukupolvi ennen kuin laivojen korvaaminen tunnelilla on ajankohtaista.